Cirkas, verčiantis atsimerkti plačiau

„Nežinoti šiuolaikinio cirko yra tas pats, kas klausytis tik Ludwigo van Bethoveno, ir, pavyzdžiui, apsieiti be „bitlų“, – yra pasakęs akrobatas Duncanas Wallas. Dažnam Menų spaustuvės rengiamo Naujojo cirko savaitgalio lankytojui jau nebereikia aiškinti, kad šiuolaikinis cirkas nebūtinai skirtas vaikams ir apskritai artimesnis teatro spektakliams nei tam, ką žmonės prieš daugybę metų įprato matyti kilnojamose šapito palapinėse.
Sėkmė Edinburge
Šis festivalis jau ne kartą įrodė, kad cirko programos menine kokybe yra lygiavertės (arba gali net pranokti) bet kurioms kitoms scenos meno sritims.
Spektaklis „B-Orders“ – pirmasis palestiniečių sukurtas profesionalus šiuolaikinio cirko spektaklis, jo autoriai Fadi Zmorrod ir Ashtar Muallem – pirmieji Palestinoje gimę šiuolaikinio cirko profesionalai. Tai pirmasis šiuolaikinio cirko spektaklis, į Lietuvą atvežtas iš Azijos žemyno. Pirmasis palestiniečių blynas neprisvilo: nepaprasto grožio spektaklis, raginantis neberėminti savo prigimties, religijos ir tautybės, keliauja po pasaulį, neseniai buvo rodomas Pietų Amerikoje, o Vilniuje bus rodomas iškart po 20 parodymų Edinburgo festivalyje „Frindge“.
Mato klounų akimis
Menų spaustuvės kieme trupė iš Danijos „TinCanCompany“, atvykusi su ratuotu cirko nameliu, kelis kartus rodys spektaklį visai šeimai „Stovyklavimo džiaugsmas“. Tai dinamiškas absurdo cirko spektaklis apie tai, kas nutinka, jeigu leidžiame nepatirtų dalykų baimei mus nugalėti. Pasakojimą žiūrovai mato dviejų klounų akimis. Spektaklis prasideda, kai du groteskiški stovyklautojai išlipa iš karavano ir tuoj pat užima visą erdvę, esančią aplink juos. Pasitiesia dirbtinę žolę, įrengia stovyklavietę, apjuosia ją tvora. Net iškelia vėliavą, kuri skelbia, kad atsirado nauja tauta. Spektaklio kūrėjai nagrinėja, kaip toli mes, kaip žmonės ir kaip tautos, galime eiti primesdami savo kultūrą ir vertybes kitiems.
Jautrumo simboliai
Prancūzų monospektaklyje „Pastebėjimai“ atlikėjas Etienne’as Marceau scenoje kasdienius objektus paverčia jautrumo ir subtilumo simboliais. Judesiai – lėti, miniatiūriniai objektai juda taip ramiai ir užtikrintai, kad verčia žiūrovus atsimerkti kiek plačiau ir pastebėti smulkmenose užkoduotas paslaptis. Šis tylus pasirodymas kalba apie mažas kasdienio gyvenimo manijas, kurios kartais gali išvesti žmones iš kantrybės.
Festivalį rugsėjo 13 d. baigs kanadiečių cirko trupės „Seven fingers“ monospektaklis „Čiuožykla“. Pasaulinį pripažinimą pelniusią trupę „Seven fingers“ prieš trylika metų įkūrė septyni cirko artistai, iki tol dirbę tiek „Cirque du Soleil“ spektakliuose, tiek mažesnėse scenose su nekomerciniais projektais. Publika kartu su artistu čiuožia tarp cirko ir teatro, tarp muzikos ir šokio. Vienišą žmogų pasitinkančios fanfaros, juoką, o gal gailestį keliantys triukai, atpažįstamose kasdienėse situacijose atsiduriantis personažas ir ore tvyrantis klausimas, kaip toli mes galime eiti norėdami mylėti ir būti mylimi.