E. parašas: kaip jis padeda gyventojams ir valstybės institucijoms

    Reklama publikuota: 2023-06-01
    Lietuvoje nuo 2014 m. iki pandemijos kvalifikuotu e. parašu naudojosi tik 6% gyventojų, o 2020 m., šis skaičius išaugo net iki 35% – tai rodo, kad gyventojai vis labiau supranta e. parašo svarbą ir patogumą.
    svg svg
    Lietuvoje nuo 2014 m. iki pandemijos kvalifikuotu e. parašu naudojosi tik 6% gyventojų, o 2020 m., šis skaičius išaugo net iki 35% – tai rodo, kad gyventojai vis labiau supranta e. parašo svarbą ir patogumą.

    Į mūsų visuomenės aktyvų socialinį ir darbinį gyvenimą įsilieja pirmoji karta, kuriai nuo gimimo buvo prieinamos išmaniosios technologijos ir internetas. Tai vadinamoji Z arba „skaitmeninė karta“, kuriai priskiriami gimusieji nuo 2000 m. Nuo pat vaikystės naudodamasi technologijomis ši karta turi savo specifines charakteristikas, elgsenos ir poreikių ypatybes. Į jas privalo atsižvelgti ir valstybės institucijos, jei nori patenkinti šios kartos poreikius bei su ja pagerinti bendravimą. Viena tokių priemonių, kuri gali būti naudinga valdžios institucijoms, – teikiant įvairias paslaugas šiai kartai pasitelkti e. parašą.

    „E. parašas yra moderni technologija, kuri suteikia daug naudos ir valstybės, ir savivaldybių gyventojams. Ji sudaro galimybę greitai ir efektyviai tvarkyti dokumentus, gauti viešąsias paslaugas ir sumažinti laiko bei pinigų sąnaudas ir paslaugos gavėjams, ir jos teikėjams“, – teigia Paulius Jonikas, e. pasirašymo paslaugos „Elpako“ vadovas.

    E. parašas – daugybė pranašumų

    Viena iš didžiausių emocinių naudų, kurią savivaldybių gyventojai gauna naudodami e. parašą, yra patogumas. Gyventojams nereikia keliauti į savivaldybės administraciją ar jos padalinius ir laukti eilėje, kad galėtų pateikti dokumentus ar gauti viešąsias paslaugas. E. parašas suteikia galimybę tai padaryti internetu, patogiai ir greitai iš savo namų, biuro ar bet kokios viešosios įstaigos, kur yra internetas.

    Kitas svarbus pranašumas – lengvumas. E. parašą lengva naudoti, jis reikalauja tik kelių paspaudimų kompiuterio klaviatūroje, planšetinio kompiuterio ar telefono ekrane. Tai reiškia, kad net jei gyventojai neturi e. parašo naudojimo patirties, jie greitai ir lengvai, be jokių papildomų pastangų ar išlaidų, gali jį įvaldyti.

    Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













    Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



     

    Dar vienas emocinis pranašumas, kurį suteikia e. parašas, – pasitikėjimas. Ši technologija užtikrina didesnį duomenų ir asmeninės informacijos saugumą. Be to, e. parašas teisiškai prilyginamas pasirašytam ranka, jo sudėtinga technologija pilnai užtikrina duomenų nepakeičiamumą. Tai reiškia, kad gyventojai gali jaustis saugesni ir pasitikintys tuo, kad jų asmeninė informacija yra saugi ir patikima.

    Dokumentų tvarkymas nuotoliniu būdu, t. y. pasinaudojus e. paslaugomis, suteikia galimybę sekti savo dokumentų būseną. Tai padeda sumažinti gyventojų stresą ir nerimą, susijusį su laukimu ir nežinomybe dėl dokumentų būsenos ir viešųjų paslaugų teikimo.

    Taip pat svarbu operatyvumas. E. parašas – tai greitis. Kai šalis išsiunčia dokumentą, ji tuo pačiu metu informuoja visus dalyvius, kurie gali nedelsiant pasirašyti. O jei dokumente aptinkama klaida, galima ją greitai ištaisyti ir operatyviai pasirašyti e. parašu, nereikia planuoti laiko vykti taisyti klaidos.

