2025-01-16 11:36

Nelieka „Sugamour“ ir „Mollusca“: tai dar viena auka maitinimo sektoriuje

Desertinė „Sugamour“. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Desertinė „Sugamour“. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
UAB „Saldi kava“, valdanti prekių ženklus „Sugamour“, „Mollusca“, šiandien kreipėsi į įmonės kreditorius, informuodama, kad bendrovė inicijuoja neteisminį nemokumo procesą. Sprendimas priimtas įvertinus įmonės finansinę situaciją ir jos perspektyvas.

„Saldi Kava“ priklauso įmonių grupei UAB „Amber Food“, valdančiai restoranus „Katpėdėlė“, „Charlie Pizza“, „La Crepe“, „Skonis“.

Dar viena grupei priklausanti įmonė – UAB „Neragauta Azija“, jungianti „Manami“, „WOKout“ ir „Guacamole“. Grupės įmonės priklauso Gediminui Balniui.

Lina Nikonovaitė, „Amber Food“ grupės rinkodaros vadovė, VŽ teigia, kad UAB „Saldi kava“ problemos yra būdingos tik šiai įmonei, bendrovės nemokumo procesas neturi įtakos kitoms grupės bendrovėms, kurios veikia įprastu režimu.

Nelieka „Sugamour“ ir „Mollusca“

Žaneta Birbilienė, „Saldžios kavos“ direktorė, teigia, kad aukštos kokybės produktų segmente veikiančio restorano-desertinės formatas pareikalavo didelių investicijų, sąnaudas didino ir „Sugamour“ gamybos cechas, kuriame buvo gaminami rankų darbo pyragaičiai. 

„Prasidėjus pandemijai, įmonė atsidūrė gilioje finansinėje duobėje. Problemą turėjo išspręsti 400.000 Eur siekianti valstybės subsidija, tačiau jos bendrovė taip ir negavo. Siekdami užtikrinti veiklos tęstinumą, „Saldžios kavos“ akcininkai į įmonę investavo 1,5 mln. Eur“, – skaičiuoja Ž. Birbilienė.

Pasak jos, veiklą pavyko stabilizuoti, tačiau 2024 m. pradžioje įvyko lūžis – panaikinus PVM lengvatą ir tuo pat metu padidinus minimalią algą, automatiškai išaugo produktų kainos, tačiau tai sumažino paklausą ir pajamos ėmė mažėti, sąnaudoms toliau didėjant. 

Įmonės finansinė padėtis 2024 m. nuosekliai prastėjo ir ji grimzdo į nuostolius, konstatuoja Ž. Birbilienė.

„Sugamour“ ir „Mollusca“ restoranų valdytojos pajamos traukėsi ir 2023-aisiais: pajamos krito 15%, iki 4,2 mln. Eur. Preliminariais skaičiavimais, „Saldžios kavos“ apyvarta 2024 m. sumažėjo dar labiau, iki 3,3 mln. Eur, o nuostolis viršijo 300.000 Eur.

„Mes negalėjome mažinti sąnaudų ir taupyti kokybės sąskaita – tai būtų nepagarba mūsų lojalių svečių atžvilgiu. Todėl, įvertinę įmonės veiklos dinamiką, priėmėme sunkų sprendimą stabdyti verslą ir pradėti bankroto procedūras griežtai laikantis Lietuvos įstatymų. Visų „Sugamour“ restoranų, internetinės parduotuvės ir restorano „Mollusca“, veikusio Paupio turguje Vilniuje, veikla nuo šiandien stabdoma“, – informuoja Ž. Birbilienė.

„Sugamour“ durys šiandien nebeatsidarys. Mums – tai svajonės pabaiga“, – rašoma restorano „Facebook“ paskyroje.

„Sugamour“ veikė sostinės Vokiečių gatvėje, Paupio turguje, Kauno „Akropolyje“.

„Paupio turgus“ Vilniuje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Paupio turgus“ Vilniuje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Kitų įmonių rodikliai

UAB „Amber Food“, jungiančios restoranus „Katpėdėlė“, „Charlie Pizza“, „La Crepe“, „Skonis“, pajamos 2023 m. augo 20%.

