2014-10-07 00:01

Turizmo sektoriaus gintarai

Kas apskaičiuos, kiek turistų pritraukia Valdovų rūmai ir kiek IKEA? Greičiausiai užsienio svečiui įdomu ir viena, ir kita. Juditos Grigelytės nuotr. Ūkio ministras žada, kad netrukus bus skelbiamas Valstybinio turizmo departamento vadovo (VTD) konkursas. Ministerija šiam konkursui turėtų rengtis rimtai – pagaliau aiškiai ir iki galo suformuluoti užduotis šiai institucijai arba blogiausiu atveju apskritai atsisakyti jos paslaugų. Oficialiai VTD misija skamba taip: „Dalyvauti formuojant ir įgyvendinant valstybės politiką ūkio ministrui pavestose turizmo, kurortų ir kurortinių teritorijų plėtros srityse“, o strateginis tikslas – „Skatinti atvykstamąjį ir vietinį turizmą“. Štai buvusi VTD vadovė Raimonda Balnienė spaudai yra juokavusi, kad VTD išvykstamojo turizmo neskatina. Tiksli citata: „Turizmo departamentas išvykstamojo turizmo neskatina. Ir apskritai man širdį skauda, kai žmonės išvažiuoja ir išveža pinigus iš Lietuvos.“ („Laisvalaikis“, 2012 03 22) Iš tiesų tuometinės vadovės juokas baigėsi nejuokingai: kai žlugo UAB „Go Planet Travel“, nuostolių suma jau senokai perkopė milijoną litų, nukentėjo apie 1.000 turistų. Kaip sakoma, geriau ir pigiau mokytis iš svetimų klaidų. Ponia Balnienė sava sėkmių ir klaidų patirtimi galės dalytis su naujuoju VTD viršininku eidama vyriausiosios patarėjos pareigas. Jei kam ir pasirodė keistoka, kad po vadovės pareigų p. Balnienė siekia tapti vyriausiąja patarėja, be reikalo – Valstybės tarnybos įstatymas tokią galimybę numato. Tiksliau, valstybės tarnautojas turi teisę prašyti būti skiriamas į kitas, ne aukštesnes, pareigas. Ir jei jis paskirtas kadencijai, reikėtų suskubti prašymą įteikti dar iki kadencijos pabaigos. Nes kitaip, kaip sakoma, gali būti šaukštai po pietų. Mūsų turizmo politikai iš tiesų reikalingas dėmesys. Jei vertinsime statistiką – galime džiaugtis, kad šis sektorius auga, vis daugiau užsienio ir vietos žmonių atranda Lietuvą. VTD duomenimis, Lietuvoje pirmą šių metų pusmetį turistavo ir šalies apgyvendinimo įstaigose nakvojo 12,2% daugiau užsieniečių ir 11,3% daugiau lietuvių nei tuo pačiu laiku pernai. Gali būti, kad tai mūsų politikų ir VTD veiklos rezultatas, tačiau lygiai tiek pat garbės tenka ir mūsų verslui: kas apskaičiuos, kiek turistų pritraukia Valdovų rūmai ir kiek „Akropolis“ ar IKEA? Greičiausiai užsienio svečiui įdomu ir viena, ir kita. Visgi turizmo sektoriaus kontrolė ir priežiūra, kaip rodo turizmo įmonių bankrotai, pas mus, švelniai tariant, abejotinos ir paliktos pačių turistų valiai. Tai yra keliauti sumanęs asmuo pats turi domėtis pasirinkta agentūra, tikrinti, ar ji kartais nėra atsidūrusi ant bankroto slenksčio, ar nepaliks jo likimo valiai svečioje šalyje. Mat VTD, regis, neturi nei išteklių, nei didelio noro imtis keblių kontrolės reikalų. Dalyti lankstinukus ir didinti Lietuvos žinomumą užsienyje šiai institucijai patinka kur kas labiau, nei užsiimti bankrotų prevencija. Lietuvos vardo garsinimas ir žinomumo didinimas yra tarsi užkeiktas mūsų politikų tikslas: tuo rūpinasi ir aukščiausios valdžios struktūros, ir bažnytkaimių kapelos. Tiesti gintaro kelią ar priblokšti japonus šaltibarščiais – iš tiesų daug malonesnis darbas, nei stabdyti įtartinų kelionių organizatorių veiklą. Kur kas paprasčiau kartoti, kad tų kelionių organizatoriaus veikla yra apdrausta įstatymų nustatyta tvarka, o tolesni vargai – jau pačių keliautojų reikalas.
VŽ nuomone, naujojo VTD vadovo didžiausias veiklos iššūkis ir bus – taip sutvarkyti savo veiklą, kad būtų vykdoma ir kelionių organizatorių kontrolė, ir Lietuvos vardas užsienyje būtų garsinamas ne tik dalijant lankstinukus.
52795
130817
52791