Komandinės atostogos – jau dvidešimtmetį pasiteisinanti praktika

Verslo sėkmės garantas – motyvuoti ir produktyvūs, per pakankamai trumpą laiką gebantys atlikti užduotis, bei laimingi darbuotojai. Pabrėžtina, kad pastarieji, darbe praleidžiantys didžiąją dalį savo laiko, tikėtina, taip pat nori įnešti vertingą indėlį į darbovietę, būti pastebėti ir įvertinti. Amerikiečių analizės ir konsultacijų bendrovės „Gallup“ duomenimis, du pagrindiniai veiksniai, turintys įtakos darbuotojų darbui yra jų įsitraukimas ir gerovė. Taigi siekiant pagerinti komandos našumą ir lojalumą darbovietei, verta atsigręžti ir į gerų darbuotojų patirčių ir savijautos kūrimą. Šis duetas galiausiai turės įtakos darbuotojų tarpusavio santykiams, komunikacijai su verslo klientais ir, žinoma, įmonės rezultatams.
Sertifikuotų konsultantų komandą, kuriančią ir teikiančią kompleksines mokymų ir konsultacijų paslaugas, burianti „OVC Consulting“ kaip vieną iš darbuotojų gerovės didinimo būdų išskiria bendras bendrovės kolektyvo atostogas. Jas planuoti įmonė pradėjo gana seniai – prieš 20 metų. Kadangi pati „OVC Consulting“ rinkoje dalyvauja 25 metus, galima sakyti, komandinės atostogos čia tapo savaime suprantama darbovietės dalimi. Inga Radzevičienė, įmonės veiklos vystymo direktorė, pasakoja, kad tokios praktikos startu galima laikyti pirmąją bendraminčių kolegų išvyką ne į darbinę, bet pažinimo kelionę kartu su savo šeimomis. Nuo to laiko tokio pobūdžio išvykos įmonėje planuojamos prisijungiant vis naujiems kolegoms. Bendrų atostogų idėjos iniciatorius, pasak pašnekovės, – organizacijos vadovas.
Vertę įžvelgia ne tik darbuotojai
Planuojant komandines atostogas, dalinasi I. Radzevičienė, į pagalbą pasitelkiamas kelionių organizatorius, tačiau atostogų dienotvarkę darbuotojai susidėlioja patys.
„Atostogų planą susidarome iš anksto. Mums svarbu, kad turėtume laisvę spręsti, ką atostogų metu veikti, su kuriais kolegomis leisti laiką. Tuo pačiu susidėliojame, svarbu – neperkrautai, kelias bendras ekskursijas ir bent vieną vakarienę. Likusi atostogų dalis skirta ilsėtis be įpareigojimų vienas kitam, – kalba ji. – Įdomiausia tai, kad natūraliai žmonės vis vien buriasi – bendrauja mažesnėmis ar didesnėmis grupelėmis.“
„OVC Consulting“ komandos kelionių trukmė ir pobūdis kasmet varijuoja – kartais tampa poilsine-pažintine išvyka, kitais atvejais – tiesiog įvairių šalių sostinių ar kitų miestų pažinimu. Nors daugelis, pasak I. Radzevičienės, tokias atostogas įvardina motyvacine priemone darbuotojams, įmonėje įžvelgiama ir organizacinė – komandos formavimo, stiprinimo – vertė. Iš komandinių kelionių, anot pašnekovės, parsivežama naujų idėjų, kurios grįžus patikrinamos ir įgyvendinamos.
„Komandinės atostogos vertingos tiek darbuotojui, tiek įmonei. Bendra kelionė sukuria vienas kito pažinimo terpę, o viso to rezultatas – stipresnis komandinis ryšys, – pažymi ji. – Būtent artimi santykiai tarp darbuotojų leidžia lengviau ir greičiau kurti ir įgyvendinti naujas idėjas, spręsti iššūkius.“
I. Radzevičienės teigimu, komandinės atostogos įeina į bendrovės papildomų verčių krepšelį ir praktika rodo, kad darbuotojai tai vertina. Pasak pašnekovės, tokia daugiametė įmonės tradicija sulaukia džiugių reakcijų ir kandidatų į atviras darbo pozicijas atrankose, ją palaiko ir bendrovės klientai bei partneriai.
Olga Belova, kelionių organizatoriaus lyderio Baltijos šalyse „Novaturas“ marketingo vadovė, papildo, kad darbo organizavimo kultūra jau senai pasikeitė ir šiandien didžiausia darbuotojų motyvacija yra ne vien darbo užmokestis. Pasak jos, kompanijos gerų rezultatų pasiekia tuomet, kai jos komanda susidirbusi ir veikia išvien.
