Festivalį „Gaida“ pradės mušamųjų savaitgalis

Žodis „planuojama“ parašytas neatsitiktinai: „kovidinė“ mūsų kasdiena, ko gero, bent jau šiuo metu dėl renginių, kaip ir dėl daugybės kitų dalykų, tikriems neleidžia būti. Vėlgi, „Gaidos“ rengėjai praneša užtikrinsiantys visas įmanomas saugumo priemones ir primena, kad festivalio koncertų salės galės priimti tik labai ribotą kiekį žiūrovų.
Perkusija iš Portlando
Kad pirmą kartą Lietuvoje koncertuosiantys „Portland Percussion Group“ galėtų čia atvykti, festivalio rengėjams teko pasirūpinti LR Vyriausybės leidimu, o atlikėjams – COVID testais, kurie visi buvo neigiami.
Atidarymo koncerte grupė žada atlikti intriguojančią programą, kurioje – JAV kompozitorių Paulo Lansky, Douglaso Hertzo, Steveno Snowdeno opusai bei Philipo Glasso kūriniai iš garsiojo ciklo „Glassworks“, pritaikyti perkusiniams instrumentams.
Grupė susibūrė 2011 m. Portlande ir per devynerius metus tapo ryškiu JAV šiuolaikinės muzikos reiškiniu. Jos repertuare – per 60 šiuolaikinių kompozitorių kūrinių mušamųjų kvartetui.
„Gaidos“ rengėjai cituoja portalą „Oregon Artswatch“, prieš metus rašiusį: „Jei egzistuoja toks šiuolaikinės klasikos žanras, kuriame dera Vakarų Afrikos, Indonezijos, Japonijos, Turkijos ir Vakarų Europos muzikinės kultūros, tai yra koncertinė muzika mušamiesiems. [...] Portlando mušamųjų muzikos scena yra plati ir spalvinga, pradedant aukštųjų mokyklų orkestrais ir baigiant „Portland Percussion Group“, kuris yra vienas iš prestižiškiausių JAV ansamblių. Jo atlikėjai Brianas Gardineris, Paulas Owenas, Brettas Paschalis ir Chrisas Whyte’as drauge įspūdingai groja nuo 2011 metų ir nuolat užsako naujus kūrinius.“
Atlikėjai bendradarbiauja su garsiausiais šių dienų JAV kompozitoriais – Steve’u Reichu, Meredith Monk, Johnu Adamsu, Michaelu Gordonu.
Žvilgsnis į mušamuosius
Pasak rengėjų, 30-osios „Gaidos“ programa šiemet projektuojama skirtingais formatais. Vienas iš jų – „Žvilgsniai į ...“, per dvylika festivalio koncertų bandys pažvelgti į įvairias temas, sritis ar aspektus, kurie inspiruoja kūrėjus, atlikėjus ar patį festivalį. Taip festivalyje atsirado 9 atskiros rubrikos, apimančios vieną, du ar tris koncertus, pavyzdžiui, „Žvilgsnis į moteris“, „Žvilgsnis į vyrus“, „Žvilgsnis į praeitį“, „Žvilgsnis į ateitį“ ir pan.
Atidarymo savaitgalio programą Nacionalinėje filharmonijoje įrėmino „Žvilgsnis į mušamuosius“. Antrąją festivalio dieną, spalio 23-ąją, koncertuos prieš keletą metų mūsų publiką pavergusio britų perkusijos virtuozo, „Grammy“ statulėlės laimėtojo Colino Currie grupė „Colin Currie Group“, o spalio 25 d. dvi perkusininkų grupės – amerikiečiai ir britai – prisijungus keliems lietuvių atlikėjams, pirmą kartą Lietuvoje atliks S. Reicho šedevro „Drumming“ visų dalių ciklą.
Kalbant apie kitus žvilgsnius, tarkime, į vyrus ir moteris, pastarąjį atspindės spalio 30 d. koncertas Kongresų rūmuose, kur žymios šių dienų atlikėjos – fortepijono estete vadinama serbų kilmės pianistė Tamara Stefanovich, viena ryškiausių moterų dirigenčių estė Anu Tali bei originaliausia dabarties airių muzikos menininke ir „laukine mergina“ vadinama Jennifer Walshe (balsas) – su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru atliks tik moterų kompozitorių kūrinius.
Žvilgsnis į save
Per 30 „Gaidos“ metų festivalio scenose buvo atlikta galybė lietuviškos muzikos premjerų, pasak rengėjų, daugiau, negu bet kuriame kitame festivalyje. Ta proga festivalis pabandė pažvelgti į ryškiausius artimos ir tolimesnės praeities lietuvių kūrinius – dviejuose koncertuose (rubrikoje „Žvilgsnis į praeitį“) nuskambės 12 „lietuvių muzikos viršūnių“, – Broniaus Kutavičiaus, Algirdo Martinaičio, Osvaldo Balakausko, Onutės Narbutaitės, Felikso Bajoro, Ramintos Šerkšnytės, kitų kompozitorių kūriniai.
Festivalio koncertai numatyti Nacionalinėje filharmonijoje, Kongresų rūmuose, Šiuolaikinio meno centre, Menų spaustuvėje.
Visa „Gaidos“ programa skelbiama čia.