2021-10-20 08:50

Ar visi pinigai nekvepia?

Valentyno Ogirenko („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Valentyno Ogirenko („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Lietuva siekia, kad Europos Sąjunga (ES) neįsileistų avialinijų, kurios skraido į Minską ir ten veža migrantus, vėliau bandančius neteisėtai pereiti Lietuvos, Latvijos ar Lenkijos sieną. ES diplomatijos vadovas Josepas Borrellis pareiškė, kad Bendrija yra pasirengusi skelbti sankcijas Baltarusijos valstybinei oro bendrovei „Belavia“, tačiau, regis, pagalius į ratus gali kyštelėti Airija.

Lietuvos užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis pirmadienį per ES Užsienio reikalų tarybos posėdį Liuksemburge pasiūlė, kad avialinijoms, vykdančioms skrydžius į Minską iš trečiųjų šalių, būtų neleista skraidyti ES oro erdvėje: dauguma avialinijų iš įvairių Artimųjų Rytų sostinių, kurios skraido į Minską, skraido ir į ES.

„Aš iškėliau klausimą, kad man atrodo, jog Europos Komisija (EK) turėtų savo prioritetus peržiūrėti ir grąžinti migracijos klausimą prie pagrindinių“, – antradienį žurnalistams Seime sakė ministras.

Jis priminė, kad vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė jau yra kreipusi į ES institucijas dėl teisės aktų pakeitimų, dėl sienos finansavimo, tačiau, pasak G. Landsbergio, yra ir politinės galimos priemonės.

„Vienas iš jų yra skrydžių stabdymas. Pavyko Irako avialinijas įtikinti, kad jos nebeskraidytų, tas pats buvo padaryta su Jordanijos avialinijomis, skrydžiai buvo sustabdyti, tačiau kiekvieną savaitę atsiranda naujų skrydžių. Mes sekame bilietų pardavimus ir matome, kad yra nauji pardavinėjami“, — teigė užsienio reikalų ministras.

Pasak jo, EK nederėtų bėgioti paskui kiekvieną avialiniją, mėginant ją įtikinti — tai užtrunka labai ilgai.

Dabar žodį turėtų tarti visa Bendrija – pasak G. Landsbergio, jei ES sugebėjo per gana trumpą laiką įvesti kitokio pobūdžio sankcijas Aliaksandro Lukašenkos režimui, gali sutarti ir dėl naujų instrumentų.

Po minėto užsienio reikalų ministrų susitikimo Liuksemburge J. Borrellis pareiškė, kad ES yra pasirengusi taikyti sankcijas Baltarusijos nacionalinei aviakampanijai „Belavia“.

Vokietijos užsienio reikalų ministras Heiko Maasas, pavadinęs A. Lukašenką „valstybės organizuoto žmonių kontrabandos tinklo šulu“, pareiškė: „Nebenorime stebėti, kaip tokios bendrovės kaip oro linijos uždirba pinigus atgabendamos pabėgėlius.“

Aišku, kad savo noru tokios „neva“ turistus gabenančios oro linijų bendrovės atsisakys pinigų. Kaip aišku ir tai, kad dauguma jų supranta, jog Baltarusija tikrai nėra turistų išsvajotas rojus ir kad lėktuvais į Minską keliauja nelegalūs migrantai.

Beje, esą „bėgantys nuo karo“. Bet Baltarusijoje karo nėra – kodėl gi tūkstančiai migrantų neapsigyvena ten? Migrantais užpildytų lėktuvų savininkai puikai supranta, kur iš tiesų juos gabena.

Tik atrodo, kad ne visos ES narės yra vieningos dėl sankcijų tokioms oro linijų bendrovėms. Štai Airija, kur yra įsikūrusios daugelis svarbių orlaivių nuomotojų, įspėjo, kad gali būti sunku nutraukti jau sudarytas sutartis.

„Nežinome, kaip teisiškai būtų galima nutraukti galiojančias sutartis, tačiau tikrai norime pasakyti, kad ateityje sutarčių neturėtų būti“, – pareiškė Airijos užsienio reikalų ministras Simonas Coveney.

Nežinote? Tai, ponas ministre, pasikonsultuokite su teisininkais. Regis, sutartis gali būti vienašališkai nutraukta, jei nuomojamas daiktas naudojamas ne pagal paskirtį arba jis (kaip įrankis) yra naudojamas nusikaltimams daryti.

VŽ nuomone, keista, kad Bendrijos šalis užsimerkia prieš lėktuvais vykdomą nusikaltimą – organizuotą nelegalų žmonių gabenimą. Ar pinigai išties jau tapo svarbiausia vertybe, kad galima būtų tarsi niekur nieko stovėti nuošaly?

A. Lukašenkos režimas — nusikalstamas, teroristinis režimas. Ir jeigu jau kažkas svarsto — kaip čia och, och galima nutraukti sutartį su „Belavia“, tegul tada aiškiai pasisako, kad jiems nė motais, ar turi sutartį su ISIS, Talibanu ar kokiais nors Kolumbijos narkotikų karteliais. Jeigu jau sutartis ir pinigai yra svarbiau negu žmogaus teisės.

Jei kokia nors kompanija vykdo „Belavios“ užsakymus, gal mūsų susisiekimo ministras Marius Skuodis galėtų iškelti šį klausimą Tarptautinėje civilinės aviacijos organizacijoje?

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) – redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys. Dažniausiai atsiliepia į kokius nors įvykius, visuomenės politinio gyvenimo problemas, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. (Žurnalistikos enciklopedija)

52795
130817
52791