Penki veiksniai, kurie turės įtakos maisto pramonei 2024 metais

Simmo Kruustukas, Estijos mėsos perdirbimo bendrovės „Noo Lihatoostus“ valdybos pirmininkas, ir generalinis direktorius Ragnaras Loova išskiria penkis pagrindinius veiksnius, kurie šiais metais turės įtakos maisto pramonei.
Vienas tokių – nuo metų pradžios šalyje nuo 20 iki 22% padidintas PVM.
Pasikeitus šiam mokesčiui padidėjo kainos, vartotojai parduotuvėse ieško nuolaidų, labiau domisi vidutinio kainų segmento produktais, tokiais kaip dešros, virtos dešrelės, šaltiena, paštetai ir kt.
„Tai privertė maisto produktų gamintojus optimizuoti savo asortimentą, todėl atsiras naujų produktų ir pakuočių, kurių kaina tinkama platesniam vartotojų ratui, sprendimų“, – verslininkus cituoja dv.ee.
Kitas faktorius – auganti privačių prekės ženklų produktų dalis. Praėjusiais metais Estijoje atliktos vartotojų apklausos parodė, kad beveik 80% vartotojų nemato skirtumo tarp parduotuvės nuosavo prekės ženklo prekių ir prekių, parduodamų su konkretaus gamintojo prekės ženklu. Beveik pusei respondentų lemiamą reikšmę renkantis prekes turėjo kaina arba kainos ir kokybės santykis.
Todėl, gamintojų nuomone, svarbu glaudžiai bendradarbiauti su mažmenininkais, kad kuo daugiau produktų su privačiu prekės ženklu būtų vietos gamybos.
Trečias aspektas, kurį pabrėžia S. Kruustukas ir R. Loova, – investicijos į gamybos procesus. Pavyzdžiui, naujos pakavimo linijos leidžia pakuoti mažesnėmis porcijomis, naudoti ekologiškus sprendimus.
Jie priduria, kad „Noo Lihatoostus“ pasirinko aiškią kryptį – automatizuoti darbo procesus, kurie didina efektyvumą ir mažina sąnaudas.
Ketvirtasis maisto produktų gamintojų prioritetas – eksportas. Dėl mažėjančio vidaus vartojimo Estijos gamintojams labai svarbu didinti eksporto apimtį, todėl jie aktyviau negu anksčiau ieško naujų pirkėjų už Baltijos šalių ir Šiaurės Europos ribų.
Ir paskutinis faktorius – žmonės. Šalies ekonomika šiuo metu yra nepavydėtinoje padėtyje. Prognozuojama, kad Estijoje šiemet nedarbo lygis pakils iki 8,5–9,5%, bet kitąmet jis vėl turėtų pradėti mažėti.
Vis dėlto kai kurios maisto pramonės įmonės aktyviai ieško naujų darbuotojų, kvalifikuotų specialistų vaidmuo tampa vis svarbesnis.
Verslininkai atkreipia dėmesį į gerą ženklą – išaugus susidomėjimui profesiniu mokymu, didėja ir maisto pramonės specialybių patrauklumas.