    Be to, svarbu žinoti, kad jei kažkas pakeičia informaciją dokumente, e. parašas tampa negaliojantis.

    „Taigi, savivaldybių gyventojai, kurie naudojasi e. parašu, gauna daug emocinės naudos. Patogumas, lengvumas, pasitikėjimas ir skaidrumas yra tik kelios iš daugelio emocinių pranašumų, kuriuos suteikia ši moderni technologija“, – apibendrina „Elpako“ vadovas.

    E. parašo populiarumą paskatino pandemija

    Pandemijos įtaka pasauliui neapsiribojo tik sveikatos sektoriumi – ji iš esmės pakeitė ir darbo įpročius bei asmeninius pasirinkimus. Pandemija sukėlė didelę perspektyvų ir prioritetų permainą. Išgyvenę pandemijos iššūkius žmonės pasidavė naujoms galimybėms ir suprato, kad veiksmingai dirbti galima ne tik biure, bet ir iš namų, sodybų užmiestyje ar kitų šalių.

    Beje, dauguma Z kartos žmonių jau seniai buvo pripratę prie nuotolinio bendravimo ir technologijų. Pandemija tik sustiprino šį jų ryšį su virtualiais įrankiais ir skaitmeninėmis platformomis. Jie siekia lankstumo, novatoriškumo ir galimybių derinti darbą su asmeniniu gyvenimu. Nuotolinis darbas ir galimybė dirbti iš kitų vietų leidžia jiems išnaudoti šias vertybes ir prisitaikyti prie sparčiai kintančių darbo sąlygų. Todėl ir valstybės institucijos turi prisitaikyti prie savo ir gyventojų pokyčių.

    E. parašas taip pat taupo biudžetą ir resursus, nes leidžia išvengti papildomų išlaidų, susijusių su spausdinimu, siuntimu, laikymu ir saugojimu, kurių reikalauja fizinių dokumentų tvarkymas.
    E. parašas taip pat taupo biudžetą ir resursus, nes leidžia išvengti papildomų išlaidų, susijusių su spausdinimu, siuntimu, laikymu ir saugojimu, kurių reikalauja fizinių dokumentų tvarkymas.

    E-valstybei kurti reikalinga ir valstybės pagalba

    Lietuvoje nuo 2014 m. iki pandemijos kvalifikuotu e. parašu naudojosi tik 6% gyventojų. Tačiau, pandemijos pradžioje, 2020 m., šis skaičius išaugo net iki 35%. Tai rodo, kad gyventojai vis labiau supranta e. parašo svarbą ir patogumą, ypač darant operacijas su valstybės institucijomis.

    „Valstybės turėtų toliau vystyti e. pasirašymo ir kitas e. paslaugas, kad gyventojams būtų patogu ir lengva gauti reikiamas paslaugas, – teigia „Elpako“ vadovas. – Pastaruoju metu ir toliau pastebimas didesnis gyventojų susidomėjimas e. paslaugomis, kurios padeda išspręsti kasdienius rūpesčius, pavyzdžiui, susijusius su e. bankininkyste, mokymo įstaigų prašymais ir sutikimais, išmokų ir paramų gavimu, mokesčių deklaravimu, internetinėmis parduotuvėmis ir kt.“

    Vis dėlto, anot P. Joniko, reikia pabrėžti, kad visi gyventojai neturi galimybės naudoti e. paslaugomis. Yra žmonių, kurie neturi reikiamos technologijos ar žinių. Todėl valstybės institucijos turi užtikrinti, kad visi gyventojai turėtų galimybę naudoti e. paslaugas, net ir esant ribotam jų technologiniam ar finansiniam pajėgumui.

    E. parašo nauda valstybės institucijų darbuotojams

    Jis akcentuoja, kad kuo daugiau šalies piliečių gebės ir galės pasinaudoti e. parašo teikiamais privalumais, tuo geriau bus ir valstybės institucijoms: tiek šalies, tiek savivaldybių.

