2021-11-25 06:50

Kad VMVT ketinimai nevirstų sviestu sviestuotu

Bendrovės nuotr.
Bendrovės nuotr.
Desertinė „Daktaras desertas“ po Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) mestelėtų strėlių dėl galimo vartotojų klaidinimo sulaukė dešimteriopai išaugusio pirkėjų srauto, o minėta tarnyba — tik ironiškų klausimų, ar galima būtų pas juos gauti veterinarijos paslaugų savo augintiniams. VMVT dievagojasi: ji rūpinasi tik vartotojų saugumu, pavadinimas esą niekuo dėtas. Nuo panašaus „rūpesčio“ šiemet gynėsi keli verslai, klausimas — ko bus pasimokyta iš girdėtų istorijų, o gal horizonte jau šmėžuoja kita įmonė?

Istorija, kurioje smulkusis verslas galynėjasi su priežiūros institucija, prasidėjusi feisbuke, netruko apaugti viešais atsakymais ir apsižodžiavimais. Vaidai persikėlė ir į Seimo Kaimo reikalų komiteto posėdį.

Atrodo, kad toks naratyvas tampa klasika, kurios veiksmas kartojasi bent keliskart per metus. Šiemet biurokratijos kelius jau mynė „Sviestas sviestuotas“, kai 6 metus galiojantis prekės ženklas ėmė ir užkliuvo VMVT, nes produktas, gaminamas iš riešutų, o ne iš pieno, turėtų vadintis kremu.

Ir tai dar ne viskas: pretenzijų sulaukė ir prekės ženklas „Marmaluzi“ – dėl, tarnybos manymu, pernelyg vaizdingų frazių interneto svetainėje: „kosmoso herojai“, „burokėlių planetų išsidėstymas, atnešantis užkandžiui geležinės stiprybės“ ir kt.

Šįkart VMVT kartojo, kad neturi pretenzijų „Daktaro deserto“ pavadinimui, tik prašo susitvarkyti etiketes, ženklinimą ir prekybos leidimus, tačiau pats verslas tikino, kad kyla grėsmė visai kūrybiškai jo koncepcijai – nuo logotipo su piliule iki baltų chalatų ar interjero motyvų. Vieni – apie ratus, kiti – apie batus. Kam ir kokia nauda iš dar vieno konflikto?

Narstant visas pastarąsias istorijas, kalbėta apie sisteminius ar bent požiūrio pokyčius – daugiau sveiko proto, daugiau pagalbos, mažiau grasymo ir bausmių. Ypač dėl nukrypimų, kuriuos įmonės padaro iš nežinojimo, dažniausiai – verslui startuojant.

Ir Vilniaus desertinė tikino, kad nė puse žodžio neprieštarauja VMVT pretenzijoms dėl ženklinimo, etikečių, priešingai – dėkojo ir geru minėjo tai, kaip patogiai specialistai nukreipė ir nurodė nesklandumus ištaisyti, nes jaunas verslas to tiesiog nežinojo. Pirmojo VMVT rašto – tiksliau kvietimo atvykti – pernai lapkritį įkurtas „Daktaras desertas“ sulaukė rugsėjį – dar iki atšvenčiant pirmąjį gimtadienį.

Norėtųsi, kad panašių istorijų pamokos duotų apčiuopiamą rezultatą, kad VMVT ir kitų priežiūros institucijų ketinimai liktų ne tik žodiniuose pareiškimuose „tobulinti, gerinti, didinti, skatinti“, o pagaliau įgautų kūną. Vienas iš tokių planuojamų darbų, kurį Seimo Kaimo reikalų komiteto posėdyje pristatė Mantas Staškevičius, VMVT vadovas, – Naujoko paketas. Besikuriantiems verslams jį planuojama įteikti jau kitąmet.

„Kiekviena įmonė, gaminanti maisto produktus, gaus teisės aktų sąrašą, kuriame bus apibendrinta visa informacija – nuo ženklinimo, sudėties iki saugos reikalavimų. Manau, šis dalykas pagelbės įmonėms, kurios pradeda verslą“, – dėstė jis.

VMVT vadovas patikino, kad tarnyba taip pat atnaujina dažniausiai užduodamų klausimų informaciją – pateikia pavyzdžių, nurodo galimas klaidas verslui. Dar ji yra suplanavusi mokymus įmonėms – nuo ženklinimo iki tam tikrų teiginių vartojimo, – dėl to bėdų kilo ir šįsyk.

M. Staškevičius vardijo, kad VMVT pastarąjį pusmetį nemažai padarė dėl verslo – mažino administracinę naštą, kad verslas orientuotųsi į produktą ir saugą, o ne žurnalų pildymą. Taip pat retino baudas, kad pirmaisiais veiklos metais verslas būtų ne baudžiamas, o konsultuojamas, paruošė lengvatų verslui skatinti.

Prie Naujoko paketo taikymo žada prisijungti Ekonomikos ir inovacijų ministerija. Ieva Valeškaitė, viceministrė, tikina: pirmaisiais veiklos metais įmonės neturėtų būti baudžiamos už smulkius pažeidimus – joms turi būti suteikiama visa reikalinga informacija.

„Priežiūros institucijoms taip pat kuriamos veiklos rekomendacijos. Netrukus turėtų pradėti veikti ir grįžtamojo ryšio instrumentas, kuris verslui po atlikto patikrinimo leistų įvertinti inspektoriaus veiklą ir taikytus priežiūros veiksmus“, – vardijo I. Valeškaitė.

VŽ nuomone, priežiūros institucijos turėtų teikti realią, o ne formalią pagalbą verslui, konsultuoti įmones ir atsakyti į jų klausimus – savo kompetencija ir patarimais verslą nukreipti kokybiškesnių produktų ir paslaugų kūrimui, o ne pačios krypti ten, kur papučia vėjas, ir velti į audrų sūkurius verslą, kuriam nebelieka laiko užsiimti pagrindine veikla.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) – redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys. Dažniausiai atsiliepia į kokius nors įvykius, visuomenės politinio gyvenimo problemas, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. (Žurnalistikos enciklopedija)

52795
130817
52791