Dažnai nematoma transformacija: atskleisime sumaniausias Lietuvos pramonės įmones

„Manome, jog neužtenka dar kartą konstatuoti, kad pramonė yra ekonomikos stuburas, nuo kurio stiprumo neretai priklauso šalių stabilumas ir atsparumas. Tai ypač akivaizdu sunkmečių laikotarpiais, – teigia Rolandas Barysas, UAB „Verslo žinios“ vyriausiasis redaktorius. – Bandysime griauti bene XIX a. industrinės revoliucijos laikus menančius stereotipus apie iš gamyklos kamino rūkstančius juodus dūmus. Tai nėra šalti, dulkini, tepaluoti fabrikų cechai. Tai modernios įmonės, kuriose dirba itin kvalifikuoti darbuotojai, robotai, veikia sumanios sistemos, kaupiami duomenys, kurie analizuojami naudojant dirbtinį intelektą ir pan.“
Konkursą „Sumani pramonė“ organizuoja „Verslo žinios“, profesinių paslaugų bendrovė EY ir Lietuvos pramonininkų konfederacija. Įmonėms, pageidaujančioms dalyvauti konkurse, reikia užpildyti anketą.
Be to, projekte „Sumani pramonė“ bandysime aiškintis, koks yra šiuolaikinės gamybos turinys, sieksime parodyti, kaip keičiasi bendrovės, vystantis technologijoms ir mūsų suvokimui apie klimato kaitą: ką jos diegia, kuria, kokių gamybos efektyvumo didinimo, žaliavų taupymo, darbuotojų kvalifikacijos auginimo priemonių imasi. Kaip jos dirba su tiekimo, logistikos, pardavimo partneriais. Į ką investuoja, kaip matuoja CO2 ir kokių klaidų daro. Kas padeda kurti realią aukštesnę pridėtinę vertę, užtikrinančią pasaulinį konkurencingumą.
Projekto epicentre – geroji gamybos ir valdymo patirtis. Vienos įmonės išsiskiria automatizavimo sprendimais, kitos – procesų valdymo, trečios – nepralenkiamos kokybės kontrolės ar netaršių technologijų kūrimo ir diegimo srityje. Šiuolaikinė bendrovė dirba daiktų interneto aplinkoje, kuriuos valdo negirdėtų profesijų specialistai ir duomenimis grįsti algoritmai. Žaliavų ir energijos išteklių stygius, aplinkosaugos problemos verčia ieškoti tvarių ilgalaikių sprendimų, kurie mažina ne tik taršą, bet ir produkcijos savikainą.
[infogram id="cc500433-6b66-49a7-be9d-c7ba7a55bedd" prefix="H82" format="interactive" title="Kodėl verta dalyvauti konkurse „Sumani pramonė“"]
Neabejojame, kad projektas leis sprendimų priėmėjams, klientams, tiekėjams, darbuotojams bei visuomenei susidaryti išsamesnį vaizdą apie įmones, jose vykstančius pokyčius ir tendencijas.
Vidmantas Janulevičius, Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas, akcentuoja, kad mūsų bendrovės gauna labai gerą įrankį visuomenei bei politikams pristatyti pramonę ir platų jos spektrą. Kaip akivaizdžiai rodo bendravimo su sprendimų priėmėjais ir politikais patirtis, dar stokojama suvokimo, kaip veikia ir funkcionuoja įmonės, tad šis projektas padės šias žinių spragas užpildyti.
„Šiuo metu Lietuvos bendrovių vadovai sprendžia šalies pramonės skaitmeninės ir žaliosios transformacijos iššūkius, siekdami transformuoti šalies pramonę į aukštąsias ir vidutines aukštąsias technologijas kuriančią, tvariai gaminančią ir krizių poveikiui atsparesnę pramonę. Ir šį darbą mes dirbame išgyvendami sudėtingiausius laikus per visą nepriklausomybės laikotarpį – dirbame mažiausiai šešių krizių aplinkoje. Tokiomis aplinkybėmis ypač svarbu įmonėms žinoti realią savo situaciją ir galimybes – būtent projektas „Sumani pramonė“ padės spręsti šiuos iššūkius“, – pabrėžia V. Janulevičius.
Bendrovėms tai bus naudinga, nes tos, kurios užpildys paraiškas ir dalyvaus projekte, galės pasinaudoti gerai verslui pažįstamos profesinių paslaugų įmonės EY sukurtu įrankiu, kad įsivertintų savo situaciją ir ją palygintų su kitomis sektoriaus bendrovėmis.
Linas Dičpetris, EY partneris, pažymi, kad kiekviena dalyvaujanti įmonė, užpildžiusi struktūrizuotą klausimyną, galės kompleksiškai įsivertinti savo brandą sumaniosios pramonės sudedamosiose srityse pagal standartizuotą modelį ir kartu pasilyginti su kitomis projekto dalyvėmis.
„Be to, pasitelkusios brandos modelį, bendrovės galės nustatyti tobulėjimo ambicijos lygį ateityje ir vėliau sekti, kaip pavyksta jo siekti ir kaip kinta atotrūkis nuo kitų dalyvaujančių įmonių brandos vidurkio. Konkurencinėje kovoje pirmavimo galima siekti tiek absoliučioje įskaitoje, tiek atskirose disciplinose – šio projekto dalyvės galės pasirinkti sau tinkamiausią strategiją ir taktiką“, – atkreipia dėmesį L. Dičpetris.
Įmonių pažanga, remiantis EY metodologija, bus vertinama pagal 8 dimensijas: gamybos procesus, įrenginių priežiūrą, kokybės kontrolę, darbuotojus, duomenis ir rodiklius, energetiką, medžiagų ir atsargų valdymą bei tvarumą.
2023 m. sausį–vasarį komisijos nariai vizituos atrinktas 10 įmonių ir vertins jų pateiktą informaciją. Įmonėse taip pat lankysis „Verslo žinių“ žurnalistai, kurie skaitytojams pateiks reportažus iš bendrovių gamybos.
[infogram id="11e62d40-5629-4a4c-9ea0-110b7fb67fc7" prefix="4Kj" format="interactive" title="Konkurso „Sumani pramonė“ etapai"]
Panašius projektus „Bonnier“ grupės, kuriai priklauso ir „Verslo žinios“, žiniasklaidos priemonės įgyvendina Austrijoje, Slovėnijoje, Vokietijoje, Lenkijoje, kur renkami sumaniausiai dirbantys fabrikai, o vertingiausia laikoma galimybė pasimokyti vieniems iš kitų.