„Yra sakoma, kad jei vyras nori iš tiesų pažinti būsimą žmoną – pirma tegu su ja išvyksta į kelionę. Tas pats galioja ir darbo komandoms – geriausias būdas kolegoms geriau pažinti vieni kitus yra gera, kokybiška išvyka, – tikina ji. – Mes esame socialios būtybės, tad kad geriau įsiklausytume į savo kolektyvo narius – dažnu atveju turime kartu išeiti iš mums įprastos aplinkos.“
Organizuojant komandines atostogas, anot O. Belovos, ypač svarbi jų programa, kelionės tikslas. O prieš vykstant, verta nepamiršti, kad kai keliauja 4 ar daugiau žmonių, mažai tikėtina kad visiškai sutaps visų lūkesčiai, dienos rutina, todėl kelionių organizatoriaus vaidmuo planuojant tokias komandines atostogas ar darbostogas yra kritinis – tik maksimaliai išsiaiškinus keliauninkų poreikius ir turint ilgametę patirtį pavyksta suderinti iš pažiūros nesuderinamus dalykus.
Bando ir darbostogas
I. Radzevičienė atvirauja, kad be komandinių atostogų bendrovėje taikytas ir darbostogų modelis. Pasak pašnekovės, toks išvykos variantas taip pat pasiteisino ir ši praktika, tikėtina, bus tęsiama toliau.
„Išbandome darbostogas su dviem komandomis – vykstame kelioms dienoms į pasirinktą vietą, pavyzdžiui, SPA, ten dirbame, strateguojame, po to turime bendrą laiką pasibūti kartu, pailsėti. Energija ir motyvacija pakyla kelis kartus! Dirbti, susikalbėti tampa žymiai lengviau, atsiranda daugiau lankstumo, vienas kito pajutimo, c tvirtina I. Radzevičienė. – Taip pat parsivežame ir naujų iniciatyvų bei idėjų, kaip optimizuoti, efektyvinti veiklos procesus.“
„Novaturo“ atstovės O. Belovos teigimu, planuojant komandines darbostogas šiandien vis tik dažniau pasirenkamos užsienio šalys, kadangi būnant Lietuvoje kiek sunkiau atsiriboti nuo kasdienio darbo ir maksimaliai susikoncentruoti į esminį išvykos tikslą. Pagrindinėmis šių metų komandinių darbostogų kryptimis ji išskiria Turkiją, Juodkalniją bei Graikiją.
„Jeigu reikėtų išreitinguoti minėtąsias kryptis – populiariausias pasirinkimas yra Turkija. Pavyzdžiui, neseniai į šią šalį vykusi komanda buvo apstulbusi pamačiusi ją visiškai kitokią nei stereotipiškai priimta manyti – su teminiais viešbučiais, neįprastomis išvykomis ir pramogomis (kopimu uolomis, nakvyne hipių viešbutyje ir t.t.). Tai puiki šalis, pasižyminti savo aptarnavimu ir išvystyta infrastruktūra, – dėsto pašnekovė. – Toliau populiarių krypčių sąraše seka Juodkalnija, įdomi savo kultūra, gražiais kurortais, istoriniu paveldu ir, žinoma, gamta. Graikija – taip pat dažnas pasirinkimas, tačiau, vertinant praktiką, geresnis komandinėms atostogoms.“
O. Belova pažymi, kad anksčiau nemažai įmonių teiraudavosi dėl trumpų darbinių miesto išvykų organizavimo, tačiau tokias keliones, anot jos, vargu, ar galima pavadinti darbostogomis, jos labiau tinkamos komandos formavimui. Ne viena įmonė, prisimena pašnekovė, darbinėms kelionėms dažniau rinkdavosi egzotines šalis, kuomet keliauja nedidelė komanda, o kelionės tikslas – daugiau padėka kolektyvui, o ne darbas. Populiarumo nepraranda ir slidinėjimo kelionės – jos, užsiimant aktyvia, prasminga veikla, veikiant kartu, palankios team building‘ui ar strateginei sesijai.
„Į komandines darbostogas paprastai vykstama 4 dienoms, jų dienotvarkė reguliuojama pagal numatomas užduotis – įtraukiamos darbinės sesijos, susitikimai su partneriais, o galbūt dalis dienos tiesiog skiriama kasdieniams darbams atlikti, – kalba O. Belova. – Pagrindiniais įmonių reikalavimais darbostogų organizatoriui išlieka pilno maitinimo, gero belaidžio ryšio bei patogios konferencijų salės užtikrinimas. Taip pat dažnai norima, kad šalia būtų baseinai ar SPA kompleksas. Mėgstantys aktyvesnį laisvalaikį pageidauja ir sporto klubų, dažnu atveju ir kelių ekskursijų – paprastai norima vienos labiau aktyvesnės, kitos – pažintinės.“