Kaip švediški kukuliai padeda IKEA konkuruoti

Baldų ir interjero detalių gamintoja IKEA savo prekybos centruose nuo seno siūlo įsigyti ir maisto, teikia maitinimo paslaugas, nes taip klientai ilgiau užsibūna parduotuvėse.
Įsigijus kokį baldą ar širdžiai mielą interjero detalę, IKEA restoranėliai lankytojams ne tik suteikia progą atsikvėpti. Jie taip pat reklamuoja koncerno prekės ženklą, švedišką verslo kilmę ir, akivaizdu, pritraukia daugiau lankytojų.
Tam tikslui Švedijos koncernas papildomai investavo į maitinimo paslaugas, siekdamas į parduotuves pritraukti daugiau vartotojų, įskaitant tuos, kurie čia atvažiuoja tik pavalgyti.
Daugiau maisto ir skonių
„Nors IKEA, regis, eksperimentuoja su savo e. prekybos platforma, toliau stiprindama maitinimo paslaugų barą, bendrovė signalizuoja apie pasikeitusį požiūrį ir strategiją konkuruoti rinkoje stiprinant klasikinę prekybą centruose“, – sako Stephenas Duttonas, „Euromonitor International“ maitinimo paslaugų rinkos analitikas Čikagoje (JAV).
Maistą ir maitinimo paslaugas teikiančios „IKEA Food“ pardavimai pernai išaugo 9,5%, iki 1,6 mlrd. Eur. Palyginti – iš e. prekybos paslaugos, siūlomos 13-oje šalių, IKEA pernai gavo 1 mlrd. Eur pajamų. Duomenų apie e. prekybos pokytį įmonė nepateikia.
IKEA skelbia, kad 2015 m. baldų koncerno pardavimo pajamos, palyginti su 2014 m., išaugo 11,2%, iki 31,9 mlrd. Eur. IKEA grynasis pelnas siekė 3,5 mlrd. Eur, arba 5,5% daugiau nei 2014 m.
Patrauklios maisto kainos į IKEA atgena šeimas ne tik atnaujinti savo būsto, bet ir papietauti. Pavyzdžiui, Kinijoje IKEA maitinimo paslaugų verslas 2014 m. išaugo 23%, o bendros baldų pardavimo pajamos ten didėjo 18%.
Be to, IKEA plečia įprastą švediškų patiekalų dominuojamą valgiaraštį siekdama patenkinti įvairesnį pirkėjų skonį ir mitybos įpročius. Pavyzdžiui, vaikų ypač mėgstami švediški mėsos kukulaičiai su bulvytėmis ir kepenėlių ir spanguolių padažu dabar siūlomi ir iš vištienos. Pagalvota ir apie vegetarus. Čia galima pasirinkti ir veganiškų kukulaičių. Tokia alternatyva vegetarams jau kuris laikas siūloma ir IKEA parduotuvėje Vilniuje. Beje, čia galima rasti ir lietuviškų šaltibarščių.
90-ies sulaukęs Ingvaras Kampradas, IKEA įkūrėjas, tvirtina, kad dažnai lankosi savo parduotuvėse ir aktyviai bendrauja su pardavėjais bei klientais. Tai patvirtino ir vienas p. Kamprado gimtojo Elmhulto miesto gyventojų. Šis interviu išvakarėse „Verslo žinioms“ sakė matęs milijardierių, smagiai besišnekučiuojantį su darbuotojomis vietinės IKEA parduotuvės restoranėlyje.
„Vakar užsukau pabendrauti su pardavėjomis ir suvalgyti dešrainio“, – nusijuokė išgirdęs klausimą Kampradas ir pridūrė, kad šį neįmantrų maistą pamėgo tada, kai karo pabaigoje krimsdamas mokslus Geteborgo verslo mokykloje vakarais uždarbiavo užkandinėje, o šeimininkas leisdavo nemokamai į valias prisikirsti dešrainių.
Kertinis sąnaudų klausimas
Palyginti aukšta didelių matmenų gaminių pristatymo pirkėjams savikaina stabdo internetinę koncerno prekybą. Ponas Duttonas teigia, kad tokie e. prekybos mažmenininkai kaip „Amazon“, „Walmart“ ar „Wayfair“ gali pasiūlyti prekes parsigabenti pigiau, greičiau ir patogiau, todėl IKEA yra priversta ieškoti būdų, kaip pritraukti daugiau pirkėjų į savo parduotuves, kuriose prekyba švedų baldų kompanijai yra pelningesnė nei internete.
28 šalyse veikia 328 IKEA parduotuvės, kuriose 2015 m. apsilankė 771 mln. pirkėjų. Dar 450 mln. pirkėjų apsilankė 65 parduotuvėse prekybos centruose. Tinklalapyje ikea.com apsilankė 1,9 mlrd. lankytojų, arba 21% daugiau nei 2014 m.
IKEA tinkle prekiaujama 9.500 gaminių, kuriuos gamina 978 tiekėjai iš 50 šalių. Lietuva patenka į didžiausių IKEA tiekėjų penketuką po Kinijos, Lenkijos, Italijos ir Švedijos. 24 lietuviškos baldų ir interjero detalių bendrovės tiekė tinklui 4,7% visų gaminių vertės ir gavo 856 mln. Eur pajamų.