Knygos: Kaip laimėti karą iššovus 140 ženklų

Publikuota: 2018-07-06
Davidas Patrikarakas „War in 140 Characters. How Social Media is Reshaping conflict in the Twenty-First Century“, „Basic Books“, 2017 m., p. 320
Davidas Patrikarakas „War in 140 Characters. How Social Media is Reshaping conflict in the Twenty-First Century“, „Basic Books“, 2017 m., p. 320
 

Jeigu šiandien mokykloje būtų įrengiama mūsų laikų madas atitinkanti karinio rengimo klasė, joje puikuotųsi ne kalašnikovai, o išmanieji telefonai, kompiuteriai ir patikimas belaidžio interneto tinklas.

Tokia idėja Lietuvai kyla perskaičius naują Davido Patrikarako knygą „War in 140 Characters. How Social Media is Reshaping Conflict in the Twenty-First Century“. „The Daily Beast“, „Guardian“, „The Independent“, „The Foreign Policy“ ir kitoms žiniasklaidos priemonėms rašantis žurnalistas pasakoja apie socialinių medijų įtaką trijuose ryškiausiuose (bent jau Vakarų pasauliui) pastarojo meto konfliktuose: Ukrainos ir Rusijos, teroristų organizacijos „Islamo valstybė“ ir plačios vaivorykštinės koalicijos bei Izraelio ir Palestinos. Jis daro išvadą, kurią galima numanyti net nepradėjus skaityti knygos, – naratyvų karas šiuolaikiniame konflikte yra ne mažiau svarbus nei kinetinių operacijų sėkmė. Visgi autoriaus tekstą verta skaityti ne dėl šios išvados.

Knygą galima liaupsinti dėl daugybės dalykų, tačiau pagrindinis jos pranašumas – tema atskleidžiama ne retrospektyviai apžvelgiant žiniasklaidos pranešimus, atpasakojant ekspertų nuomones ar atsisėdus supamoje kėdėje svarstant apie problemą, o visa tai įpinant į svarbiausius knygos pasakojimus – socialinių medijų karus kariaujančių žmonių prisiminimus, emocijas ir nuomones. Taip, autorius išdrįso nudirbti profesionalaus žurnalisto darbą – nuvyko į Gazos Ruožą, Tel Avivą, Rytų Ukrainą ir t. t. ir pasikalbėjo su naratyvų kariais. Tai yra išgirdo dar niekada nepasakotas istorijas ir socialinių tinklų šlovės alėjoje atsidursiančių žmonių vertinimus iš pirmų lūpų.

Viena vertus, tai padaro knygą visiškai autentišką, kita vertus, žmonių istorijos – net jei jos ir apie karą – turi įvairių atspalvių, net ir komiškų. Pavyzdžiui, vienas įdomiausių pasakojimų yra apie tai, kaip naudodamasi visiems viešai prieinamais šaltiniais ir interneto įrankiais entuziastų grupė pateikė įrodymų, kad Rusija prisidėjo prie Malaizijos oro linijų lainerio numušimo Ukrainos rytuose. Vienas iš trijų komandos narių prie paieškų prisijungė ne iš idėjos, o dėl to, kad jo mergina pyktelėjusi tiesiog pasiūlė nuveikti ką nors naudingo. Tad ir nuveikė. Paskui su kolegomis skaitė grasinamus Rusijos užsienio reikalų ministerijos laiškus.

Analizuodamas naratyvų karus autorius stengiasi būti objektyvus ir parodyti, kaip XXI a. komunikacijos technologijas išnaudoja abi konflikto pusės. D. Patrikarakas apie komunikaciją „Twitter“ kalbasi su paaugle Gazos Ruože, o kartu ir su Izraelio kariuomenės komunikacijos specialistais, kurie per karą su „Hamas“ išnaudojo tinklaraščio formatą ir „Youtube“, kad parodytų pasauliui, jog bombarduoja tik tuos objektus, iš kurių atakuoja ekstremistai. Pasikalbėjęs su Ukrainos savanorių rėmėja, kuri pasitelkia „Facebook“ paramai rinkti, jis nesibodi pašnekinti ir trolio iš garsiosios fermos Sankt Peterburge. Nepakalbinti liko tik „WhatsApp“ pritaikymo verbuoti meistrai – „Islamo valstybės“ teroristai.

Knyga skaitoma lengvai ir greitai, kaip socialinių tinklų įrašų srautas. Besidomintiems tarptautiniais santykiais, komunikacija ar žvalgybos istorija ir metodais tai bus lengvas kąsnis, nes pagal geriausias kūrybinio rašymo tradicijas „sukaltas“, žmogiškomis istorijomis grįstas pasakojimas yra įtraukiantis ir paveikus. Be to, socialinės medijos yra suprantama ir aiški tema, todėl kasdienių įrankių reikšmė pasauliniams reiškiniams išties žadina smalsumą sklaidant „Kindle“ puslapius.

Vis dėlto pasklaidyti popierių ar pikselius rekomenduočiau ne tik profesionalams, bet ir visiems socialinių tinklų ir kitų interneto technologijų naudotojams. Perskaičius knygą būtų aiškiai suvokiama, kokią reikšmę tarptautinėje politikoje gali padaryti viena, atrodytų, nekalta nuotrauka ar kelios „Twitter“ žinutės.

Prenumeruodami žurnalą sutaupote iki 30% nei pirkdami kas mėnesį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Girteka Logistics“ vadovas E. Liachovičius: sakyti, kad esi didžiausias, būtų neatsakinga Premium 9

Edvardą Liachovičių šiemet Metų vadovu išrinko portalo vz.lt naršytojai. Naujienos apie jo vadovaujamą UAB...

Verslo klasė
2018.07.15
Jaunasis Metų CEO Artūras Salda: kaip sukurti „sanatoriją 2.0“ Premium 13

Druskininkų ir Birštono „Eglės“ sanatorijų vadovas Artūras Salda „Verslo žinių“ ir „Luminor“ banko...

Verslo klasė
2018.07.14
Nematomi jūsų pasąmonės svertai: patirties dizainas Premium

Jei jau norite žinoti, tas kambarys neturėjo minčių. Nemokėjo jis kokių nors ypatingų viliojimo žaidimų,...

Verslo klasė
2018.07.08
Karo šunys: Rusijos samdiniai ir privačios karinės bendrovės Premium 35

Jų niekada nemėgo nei priešai, nei draugai. Kiekviename kare jie buvo svetimi. Jų niekas nesaistė, o...

Verslo klasė
2018.07.08
Sigita Šimkutė: Vorkeišn Premium

Iš pradžių Pranas nebuvo patenkintas. Naujoji komunikacijos vadybininkė, kuri spirgėjo nuo pat pirmos...

Verslo klasė
2018.07.07
Kinas: Kartais ir vyrai braukia ašaras Premium

Pasakysiu skandalingą dalyką, kuris privers prunkštelėti ne vieną. Adamas Sandleris yra fantastiškas...

Verslo klasė
2018.07.07
Knygos: Kaip laimėti karą iššovus 140 ženklų

Jeigu šiandien mokykloje būtų įrengiama mūsų laikų madas atitinkanti karinio rengimo klasė, joje puikuotųsi...

Verslo klasė
2018.07.06
Kodėl teisininkai nekalba kaip žmonės Premium 1

Niekas nemėgsta teisininkų – nėra žmogaus, kuris mėgtų. Tik teisininkas sugeba gerbti ir žavėtis...

Verslo klasė
2018.07.01
Muzikos albumų labirintai: intelektualinis Šarūno Nako teatras

Šarūnas Nakas – garsus mūsų muzikos ekstremistas. Jam tikrai tinka kažkada Osvaldo Balakausko pasakyti...

Verslo klasė
2018.07.01
Kęstas Kirtiklis: Michelis de Montaigne’is lieka vienas namuose

Tikėtina, kad frazė „vienas namuose“ jus suerzino. Labai jau ji primena, pripažinkime, pokvailę tęstinę...

Verslo klasė
2018.06.30
Aidas Puklevičius: Neparduotos vasaros 4

Vasara yra pats netalentingiausias metų laikas. Kone visi svarbiausi pasaulio atradimai padaryti rudenį,...

Verslo klasė
2018.06.30
VMU teisėsaugai perdavė medžiagą dėl dingusio miško 2

VĮ Valstybinių miškų urėdija (VMU) kreipėsi į Generalinę prokuratūrą, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą...

Agroverslas
2018.06.26
Ernestas Parulskis: Irklai ir žuvėdros Premium 1

Kol dzūkas skambino seseriai, žiūrėjau į Merkio ir Nemuno santaką. Statistiškai dėliojant, pagal joje (ar ant...

Verslo klasė
2018.06.24
Naujieji „Huawei“ flagmanai kelia dvejopus jausmus 20

Dar prieš kelerius metus telefonų rinkoje buvo ganėtinai nuobodu. Dominavo tik „Apple“ ir „Samsung“. Bet...

Verslo klasė
2018.06.24

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau