Aiškiai ir skaidriai: „rekvizitai.lt“ pristato įmonių tvarumo indeksą

„Verslo žinių“ misija – kurti konkurencingą ir pasitikinčią savimi Lietuvą. Verslui, norinčiam auginti savo konkurencingumą, tvarumo tema turi tapti kasdienių verslo procesų dalimi. Tvarių įmonių vertės yra aukštesnės, skolinimasis – pigesnis. Tokias įmones palankiau vertina ir klientai, tiekėjai, partneriai, darbuotojai bei visuomenė. Kad tvarumas greičiau atsirastų visų verslų darbotvarkėje, norime padidinti jo matomumą“, – kalba Ugnius Jankauskas, „Verslo žinių“, valdančių portalą „rekvizitai.lt“, vadovas.
Tvarumo indekso įrankį galite rasti čia.
Tuo metu „Swedbank“ tvarumas – viena iš strateginių sričių, sako Inga Skisaker, banko Lietuvoje vadovė.
„Siekiame pokyčių ne tik kurdami inovatyvius finansinius produktus ir teikdami žaliąjį finansavimą, bet ir nuolat ieškodami galimybių aktualizuoti šią temą bei pasiūlyti verslui naudingų įrankių. Tikiuosi, kad šis bendras projektas su „Verslo žiniomis“ paskatins dar didesnį skaičių šalies įmonių pasirinkti tvaresnį veiklos kelią, įsivertinti savo progresą ir siekti nuolatinio tobulėjimo tvarumo srityje“, – sako I. Skisaker.
Tvarumo indeksas bus sudarytas remiantis įmonių atsakymais į 32 klausimus iš keturių sričių: 14 jų yra privalomi. Klausimynas padės atskleisti, kokia yra įmonės politika, kokių imtasi konkrečių veiksmų ir kokie rezultatai jau pasiekti. Tvarumo indeksą kūrė „Verslo žinių“ ir portalo rekvizitai.lt Tvarumo ir Duomenų analizės specialistai, remdamiesi bendrovės akcininkų – Švedijos „Bonnier“ grupės Tvarumo ekspertų – patirtimi bei geriausia tvarumo praktika, konsultuodamiesi su Lietuvos rinkos profesionalais.
Maksimalus galimas bendrovės tvarumo įvertinimas – 10 balų. Tačiau indeksas bus išreikštas ne tik skaitiniu rezultatu, bet ir vizualiai. Jo dizainas sudarytas iš trijų dalių, atitinkančių vertinimo sritis (ESG). Jei bent vienoje srityje įmonė vykdo tvarumo iniciatyvas, dalis jos indekso bus pažymėta atitinkama spalva. Tvarumo vertinimas atsiras prie kiekvienos rekvizitai.lt portale esančios įmonės, tad bendrovės, visiškai nepateikusios duomenų apie tvarumą, neturės ir jo įvertinimo, o jų tvarumo indeksas liks pilkas ir turės nulinį įvertį.

Pagalbininkas tvarumo kelyje
Įmonės tvarumo indeksas atsiras tituliniame portalo rekvizitai.lt įmonės puslapyje. Bus vertinama tvarumo svarba bendrovėje bei kokius veiksmus organizacija atlieka aplinkosaugos, socialinėje ir valdysenos srityse. (angl. Environmental, Social, Governance – ESG). Galutinis reitingas bus apskaičiuojamas įvertinant, kokį vaidmenį atskiros tvarumo dalys vaidina įmonės veikloje atsižvelgiant į jos dydį bei veiklos sritį.
„Kurdami šį indeksą turėjome tikslą padaryti jį prieinamą ne tik pačioms didžiausioms bendrovėms, turinčioms dedikuotus skyrius, bet ir aktyviai tvarumo keliu žengiančioms vidutinėms Lietuvos įmonėms. Tad siekėme maksimaliai supaprastinti anketą nesuprastindami pačios tvarumo vertinimo esmės. Manome, jog šis indeksas leidžia puikiai pasimatuoti ir pasilyginti įmonės tvarumo progresą su kitais rinkos dalyviais. Žinoma, kaip ir kiekvienas indeksas, jis augs kartu su rinka, tobulinsime jį ir judėsime kartu su Lietuvos verslu“, – kalba U. Jankauskas.
Jis pabrėžia, kad imtasi ir priemonių išvengti fiktyvaus ar tik deklaratyvaus klausimyno pildymo, pavyzdžiui, įmonių bus prašoma kartu su atsakymu įkelti ir jį pagrindžiantį dokumentą.
„Verslo žinių“ vadovas priduria, kad tikisi ir aktyvaus „rekvizitai.lt“ bendruomenės įsitraukimo: portalo lankytojai noriai informuoja, jei pastebi netikslumus, tad ir Tvarumo klausimyne pamačius neteisingą, deklaratyvų ar melagingą atsakymą, jie kviečiami apie tai pranešti.
U. Jankauskas įsitikinęs, kad tvarumo matomumas įmonėms bus papildoma paskata plėtoti tvarų verslą, o tvarumo klausimynas gali tapti puikiu kelrodžiu.
„Šie susisteminti klausimai leidžia struktūrizuotai pamatyti, ko bendrovei dar trūksta, kur pasitempti, kuriai tvarumo daliai skirti daugiau dėmesio. Vėliau tvarumo klausimynas padės kryptingai valdyti įmonės pastangas siekiant socialinės ir aplinkosauginės atsakomybės“, – kalba jis.
„Tam, kad tvarumo transformacija įmonėms būtų kuo sklandesnė, dar praėjusiais metais savo klientams pasiūlėme Tvarumo centro platformą, kurioje įmonių atstovai gali rasti aktualios informacijos aplinkosauginio ir socialinio tvarumo bei gerosios valdysenos temomis. Tvarumo centre esanti ekspertinė informacija bei interaktyvus ESG rizikų įrankis pasitarnaus ir tais atvejais, kai įmonė norės pasigerinti savo Tvarumo indeksą,“ – priduria I. Skisaker.
Būdas parodyti savo indėlį į tvarumą
Tvarumo linkme verslą kreipia ir reguliaciniai reikalavimai. Vadovaujantis Lietuvos Vyriausybės nutarimu, nuo šių metų visi viešieji pirkimai privalo būti žalieji – jais siekiamos įsigyti prekės, paslaugos ar darbai turi daryti kuo mažesnį poveikį aplinkai.
Vadinamąją NRFD – nefinansinių ataskaitų direktyvą, kuri jau nuo 2014 m. įpareigojo daugiau nei 500 darbuotojų turinčias bendroves informuoti apie įmonėje taikomus aplinkosauginius, antikorupcinius, lyčių įvairovės ir kitus tvarumo veiksmus – šįmet papildo naujas reglamentavimas.
Sausį įsigaliojusi Įmonių tvarumo ataskaitų direktyva (CSRD) dar labiau griežtina reikalavimus dėl pateikiamos informacijos ir išplečia įmonių ratą, kurioms ji bus taikoma. Tvarumo ataskaitas turės teikti visos didelės įmonės, kredito įstaigos, draudimo bendrovės bei įmonės, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama biržoje.
Taigi, nors reikalavimai dar nėra visuotiniai, realiai jų poveikį pajus visi rinkos dalyviai, nes ataskaitas privalančios teikti įmonės jas pagrindžiančių duomenų prašys ir iš savo partnerių, tiekėjų, o kartu ir kels kokybės kartelę, pavyzdžiui, keldamos reikalavimus tiekėjams turėti ECOVADIS sertifikatą.
Tvarumas tampa ir konkurenciniu pranašumu: kaip rodo „Swedbank“ užsakymu atlikta reprezentatyvi šalies gyventojų apklausa, maždaug kas trečias šalies gyventojas galvoja, kad verslas tvarumo srityje turėtų daryti daugiau, nei jį įpareigoja teisės aktai. Be to, apie pusė vartotojų rečiau ar dažniau jau renkasi atitinkamą prekės ženklą atsižvelgdami į jo tvarumo profilį.
VERSLO TRIBŪNA
Tad „rekvizitai.lt“ Tvarumo įrankis įmonei leis ne tik pasimatuoti savo progresą, bet bus ir puikus įrodymas, kad bendrovė pasiryžusi daryti teigiamus pokyčius aplinkai ir visuomenei.
Verslams, kurie jau ėmėsi realių veiksmų, naujasis įrankis yra nieko nekainuojantis būdas aiškiai komunikuoti visuomenei savo atsakingą požiūrį.
„Įmonė, kuriai rūpi jos reputacija, tvarumui tikrai skirs ypatingą dėmesį, – neabejoja „Verslo žinių“ vadovas. – Užpildžius klausimyną, jos indėlis į tvarumą taps matomas lankomiausiame įmonių duomenų portale. Visi pateikti duomenys bus pasiekiami viešai, juos bet kada bus galima atnaujinti, papildyti, kartu keisis ir bendrovės tvarumo indeksas. Taigi, tvarumo indeksas kartu neš ir žinutę, kad įmonė yra atvira visuomenei, o skaidrumas ir tvarumas – esminiai jos veiklos principai.“
„Rekvizitai.lt“ – atvirų duomenų portalas, kuriame nemokamai skelbiama itin išsami informacija apie įmones, kasdien apsilanko daugiau nei 160.000 naudotojų. Be dažniausiai ieškomų duomenų – pagrindinių rekvizitų ir kontaktų – portale galima rasti įmonių finansinius duomenis už pastaruosius 5 metus, darbuotojų skaičių ir jų atlyginimų vidurkius, skelbiama informacija apie įmonės turimą automobilių parką, nurodomi registruoti prekių ženklai, informuojama apie įmonės viešuosius pirkimus bei bylas, kuriose ji dalyvavo kaip ieškovė ar atsakovė. Publikuojami vartotojų atsiliepimai apie įmones ir dar daug kitos aktualios informacijos, kurią kaip savotišką įmonės „nuotrauką“ vartotojai patogiai randa vienoje vietoje.