    „Pavyzdžiui, e. parašo naudojimas gelbsti optimizuojant biurokratinius procesus, jis gali labai pagreitinti dokumentų apdorojimo ir archyvavimo procesus, nes nereikia laukti fizinio dokumento pasirašymo, o taip pat padėti išvengti klaidų dėl sumažėjusio popierizmo, – pasakoja „Elpako“ vadovas. – E. parašo naudojimas svarbus ir valdžios institucijų bei jų klientų tarpusavio ryšiams. Jis leidžia efektyviau ir greičiau vykdyti šiuos ryšius, nes dokumentų tvarkymas tampa daug paprastesnis, greitesnis ir patikimesnis.“

    Anot P. Joniko, taip pat būtina akcentuoti, kad e. parašas yra teisiškai prilyginamas pasirašytam ranka, o jo sudėtinga technologija užtikrina duomenų nepakeičiamumą, jis gali būti patikrintas ir patvirtintas internetu, o tai sumažina riziką dėl padirbimo ar netinkamo naudojimo. E. parašas taip pat taupo biudžetą ir resursus, nes leidžia išvengti papildomų išlaidų, susijusių su spausdinimu, siuntimu, laikymu ir saugojimu, kurių reikalauja fizinių dokumentų tvarkymas.

    „Nors e. parašas yra naudingas, jis taip pat kelia privatumo klausimų. Kai kurie žmonės bijo, kad jų asmeninė informacija bus saugoma e. būdu, kas gali sukelti saugumo ir privatumo pavojų. Todėl svarbu, kad viešasis ir privatusis sektoriai užtikrintų, jog e. paslaugos būtų saugios ir patikimos, – atkreipia dėmesį „Elpako“ vadovas. – Tačiau e. pasirašymas tobulėja, o tai reiškia, kad ateityje jis gali tapti dar labiau naudingas ir paplitęs. Galime tikėtis, kad e. parašas taps dar patikimesnis, greitesnis ir paprastesnis naudoti, o tai gali skatinti jo plėtrą ir populiarumą.“

    Tuo pačiu jis primena, kad vis dar yra žmonių, kurie negali ar nemoka naudoti e. parašo. Todėl svarbu, jog valstybinės institucijos ir organizacijos suteiktų mokymo ir mokymo priemones, kad žmonės galėtų naudoti šias paslaugas.

    Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

    Rašyti komentarą 0
    VŠT vadovas: vasarą sukame galvas dėl šilumos žiemą Verslo tribūna

    Vilniaus šilumos tinklai (VŠT) išgyveno du ekstremalius šildymo sezonus, smarkiai pakeitusius įmonės veiklos...

    e-Valstybė
    2023.06.29
    Atviri duomenys: nuo nuomonės formuotojų įtakos rinkimams iki jaunimo būsto pasirinkimų Verslo tribūna

    Valstybės institucijos, kurias konsultuoja Valstybės duomenų agentūra, visuomenei atveria dalį savo kaupiamų...

    e-Valstybė
    2023.06.07
    E. parašas: kaip jis padeda gyventojams ir valstybės institucijoms Verslo tribūna

    Į mūsų visuomenės aktyvų socialinį ir darbinį gyvenimą įsilieja pirmoji karta, kuriai nuo gimimo buvo...

    e-Valstybė
    2023.06.01
    Valstybės duomenų agentūros vadovė: siekiame patys ugdyti reikalingus specialistus Verslo tribūna

    Vos užmetus akį į „LinkedIn“ ar darbo skelbimų portalus, sumirga pasiūlymai: „duomenų analitikas“, „duomenų...

    e-Valstybė
    2023.05.25
    Valstybės paslaugų skaitmenizavimo dilema: kaip su mažiau programavimo gauti daugiau naudos? Verslo tribūna

    Piliečių ir valstybės siekis viešąsias paslaugas gauti (ir teikti) elektroniniu būdu nepaliaujamai auga.

    e-Valstybė
    2023.05.18
    Startuoja Lietuvos pašto kartu su „Tilde“ kurtas pokalbių robotas Verslo tribūna

    Balandžio mėnesį Lietuvos pašto komandą papildė Mantas – išmanusis pokalbių robotas, kurį kartu su bendrove...

    e-Valstybė
    2023.05.18
    Analogų pasaulyje neturintis sprendimas iš skolininkų išieškojo 2 mlrd. eurų skolų Verslo tribūna 6

