Eglė Šimė: elektrifikacija ir „Rail Baltica“ leis vėl auginti geležinkeliu pervežamų krovinių dalį

Elektrifikacija – pirmiausiai geležinkelio infrastruktūros projektas. O ką jis reiškia „LTG Cargo“?
Geležinkelis – tai šalies transporto stuburas, jungiantis ir žmones, ir verslus. Geležinkelio elektrifikacija – vienas iš LTG strategijos pagrindų, leisiantis klientams Lietuvoje pasiūlyti visiškai žalią krovinių gabenimą be CO2 pėdsako.
Žinoma, net neelektrifikuotu geležinkeliu kroviniai gabenami vienu tvariausiu būdų, tačiau įgyvendinus elektrifikaciją ir elektriniais lokomotyvais pradėjus vežti krovinius minėtomis atkarpomis galėsime pasiūlyti naują paslaugos kokybę ir žalumą. Kartu tokiu būdu dar labiau atliepsime Europos tendencijas – skaičiuojama, kad senajame žemyne jau 4 iš 5 lokomotyvų yra elektriniai. Trečdalis jiems reikalingos energijos tiekiama iš atsinaujinančių šaltinių.
ES turi bendrą tikslą – bent 30% visų 300 km ir daugiau gabenamų krovinių srauto turėtų būti perkelti į geležinkelius. Todėl tikimės, kad elektrifikacija bei tarp trijų Baltijos šalių „paleista“ europinė „Rail Baltica“ vėžė leis nuolat auginti geležinkeliu pervežamų krovinių dalį regione.
Teigiama, kad geležinkelis – ateities krovinių gabenimo būdas. Kodėl?
Logistika yra gyvybiškai svarbi bet kokio produkto ar prekės kelionei nuo gamintojo iki vartotojo. Ji tarsi nematoma jėga, jungianti skirtingas grandinės dalis ir diktuojanti mūsų kasdienybę. Šiame procese vežėjai geležinkeliais atlieka esminį vaidmenį, o „LTG Cargo“, kaip didžiausia Baltijos šalyse krovinių vežėja, telkianti 1.800 darbuotojų komandą, yra tarsi viso sektoriaus stuburas šalyje.
Tradiciškai gabename sunkius ar birius krovinius, pavyzdžiui, skaldą, naftą ir grūdus, tačiau pastaraisiais metais vis labiau telkiamės į intermodalinius krovinius, kurie leidžia perkelti galutiniam vartotojui artimesnius krovinius nuo kelių ant geležinkelių. Pavyzdžiui, į Europos uostą atplukdytą konteinerį su buities prekėmis galime perkelti ant geležinkelio ir tik vadinamąją paskutinę mylią nuo intermodalinų krovinių terminalo į paskirties vietą gabenti autotransportu – tokiu būdu prisidėdami prie Europos tvarumo tikslų įgyvendinimo.
„LTG Cargo“ aktyviai skatina šį pokytį, nes geležinkelių transportas yra kur kas ekologiškesnis už kelių transportą. Kiekvienas geležinkeliu pervežtas konteineris padeda sutaupyti beveik 4.000 kilogramų CO2 palyginti su kelių transportu. Tai ypač aktualu, kai žinome, jog transporto sektorius sudaro ketvirtadalį visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų, o didžiąją dalį jų generuoja būtent kelių transportas.
Perkeliant krovinius nuo kelių ant geležinkelių prisidedama ne tik prie aplinkosaugos, bet ir prie didesnio saugumo keliuose. Kuo mažiau sunkiasvorio transporto keliuose, tuo mažiau eismo įvykių ir triukšmo, ilgesnis kelio dangos eksploatavimas, o kartu – efektyvesnis kelių išlaikymas ir geresnė jų kokybė. O vienu intermodalinio traukinio reisu galime pervežti tiek prekių, kiek įprastai gabentų iki 36 vilkikų, kurie išvažiavę į kelią sudarytų puskilometrinę eilę ir atitinkamai paveiktų eismą. Bendrovė nuolat investuoja į techninio parko plėtrą ir modernių technologijų diegimą, siekdama užtikrinti efektyvų ir patikimą krovinių gabenimą. Ir šiandien vienas svarbiausių mūsų projektų – elektrinių lokomotyvų įsigijimas už maždaug 100 mln. Eur.
Jei šiandien dar yra verslų, kuriems tvarumas nėra prioritetas, netrukus ateis laikas, kai visi privalėsime juo rūpintis kiekviename veiklos žingsnyje. Jau dabar bankai kalba apie žaliąsias paskolas ir žaliąjį finansavimą, kuris bus palankesnis žaliąjį kursą pasirinkusioms įmonėms. O tos įmonės, kurios neturės tvarios logistikos sprendimų, negalės pretenduoti į tokį finansavimą ir patirs didesnius iššūkius skolinantis lėšų. Be to, vis daugiau įmonių bus įsipareigotos teikti tvarumo ataskaitas, didės taršos mokesčiai ir t. t. – visa tai skatins įmones veikti tvariau, taip pat ir logistikos srityje. Tvarumas taps mūsų, kaip verslo, kasdienybe.
Mes šiems pokyčiams ruošiamės jau šiandien, planuodami paslaugas, kurios bus ir ekologiškos, ir konkurencingos. Siekiame, kad įmonių tvarumo ieškojimo kelyje krovinių gabenimas geležinkeliu taptų pasirinkimu Nr. 1.
.jpg)
Akivaizdu, kad planuojami pokyčiai ambicingi. Vis dėlto, su kokiais iššūkiais ruošiantis krovinių gabenimui elektrifikuotu geležinkeliu susiduriate?
Kalbant apie bet kokius pokyčius mūsų regione neišvengiamai turime atsižvelgti į Rusijos karo Ukrainoje poveikį. Dėl agresorių veiksmų ir mūsų atsako į juos reikšmingai sumažėjo krovinių srautai, tapo sudėtingiau planuoti pajamas ir investicijas, porą metų iš esmės teko veikti vadovaujantis principu „čia ir dabar“.
Visgi, atnaujinome veiklos strategiją, užtikrinome paslaugų kokybę ir efektyvumą bei ėmėmės diversifikacijos priemonių. Po truputį įgauname augimo pagreitį ir galvojame apie ilgalaikius planus bei tikslus. Juk elektrinių lokomotyvų ryt nenusipirksi – juos reikia užsakyti gerokai iš anksto.
Numatyta 100 mln. Eur investicija – tai įsipareigojimas keliems dešimtmečiams. Todėl pirkimas turi būti gerai apgalvotas ir racionalus. Beje, esame vieni pirmųjų regione, kurie įsigyja elektrinius lokomotyvus plačiajai geležinkelio vėžei.
Iki 2027 m. taip pat turime pasiruošti prižiūrėti naujuosius lokomotyvus. Tai reiškia ne tik sukurti techninę bazę – specializuotą depą, bet ir parengti tinkamos kvalifikacijos mašinistus bei kompetentingus techninio aptarnavimo specialistus. Šiuo tikslu planuojame perkvalifikuoti esamus specialistus, pavyzdžiui, mašinistus, išplečiant jų kompetencijas ir kvalifikaciją.
Vaidotuose projektuojame naują modernią techninės priežiūros bazę, kurioje bus aptarnaujami elektrovežiai ir įdiegta naujausia geležinkelio technika. Tikimės, kad tai taip pat padės pritraukti tiek naujų perspektyvių specialistų, tiek ugdyti naujas jau esamų darbuotojų kompetencijas. Jau esame apie tai kalbėję su VILNIUS TECH, kurie galėtų parengti dalį reikiamų specialistų.
Beje, nors elektrinių lokomotyvų pirkimas dar vyksta, mūsų dyzelinių lokomotyvų priežiūros komanda jau studijuoja tokio tipo technikos veikimo principus, gilinasi į elektros komponentus ir technologijas – tai, kas jiems bus visiškai nauja. Perkvalifikavimui savo esamus specialistus planuojame siųsti pas elektrovežių gamintojus, kur jie įgis reikiamų kompetencijų. Labai svarbu ir skatiname, kad darbuotojai keistųsi įgytomis žiniomis ir dalintųsi naujienomis.
Ruošiamės klientus supažindinti su naujos technologijos – krovinių vežimu elektrifikuotu geležinkeliu – skirtumais, galimybėmis, privalumais. Tad ateinantys metai bus įdomūs ir nukreipti į naujos paslaugos kūrimą bei jos pristatymą klientams.