Kas tai? Eksperto įžvalgos

Asmens duomenų tvarkymas tiesioginės rinkodaros ir lojalumo programos tikslais: kokie pažeidimai daromi dažniausiai ir kaip jų išvengti

Publikuota: 2018-10-08
Raminta Stravinskaitė, advokatų kontoros GLIMSTEDT vyresnioji teisininkė.
Raminta Stravinskaitė, advokatų kontoros GLIMSTEDT vyresnioji teisininkė.

Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija patikrino dvylika didžiųjų maisto, namų apyvokos prekių parduotuvių ir vaistinių tinklų. Atliekant tikrinimus buvo siekiama nustatyti, ar pasirinktos bendrovės tinkamai tvarko asmens duomenis lojalumo programų ir tiesioginės rinkodaros tikslais, ar nerenka perteklinių asmens duomenų.

Atliekant patikrinimus buvo vertinama asmens duomenų tvarkymo teisinės sąlygos, tvarkomų asmens duomenų apimtis, informacija, pateikiama duomenų subjektams, duomenų subjekto teisė nesutikti su jo asmens duomenų tvarkymu tiesioginės rinkodaros tikslu įgyvendinimas bei asmens duomenų saugojimo terminai. VDAI nustatė, kad trys bendrovės, tvarkydamos asmens duomenis profiliavimo tikslais, nepagrįstai kaip teisiniu pagrindu rėmėsi bendrovės teisėtu interesu; keturios bendrovės rinko perteklinę informaciją apie savo klientus; dauguma bendrovių nesuteikė klientams reikiamos informacijos apie jų tvarkomus asmens duomenis ir (ar) ją suteikė klaidingai; trys bendrovės, siųsdamos SMS žinutes su tiesioginės rinkodaros pasiūlymais, nesuteikė aiškios, nemokamos ir lengvai įgyvendinamos galimybės nesutikti arba atsisakyti duomenų naudojimo tiesioginės rinkodaros tikslais; keturiose bendrovėse nebuvo nustatyti konkretūs asmens duomenų saugojimo terminai.

Kas yra laikoma tiesiogine rinkodara?

Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas tiesioginę rinkodarą apibrėžia kaip bet kokią veiklą, kurios tikslas paštu, telefonu arba kitokiu tiesioginiu būdu siūlyti asmenims prekes ar paslaugas ir (arba) teirautis jų nuomonės dėl siūlomų prekių ar paslaugų.

Dažniausiai klaidingai manoma, kad jei siūlomos nemokamos prekės ir (ar) paslaugos, tai nelaikytina tiesiogine rinkodara. Tačiau dėl tokio pobūdžio pranešimų siuntimo šiuo metu Lietuvos įstatymuose nedaroma išlygų nei nevyriausybinėms organizacijoms, nei valstybės įstaigoms ir institucijoms.

Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos nuomone, tiesioginės rinkodaros pasiūlymais nebūtų laikomi, pvz., sveikinimai, elektroninių laiškų siuntimas, kurių turinys susijęs su sutarčių vykdymu, priminimas apie skolą ir kt.

Kada galima siųsti tiesioginės rinkodaros pranešimus?

Tiesioginės rinkodaros pranešimas elektroninių ryšių kanalais (SMS, el. laiškais ir kt.) asmeniui gali būti siunčiamas tik gavus jo išankstinį sutikimą, nepriklausomai nuo to, tai fizinis ar juridinis asmuo.

Dažnai klaidingai manoma, kad juridinių asmenų duomenų tvarkymui Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas yra netaikomas, todėl išankstinio sutikimo dėl tiesioginės rinkodaros pranešimų siuntimų nereikia gauti. Tačiau reikalavimas gauti išankstinį sutikimą yra kildinamas ne iš Bendrojo duomenų apsaugos reglamento, o iš Elektroninių ryšio įstatymo. Atkreiptinas dėmesys, kad sutikimai gali būti gaunami įvairiais būdais, t.y. per akcijas, žaidimuose, pildant anketas, tampant lojalumo programos dalyviu ir pan., tačiau labai svarbu yra užtikrinti, kad sutikimas atitiktų Bendrojo duomenų apsaugos reglamento reikalavimus.

Jei esamiems klientams yra suteikiama aiški, nemokama ir lengvai įgyvendinama galimybė nesutikti arba atsisakyti kontaktinių duomenų naudojimo tiesioginės rinkodaros tikslais, kai šie duomenys yra renkami ir, jei klientas iš pradžių neprieštaravo dėl tokio duomenų naudojimo, siunčiant kiekvieną žinutę, įmonės gali naudoti šiuos kontaktinius duomenis savo paties panašių prekių ar paslaugų rinkodarai.

Kitaip tariant, jeigu tiesioginės rinkodaros adresatas yra esamas klientas ir pranešimu siekiama reklamuoti paties prekių tiekėjo ar paslaugų teikėjo prekes ar paslaugas, reikalaujama ne sutikimo, bet užtikrinimo, kad asmenims būtų „suteikiama galimybė“ prieštarauti“.

Iš esmės sutartiniai asmens ir paslaugų teikėjo santykiai yra teisinis pagrindas, leidžiantis pirmą kartą susisiekti e. paštu. Tačiau asmenys turi turėti galimybę prieštarauti tolimesniems ryšiams - ši galimybė turėtų būti ir toliau siūloma nemokamai kartu su kiekvienu paskesniu tiesioginės rinkodaros pranešimu, išskyrus visas tokio atsisakymo perdavimo išlaidas.

Pagrindinės asmenų teisės

Įmonė, įstaiga ir (ar) organizacija, tvarkydama asmenų duomenis tiesioginės rinkodaros tikslais, privalo pateikti visą informaciją, susijusią su duomenų tvarkymu.

Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas labai aiškiai nurodo, kokią informaciją reikia suteikti asmeniui, kai yra renkami jo asmens duomenys. Tai yra jo duomenis renkančios įstaigos, įmonės ar organizacijos duomenys (pavadinimas, juridinio asmens kodas, kontaktiniai duomenys), duomenų apsaugos pareigūno (jei toks yra paskirtas) kontaktiniai duomenys, duomenų tvarkymo tikslai ir t.t.

Tačiau reikia nepamiršti, kad jeigu asmuo davė sutikimą jo asmens duomenis naudoti tiesioginės rinkodaros tikslais, jis turi teisę kreiptis dėl savo, kaip duomenų subjekto, teisių įgyvendinimo: teisės būti informuotam, teisės susipažinti su asmens duomenimis, teisės reikalauti ištaisyti duomenis, teisės reikalauti ištrinti duomenis, teisės apriboti duomenų tvarkymą, teisės į duomenų perkeliamumą. Be kita ko, asmuo turi teisę iš tiesioginės rinkodaros siuntėjo gauti informaciją, iš kokių šaltinių ir kokie jo asmens duomenys surinkti, kokiu tikslu jie tvarkomi ir kokiems duomenų gavėjams buvo teikiami bent per paskutinius vienerius metus.

Ir, žinoma, viena svarbiausių duomenų subjekto teisių jam jau davus sutikimą tvarkyti asmens duomenis tiesioginės rinkodaros tikslais - aiški, nemokama ir lengvai įgyvendinama galimybė ne tik duoti sutikimą dėl jo asmens duomenų tvarkymo tiesioginės rinkodaros tikslu, bet ir nesutikti ar vėliau atšaukti duotą sutikimą.

Kokius asmens duomenis galima naudoti tiesioginės rinkodaros tikslais?

Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas neapibrėžia, kokius asmens duomenis galima tvarkyti tiesioginės rinkodaros tikslais, tačiau labai aišku, kad reikia laikytis duomenų kiekio mažinimo principo, t.y. tiesioginės rinkodaros tikslais gali būti tvarkomi tik tokie asmens duomenys, kurie yra būtini, siekiant asmeniui pasiūlyti tam tikrą prekę ir (ar) paslaugą.

Pavyzdžiui, jei nesiunčiate asmenims personalizuotų pasiūlymų, nerengiate pasiūlymų įvertindami su tais asmenimis susijusius asmeninius aspektus, galbūt vertėtų pagalvoti, kad tiesioginės rinkodaros tikslais būtų proporcinga tvarkyti tik asmenų kontaktinius duomenis, t.y. telefono numerį ir (ar) el. pašto adresą.

Kiek asmens duomenis galima naudoti tiesioginės rinkodaros tikslais?

Asmens duomenys negali būti tvarkomi neribotą laiką, todėl asmens duomenų tvarkymo taisyklėse ar kitame dokumente turėtų būti reglamentuota duomenų saugojimo trukmė.

Reikėtų turėti omenyje, kad duomenų tvarkymo terminas turi būti proporcingas siekiamam tikslui, taigi negali būti nepagrįstai ilgas. Manytina, kad tik išimtinais atvejais duomenys tiesioginės rinkodaros tikslais gali būti saugomi ilgiau nei vienus metus.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Alibaba“ įkūrėjas: dirbti 12 val. per parą, 6 dienas per savaitę – palaima Premium 8

Kai vis aktyviau diskutuojama apie darbo savaitės trumpinimą bei tokio pokyčio naudą darbuotojams, Jacko Ma,...

Vadyba
11:11
Darbuotojus motyvuoja robotai Algis ir Pūkis Premium

Robotai ir darbų automatizacija dažnai įsivaizduojami kaip žmogiškosios darbo jėgos priešai. Tačiau bent jau...

Vadyba
07:05
Pesimistinis scenarijus: iki 2030 m. Lietuvoje liks 2,4 mln. gyventojų 38

Per ateinančius šešerius metus žmonių skaičius Lietuvoje gali sumažėti iki 2,5 mln. žmonių, o iki 2030 m.

Vadyba
2019.04.16
Vilniaus kino klasteris siekia užsienio dėmesio Baltijos regionui Verslo tribūna

Kartu su „Kino pavasariu“ neseniai praūžė ir svarbiausias metų kino industrijos renginys Lietuvoje „Meeting...

Paslaugos
2019.04.16
Kaip išlikti įsitraukus į savo darbą

Darbuotojo įsitraukimas – naudingas ne tik jį samdančiai įmonei, bet ir pačiam darbuotojui. Naujas tyrimas...

Vadyba
2019.04.15
Kai liežuvis tampa CEO priešu – įmonei tai gali brangiai kainuoti

Kartais nereikšminga frazė gali sukelti sumaištį, ypač jei tą frazę ištarė vadovas. Vadybos specialistai...

Vadyba
2019.04.14
Dėl prastos komunikacijos darbuotojai nori mesti darbą 2

Vidinė komunikacija – svarbus įmonės sėkmės veiksnys. Jis ne tik daro įtaką bendrovės finansiniams...

Vadyba
2019.04.13
Kokia „Amazon“ įkūrėjo J. Bezoso metinė alga 9

Jeffo Bezoso, JAV prekybos milžinės „Amazon“ įkūrėjo ir turtingiausio pasaulio žmogaus, darbo užmokestis...

Vadyba
2019.04.13
Kaip „Danske Bank“ darbuotojų mokymo trukmę sumažino 5 kartus Premium 12

Standartizuoti veiklos procesai įmonėje padeda darbuotojams taupyti laiką bei įgalina juos dirbti...

Vadyba
2019.04.12
Teatras ir verslas: ko iš režisierių gali išmokti vadovai? Verslo tribūna

Teatras ir verslas yra panašūs tuo, kad tiek spektaklio premjerą, tiek verslo projektų sėkmę nulemia stipri...

Rinkodara
2019.04.11
Kaip „Air Asia“ CEO 0,26 USD vertės bendrovę išaugino iki milijardinio verslo 1

Sėkmingam vadovui svarbu ne tik mokėti keistis pačiam, bet ir gebėti suburti gabių specialistų komandą,...

Vadyba
2019.04.11
Paskirta nauja švietimo, mokslo ir sporto viceministrė 1

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje darbą pradėjo nauja viceministrė Kornelija Tiesnesytė, kuruojanti...

Vadyba
2019.04.11
Ateities profesijai specialistų reikia jau dabar Verslo tribūna

Nors praėjusiame dešimtmetyje mobilusis telefonas tebuvo daiktas paskambinti anksti ryte ar vėlai vakare, kai...

Ateities miestas
2019.04.11
Pamatyti, kad darbuotojas išeis, galima prieš 9 mėnesius 5

Pirmieji ženklai, signalizuojantys apie kolektyvo nario būsimą pabėgimą iš įmonės, matyti likus 9 mėnesiams...

Vadyba
2019.04.10
Darbas ne biure – nauja norma, su kuria darbdaviai turi susitaikyti

Galimybė dirbti nebūtinai biure yra nauja norma tarp darbuotojų. Be to, renkantis darbovietę vis didesniu...

Vadyba
2019.04.09
Vadovės ambicija: LRT – patraukliausias darbdavys Premium 11

„Tiek daug ir taip intensyviai gyvenime dar nedirbau“, — prisipažįsta Monika Garbačiauskaitė-Budrienė, metus...

Vadyba
2019.04.09
E. Musko atleistą vadovą pasamdė J. Bezosas 3

Geri vadovai be darbo nebūna, ko gero, taip būtų galima apibūdinti Jeffo Bezoso, „Amazon“ įkūrėjo, sprendimą...

Vadyba
2019.04.08
Grįžtamasis ryšys veikia, kai vadovas supranta tokios praktikos svarbą Premium

Efektyvus grįžtamasis ryšys gali būti darbuotojų ugdymo, skatinimo bei motyvacijos didinimo priemonė. Kad...

Vadyba
2019.04.08
Mentorių turėti nori, bet ne visiems pavyksta tokį sutikti

Tinkamas mentorius gali padėti darbuotojui greičiau tobulėti. Bėda ta, kad toli gražu ne visiems pavyksta...

Vadyba
2019.04.07
Patrauklaus darbdavio įvaizdis: gražesnių skelbimų nepakanka 4

Susidaro įspūdis, kad patrauklaus darbdavio įvaizdis (angl. employer branding), paskutiniu metu yra...

Rinkodara
2019.04.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau