Vilnius privatiems vežėjams atiduos beveik pusę viešojo transporto maršrutų
Valdas Benkunskas, Vilniaus miesto savivaldybės meras, spaudos konferencijoje sakė, kad rinkos konsultacijose dalyvavo 7-8 Lietuvos įmonės – visi pagrindiniai Lietuvos vežėjai, taip pat ir kai kurie užsienio vežėjai. Jis teigia, kad tai yra ženklas, jog konkurencija dėl šių maršrutų bus arši.
„Žinoma, kad kai kurie potencialūs konkurso dalyviai jau yra apsiklausę ir visas gamyklas. Transporto priemonių kiekis yra didelis. Konkurso sąlygose pagrindinis akcentas yra kaina, bet pasirengimas startuoti yra ekonominio naudingumo dalis. Kas pasiūlys geresnes sąlygas su terminais, žinant, kad konkurencija užsiimti eiles gamyklose yra ne tik mūsų regione, bet ir visoje Europoje“, – kalbėjo meras.
Jis teigė, kad tikslią konkurso vertę bus galima pasakyti sulaukus konkurso dalyvių pasiūlymų.
Šiuo metu Vilnius turi 106 viešojo transporto maršrutus, iš jų 75 veža Vilniaus viešasis transportas (VVT), likusiais privatūs vežėjai „Kautra“ ir „Transrevis“. Privatiems vežėjams yra mokama už nuvažiuotus kilometrus, Vilniaus savivaldybės tarybą įkainį gali koreguoti pagal poreikį, atsižvelgdama į augančias išlaidas ir kitus aspektus.
Pagal konkurso sąlygas, vežėjai galės pretenduoti į keturis maršrutų „paketus“. Pagal konkurso sąlygas, vienas vežėjas negalės laimėti daugiau nei dviejų konkurse siūlomų maršrutų dalių.
Iš viso planuojama konkursui atiduoti 56 maršrutus, vežėjams pasiūlant 4, 7, 20 ir 25 maršrutų paketus. Didžiausi paketai sudarys 9,7 ir 10,5 mln. km (atitinkamai 14% ir 16% nuo bendros planuojamos ridos), kuriuos Vilniaus viešasis transportas nuvažiuos per metus. Mažesnieji paketai apims 4,8 ir 3,4 mln. km.
Po Vilniaus viešojo transporto pertvarkos bus sukurti dar bent 7 papildomi maršrutai.
Visi maršrutai sudarys kiek mažiau nei pusę planuojamo sostinės viešojo transporto kilometražo, likusius aptarnaus VVT ir, iki savo sutarčių pabaigos, dabartiniai privatūs vežėjai „Kautra“ ir „Transrevis“.
Konkurso sutartys bus pasirašomos principu 7+3 metai – septynių metų garantuotas kontraktas, su galimybe jį pratęsti dar trims. Sutartis gali būti nepratęsta vežėjams padarius itin rimtų pažeidimų.
Pagal savivaldybės planą, konkursus laimėjusiems vežėjams prireiks apie 327 įvairaus tipo autobusų. Konkursui įvykus pagal planą, Vilniaus gatvėse važinėtų 824 elektrinės transporto priemonės – tai 30% daugiau nei dabar.
Konkurso nugalėtojai turėtų būti išrinkti vasaros pradžioje, o jau liepą pasirašytos sutartys. Jei viskas eisis sklandžiai ir nebus teisinių ginčų, naujieji autobusai ir vežėjai galėtų pradėti veikti jau 2026 m. pabaigoje–2027 m. pirmoje pusėje.
Iki 2028 metų sostinės viešojo transporto nuvažiuojamų kilometrų skaičių planuojama padidinti iki 67,6 mln. km per metus.
.jpg)
Šia pertvarka planuojama gerokai sumažinti laukimo laiką piko metu. Kai kuriose savivaldybės pakraštyje esančiose dalyse autobuso šiuo metu autobuso tenka laukti iki 75 min, tačiau po pertvarkos maksimalus laukimo laikas piko metu labiausiai nutolusiuose rajonuose turėtų sutrumpėti iki 15 min. Centre esanti zona, kur piko metu autobusai važiuoja iki 6 min, gerokai išsiplės.
Apie konkursą pirmąkart buvo paskelbta 2024 m. gegužę, o kvietimo jame dalyvauti vežėjai laukė pernai rudenį, procesas nusitęsė ilgiau nei tikėtasi.