2014-11-23 01:01

Patraukli kaina – jau ne pranašumas, o būtinybė

Per Dahl, mažmeninės prekybos tinklo UAB "Rimi Lietuva" generalinis direktorius.
Per Dahl, mažmeninės prekybos tinklo UAB "Rimi Lietuva" generalinis direktorius.
Iki šių metų pabaigos prekybos tinklas „Rimi“ suplanavo atidaryti penkias naujas parduotuves. Tikimasi, kad kitąmet tinklas bus plečiamas panašiu greičiu, kaip ir šiemet. Peras Dahlas, UAB „Rimi Lietuva“ generalinis direktorius, pažymi, kad nors įtampa rinkoje didelė, o ir gerų vietų naujoms parduotuvėms tenka ieškoti su žiburiu, bendrovė tvirtai išsikėlė tikslą toliau plėstis. Ir konkuruoti ne tik kaina, o tai šiandien Lietuvoje jau yra būtinybė, bet ir kitais pranašumais.

– Vis pasigirsta naujienų apie statomas ar atidaromas „Rimi“ parduotuves. Kokius plėtros planus bendrovė šiuo metu yra nubrėžusi?

Plėtra Lietuvoje yra vienas iš strateginių visos ICA grupės („Rimi“ savininkės – VŽ) prioritetų. Grupė užsibrėžė augti Lietuvoje, nes, palyginti su mūsų padėtimi kitose rinkose, Lietuvoje esame santykinai maži. Tai, kad turime stiprią grupės paramą įgyvendinti tokiems planams, mums yra labai gera žinia. Šiais metais numatyta Lietuvoje atidaryti 9 naujas parduotuves, 4 iš jų jau atidarytos. Turime plėtros planų ir kitiems metams, bet jie labai priklausys nuo to, kaip sparčiai pavyks sutvarkyti visus statybos leidimus ir kitus būtinus dokumentus. Dar sunku pasakyti, kiek naujų parduotuvių bus atidaryta, bet plėtros tempas, manau, išliks daugiau mažiau panašus į šiemetinį.

– Kur planuojate atidaryti likusias penkias parduotuves? Skelbta, kad viena nauja parduotuvė turėtų iškilti ir šalia IKEA parduotuvės Vilniuje?

Šiemet 3 naujos parduotuvės bus atidarytos Kaune, viena – Vilniuje ir dar viena – pietinėje Klaipėdos dalyje. Dėl parduotuvės šalia IKEA mes tik patvirtiname, kad būsime ir ten, tačiau dar kiek per anksti pasakyti, kaip visa tai atrodys. Planuojame atidaryti „hypermarket“ formato parduotuvę, tačiau dėl visų kitų detalių dar reikia apsispręsti. Spėju, kad atidarymas bus tik kitų metų rudenį, iki pavasario turbūt nespėsime.

– Daugelis didžiųjų tinklų ambicingai plėtėsi kiek anksčiau, prieš keletą metų. Kodėl „Rimi“ plėtros planų imasi būtent dabar?

Žinau, kad kurį laiką mes daugiau kalbėjome apie plėtrą, nei ją iš tiesų vykdėme. Tai iš dalies susiję ir su krizės laikotarpiu, daugelis bendrovių tada tapo šiek tiek neryžtingos, nors būtent tokiu metu reikėtų investuoti kuo daugiau. Gal ir būtų buvę geriau anksčiau pradėti plėtrą, bet mums tai buvo ir geras laikas ramiai įvertinti, kaip viskas plėtojasi. Be to, visada užtrunka rasti tinkamą vietą parduotuvei, viską organizuoti, pradėti veikti. Manau, šiemet mes iš tiesų pajudėjome ir turime puikų planą judėti toliau.

– Su kokiais didžiausiais iššūkiais susiduriate plėsdami savo tinklą? Pavyzdžiui, kaip sekasi ieškoti vietų naujoms parduotuvėms?

Tos dienos, kai galėjai rasti gerą sankryžą, aplink kurią gyvena daug žmonių, intensyvus eismas ir nėra konkurentų, baigėsi. Todėl kartais gal ir verta ilgiau padirbėti, atrasti gerų vietų, o ne statyti daug parduotuvių bet kur. Taip pat dabar mes turime būti pasiruošę konkuruoti rinkoje su visais. Kai atidarome naują parduotuvę, visai šalia visada yra ir kuris nors iš mūsų didžiųjų konkurentų. Tokia jau šiandien ši rinka.

– Kurie veiksniai, jūsų nuomone, šiuo metu svarbiausi konkuruojant: vieta, kainos, o gal prekių ženklas, įvaizdis?

Apskritai mažmeninėje prekyboje vieta yra svarbiausias veiksnys, po jo paprastai eina asortimentas, trečioje vietoje – kaina. Lietuvoje konkurencija dėl kainų itin didelė, šiuo požiūriu ir skirtumai tarp mažmenininkų labai maži. Kitose rinkose atotrūkis tarp brangiausių ir pigiausių prekybos tinklų yra kur kas didesnis. Lietuvoje kainos tapo bene svarbiausiu faktoriumi. Jau tiesiog nebegali siūlyti didesnės kainos už konkurentų, nes žmonės tikisi ir laukia pigiau prekių, daug nuolaidų. Tai tapo privaloma. Ir tik dabar, turint atitinkamas kainas, prasideda konkurencija dėl asortimento, produktų šviežumo, klientų aptarnavimo, parduotuvės aplinkos.

– Ką iš visų šių veiksnių galėtumėte įvardyti kaip „Rimi“ stiprybę?

Kainos, kaip sakiau, yra svarbiausias veiksnys visiems, tad turime būti to paties lygio, kaip ir konkurentai. Labai daug dėmesio skiriame ir asortimento plėtrai, šviežių produktų pasiūlai, konkuruojame parduotuvės vidaus aplinka, gera apsipirkimo patirtimi, tobuliname lojalumo sistemą. Bet vienas iš svarbiausių dalykų yra žmonės, klientų aptarnavimas. Mažmeninėje prekyboje gali nukopijuoti beveik viską: asortimentą, lentynas, sienų spalvą, bet negali nukopijuoti žmonių. Ta kultūra, kai visi yra svarbūs ir prisideda prie bendrų tikslų, kai žmonės jaučia, kad gali augti bendrovėje, nori rūpintis klientais, – visa tai yra didžiausias mūsų pranašumas. Tikiuosi, ir pirkėjai tai jaučia.

– Ko, jūsų nuomone, pirkėjai dabar labiausiai ieško maisto, greito apyvartumo prekių parduotuvėse?

Jaučiamas didelis susidomėjimas šviežiu maistu. Apskritai kokybė ir šviežumas dabar labai svarbu, tai rodo ir augantys šviežio maisto pardavimai. Taip pat paklausus nišinis asortimentas, produktai be glutamino, be laktozės, ekologiškos prekės. Neabejotinai daugiau ieškoma vietos produkcijos, ypač tai taikoma mėsai. Ši tendencija matoma ir kitose šalyse. Turbūt visos šalys Europoje mano, kad jų mėsa yra geriausia. O žmonėms svarbu žinoti, kad pardavėjas remia vietos ūkius.

– Prekybininkai, panašu, vėl pradėjo aktyviau domėtis ir naujomis technologijomis, el. prekyba. Kiek tai svarbu?

Šiandien Lietuva šiuo požiūriu dar nėra visai subrendusi rinka, palyginti su Nyderlandais, Prancūzija ar Jungtine Karalyste, kur tikrai daug investuojama į el. prekybą. Jei neklystu, „Tesco“ tik pernai pirmą sykį pagaliau uždirbo iš to pelno. Be abejo, tiek el. prekyba, tiek visa skaitmeninė komunikacija ateityje bus labai svarbi, taip pat visų technologijų, kurios palengvina apsipirkimą vartotojams ir daro procesą patogesnį, poreikis tik augs. Neapsivers viskas aukštyn kojomis per metus dvejus, bet po 6–7 metų matysime, manau, gana svarbių pokyčių.

– Ar „Rimi“ jau turi planų investuoti į tokius sprendimus?

Pagrindinė mūsų bendrovė ICA Švedijoje jau beveik dvejus metus rengia didelį internetinį projektą. Tikslas – per dvejus trejus metus tapti pirmaujančiu el. prekybos maistu dalyviu. Taigi greitai jie turės daug patirties, o mes galėsime iš jų mokytis. Norint el. prekyboje dirbti tikrai efektyviai, reikia didelės rinkos mažoje erdvėje, pirkėjų tankumo. Štai kodėl tai veikia Londone ar Paryžiuje, kur yra daug žmonių, bet sunku įdiegti mieste, kur gyvena 40.000 žmonių, reikia rasti tam geriausią formulę. Kai grupėje jau turėsime tokį projektą, matysime, kaip jis veikia, tada spręsime. Kol kas turime užtektinai darbų dėl plėtros, tad planų diegti el. prekybą artimiausiu metu nėra.

– Šiuo metu esate ketvirtas mažmeninės prekybos tinklas Lietuvoje. Ar planai augti ir plėstis gali padėti kiek pakeisti jūsų padėtį?

Ilgalaikėje perspektyvoje nesame patenkinti ketvirta pozicija. Mūsų bendrovės bendra misija – būti pirmaujančiai bendrovei. Žinoma, Lietuvoje „Maxima“ yra labai stipri, bet ir mes tikslus sau keliame palaipsniui. Pirmiausia norėtume tapti treti. Tada jau galvotume, kaip paaugti iki antros vietos. Strategija yra likti rinkoje, augti ir plėstis. Negalėčiau pasakyti, kad vieną ar kitą tikslą pasieksime per metus ar pan., bet ilgalaikėje perspektyvoje planuojame augti.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ spalio 9 d.

52795
130817
52791