„Via Lietuva“ nutraukė e. tollingo sistemos kūrimo konkursą, motyvuoja pasenusiomis sąlygomis

Įmonė žada artimiausiu metu peržiūrėti projekto reikalavimus bei apsispręsti dėl tinkamiausio būdo įdiegti sistemą.
Pasak „Via Lietuvos“, konkurso sąlygose nebuvo dabar aktualių reikalavimų dėl kibernetinio saugumo, kurie liktų neįgyvendinti, jei įmonė sudarytų sutartį 2021-ųjų – kai konkursas buvo paskelbtas – sąlygomis.
Laikinasis „Via Lietuvos“ generalinis direktorius Martynas Gedaminskas sako, kad konkursas nutraukiamas per ketverius metus nuo jo paskelbimo smarkiai pasikeitus sistemos diegimo aplinkybėms – patobulėjus technologijoms, pasikeitus teisinei aplinkai bei kibernetinio saugumo reikalavimams.
„Turime užtikrinti, kad valstybė įsigytų šiuolaikišką ir saugų produktą, o to padaryti pagal 2021 metais apibrėžtas sąlygas nėra įmanoma“, – pranešime sakė M. Gedaminskas.
Tokį sprendimą bendrovė priėmė Lietuvos Aukščiausiajam Teismui (LAT) vasarį galutinai paskelbus, konkursą bendrovė „ProIT“ laimėjo teisėtai, o Klaipėdos apygardos teismui dar pernai gruodį pripažinus neteisėtu „Via Lietuvos“ sprendimą skelbti kitą – sistemos nuomos konkursą.
E. tollingo sistemą paleisti buvo planuota kitų metų sausio 1 d. „Atsižvelgiant į pasirinktą sistemos įdiegimo alternatyvą, šis klausimas bus papildomai svarstomas“, – kovo mėnesį nurodyta ministerijos VŽ atsiųstame komentare.
Kaip jau rašė VŽ, Dėl galimo e. tollingo sistemos starto atidėjimo tektų balsuoti parlamente. Ankstesni e. tollingo termino nukėlimai rodo, kad Seimas įprastai nelaukia paskutinės minutės ir atidėjimą anonsuoja gerokai iš anksto. Pavyzdžiui, apie tai, kad e. tollingo startas nukeliamas iš 2025 m. sausio į liepą, buvo nuspręsta 2024 m. liepą, t. y. prieš maždaug 12 mėnesių iki galutinio terminio. Praktiškai prieš tiek pat laiko įspėta ir apie galutinės datos nukėlimą iš 2025 m. liepos į 2026 m. sausį.
Sistemos diegimo konkursas teismuose buvo įstrigęs daugiau nei dvejus metus.
„Via Lietuva“ valdybos pirmininkė Rūta Butautaitė-Pivoriūnienė teigė besitikinti, jog verslas supras, kodėl „Via Lietuva“ nusprendė konkursą nutraukti.
„Iki šiol konkurso dalyviai itin aktyviai naudojosi savo teise skųsti viešųjų pirkimų procedūras, tačiau kiekvienas toks apskundimas reiškia, kad procesas stabdomas ir perkančioji organizacija nebegali judėti su projekto įgyvendinimu pirmyn. Tikimės visų suinteresuotų pusių supratingumo ir atsakingumo – turėti teisingą, gerai veikiančią ir saugią kelių rinkliavos sistemą“, – pranešime sakė R. Butautaitė-Pivoriūnienė
Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis yra sakęs, kad e. tollingą galėtų kurti pati „Via Lietuva“, o su šį konkursą laimėjusia, bet dėl teisinių ginčų jo įgyvendinti negalėjusia įmone „ProIT“ – išsiskirti taikiai.
Kaip BNS rašė anksčiau, e. tollingas yra svarbi Susisiekimo ministerijos kuriamo valstybinio Kelių fondo dalis – iš sistemos kasmet tikimasi surinkti iki 200 mln. Eur, kai visas fondas turėtų generuoti apie 400 mln. Eur.
Viliamasi, kad Kelių fondas pradės veikti nuo kitų metų, o e. tollingas pakeis vinjetes.