    Skolos, pradelsti mokėjimai ir nemalonūs pokalbiai su kreditoriais – vieniems verslams ar gyventojams tai...

    e-Valstybė
    2023.05.17
    E. parašas: nauda valstybiniam sektoriui ir jo paslaugomis besinaudojančiam gyventojui Verslo tribūna

    Daugelis jau neįsivaizduojame savo gyvenimo be e. parašo: jį naudojame ir asmeniniais tikslais, pvz.,...

    e-Valstybė
    2023.05.11
    Apetitas kyla bevalgant: kaip Lietuvai iš „geros“ skaitmeninės valstybės tapti „geriausia“? Verslo tribūna 10

    Lietuva pasauliniuose reitinguose, vertinančiuose skaitmeninių valdžios sprendimų išplėtojimo lygį, neretai...

    e-Valstybė
    2023.04.28
    Kaip pokalbių robotai gerina viešųjų paslaugų kokybę ir didina šalies konkurencingumą? Verslo tribūna

    Pokalbių robotai nors ir lėtai, bet skinasi kelią į valstybinių organizacijų komandas. Viena pirmųjų...

    e-Valstybė
    2023.04.20
    Judame su pakeltu rankiniu stabdžiu 1

    Pradėjusi darbą naujoji Vyriausybė identifikavo, kad nors ir turime kuo pasidžiaugti, visų skaitmeninių...

    Nuomonės
    2023.04.13
    Biurokratijoje nugrimzdusi skaitmeninė politika vis dar eksperimentuoja Premium

    Pradėjusi kadenciją, Vyriausybė nusibrėžė ambicingus skaitmeninės transformacijos tikslus – sukurti patogią...

    Inovacijos
    2023.04.13
    Valstybės duomenų agentūros vadovė: statistika būtina, bet ji – beveik nematoma Verslo tribūna 1

    „Dauguma iš mūsų kasdien susiduria su statistiniais duomenimis. Žinome, kad mūsų veikla svarbi ir reikalinga.

    e-Valstybė
    2023.03.30
    Lietuvių sukurta internetinė verslo registravimo sistema Belizui pelnė tarptautinį pripažinimą Verslo tribūna

    Mažoje centrinės Amerikos valstybėje – Belize – lietuvių sukurta ir įdiegta skaitmeninė įmonių registravimo...

    e-Valstybė
    2023.03.30
    REGIA: pagrindiniai nacionaliniai duomenys geografiškai Verslo tribūna

    Dideli duomenų kiekiai nebūtinai turi būti atvaizduojami sudėtingose skaičiais ir raidėmis pripildytose...

    e-Valstybė
    2023.03.29
    Pokalbių robotai valstybinėse organizacijose: proveržis jau čia pat Verslo tribūna 2

    Tarptautinė pokalbių robotų rinka 2032 m. turėtų pasiekti 4,6 milijardų eurų vertę, kai pernai ji buvo 0,79...

    e-Valstybė
    2023.03.23
    1 mlrd. Eur ekonomikai – tvarkys Epaslaugos.lt, kurs jonaviečio kortelę

    Ekonomikos ir inovacijų ministerija patvirtino 56 savivaldybių, valstybės institucijų, valstybės įmonių...

    Mano verslas
    2023.03.14
    Beveik visas realiai veikiantis verslas surašė duomenis į JANGIS Premium

    Praėjus pusmečiui nuo galutinio termino, kai visi juridiniai asmenys privalėjo į sistemą JANGIS pateikti...

    Finansai
    2023.02.25
    Registrų centras – valstybės megabiblioteka Verslo tribūna 2

    Jei laikytume valstybę duomenų apie jos piliečius, teritorinius vienetus ir verslo subjektus rinkiniu,...

    e-Valstybė
    2023.02.22
    Pabandom iš naujo: įmonėms pasiūlytas įrankis restruktūrizavimo planui parengti Premium

    Sausio 1 d. startavo projektas „Nemokumo vedlys“, skirtas padėti sunkumų patiriantiems verslams, ypač...

    Finansai
    2023.02.01

    Verslo žinių pasiūlymai