2025-01-10 15:03

Tarp 3,5 trln. USD galimybės ir atsilikimo – automobilių gamintojai užstrigo programinio kodo skaistykloje

„Renault“ nuotr.
„Renault“ nuotr.
Didžiausia pasaulyje vadybos konsultacijų bendrovė „Accenture“ suskaičiavo, kad iki 2040-ųjų skaitmeninės paslaugos automobilių gamintojams gali atnešti iki 3,5 trln. USD per metus, arba 40% visų pajamų, palyginti su dabartiniais 3%.

Paslaugos gali būti labai įvairios – nuo savarankiško parkavimo iki galimybės vairuotojams įsigyti maisto, degalų ar aukščiausios kokybės pramogų tiesiai iš automobilio. Programinės įrangos atnaujinimai taip pat yra papildomų pajamų gavimo galimybė. 

Tačiau šios pelningos ateities teks palaukti, kol automobilių gamintojai įvaldys sklandaus darbo su programine įranga meną.

Kai naujas BMW automobilis patenka į servisą dėl trečio per šešis mėnesius su programine įranga susijusio atšaukimo, o draugiški pardavėjai salone nesugeba patys įdiegti reikalingo atnaujinimo, gaištamas brangus laikas. 

Rodos, šis segmentas kol kas įstrigęs savotiškoje skaistykloje, kurios vienoje pusėje yra šviesios ir svaiginančios galimybės daugiau uždirbti, o kitoje – beviltiškas automobilių pramonės lėtumas bandant pasivyti naujausias kompiuterines technologijas.  

33 balai iš 100

Tokių programinių atnaujinimų valdymas taps dar svarbesnis plintant elektra varomoms transporto priemonėms ir vis sudėtingesnėms skaitmeninėms informacijos ir saugos sistemoms benzinu varomuose automobiliuose, rašo „Financial Times“.

Remiantis Nacionalinės greitkelių eismo saugumo administracijos (NHTSA) duomenimis, praėjusiais metais programinės įrangos pataisymai sudarė 15% visų JAV atšaukimų, o prieš penkerius metus ši dalis siekė 6%. 

NHTSA duomenimis, daugiausia problemų turėjo „Tesla“, kurios 50% iš 16 atšaukimų atvejų reikėjo ištaisyti programinę įrangą. Tai nestebina, nes elektrinės transporto priemonės kur kas labiau priklauso nuo programinės įrangos.

Tačiau atšaukimų duomenys tik išryškina didesnę programinės įrangos problemą. Automobilių gamintojai, kaip ir mobiliųjų telefonų tiekėjai, nuolat naudoja atnaujinimus, kad patobulintų esamas funkcijas ir parduotų naujas paslaugas esamiems klientams. Bendrovė „Tesla“ buvo pradininkė, siūlanti reguliarius „over the air“ atnaujinimus ir mokamus savivaldžio vairavimo sistemos „Autopilot“ abonementus.

Dauguma gamintojų reguliariai siunčia atnaujinimus, apimančius viską – nuo vidaus apšvietimo režimų ir geresnio akumuliatoriaus naudojimo iki gyvybiškai svarbių saugos pakeitimų. 

„Anksčiau buvo taip, kad galėjai pagaminti automobilį, jį supakuoti ir parduoti. Dabar automobilis yra gyva platforma... Įmonės mokosi nuolat“, – kalba Kevinas Mixeris, konsultacijų bendrovės „Gartner“ vyresnysis analitikas.

Senosios kartos automobilių gamintojams tai suvokti ir persiorientuoti sekasi sunkiau nei jų pradedantiems konkurentams. 

Kai praėjusiais metais JAV tyrimų ir konsultacijų bendrovė „Gartner“ įvertino automobilių gamintojų skaitmeninius pasiekimus, pirmajame septyntuke buvo visi Kinijos ir JAV elektromobilių gamintojai, įskaitant „Rivian“, „Teslą“ ir „Nio“, o tradiciniai gamintojai surinko 33-ijų balų iš 100 vidurkį.

Dėl programinės įrangos nesklandumų, be kita ko, neseniai buvo atidėti „Volvo“ ir „General Motors“ automobilių pristatymai. „Volkswagen“ vadovai taip nusivylė savo vidaus programinės įrangos kūrimu, kad praėjusią vasarą pasirašė 5 mlrd. USD vertės sutartį su jau minėta „Rivian“.

Tradiciniai automobilių gamintojai susiduria su atnaujinimo problemomis dėl tos pačios priežasties, dėl kurios didieji bankai išleido milijardus, modernizuodami IT paslaugų technologijas: dėl griozdiškų paveldėtų sistemų. 

Nors „Tesla“ pradėjo nuo švaraus lapo, įprasti automobilių gamintojai turi tvarkyti senas elektros sistemas ir gamybos linijas, kirsti ugniasienes ir integruoti tiekėjų sukurtą programinės įrangos kodą.

Prabangos prekių gamintojai jau įrodė, kad, norint įtikinti klientus mokėti daugiau, labai svarbu, kad jie jaustųsi gavę ką nors ypatinga. Tinkamai atliekami programinės įrangos atnaujinimai gali sustiprinti automobilio gamintojo ir kliento ryšius, palaikyti reguliarų kontaktą, kuris anksčiau buvo palaikomas keičiant alyvą ir atliekant techninę priežiūrą.

Paskui kompiuterius ir telefonus

Asmeninių kompiuterių ir mobiliųjų telefonų pramonė puikiai įvaldė šį meną. Vos spustelėjus programinės įrangos atnaujinimo mygtuką, po kelių minučių elektroniniai prietaisai bus be klaidų.

Visgi automobilių pramonė dar tik sėdasi į mokyklinuko suolą.

Konsultacijų bendrovės „Envorso“, kuri specializuojasi automobilių sektoriaus programinės įrangos strategijos srityje, atlikto vertinimo duomenimis, programinės įrangos poveikis automobilių atšaukimams nuolat auga.

Bendras su programine įranga susijusių atšaukimų paveiktų transporto priemonių skaičius išaugo nuo beveik 15% visų 2023 m. atšauktų transporto priemonių iki beveik 42% pernai. Kitaip tariant, dėl programinės įrangos problemų buvo atšaukta daugiau kaip 12 mln. transporto priemonių, rašo leidinys „Detroit Free Press“.

Automobilių gamintojams ir jų tiekėjams šis iššūkis tebėra didžiulis, ypač kai pramonė pereina prie daugiau elektra varomų automobilių ir sunkvežimių, taip pat pažangių transporto priemonių su daugiau savivaldžio vairavimo funkcijų, kuriose naudojama šimtai milijonų eilučių kodo. Automobiliai ir sunkvežimiai vis dažniau elektronikos priemonėmis sujungiami tarpusavyje ir su visu pasauliu, o tai tik didina riziką, jei kas nors nepavyktų.

Pernai koncernas „Stellantis“ atšaukė daugiau kaip 1 mln. automobilių JAV dėl programinės įrangos problemos, dėl kurios galinio vaizdo kameros gali neveikti tinkamai. „Ford“ atšaukė 456.000 „Bronco Sport“ ir „Maverick“ automobilių dėl akumuliatoriaus aptikimo problemos, dėl kurios gali dingti varomoji galia. 

Iš dalies problemą sprendžia nuotoliniai atnaujinimai.

2019 m. JAV buvo tik 22.000 atšauktų transporto priemonių, kurių trūkumai buvo ištaisyti naudojant „over-the-air“ atnaujinimus. Šis skaičius 2022 m. šoktelėjo iki 5,2 mln. lengvųjų ir sunkvežimių, rodo federalinių duomenų apžvalga.

Sutaupytos lėšos galėtų būti didžiulės. „ABI Research“ prognozuoja, kad iki 2028 m. JAV automobilių gamintojai pereis prie nuotolinių programinių klaidų ištaisymo priemonių, kad sutaupytų 1,5 mlrd. USD per metus. Pasaulinės technologijų žvalgybos įmonės duomenimis, šiandien asmeninis programinės įrangos atnaujinimų atlikimas automobilių bendrovėms kasmet kainuoja 500 mln. USD.

52795
130817
52791