Knygos: Kaip laimėti karą iššovus 140 ženklų

Publikuota: 2018-07-06
Davidas Patrikarakas „War in 140 Characters. How Social Media is Reshaping conflict in the Twenty-First Century“, „Basic Books“, 2017 m., p. 320
Davidas Patrikarakas „War in 140 Characters. How Social Media is Reshaping conflict in the Twenty-First Century“, „Basic Books“, 2017 m., p. 320
 

Jeigu šiandien mokykloje būtų įrengiama mūsų laikų madas atitinkanti karinio rengimo klasė, joje puikuotųsi ne kalašnikovai, o išmanieji telefonai, kompiuteriai ir patikimas belaidžio interneto tinklas.

Tokia idėja Lietuvai kyla perskaičius naują Davido Patrikarako knygą „War in 140 Characters. How Social Media is Reshaping Conflict in the Twenty-First Century“. „The Daily Beast“, „Guardian“, „The Independent“, „The Foreign Policy“ ir kitoms žiniasklaidos priemonėms rašantis žurnalistas pasakoja apie socialinių medijų įtaką trijuose ryškiausiuose (bent jau Vakarų pasauliui) pastarojo meto konfliktuose: Ukrainos ir Rusijos, teroristų organizacijos „Islamo valstybė“ ir plačios vaivorykštinės koalicijos bei Izraelio ir Palestinos. Jis daro išvadą, kurią galima numanyti net nepradėjus skaityti knygos, – naratyvų karas šiuolaikiniame konflikte yra ne mažiau svarbus nei kinetinių operacijų sėkmė. Visgi autoriaus tekstą verta skaityti ne dėl šios išvados.

Knygą galima liaupsinti dėl daugybės dalykų, tačiau pagrindinis jos pranašumas – tema atskleidžiama ne retrospektyviai apžvelgiant žiniasklaidos pranešimus, atpasakojant ekspertų nuomones ar atsisėdus supamoje kėdėje svarstant apie problemą, o visa tai įpinant į svarbiausius knygos pasakojimus – socialinių medijų karus kariaujančių žmonių prisiminimus, emocijas ir nuomones. Taip, autorius išdrįso nudirbti profesionalaus žurnalisto darbą – nuvyko į Gazos Ruožą, Tel Avivą, Rytų Ukrainą ir t. t. ir pasikalbėjo su naratyvų kariais. Tai yra išgirdo dar niekada nepasakotas istorijas ir socialinių tinklų šlovės alėjoje atsidursiančių žmonių vertinimus iš pirmų lūpų.

Viena vertus, tai padaro knygą visiškai autentišką, kita vertus, žmonių istorijos – net jei jos ir apie karą – turi įvairių atspalvių, net ir komiškų. Pavyzdžiui, vienas įdomiausių pasakojimų yra apie tai, kaip naudodamasi visiems viešai prieinamais šaltiniais ir interneto įrankiais entuziastų grupė pateikė įrodymų, kad Rusija prisidėjo prie Malaizijos oro linijų lainerio numušimo Ukrainos rytuose. Vienas iš trijų komandos narių prie paieškų prisijungė ne iš idėjos, o dėl to, kad jo mergina pyktelėjusi tiesiog pasiūlė nuveikti ką nors naudingo. Tad ir nuveikė. Paskui su kolegomis skaitė grasinamus Rusijos užsienio reikalų ministerijos laiškus.

Analizuodamas naratyvų karus autorius stengiasi būti objektyvus ir parodyti, kaip XXI a. komunikacijos technologijas išnaudoja abi konflikto pusės. D. Patrikarakas apie komunikaciją „Twitter“ kalbasi su paaugle Gazos Ruože, o kartu ir su Izraelio kariuomenės komunikacijos specialistais, kurie per karą su „Hamas“ išnaudojo tinklaraščio formatą ir „Youtube“, kad parodytų pasauliui, jog bombarduoja tik tuos objektus, iš kurių atakuoja ekstremistai. Pasikalbėjęs su Ukrainos savanorių rėmėja, kuri pasitelkia „Facebook“ paramai rinkti, jis nesibodi pašnekinti ir trolio iš garsiosios fermos Sankt Peterburge. Nepakalbinti liko tik „WhatsApp“ pritaikymo verbuoti meistrai – „Islamo valstybės“ teroristai.

Knyga skaitoma lengvai ir greitai, kaip socialinių tinklų įrašų srautas. Besidomintiems tarptautiniais santykiais, komunikacija ar žvalgybos istorija ir metodais tai bus lengvas kąsnis, nes pagal geriausias kūrybinio rašymo tradicijas „sukaltas“, žmogiškomis istorijomis grįstas pasakojimas yra įtraukiantis ir paveikus. Be to, socialinės medijos yra suprantama ir aiški tema, todėl kasdienių įrankių reikšmė pasauliniams reiškiniams išties žadina smalsumą sklaidant „Kindle“ puslapius.

Vis dėlto pasklaidyti popierių ar pikselius rekomenduočiau ne tik profesionalams, bet ir visiems socialinių tinklų ir kitų interneto technologijų naudotojams. Perskaičius knygą būtų aiškiai suvokiama, kokią reikšmę tarptautinėje politikoje gali padaryti viena, atrodytų, nekalta nuotrauka ar kelios „Twitter“ žinutės.

Prenumeruodami žurnalą sutaupote iki 30% nei pirkdami kas mėnesį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Jūsų namai toli nuo namų: kaip atsirado šiuolaikiniai viešbučiai Premium

Laikinos poilsio ir nakvynės užeigos, skirtos keliauninkams, egzistavo jau ankstyvosiose civilizacijose ir...

Verslo klasė
2018.09.23
Popiežius Lietuvoje lankėsi prieš ketvirtį amžiaus – ar išgirdome jo žodžius Premium 1

1993 m. rugsėjį šv. Jonas Paulius II išlipęs iš lėktuvo pabučiavo Lietuvos žemę prabėgus vos kelioms dienoms,...

Verslo klasė
2018.09.21
„Samsung“ serijos telefono „Note9“ apžvalga: vienas geriausių, bet šlamšto per daug 4

Šiemet „Samsung“ pristatė dar vieną „Galaxy Note“ serijos telefoną – „Note9“. Nuo „Note8“ ar „Galaxy S9“ šis...

Verslo klasė
2018.09.16
Organizacijos keičiamos dėl 3 pagrindinių priežasčių Premium

Kokį atsakymą išgirstate pažįstamų klustelėję, kaip sekasi darbe? Aš pastaruoju metu sulaukiu kone to paties...

Verslo klasė
2018.09.16
Saudo Arabijos sosto įpėdinis žengia Petro I pėdomis Premium 3

2018 m. birželio 21-ąją sukako lygiai metai, kai Mohammadas bin Salmanas, dar žinomas MBS trumpiniu, buvo...

Verslo klasė
2018.09.15
Muzika: Praeities romantizmo nostalgija

Pakliuvo man į rankas kažkada, kompaktinių diskų atsiradimo aušroje, išleista mėgėjiška kompaktinė plokštelė.

Verslo klasė
2018.09.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau