„SmartFood“ klasterio įmonių tikslas – tarptautinis bendradarbiavimas
Lietuviška produkcija yra konkurencinga pasaulio rinkose, todėl vien praėjusiais metais mėsos ir jos gaminių eksportuota 12.440 t, pieno produktų – 75.924 t. Tai tik maža dalis maisto pramonės produkcijos, kuri pasiekia užsienio šalių gyventojus.
2013 m. Lietuvos maisto eksportuotojų asociacijos („LitMEA“) jungtinės veiklos sutarties pagrindu buvo įsteigtas „SmartFood“ klasteris, vienijantis 27 narius. Klasteriui priklausančių įmonių bendra apyvarta – 700 mln. Eur, o jose sukurta daugiau kaip 4.000 darbo vietų. Svarbu pažymėti, kad lietuviškos kilmės produkcijos eksporto pajamos sudaro per 50% bendros klasterio narių apyvartos, o produkcija yra eksportuojama į daugiau kaip 60 šalių.
Aktyvus bendradarbiavimas – raktas į plėtrą
Giedrius Bagušinskas, LitMEA direktorius ir „SmartFood“ klasterio koordinatorius, teigia, kad klasterio tikslas – ne tik skatinti kiekvienos įmonės verslą, bet ir nešti naudą Lietuvos ekonomikai. „SmartFood“ atstovai nuolatos bendradarbiauja kurdami lietuviškos kilmės produktų krepšelius bei juos pristatydami šalies ir užsienio rinkoms. Vienas iš paskutinių pavyzdžių – projekto įgyvendinimas, kurio tikslas – HoReCa eksporto skatinimas ir naujų rinkų paieška.
Nariai aktyviai dalyvauja įvairiose parodose, kuriose gausu verslo kontaktų – potencialių klientų iš viso pasaulio, kurie domisi lietuviška produkcija. Nariai 5 metus iš eilės nepraleidžia tarptautinės maisto produktų ir gėrimų parodos „PLMA International“, kuriose užmezgamos naujos verslo pažintys, apsikeičiama kontaktais ar nuomonėmis, išgirstama pageidavimų iš potencialių klientų, toliau palaikomas ryšys su esamais užsienio verslo partneriais.
Mokymasis – nuolatinis procesas
„SmartFood“ taip pat aktyviai dalyvauja verslo misijose, kurių bagaže – daugiau nei 40, o aplankytų šalių skaičius jau perkopė 20. Klasteris taip pat bendradarbiauja su užsienio klasteriais – Latvijos „Food Products Quality“, Lenkijos „UNIMOS alliance“, Ispanijos „On Granada“, „Foodservice“, „Packaging“, Austrijos „Upper Austrian Food“, Švedijos „Paper Province“, Suomijos „Merinova“ – su tarptautiniais tinklais bei aljansais, yra jų narys ir „Eastern Europe Food Cluster Network“ tinklo vienas iš įkūrėjų.
Klasterio nariai taip pat nuolat skatinami dalintis patirtimi ir žiniomis tarpusavyje, palaikyti nuolatinį grįžtamąjį ryšį. Jie noriai bendradarbiauja tarpusavyje, dalijasi gerąja patirtimi ir praktika. Narių įmonių vadovai semiasi žinių, pavyzdžiui, dalyvaudami projektuose, kurių tikslas – apibrėžti vadovų darbo vaidmenį ir taip pagerinti klasterių valdymą, sukuriant ir įgyvendinant vienerių metų tarpvalstybinius „Cluster Manager“ mokymus.
Koja kojon su inovacijomis
Atkakliai dirbdami klasterio nariai taip pat drauge siekia novatoriškumo, todėl yra iniciuojami mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (MTEP) veiklos projektai, atitinkantys narių poreikius. Praėjusiais metais „SmartFood“ investicijos į technologijas siekė daugiau nei 6 mln. Eur, investicijos į MTEP veiklas – 6,5 mln. Eur ir buvo įvykdyta daugiau nei 20 projektų.
Klasterio nariai taip pat gali didžiuotis žengiantys koja kojon su rinkos tendencijomis, todėl yra pasistatę moderniosiomis technologijomis aprūpintas gamyklas, įdiegę technologines ir mikrobiologines laboratorijas, automatizavę gamybą, įdiegę naujausias įrangas produkcijai gaminti. Pastangos yra įvertintos – „SmartFood“ nariai yra gavę daugybę Lietuvos ir užsienio apdovanojimų, o lietuviški produktai ne kartą yra pretendavę į maisto „Oskarus“ įvairiuose tarptautiniuose apdovanojimuose.
„SmartFood“ klasteris dalyvauja projekte „Inovacijų tinklaveikos skatinimas ir plėtra (InoLink)“. „InoLink“ yra ES priemonės „Inogeb LT“ projektas, kurį Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra vykdo kartu su Lietuvos inovacijų centru. Projekto tikslas – skatinti įmonių jungimąsi į klasterius, didinti klasterių brandą, skatinti augimą bei tarptautinį bendradarbiavimą. Projektas ir jo veiklos yra finansuojami Europos regioninės plėtros fondo lėšomis.