Kokius „Kino pavasario“ filmus mums rekomenduoja užsienio kino kritikai

Be abejo, tik savomis akimis pamatęs filmą sužinosi, ar rekomendacija buvo teisinga. Iki tol, kol įsitaisai kino salėje, tenka kliautis kitų patirtimi. „Kino pavasaris“ jau kelinti metai kviečiasi tarptautinę žinomų kino kritikų, istorikų, festivalių kuratorių komandą, kuri, pasak KP komunikacijos vadovės Dovilės Raustytės, iš programų “Festivalių favoritai” ir “Metų atradimai“ pasikliaudami asmeniniu vertinimu atrenka geriausius filmus.
Šiemet 15 filmų išrinko Giona A. Nazzaro (Šveicarija), Alin Tasciyan (Turkija), Andrei Plakhov (Rusija), Pamela Bienzobas (Čilė), Carmen Gray (iš Naujosios Zelandijos kilusi kino kritikė dirba tarp Londono ir Berlyno), Arielis Schweitzeris (Ispanija), Esin Kucuktepepinar (Turkija), Vassilis Economou (Graikija), Markas Peransonas (Kanada), Laurence‘as Boyce‘as (Didžioji Britanija), Tristanas Priimagi (Estija) ir Neilas Youngas (Didžioji Britanija).
Anot Mantės Valiūnaitės, programa „Kritikų pasirinkimas“ vėl „įrodė, kad kino bendruomenė vertina drąsius, forma nebijančius eksperimentuoti kūrėjus ir tuos, kurie neabejingi svarbiausioms šiandienos temoms“.
Kritikų pasirinkimas
Daugiausia kritikų balsų surinko Radu Jude drama „Man nesvarbu, jei į istoriją įeisime kaip barbarai“ („I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians“).
Aštrių temų ir humoro nestokojantis rumunų režisierius „Kino pavasario“ žiūrovams gerai pažįstamas, festivalyje rodyti penki jo filmai, paskutiniais metais – „Randuotos širdys“ (2016) ir „Aferim!“ (2015).
Antroji vieta kritikų sąraše atiteko Kanuose pristatytam Ognjeno Glavoničiaus (Serbija) filmui „Krovinys“ („The Load“), kurio siužetas nukelia į 1999-uosius, į NATO bombarduojamą Serbiją.
Toliau sąraše – „Oskaro“ laureato Barry Jenkinso naujausias filmas „Jei Bylo gatvė prabiltų“ („If Beale Street Could Talk“) ir Kanų festivalio Didžiuoju žiuri prizu įvertintas filmas „Kafarnaumas“ („Capernaum“, rež. Nadine Labaki).
Į kino kritikų sąrašą pateko ir lietuvių kurtų ar prodiusuotų darbų. Pasak p. Raustytės, vienu iš tarptautinių vertintojų atradimų tapo režisierės Rugilės Barzdžiukaitės dokumentinis filmas apie Kuršių nerijos sengirę niokojančius kormoranus „Rūgštus miškas“ („Acid Forest“), ovacijomis sutiktas Lokarno kino festivalyje.
Kritikų akiratyje atsidūrė ir vienos ryškiausių šiandienos Rusijoje kuriančių režisierių Nataliyos Meshchaninovos darbas „Pasaulio šerdis“ („Core of The World“), prodiusuotas Dagnės Vildžiūnaitės.
Dokumentika – lygiomis teisėmis
Kad dokumentinis kinas tapo lygiaverčiu vaidybinio kino partneriu, rodo ir kritikų pasirinkimas: šiemet į savo sąrašą jie įtraukė 4 dokumentinius filmus.
Daugiausia balų surinko filmas „Ką darysi, kai pasaulis degs?“ („What You Gonna Do When The World‘s On Fire?“), kurio režisierius Roberto Minervini, pasitelkęs švytinčią nespalvotą estetiką, pasakoja apie 2017-ųjų vasarą, kai JAV sudrebino virtinė žiaurių žmogžudysčių ir smurto protrūkių prieš juodaodžius.
Apie vieną kontroversiškiausių šio dešimtmečio muzikos žvaigždžių M.I.A. pasakojama filme „Matangi / Maya / M.I.A.“. Tai jos bičiulio Steve’o Loveridge’o koliažas iš autentiškos medžiagos apie audringą merginos kelią į popmuzikos viršūnę.
Kiti du filmai – apie sportą, abu šmaikštūs ir žaismingi.
Pasak p. Raustytės, archyvinio kino žanrą į naują lygmenį pakylėja „John McEnroe: tobulumo imperijoje“ („John McEnroe: In the Realm of Perfection“) apie karjeros viršūnę pasiekusį legendinį JAV tenisininką. Žinomo rumunų režisieriaus Corneliu Porumboiu filmas „Begalinis futbolas“ („Infinite Football“) įtrauks į sąmojingą ir absurdišką kelionę kuriant naujas futbolo taisykles, kurios sumažintų traumų tikimybę.
Toliau „Kritikų pasirinkimas“ rikiuoja režisierių dueto iš Kolumbijos – Ciro Guerra ir Cristina Gallego naujausią kūrinį „Vasaros paukščiai“ („Birds of Passage“), nukeliantį į hipių kultūros ir marihuanos prisodrintą 8-ąjį dešimtmetį.
Į Andų kalnų papėdę ir civilizacijai nepaklūstantį gyvenimą nukelia Domingos Sotomayor (Čilė) juosta „Per vėlu mirti jaunam“ („Too Late To Die Young“), – savotiškas laiškas paauglystei, pirmajai meilei ir nerūpestingai rūkstantiems dūmams. Beje, filmo režisierė tapo pirmąja moterimi, Lokarno kino festivalyje apdovanota už geriausią režisūrą.
Visa programa „Kritikų pasirinkimas“ skelbiama čia.
Apie festivalį
24-asis Vilniaus tarptautinis kino festivalis „Kino pavasaris“ vyks 2019 m. kovo 21–balandžio 4 d.
VERSLO TRIBŪNA
Pernai festivalis sulaukė 116.551 žiūrovų, tad yra didžiausias kino renginys Lietuvoje.