Jei norite toliau klausytis „Verslo žinių“ tinklalaidžių, prašome tapti VŽ premium nariu.
RUBRIKOS NAUJAUSI
2025-09-05 12:56
2025-08-07 20:20
2025-07-29 16:37
2025-07-04 15:01
2025-06-29 19:00
Komentuoti ir vertinti gali tik prisijungę skaitytojai
VISI KOMENTARAI
Kuo greiciau det muitus ir tokius kad jus cia nei kvapo neliktu.
Na daryti tai, ką JAV darė XX a. pabaigoje japonams, kai japonai pasiūlė 3x mažiau kuro ryjančius automobilius, kurie gedo rečiau bei vis tiek buvo galingesni. Kuo tai baigėsi? Didžiąją dalį automobilių gamintojų supirkti kitų šalių, bankrutavo, arba valstybė ištraukė milijardinėmis subsidijomis ir importo mokesčiais, taip vartotojams uždidinant kainą. Tik muitai lems tik tai, kad vartotojai mokės brangiau, bet nieko daugiau nepakeis. Pirmiausia reikia labai susirūpinti, kad nesugeba nieko konkurencingo pasiūlyti tie, kurie turi daugiausia patirties. Kad nors ir EV išvystytas Europoje buvo, bet kai buvo metas pilnai šokti ant EV gamybos, tai šitą europiečių susikurtą galimybę atidavėme kinams, ir dar bantuką uždėjome. Dovana įteikta, muito uždėjimas yra tik pasakymas, kad užeik į vidų per kiemą. Vienintelis būdas realiai, kad automobilių pramonė atsilaikyti, turi per max ~5-7 metus įvykti revoliucija gamyboje Europoje, t.y. keistis tempas inovacijų, technologijų keitimo, ir ne sakyti, kad pereini prie EV gamybos, bet į VDV tyrimus investuoti kartais, ar net dešimtimis kartų daugiau, nei į EV, o tada stebėtis kad kinai, kurie automobilių pramonės labai mažai turėjo, ir dar mažiau tyrimams skyrė, staiga sugeba pasiūlyti geriau nei vakarai, tiek charakteristikomis, tiek kaina, net po transporto kaštų ir muitų.
Deja bet su Briuselio politikais jis greit nesikeis, jokiu revoliuciju nebus. Per didelis ir nerangus aparatas sukurtas, kazkuo primena Kremliu tarybu sajungos laikmeciu. EU lipa ant socializmo/komunizmo greblio o kinai sukure komunizmo/kapitalizmo hibrida todel pazenge zingsniu i prieki. Visos EU valstybes skesta skolose, ateina kinai ir nuperka is tokios kaip Graikija Pireus uosta, grezia juos ten per visus galus. Kai visa tai vyksta Briuselis ir toliau snaudzia.
Revoliucija neįvyks, nes žaliavos, reikalingos EV gamybai yra Azijoje. Dėl to Europos gamintojai taip pat kai kuriuos modelius gamina Azijoje, o kai ateina kalba apie muitų įvedimą, EU klerkai nežino ką daryt, nes tie muitai paveiks ir Europos gamintojus, kurie gaminasi Azijoje. Manau, kad kova jau pralaimėta, dabar tiesiog vertėtų pasižiūrėti, kaip apjunginėti kompanijas ir daryti bendrus projektus, nes kare Europa vis tiek pralaimės.
Kurios čia konkrečiai žaliavos, reikalingos EV gamybai yra Azijoje? Tikrai ne litis, nes ličio Azijoje mažiau, nei reikia tik kinų poreikiams. Kobaltas nebereikalingas apskritai ir jis Afrikoje. Ir tikrai nei sferinis grafitas, nei varis nėra išgaunamas didžiąja apimtimi, ar bent pakankamu kiekiu, patenkinti Kinijos poreikius. Kinijoje tik celių gamybos didesnė koncentracija, o ličio didžiausias šaltinis, iš viso, yra vandenynas. Technologijos išbandytos realiomis sąlygomis yra, veikia, ir ekonomiškai naudinga. Reikia tik investuoti į masto plėtrą. Kokiame kare Europa pralaimės?
Su kinais kitos bėdos, jie tanklaiviais visur stumdo, "išpila" tanklaivį investicijų į kokią sritį, realiai būtų užtekę šiūpelės, sukuria perteklinę pasiūlą, numuša kainą, 3/4 bankrutuoja, likęs vos laikosi, tai gauna dar subsidijų, kad išgyventų ir nesugriūtų, bet užtat padaro daug greičiau tiek technologijų vystymą, tiek įvedimą į rinką nei vakarai, ir tada tikisi, kad bus greičiau ir pigiau, nei vakarai, kad atidirbti tas išvaistytas dotacijas, susimokėti skolas. Kinija pagal prasiskolinimą nuo mažiausiai prasiskolinusios šalies, tuoj taps labiausiai prasiskolinusia, ne tik kaip valstybė, bet ir privatus sektorius. Visa tai rodo laukiančią didelę griūtį. Taip jie jau sušlavę ne vieną krizę po kilimu, kuri liko taip ir neišspręsta, didžiausia - NT krizė, kur ištisi miestai tušti ar pustuščiai pastatyti, ir realiai nereikalingi. Didžiausia laukianti krizė - demografinė. Gimstamumas neatsigauna, disbalansas tarp vyrų ir moterų - drastiškas, tad kinų populiacija jau nebėra nei didžiausia pasaulyje, o ir jau mažėjanti. Jinai bus ir sparčiausiai senstanti, ir dar sparčiausiai mažėjanti pasaulyje, o ant viršaus, turto pensijoms nesukaupusi, negana to, dar ir prasiskolinusi. Pensininkai, kurie patys turtu nepasirūpino - pasmerkti skurdui, galbūt savižudybių bangai, arba darbui iki mirties tik tam, kad badu nemirti.
