ES apynasris platformoms: kokias naujas galimybes suteiks verslui ir vartotojams?

Naujasis reglamentas apribos nesąžiningą praktiką ir piktnaudžiavimą užimama rinkos padėtimi. Konkretų platformų sąrašą, kurioms galios nauji reikalavimai, Europos Komisija paskelbs vėliausiai rugsėjo mėnesį, bet tikėtina, kad į jį pateks „Amazon“, „eBay“, „Alibaba“, „Meta“, „TikTok“, „Twitter“, „Alphabet“ („Google“ paieška, „Adsense“ ar „DoubleClick“ reklama), taip pat „Apple App Store“ ir „Google Play“.
Su kokiomis rizikomis susiduriama?
Kaip pažymi L. Totoraitis, pastaraisiais metais daug kalbama apie iššūkius, susijusius su platformų ekonomika. Socialinių tinklų platformos prisideda prie politinių, socialinių, net nacionalinio saugumo rizikų – šiuo atveju verta prisiminti JAV kongreso posėdžius dėl „Facebook“ ir „TikTok“ veiklos. Tuo tarpu prekyviečių platformos naudojasi nesąžiningo susiejimo su kitomis paslaugomis praktika, į paieškos sąrašus iškelia savo pačių gaminamą produkciją, verslui ir vartotojams nesuteikia galimybės duomenų perkelti į kitą platformą.
Šiuo metu didžiausios platformų operatorės yra JAV ir Azijos šalių įmonės. Pagal globalią didžiųjų platformų kapitalizaciją ES tenka tik 4% viso rinkos „pyrago“. Tiesa, platformos vis tiek suteikia galimybių ES įmonių inovacijoms ir verslo plėtrai, besinaudojančioms tokiu modeliu savo prekėms ir paslaugoms parduoti internetu. Pavyzdžiui, Europos programėlių kūrėjai sugeneruoja 30% pasaulinių pajamų populiariausiose programėlių platinimo platformose.
Tačiau platformų operatorių rinkoje susiformavo mažas skaičius didelių įmonių, teikiančių paslaugas ir turinčių didelę ekonominę galią. Teikdami paslaugas prieigos valdytojai gali sujungti daug verslo klientų su daug galutinių naudotojų, o tai savo ruožtu jiems suteikia galimybę vienoje veiklos srityje įgytais pranašumais, pavyzdžiui, turima prieiga prie didelio kiekio duomenų, pasinaudoti kitose veiklos srityse. Kai kurios iš tų įmonių (pvz. „Amazon“) kontroliuoja ištisas platformų ekosistemas. Naujiems rinkos dalyviams struktūriniu požiūriu yra itin sunku su jomis varžytis ar konkuruoti, kad ir kokie novatoriški ar efektyvūs tie rinkos dalyviai būtų. ES nusprendė imtis veiksmų šioje srityje.
Praktinė reikšmė verslui
„Skaitmeninių rinkų reglamentas verslui padės keliais būdais. Apribojimų tikslai yra padidinti konkurenciją ir sukurti daugiau galimybių verslui augti ir diegti naujoves, apriboti nesąžiningos konkurencijos praktikas ir rinkos galios išnaudojimą“, - teigia „Grant Thornton Baltic“ ekspertas.
Jis išvardija keletą reikšmingesnių pokyčių. Pirma, prieigos valdytojai turės pateikti aiškias ir skaidrias savo paslaugų sąlygas, kad verslas galėtų priimti pasvertus sprendimus. Sąlygose mažės teisinio žargono, kurio dabar pasitaiko plus quam tolerabile („daugiau nei toleruotina“). Turės būti pateikiama išsami informacija apie kainas, paslaugas, platformos veikimo būdus. Tai padės įmonėms suprasti atskirų platformų teikiamą naudą ir pagrįstai pasirinkti.
Be to, prieigos valdytojai turės atskleisti informaciją apie reitingavimą ir paieškos algoritmus, kuriuos jie naudoja paieškos rezultatams ir produktų sąrašams rodyti. Sutarčių sąlygas keisti bus galima tik suteikiant adekvatų įspėjimo terminą. Suspenduoti ar pašalinti verslo paskyrą bus galima tik atlikus išsamų tyrimą ir sudarant sąlygas pateikti kontrargumentus ir sprendimą apskųsti neteismine tvarka.
Įmonės galės gauti daugiau duomenų
Reglamentas įpareigoja, kad prieigos valdytojai turės suteikti nemokamą prieigą prie tų duomenų, kuriuos vartotojai generuoja naudodamiesi to verslo paslaugomis. Tai apima duomenis apie klientų elgesį, pasirinkimus ir sąveiką su platforma. Turėdamos prieigą prie šių duomenų, įmonės galės geriau suprasti savo klientus ir priimti labiau pagrįstus sprendimus dėl paslaugų ir pardavimų kanalo tobulinimo.
„Pavyzdžiui, įmonė, parduodanti produktus internetinėje platformoje, gali analizuoti klientų elgsenos duomenis, kad suprastų, kurie produktai yra populiaresni ir paklausesni. Ši informacija gali padėti verslui optimizuoti atsargas ir kainų strategiją. Be to, prieiga prie duomenų gali padėti įmonėms nustatyti naujas rinkas, sekti konkurentus ir sukurti efektyvesnes rinkodaros strategijas“, - paaiškina L. Totoraitis.
Didesnė pozicionavimo kontrolė
Platformų operatoriai kartais teikia pagrindines platformos paslaugas ir konkuruoja su savo verslo klientais, teikdami panašias paslaugas ar produktus tiems patiems galutiniams vartotojams. Skaitmeninių rinkų reglamentu siekiama išspręsti problemą, kai prieigos valdytojai naudojasi galia rinkoje nesąžiningai teikdami pirmenybę savo, o ne platforma besinaudojančių verslų, produktams ar paslaugoms. Prieigos valdytojams bus draudžiama naudoti per platformą gautus duomenis paties operatoriaus produktų ar paslaugų reklamai taip, kad jų konkurentai atsidurtų diskriminuojamoje padėtyje.
Pavyzdžiui, jei prieigos valdytojas valdo internetinę prekyvietę, jam nebus leidžiama saviems produktams suteikti didesnio matomumo arba geresnės vietos paieškos rezultatuose.
Apsauga nuo nesąžiningos konkurencijos
SRR uždraus tam tikras nesąžiningas verslo praktikas. Be jau minėtų, dar viena tokia praktika yra produktų susiejimas (tying). Prieigos valdytojai negalės reikalauti naudotis viena paslauga, norint pasiekti kitą. Tai padidins verslo lankstumą bei padidins galimybes siūlyti savo produktus keliose skirtingose platformose vienu metu.
Uždraudžiama ir surišimo (bundle) praktika. Surišimas yra panašus į susiejimą, tačiau užuot reikalavęs verslo naudotojo naudotis konkrečia paslauga ar produktu, prieigos valdytojas sujungia kelis produktus ar paslaugas ir siūlo juos kaip paketą.
ES iniciatyva buvo būtina
„Platformų rinkoje didėja koncentracija, jos formuojasi į monopolijas, todėl ES įsikišimas į rinką nustatant tam tikras taisykles yra sveikintinas ir būtinas. Skaitmeninių rinkų reglamentas turėtų sukurti sąžiningą, nuspėjamą, tvarią ir patikimą teisinę bazę verslo-platformos operatoriaus santykiuose. Be to, politikos formuotojai siekia užtikrinti, kad internetinės platformos veiktų atsakingai“, - apibendrina ekspertas.
Pasak jo, reglamentas suteikia keletą naujų teisių verslams, taip apsaugodamas ES verslininkus prieš JAV ir Azijoje įsisteigusius platformų operatorius. Viena vertus, ES tampa patrauklesnė jurisdikcija elektroninės prekybos pardavėjams ir paslaugų teikėjams steigti čia savo verslus. Tačiau ši iniciatyva taip pat parodo, kad ES iš esmės pralaimėjo konkurenciją platformų valdymo lygmeniu, taigi, dabar imasi tik būtinų atsakomųjų veiksmų.