„Neragautos Azijos“, jungiančios „Manami“, „WOKout“ ir „Guacamole“, apyvarta 2023 m. augo 28%.

Abiejose įmonėse dirba apie 1.200 darbuotojų, veiklą stabdančioje UAB „Saldi  kava“ pastaruoju metu dirbo 105 darbuotojai. Teigiama, kad jiems darbo vieta bus pasiūlyta kitose grupės įmonėse.

Pasak G. Balnio, kitų grupės įmonių planuose – nedideli atsinaujinimai, renovacijos.

„Ieškome veiklos optimizavimo. Nemenką dalį restoranų apyvartų „valgo“ ir maisto pristatymas į namus. Ši dalis auga, tačiau ką tai reiškia – restoranuose apyvartos toliau traukiasi, dar stipriau tai veikia pelningumo rodiklius“,  – iššūkius vardina G. Balnis.

Situacija sudėtinga

VŽ rašė, kad maitinimo segmentas įsitempęs laukia, kokie bus naujosios valdžios sprendimai dėl PVM lengvatos: vieni kol kas yra pristabdę plėtros planus, dalis tinklinių restoranų mažina jungiamų vietų skaičių, treti, susidurdami su sunkumais, inicijuoja veiklos nutraukimą, siekdami išvengti bankroto ar rasti potencialų pirkėją.

Eglė Ližaitytė, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos (LVRA) vykdomoji direktorė, teigia, kad situacija maitinimo segmente yra labai įtempta, o dalis verslų tiesiogine prasme laukia valdžios žingsnių ir, atsižvelgdami į tai, dėlios tolesnius scenarijus.

„Viena, kuo galime pasidžiaugti, nors toks pasakymas ir nėra tinkamas šiai situacijai, – kad bankrotų maitinimo segmente neturime tiek daug, kiek jų būta ankstesniais metais. Tačiau tai tik viena medalio pusė: matome, kad dalis verslų, susidūrę su sunkumais, stengiasi patys inicijuoti veiklos stabdymą, kad nepatektų į bankrutuojančiųjų, nemokių įmonių sąrašus, nes tai – dėmė reputacijai“, – kalba E. Ližaitytė.

Tad užsidariusių ar sumažinusių savo taškų skaičių, parduotų ar parduodamų restoranų sąrašas 2024 m. – gerokai ilgesnis, akcentuoja E. Ližaitytė.

„Kai kurie verslai, kurie išgyvena sunkumų ar jau bankrutavo, labai stengiasi išvengti viešumo ir nenori garsiai apie tai kalbėti, prašo ir mūsų, kad neviešintume, netrauktume jų į šią statistiką. Dalis jų imasi ar ketina imtis antro šanso, tad nenori būti asocijuojami su nesėkmėmis“, – priežastį brėžia E. Ližaitytė.

Tarp šiuo metu parduodamų restoranų – „iLunch“ Palangoje, taip pat jogurtinių ledų prekybos įmonė UAB „Kitoks skonis“, valdanti prekių ženklą „Yogoland“. Jau kurį laiką naujo savininko ieško ir ukrainiečių patiekalų restoranas „Borsch“, veikiantis sostinės Algirdo gatvėje, restoranų „Houdini“, esantis sostinės Vienuolio gatvėje. Pastarasis priklauso „LTK Food Group“ įmonių grupei.

Šalies Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos duomenimis, per tris 2024 m. ketvirčius buvo paskelbti 46 maitinimo įstaigų bankrotai, o 2023 m. minimu periodu šis rodiklis siekė 65. Iš viso per 2023 m. bankrotų skaičius šiame segmente buvo 84.

Sumažino apimtis

LVRA statistika taip pat rodo, kad 2024 m. 6 restoranus uždarė „Felix Kitchen“, penkis „Vero Cafe“, du – picerijų tinklas „Jurgis ir drakonas“, po vieną – „Brooklyn Brothers“, „Huracan Coffe“ ir t. t. 

Vieną „Katpėdėlę“ Kaune uždarė, tačiau to paties tinklo lietuvišką restoraną viename iš prekybos centrų Vilniuje atidarė „Amber Food“ tinklas.

LVRA primena, kad lengvatinis PVM tarifas maitinimo paslaugoms galioja 23 iš 27 ES šalių.

52795
130817
52791