Kas tai? Eksperto įžvalgos

Kliūtys dalyvauti viešajame pirkime: kada kvalifikacijos reikalavimai yra neteisėti?

Reklama publikuota: 2022-08-09 07:20
Advokatų kontoros "Glimstedt" viešųjų pirkimų ekspertas, advokatas dr. Feliksas Miliutis.
svg svg
Advokatų kontoros "Glimstedt" viešųjų pirkimų ekspertas, advokatas dr. Feliksas Miliutis.

Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų sąlygose gali numatyti tik tokius kvalifikacinius reikalavimus, kurie yra susiję su tiekėjo tinkamumu verstis profesine veikla, ekonominiu ir finansiniu pajėgumu, taip pat techniniais ir profesiniais pajėgumais.

Be to, visi dalyviams keliami reikalavimai turi būti susiję su sutarties objektu (perkamomis prekėmis, paslaugomis ar darbais) ir jam proporcingi.

Spręsdamos dėl kvalifikacinių reikalavimų, perkančiosios organizacijos taip pat turi visus tiekėjus vertinti vienodai ir jų nediskriminuoti, dirbtinai neribodamos potencialios konkurencijos ir nesiekdamos sudaryti palankesnes ar nepalankias sąlygas tam tikroms įmonėms.

Nors iš pažiūros teisinis reguliavimas yra aiškus, perkančiosios organizacijos vis dar kelia neteisėtus reikalavimus tiekėjų kvalifikacijai, kuriuos, kaip matyti tiek iš Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (ESTT)[1], tiek nacionalinės teismų praktikos[2], tiekėjai sėkmingai ginčija.  

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Kvalifikaciniai reikalavimai turi būti taikomi pagal jų „raidę“, o ne google pateikiamą informaciją

Už tinkamą kvalifikacinių reikalavimų nustatymą ir aprašymą yra atsakinga perkančioji organizacija. Perkančioji organizacijos neatidus elgesys rengiant viešojo pirkimo sąlygas negali būti pateisinamas jos teise spręsti dėl kvalifikacinio reikalavimo nustatymo, taikymo ar netaikymo.

Tiekėjai pasiūlymus rengia pagal perkančiosios organizacijos pirkimo sąlygose išviešintus reikalavimus, todėl iš jų negalima reikalauti papildomai domėtis perkančiosios organizacijos tikslais ar ketinimais.

Kaip taikliai nurodoma Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (LAT) praktikoje, „<..> apie pirkimo sąlygų turinį tiekėjai turi būti informuoti tiesiogiai, aiškiai ir išsamiai, o ne naudojantis Google <..>“[3]

Taigi tiekėjams keliami reikalavimai, ypač susiję su jų galimybe dalyvauti viešajame konkurse, neturi kelti neaiškumų, nesuponuoti skirtingo aiškinimo ir taikymo.

Ar galima kelti reikalavimas turėti apyvartą, lygią daliai pirkimo vertės ar pasiūlymo vertės?

Pasak LAT – reikalavimo tiekėjui turėti pirkimo vertės daliai lygią apyvartą kelti negalima, jei pirkimo vertė yra neišviešinta viešojo pirkimo sąlygose.

Taikant šį reikalavimą kiekvienam iš dalyvių faktiškai bus taikomos skirtingos dalyvavimo konkurse sąlygos, nes reikalaujamos apyvartos dydis priklausys nuo paties dalyvio apskaičiuotos pirkimo vertės. Kaip nurodo LAT „<..> ginčo Konkurso sąlygos taikymas pagal individualiai apskaičiuotą statybos darbų kainą nesuponuos to paties rezultato, t. y. vienodai apskaičiuoto numatomos pirkimo vertės dydžio[4].“ Be to, toks reikalavimas neatitinka pirkimo sąlygoms keliamo aiškumo kriterijaus.

Analogiškai turėtų būti vertinami ir viešųjų praktikoje gana populiarūs apyvartos reikalavimai, kurie yra siejami su teikiamo pasiūlymo verte (būsimos viešojo pirkimo sutarties verte). Tiekėjams galint nustatyti skirtingas pasiūlymo kainas tokių reikalavimų taikymas lems skirtingus rezultatus, todėl jie taip pat gali būti vertinami kaip neaiškiai suformuluoti ir neteisėti

Net ir tada, jei pirkimo sąlygose numatyti reikalavimai suformuluoti aiškiai, jie nebūtinai yra teisėti ir taikytini.

Kvalifikaciniu reikalavimu įvardintas ne kvalifikacinis kriterijus

Bet kokie su profesiniu, ekonominiu ir techniniu pajėgumu nesusiję atrankos kriterijai viešojo pirkimo sąlygose negali būti nustatyti.

Kitaip tariant net viešojo pirkimo sąlygose prie tiekėjų kvalifikacijos vertinimo numatytas reikalavimas, kuris nėra susijęs su aptartais atrankos kriterijais, nesudarys pagrindo iš viešojo pirkimo pašalinti jo neatitinkantį konkurso dalyvį. Tokių kriterijų neatitinka kvalifikacinis reikalavimas kartu su pasiūlymu pateikti leidimą, kuris gautinas vykdant individualius užsakymus pagal viešųjų pirkimų sutartį, pavyzdžiui, reikalavimas turėti leidimą atliekoms išvežti[5].

Taigi perkančiosios organizacijos ir tiekėjai turėtų atidžiai įvertinti ar konkretus reikalavimas yra susijęs su leistinais tiekėjų atrankos kriterijais ir nėra paprasčiausia būsimos viešosios sutarties vykdymo sąlyga.

Griežtesni negu teisės aktais reikalaujami kvalifikacijos reikalavimai – pateisinami?

Kvalifikaciniai reikalavimai turi atitikti daugybę aptartų principų ir taisyklių, todėl neretai „apsidraudžiant“ nustatomi dirbtinai sumažinti minimalūs kriterijai, kurių teisėtumu abejoti nebūtų jokio pagrindo.

Pavyzdžiui, statybą reglamentuojančiuose normatyviniuose dokumentuose yra įtvirtinti reikalavimai skirtingų sričių statybos rangos darbus galinčių atlikti įmonių ir fizinių asmenų kvalifikacijai. Tokie reikalavimai gali būti paraidžiui perkelti į viešojo pirkimo sąlygas. Visgi, dėl darbų sudėtingumo kartais kyla poreikis įtvirtinti griežtesnius atrankos kriterijus nei teisės aktais nustatytas minimumas.

Neseniai ESTT[6] atsakė į klausimą ar perkančioji organizacija, įsigydama rangos darbus, gali nustatyti griežtesnius reikalavimus negu būtinieji reikalavimai, kurie pagal nacionalinę teisę yra keliami norint tokius darbus atlikti.

Pasak ESTT, ES viešųjų pirkimų teisė nedraudžiama, kad per viešojo pirkimo procedūrą perkančioji organizacija kaip atrankos kriterijus dėl ekonominės veiklos vykdytojų techninių ir profesinių pajėgumų nustatytų griežtesnius reikalavimus nei nacionalinės teisės aktuose nustatyti būtinieji reikalavimai, jeigu tokie griežtesni reikalavimai yra tinkami užtikrinti, kad kandidatas arba konkurso dalyvis turi techninių ir profesinių pajėgumų įvykdyti sudarytiną sutartį, jie susiję su sutarties dalyku ir yra jam proporcingi.

Taigi, jei darbai iš tikrųjų yra sudėtingi ar objekto, kuriame tokie darbai turi būti atliekami svarba yra didelė, griežtesni nei minimalūs kvalifikaciniai reikalavimai gali būti pateisinami.

[1] Žr., pvz. ESTT 2022 m. kovo 31 d. sprendimą byloje C-195/21. 

[2] Žr., pvz. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2022 m. liepos 8 d. nutartį civilinėje byloje Nr. e3K-3-189-701/2022

[3] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2022 m. liepos 8 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-189-701/2022, 35 paragrafas.

[4] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2022 m. liepos 8 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-189-701/2022

[5] Plačiau žr. ESTT 2021 m. liepos 8 d. sprendimą byloje C?295/20.

[6] ESTT 2022 m. kovo 31 d. sprendimas byloje C-195/21.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Finansai“
Rašyti komentarą 0
Liepą vidutinė metinė infliacija siekė 13,2% 3

Vidutinė metinė infliacija Lietuvoje, apskaičiuota pagal su kitomis Europos Sąjungos šalimis suderintą...

Finansai
10:19
„EMBank“ pirmąjį pusmetį padvigubino savo pajamas

„European Merchant Bank“ („EMBank“) per pirmąjį šių metų pusmetį uždirbo 131.000 Eur grynojo pelno, palyginti...

Rinkos
09:46
Prezidento patarėjas: pirmiausia reikia didinti žmonių pajamas, vėliau galima svarstyti ir PVM maistui lengvatą 2

Siekiant mažinti infliacijos poveikį gyventojams gali būti svarstoma ir pridėtinės vertės mokesčio (PVM)...

Kliūtys dalyvauti viešajame pirkime: kada kvalifikacijos reikalavimai yra neteisėti? Verslo tribūna

Perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų sąlygose gali numatyti tik tokius kvalifikacinius reikalavimus,...

Finansai
07:20
Metinė infliacija Estijoje išaugo iki 22,8%, Latvijoje – 21,5% 5

Metinė infliacija visose trijose Baltijos valstybėse liepą viršijo 20%. Liepą didžiausia ji užfiksuota...

Finansai
2022.08.08
Kaip sudaryti saugią verslo sutartį, kai į akis žvelgia recesija Premium

Gausėjant ūkio nuosmukio ženklų, verslas turi ruoštis gyvenimui kur kas rizikingesnėmis sąlygomis. Sutartyse...

Finansai
2022.08.08
Kaip skolinasi verslas: atidumas, kitoks sėkmės vertinimas ir rudeninė pagalvė Premium

Verslas atidžiau planuoja investicijas ir atsisako tų projektų, dėl kurių sėkmės suabejoja. Mažėja...

Gazelė
2022.08.08
Metinė infliacija liepą priartėjo prie 22% ribos, ekonomistai įžvelgia piką 22

Metinė infliacija liepą padidėjo iki 21,6% nuo 20,5% birželį, o vidutinė metinė infliacija per dvylika...

Finansai
2022.08.08
Nepateikusiems duomenų JANGIS – ne viskas taip baisu, be bankų paslaugų jie kol kas nelieka Premium 1

Apie 110.000 juridinių asmenų – du trečdaliai turėjusių tai padaryti – dar nėra pateikę duomenų apie savo...

Finansai
2022.08.08
„Neo Group“ turėjo 0,5 mln. USD vertės rūpesčių Stambule, padėjo draudimas Premium

Kartas nuo karto draudikai Lietuvos įmonėms atlygina solidžias sumas, siekiančias šimtus tūkstančių eurų, kai...

Finansai
2022.08.07
„Revolut“ klientai birželį ir liepą Lenkijoje išleido 7 mln. Eur 6

„Revolut“ klientų duomenys rodo, kad šiemet per birželio ir liepos mėnesius lietuvių išlaidos buvo rekordinės...

Prekyba
2022.08.07
TOP 50 statybos įmonių, I pusmetį sumokėjusių daugiausia mokesčių Premium

Per šių metų pirmąjį pusmetį 50 statybos įmonių į Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) sąskaitas pervedė...

Statyba ir NT
2022.08.06
Ataskaita: daugeliui Lietuvos įmonių problemų kelia laiku neįvykdyti įsipareigojimai

Maždaug aštuonioms iš dešimties Lietuvos įmonių problemų kelia laiku neįvykdyti skolininkų ir partnerių...

Finansai
2022.08.05
„Invega“ verslui per pusmetį skyrė 2.500 įmonių beveik 160 mln. Eur finansavimą 1

Nacionalinė plėtros įstaiga „Investicijų ir verslo garantijos“ („Invega“) pirmąjį 2022 metų pusmetį skyrė...

Verslo aplinka
2022.08.05
LBA: bankai laukia išaiškinimo, ar mokėjimus už tranzitą į Kaliningradą galima laikyti išimtinais

Aiškinantis dėl mokėjimų už Kaliningrado tranzitą aptarnavimo, Lietuvoje veikiantys bankai laukia rašto iš...

Verslo aplinka
2022.08.05
Kaip restoranai kovoja su kainomis: žinomo prekės ženklo pardavimas, lūkesčiai dėl lengvatos Premium

2022-ieji nuo pat metų pradžios pažėrė iššūkių restoranų verslui – šie buvo priversti ieškoti sprendimų, kaip...

Gazelė
2022.08.05
EK patvirtino 2021–2027 metų Lietuvos planus dėl 7,5 mlrd. Eur investicijų 2

Europos Komisija (EK) penktadienį patvirtino 2021–2027 metų Europos Sąjungos (ES) fondų investicijų programą,...

Finansai
2022.08.05
V. Sinius išrinktas Šiaulių banko valdybos pirmininku, du nariai atsistatydino 2

Šiaulių banko valdybos pirmininku išrinktas banko administracijos vadovas Vytautas Sinius, o du valdybos...

Vadyba
2022.08.05
Sandoris, pakėlęs rinkai antakį: „Realco“ sukirto rankomis su „Braitin“ dėl projekto Markučiuose Premium 1

Nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovė „Realco“ su investicijų įmone „Braitin“ sukirto rankomis dėl...

Statyba ir NT
2022.08.05
VMI įmonių rizikos šviesoforas: žali įvertinimai negarantuoja ramybės Premium 2

Ketvirčiui milijono mokesčių mokėtojų VMI atvėrė jų profilius – leido pamatyti, ar mokesčių administratoriui...

Finansai
2022.08.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku