Vien geri norai elektromobilio neįkrauna

Publikuota: 2015-01-10
Atnaujinta 2015-05-29 12:12
Nuotrauka: Vladimiro Ivanovo („Verslo žinios“)
„Verslo žinios“

Per kelis mėnesius viena po kitos dygusios elektromobilių įkrovos stotelės sukūrė klaidingą įspūdį, kad bent jau didžiuosiuose šalies miestuose be lašo degalų riedėti pasiryžę entuziastai turėtų nesusidurti su didesniais rūpesčiais.

Tikrovė, su kuria susiduria elektromobilių vairuotojai, rūsti. Norintiesiems riedėti be kliūčių reikia ne tik pasvarstyti apie įkrovos stotelės įrengimą greta namų, bet ir dėlioti kasdienį maršrutą taip, kad elektros energijos užtektų iki artimiausio įkrovimo taško mieste.

Tirpstantys kilometrai

Elektromobilių gamintojai sako, kad mieste jie nuvažiuoja maždaug 100 km atstumą. Tai kol kas daugiau teorija, ne praktika, nes norint nukeliauti 100 „elektrinių“ kilometrų vairuotojui tenka pasistengti. Kelionę prisieina planuoti keliomis sankryžomis į priekį, mat riedėjimas nuo kalno ar iki raudonai įsižiebusio šviesoforo reiškia atgal į bateriją grįžtančią energiją. Nepaisantys ekonomiško važiavimo principų matys akimirksniu tuštėjančią bateriją.Elektrinis „Volkswagen e-Up!“ pajudėjus informavo, kad nuvažiuosiu 112 km. Užmiestyje nuvažiavusi 16 kilometrų pamačiau, kad „elektrinis“ atstumas sumažėjo 30 km. Po 30 tikrų kilometrų „elektrinio“ atstumo liko pusė, tad pasukau miesto link, pakeliui bandydama kuo daugiau riedėti. Kuriozu tapo juokingas sutapimas: pyptelėjau ne vietoje į gatvę žengiančiam praeiviui ir pamačiau, kad likęs galimas nuvažiuoti atstumas sumažėjo kilometru.„Eco +“ režimas, išjungiantis visas energiją ryjančias automobilio sistemas, pridėjo papildomus 8 kilometrus, bet be šildymo sistemos automobilyje lietuvišką žiemą – lyg šaldytuve. Taupaus važiavimo specialistai rekomenduoja šildytis ne kondicionieriumi, o šildomomis sėdynėmis, tačiau ką daryti su stingstančiomis rankomis bei kojomis?Vilniaus valdžia įrengė 8 km eismo juostų, skirtų ne tik viešajam transportui, bet ir elektromobiliams. Norint tinkamai išnaudoti važiavimą elektromobiliu ir padidinti jo nuvažiuojamą atstumą, tokių juostų reikėtų daugiau ir, pageidautina, leidžiantis nuo visų Vilniaus kalnų, kad elektrinių transporto priemonių vairuotojai galėtų netrukdomi riedėti ir krauti baterijas. Štai, pvz., nuriedėjusi nuo Gariūnų turgavietės kalno „atgavau“ 6 km, nusileidusi žemyn Teodoro Narbuto gatve – 3 km.

„Atsiprašome, neveikia“

Įkrauti išsekusią bateriją pasukau vienintelės Vilniaus greitos įkrovos stotelės link, mat kita alternatyva buvo kelios valandos trypčiojimo greta „Volkswagen“ centro. Borto kompiuteris rodė, kad man liko 12 elektrinių kilometrų, o įkrovos stotelė pasitiko užrašu „Atsiprašome, laikinai neveikia“.Paaiškėjo, kad kompanijų LESTO, „Nissan“, Susisiekimo ministerijos ir „NT Valda“ drauge atidaryta įkrovos stotelė neveikia beveik savaitę. LESTO atstovai patikino siekiantys kuo greičiau atkurti stotelės veiklą, bet kol kas neaišku, kokio remonto prireiks ir kiek jis truks. Praradimą pajusti turėtų ne vienas, mat, skaičiuoja LESTO, nemokamai per pusvalandį įkrauti bateriją kasdien čia sustoja 4–5 elektromobiliai.Vėliau paaiškėjo, kad net veikianti stotelė nepradžiugintų, mat „Volkswagen“ elektromobiliui ji netiktų. Pastarojo bateriją gamintojai įkrauna naudodami „Combo 2“ krovos standartą, o centre esančios stotelės krovimo standartas – „Chademo“. „Combo“ standartą naudoja ir BMW, „Audi“, „Ford, „Porsche“ bei „Daimler“ ir „General Motors“ koncernai, „Chademo“ kaip greitos įkrovos standartą pasirinko „Nissan“, „Mitsubishi“, „Subaru“ gaminantis „Fuji“ koncernas, „Toyota“. Dalies gamintojų automobiliai „supranta“ trečiąjį krovimo standartą – „Mennekes“.