Kas bus tas pirkėjas Europoje ,kuris pirks katę maiše nežinodamas jos kokybės ir likutinės vertės po 3-5 metų? Iš kitos pusės konkurencija yra gėris ir ji privers nusileisti iš debesų Europos gamintojus su savo produkcijos kainų politika.
Tai kad atsidarinėja ne tik pardavimo salonai, bet ir gamyba kiniečių Europoje. Na tiksliai, galutinis surinkimas. Taip kad ir kokybė nebebus kriterijus, kaip ir JAV XX a. pabaigoje, kai japonai pradėjo plūsti. Iš istorijos reikia mokytis. Net nebūtinai automobilių, pvz. saulės ir vėjo jėgainių irgi. Ta pati situacija, Europa sukūrė technologijas, suformavo pradinę paklausą, o kai reikėjo spausti gazą - pradėjo trypčioti, ir rezultatas, Kinija spėjo technologijas pagriebti, prisivyti, išvystyti masinę gamybą ir nurūkti, o mes sulaukę, kol ledai rankoje ištirpo, skundžiames, kad čia reikia muitus uždėti, nes kinai greitesni. Muitų uždėjimas ar kiti dirbtiniai ribojimai lems tik dar didesnį atsilikimą. Muitai/kiti ribojimai tikslingi tik tuo atveju, jei turime planą, kaip bent jau pasivyti, ar vėl aplenkti. Jei tokio plano neturime, tai tiesiog vartotojų nubaudimas, kad gamintojai slunkiai.
Kokybė kame? Metale ar programinėje įrangoje. Jei metale, tai diskutuotina, jei programinėje įrangoje, tai Europiečiams slėptis toli toli, kinai šviesmečiais pažengę tiek UI, tiek variklių energetinio efektyvumo softe. Europa tiesiog nesurenka tiek feedbacko, kad daryti progresą, kai tuo tarpu kinai turi begalę duomenų, kuriuos toliau gali naudoti inovacijoms. Vien tik Vokietijos ar Čekijos susėdusių inžinierių čia neužtesk, turi surinkti patirtį. Vienžo, laukiam, Xpeng, Li Auto, Xiaomi, NIO ir kitų.
O kažkam dar rūpi metalo kokybė? Nu vat nusipirkau realiai kinietį, bet po europietišku prekės ženklu EV, po paramos už mažiau nei 14k€, naujutėlaitį, su pilna įranga jam siūloma. Įmoka bankui gaunasi +- kiek išvažinėju mieste ant kuro su senu yaris. Problema, naujam auto gaunasi 50€/mėn. Kasco, kuris brangus, nes realiai nelabai žiūri į automobilio vertę, kai skaičiuoja draudimo kainą. Bet ir tai, ant parkavimo per mėnesį taupau 20-30€ kol kas. Na ir nekalbant, kad senam auto eina ant remontų į metus po 500€, kaip nėr ką. Tai manai man rūpi, kaip skardos atrodys po 15 metų? Tiesa, skardos tai Europoje šitam berods gaminamos. Europa ne tik kad nesurenka tiek feedback'o, jinai nieko nerinko, o klauso tų, kurie net nevažinėję EV, kad jie niekada nepersės. Iš esmės daro tą patį, ką darė Nokia. O tada stebisi, kad ir 99-ąjį kartą darant tą patį, rezultatas toks pat. Praktiškai visi automobilių gamintojai Europoje, vis dar į VDV technologijų vystymą investuoja, ir dauguma investuoja daugiau, nei į EV. Europos gamintojai vis dar tik vienos kojos pirštų galais EV, tuo tarpu kinai, abiem kojom įšoko į EV. Kai abiem kojom įšoki, tai ir aplenkti kitus nesunku, o ne kai vienos kojos pirštų galais varai. Ir tada tik pirštų galus įmerkę rėkia, kad reikia kinus stabdyti, muitus uždėti ir t.t., bet pikta, nes muitų uždėjimas be jokių kitų pokyčių reiškia, kad jie dar vieną pirštą iš vandens ištrauks, ir net nebandys pasivyti, o tik vartotojus dar labiau nugręš, ir būtent tik vartotojai pralaimės, ir tik gamintojai laimės. Tie gamintojai, kurie nieko nenori keisti, kurie aiškina, kad EV neturi ateities, kai realybėje, tai jie nebeturi ateities, nes ateityje EV, o jie konkurencingo pastarojo nesugeba pagaminti.