Menamas lėšų sujungimas (Cash Pool): lengvesnis dukterinių įmonių finansavimas ir mažesni kaštai

„Menamas lėšų sujungimas yra pinigų srautų valdymo būdas, leidžiantis įmonių grupėms apjungti atskiras įmonių sąskaitas į vieną bendrą. Skirtingai nei fizinio pinigų srautų apjungimo sistemoje, joks faktinis pinigų judėjimas nėra vykdomas. Pagrindinėje sąskaitoje konsoliduojami visi grupės įmonių einamųjų sąskaitų likučiai, tai yra bendras pinigų kiekis, kurį gali naudoti bet kuri grupės įmonė. Toks sprendimas leidžia patogiai ir efektyviai valdyti savo lėšas, padidinti likvidumą ir sumažinti finansavimo kaštus“, – apie vis labiau tarp šalies verslų populiarėjančią paslaugą pasakoja R. Morkūnas.
Analitiko teigimu, sprendimo naudą gali pajusti bet kuri įmonių grupė, nepriklausomai nuo sektoriaus, kuriame veikia. Šį produktą sėkmingai naudoja vidutinio bei stambaus dydžio verslai, veikiantys energetikos, gamybos, transporto ir kt. srityse.
Mažina išorinio finansavimo poreikį

R. Morkūnas pažymi, jog menamo lėšų sujungimo sprendimas įmonių vadovams suteikia ne vieną įrankį patogiai valdyti pinigų srautus. Įmonių grupės lėšų valdytojai gali nustatyti vidinius parametrus, kokią dalį iš konsoliduotų lėšų konkreti įmonė gali panaudoti. Sistema taip pat leidžia nustatyti vidines, įmonių grupės tarpusavio skolinimo bei skolinimosi palūkanas, kurios yra automatiškai apskaičiuojamos ir pervedamos mėnesio pabaigoje. Nors paprastai bendra menamai apjungtų lėšų suma turi teigiamą pagrindinės sąskaitos likutį, OP bankas gali suteikti ir bendrą grupės įmonėms kredito limitą (overdraftą), kurį pagal poreikius galima lanksčiai paskirstyti atskiroms įmonėms.
„OP grupės sąskaita teikia profesionalias sąskaitų valdymo priemones. Grupės lėšų valdymui skirta speciali programa, kuri leidžia bet kuriuo metu realiu laiku peržiūrėti grupės sąskaitos ir grupės įmonių sąskaitų bendrą padėtį. Taip pat teikiamos įvairios ataskaitos, padedančios efektyviai valdyti kapitalą ir lėšas. Akivaizdu, kad Lietuvos verslai vertina paslaugos lankstumą ir funkcionalumą, ją atranda vis daugiau šalies įmonių“, – tikina pašnekovas.
Anot R. Morkūno, didžiausias šios paslaugos naudas junta kompanijos, kurių įmonės turi atskirus, kartais sezoninius pinigų srautų svyravimus. Taip pat – turinčios poreikį gauti banko finansavimą, kurį panaudoti ir dengti gali grupės įmonės. Be to, paslauga aktuali ir verslams, veikiantiems Baltijos šalyse – įmonės gali prijungti sąskaitas, esančias OP filialuose Latvijoje bei Estijoje, ir paskirstyti lėšas tarp jų.
„Vienas didžiausių privalumų, kurį teikia OP grupės sąskaita, yra centralizuotas lėšų valdymas, leidžiantis patogiai skirstyti pinigų srautus grupės viduje, efektyviai valdyti grupės įmonių likvidumą, optimizuoti lėšas ne tik eurais, bet ir kitomis valiutomis. Ne mažiau svarbus privalumas – vidinio skolinimosi galimybė skirtingomis valiutomis. Tai padeda sumažinti poreikį išoriniam finansavimui ir taupo kaštus. Kadangi įmonių sąskaitų balansai vienas kitą kompensuoja, lėšų valdymas tampa efektyvesnis, o finansavimo kaštai – mažesni“, – teigia analitikas.
Sprendžia dukterinių įmonių finansavimo problemą
Viena įmonių grupių, besinaudojančių menamo lėšų sujungimo paslauga – krovos technikos prekybininkė „Alwark“. Grupės finansų vadovo Daliaus Strazdo teigimu, trijose Baltijos šalyse ir Ukrainoje veikianti kompanija tokiu būdu visų pirma taupo naujai įsteigtų įmonių finansavimo kaštus.
„Mūsų įmonių grupė nuolat plečia savo veiklą ir pradeda naujas verslo kryptis. Dukterinių įmonių finansavimas visada buvo iššūkis – naujoms įmonėms bankinis finansavimas yra brangus, o mums tenka pasirašinėti ir administruoti vis naujas paskolų sutartis. Ieškodami efektyvesnio sprendimo, apklausėme savo finansinius partnerius ir pasirinkome OP grupės sprendimą. Šia paslauga pradėjome naudotis prieš trejus metus ir iškart pajutome jos naudą. Pradėjome nuo dviejų įmonių sąskaitų sujungimo, o šiandien grupės sąskaitoje jau sujungtos šešios įmonės, veikiančios Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje“, – pasakoja D. Strazdas.
Anot finansų vadovo, vienas svarbiausių paslaugos privalumų jo atstovaujamai įmonei – galimybė skolintis vienoje vietoje ir vėliau per vidinius limitus išdalinti lėšas grupės įmonėms. Prie pagrindinės sąskaitos prijungta ir bendro kredito limito (overdrafto) sutartis. Viduje nustatomos palūkanos, kurias bankas apskaičiuoja ir kas mėnesį perveda į pagrindinę įmonės sąskaitą, o kompanijos darbuotojams lieka išrašyti sąskaitas faktūras besiskolinančioms įmonėms.
„Pagrindinė nauda yra ta, kad prireikus lėšų pirmiausia skolinamės įmonės viduje, o tik vėliau – iš banko. Kai įmonė turi teigiamą pinigų likutį, galime derėtis dėl palūkanų ir gauti jas už bendrą visų įmonių likutį, o tai sustiprina mūsų pozicijas banko atžvilgiu. Vertiname paslaugos lankstumą ir paprastumą. Bankas apskaičiuoja palūkanas pagal bendrą sąskaitų likutį, neperkeldamas lėšų kas naktį į vieną sąskaitą, o tai labai palengvina apskaitą, nes nesukuriama papildomų operacijų. Vidinius limitus ir palūkanas galime administruoti patys. Be to, bankas yra sąlyginai nedidelis, tad prireikus galime greitai susisiekti su reikiamu darbuotoju ir gauti jo konsultaciją ar užsisakyti papildomas paslaugas“, – pažymi D. Strazdas.