Įkrauti nėra kur

Vilniaus savivaldybė rugpjūčio pradžioje paskelbė dar bent 9 vietas, kur galima įkrauti elektromobilį, tačiau pradėjus tikrinti informaciją paaiškėjo, kad įkrovos stotelių perpus mažiau, o trejose iš jų – reikalingi leidimai. Taigi, vienintelė vieša įkrovos stotelė – neveikianti Vilniaus centre.Prekybos centro „Ozas“ vadovė Inga Navickaitė pasakojo, kad įkrovos stotelių pirmajame stovėjimo aikštelės aukšte prekybos centras nebeturi maždaug pusmetį. Anot pašnekovės, neužteko naudotojų.„Naudojimas nepateisino lūkesčių, todėl gal prieš pusmetį paskambinome įrangos gamintojui, kad išmontuotų stoteles“, – sako p. Navickaitė.Anot jos, jei tik atsirastų daugiau elektromobilių vairuotojų, kurie dažniau naudotųsi įkrovos stotelėmis, prekybos centras svarstytų galimybę susigrąžinti įrangą.Savivaldybės informacijoje nurodytos ir dvi padangomis prekiaujančio tinklo „Vianor“ stotelės. Susisiekus su tinklo atstovais paaiškėjo, kad įkrauti elektromobilį galima tik Šiauliuose, Vilniuje statyti stoteles planų buvo, tačiau šie – pasikeitė. Nuo liepos įkrovos stotelės nebėra ir prie Energetikos ir technikos muziejaus. Leidimo įsikrauti galima prašyti Susisiekimo ministerijoje, UAB „Arginta“ ir UAB „Fakto“ automobilių centro vadovybių bei naujajame „Volkswagen“ centre Savanorių prospekte.

Krauti iš kištukinio lizdo

Gelbėjimosi šiaudu tapo reklamos gamybos loftas „Plastilinas“. Bendrovė leido automobilį įvaryti į angarą ir įkrauti bateriją. Tiesa, laukimas, kol kroviklio lizdas ims šviesti žaliai, pranešdamas, kad baterija įkrauta, užtruko beveik 9 valandas. Idėją bateriją įkrauti daugiabučio kieme naudojant ilgintuvą teko pamiršti, mat ilgintuvo laidas gali neatlaikyti jam tenkančios įtampos ir išsilydyti, tad geriausia įkrauti automobilį jungiant kroviklio laidą tiesiai į kištukinį lizdą.Tokiu patarimu be vargo gali pasinaudoti elektromobilių savininkai, nakčiai juos paliekantys garažuose, tačiau ką daryti tiems, kurių transporto priemonės nakvoja lauke prie šaligatvio? Laurynas Jokužis, Lietuvos elektromobilių asociacijos valdybos pirmininkas, patvirtina, kad šiandien elektromobilių vairuotojams turėti nuosavą stotelę įkrovai būtina. Anot jo, paprasčiausia įkrovos stotelė, kurią pagamintų elektromobilių įkrovos parką įrengusi UAB „Elinta“, kainuotų apie 1.500 Lt (434,4 Eur). Pavyzdžiui, greitos įkrovos stotelė Vilniaus centre kainavo apie 30.000 Eur (103.000 Lt).

Atstumas ir infrastruktūra

Visgi tikėtis, kad neilgai trukus lietuviai riedės girdėdami tik padangų garsą, iki 60 km/val., įsibėgės per 4–5 sek., o į atmosferą neišleis nė gramo teršalų, – anksti. Bandantys elektromobilius dažniausiai lieka sužavėti, tačiau tam, kad elektromobilis taptų masinio vartojimo preke, trūksta dviejų elementų: didesnio nuvažiuojamo atstumo ir infrastruktūros.2013 m. rudenį greitkelyje Vilnius–Kaunas buvo atidarytos dvi greitos įkrovos stotelės, palaikančios kelis skirtingus krovimo formatus. Skaičiuojama, kad iki 2020 m. kelyje Vilnius–Kaunas–Klaipėda atsiras 12 greitos įkrovos stotelių, o kelyje „Via Baltica“ – 7. Pasak p. Jokužio, nors laiko turima gerokai daugiau, per ateinančius porą metų Lietuvoje atsiras dar bent 20 įkrovos stotelių. Be to, elektromobiliams skirtos infrastruktūros daugės, mat tą nurodo Europos Sąjungos (ES) direktyvos. Iki 2020 m. Lietuvoje bus pastatyta apie 400 greito ir vidutinio spartumo įkrovos stotelių, pašnekovas tikina, kad pradžiai jų pakaktų ir mažiau.„Lietuvoje užtektų 200–300 vidutinio spartumo ir 20 greito krovimo taškų“, – sako p. Jokužis.Vilniuje yra 8 km eismo juostų, skirtų viešajam transportui ir elektromobiliams. Jų reikėtų daugiau ir, pageidautina, leidžiantis nuo visų Vilniaus kalnų.Straipsnis gruodžio 19 d. publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vėl nepasitikima tik ką interpeliaciją atlaikiusiu aplinkos ministru 5

Aplinkos ministras Kęstutis Navickas nevertas likti savo pareigose, nes situacija jo prižiūrimoje miškų ir...

Verslo aplinka
2018.08.20
„Nord Stream 2“ ieško Berlyno „stogo“ Premium 23

Šeštadienį Vokietijos kanclerės Angelos Merkel Rusijos prezidento Vladimiro Putino susitikimas baigėsi, kaip...

Energetika
2018.08.20
Nelegaliai aliejų ir cukrų gabenusi grupuotė nuslėpė 0,2 mln. Eur PVM 1

Lietuvos ir Latvijos piliečių organizuota grupuotė užsiėmė nelegaliu rapsų ir saulėgrąžų aliejaus bei cukraus...

Verslo aplinka
2018.08.20
Europos pamokos išsišokėliams: Graikijos pavyzdys Premium 28

Šiomis dienomis baigianti kelerius metus trukusią išsikapanojimo iš krizės programą Graikija tapo bene...

Verslo aplinka
2018.08.20
Lukašenka atleido dalį ministrų ir paskyrė naujus 18

Baltarusijos prezidentas Aleksandras Lukašenka atleido šalies premjerą, jo pavaduotojus ir kelis ministrus.

Verslo aplinka
2018.08.18
Karas tarp žiniasklaidos ir JAV prezidento nerimsta 5

Bemaž 200 JAV laikraščių šios dienos vedamuosiuose reiškia solidarų nepasitenkinimą dėl prezidento Donaldo...

Rinkodara
2018.08.16
Premjeras pasipiktino: trūksta atsakomybės dėl taršos Klaipėdoje 13

Premjeras Saulius Skvernelis pareiškė pasipiktinimą dėl „sujauktos, biurokratiškos ir neefektyvios“...

Verslo aplinka
2018.08.13
Patvirtinta Nacionalinė kibernetinio saugumo strategija 1

Lietuva žada stiprinti kibernetinį atsparumą ir gynybos pajėgumus, efektyviau kovoti su nusikaltimais...

Verslo aplinka
2018.08.13
VRK pabandys užbaigti „Naisių vasaros“ epopėją 1

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) kitą savaitę žada užbaigti diskusijas dėl su valdančiosios Lietuvos...

Verslo aplinka
2018.08.12
„Fitch“ pakėlė Lietuvos kredito reitingo perspektyvą iki teigiamos 22

Tarptautinė kredito reitingų agentūra „Fitch Ratings“ iš „stabilios“ į „teigiamą“ pakeitė Lietuvos ilgalaikio...

Verslo aplinka
2018.08.11
VRM struktūros pertvarka: dalį valdininkų atleis, likusiems kels algas

Vidaus reikalų ministerija (VRM) imasi vidaus struktūrinės pertvarkos, kurios metu žadama atsisakyti...

Verslo aplinka
2018.08.10
Biudžeto dėlionė: noras – plius milijardas, galimybės – keliskart mažesnės Premium

Per derybas dėl kitų metų biudžeto ministerijos ir kiti asignavimų valdytojai pateikė pageidavimų, siekiančių...

Verslo aplinka
2018.08.10
MMA Lietuvoje kitąmet tikrai peržengs 500 Eur Premium 20

Dėl iš esmės besikeičiančios mokestinės aplinkos kitąmet priskaičiuotoji minimali mėnesio alga (MMA)...

Verslo aplinka
2018.08.09
Šuolis į valdžią – per Okeaniją 2

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga, svarbiems sprendimams nebeprirenkanti Seime reikiamos balsų daugumos,...

Verslo aplinka
2018.08.09
Per porą savaičių – pasiūlymai dėl Kelių fondo panaudojimo pertvarkos 3

Susisiekimo ministerijai liepta iki vasaros pabaigos suformuluoti pasiūlymus, kaip derėtų pakoreguoti...

Verslo aplinka
2018.08.08
Trys dešimtys klausimų ir atsakymų apie pensijų reformą 17

Nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigalios Seimo birželio pabaigoje priimti ir prezidentės pasirašyti įstatymai dėl...

Verslo aplinka
2018.08.08
Apklausa patvirtino seną tiesą – provincija pamažu „nukraujuoja“ 1

Nemenka dalis iš Lietuvos miestelių ir kaimiškų vietovių kilusių žmonių pakeičia gyvenamąją vietą,...

Verslo aplinka
2018.08.06
Valdantieji nusiteikę atmesti abu prezidentės veto, bet dar nėra tikri, ar pavyks

Valdančiosios koalicijos atstovai tvirtina, kad po mėnesio prasidedančios Seimo rudens sesijos pradžioje bus...

Verslo aplinka
2018.08.06
Nesuteiks prioriteto privačiomis lėšomis tiesiamiems keliams 1

Vyriausybė nelinkusi sutikti su Seime gimusia idėja suteikti prioritetą privačiomis lėšomis tiesiamiems ar...

Verslo aplinka
2018.08.06
Dėl pasiskėsinimo į Venesuelos prezidentą atsakomybę prisiėmė grupuotė

Naktį iš šeštadienio į sekmadienį Karakase, renginyje, kuriame dalyvavo Venesuelos prezidentas Nicolas...

Verslo aplinka
2018.08.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau