Ar pokyčiai viešuosiuose pirkimuose atneš rezultatų

Publikuota: 2016-11-28
Karolis Smaliukas, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnysis teisininkas. Bendrovės nuotr.
svg svg
Karolis Smaliukas, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnysis teisininkas. Bendrovės nuotr.
Advokatų kontoros TGS Baltic asocijuotasis partneris, Viešųjų pirkimų specializacijos grupės vadovas

Pastaruoju metus vis aidi istorijos ir straipsniai apie nesąžiningus ar nepatikimus tiekėjus. Tačiau svarbesnė žinia šiame kontekste yra tai, kad viešasis sektorius bejėgis, o institucijos negali imtis jokių efektyvių priemonių prieš nesąžiningai besielgiančius subjektus.

Dažnu atveju naudojamos skambios frazės, tačiau nesiimama jokių efektyvių sprendimų. Priežastimi įvardijamos įstatymo ar konkurso sąlygų spragos, dėl kurių negalima nei nutraukti sutarčių su tiekėjais, nei taikyti sankcijų, nekalbant apie jų įtraukimą į juoduosius sąrašus.

Politikai ir institucijos deda viltis į naująjį viešųjų pirkimų įstatymą, tačiau detaliau paanalizavus, matyti, jog tam tikros sisteminės problemos lieka. Viešasis sektorius apkraunamas formaliais reikalavimais, kai net smulkiausi pirkimai reguliuojami Viešųjų pirkimų tarnybos, ko iki šiol nebuvo, tačiau efektyvių sąžiningo dalyvavimo pirkimuose užtikrinimo priemonių trūksta. Priešingai užprogramuojami akivaizdūs konfliktai, kurie tik dar labiau apsunkins viešųjų pirkimų vykdymą.

Juodieji sąrašai taps privalomi

VPĮ projekte numatyta, kad tiekėjai, įtraukti į juoduosius sąrašus,bus priverstinai šalinami iš viešųjų pirkimų. Tačiau, visų pirma, tuos tiekėjus reikia įtraukti į juoduosius sąrašus.Gali būti keliamas klausimas, kodėl per vienerius juodųjų sąrašų gyvavimo metus į juos buvo įtraukti tik 9 tiekėjai, juk per metus iš viso atliekami šimtai tūkstančių viešųjų pirkimų ir sudaromas atitinkamas skaičius sutarčių (vien tarptautinių ir didesniųjų supaprastintų pirkimų apie 10 tūkstančių). Nejaugi, visas šis sutarčių skaičius yra vykdomas tinkamai ir be esminių pažeidimų/nukrypimų nuo sutarčių sąlygų?

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Perkančiosios organizacijos nėra suinteresuotos arba neturi prielaidų nutraukti sutartis

Iš esmės problema yra ta, kad perkančiosios organizacijos, visų pirma, yra labiau suinteresuotosbaigti vykdyti sutartis.Nutraukus sutartis, joms tektų dar kartą iš naujo vykdyti viešuosius pirkimus.Antra, kiekvieno vienašališko sutarties nutraukimo atveju perkančiosios organizacijos veiksmai gali būti ginčijami, taip pat taikomoslaikinosios apsaugos priemonės. Tai reiškia, kad galimybė užtikrinti poreikius tampa ribota. Tačiau, kad būtų tinkamai pasiruošta sutarties nutraukimui ir vėliau būtų turima tvirta teisinė pozicija ginčo atveju, reikalingos specifinės teisinės žinios ir tinkamai pasirinka strategija, surinkti duomenys ir pan. Dažnu atveju, ypač mažesniosios organizacijos tokių resursų neturi. Trečia, sutarties nutraukimo galimybes gali riboti parengtos pirkimų sutartys ir jų turinys. Paradoksalu, tačiau tam tikrais atvejais perkančiosios organizacijos neturi jokios įtakos sutarčių turiniui. Pavyzdžiui, CPO LT (Centrinės perkančiosios organizacijos) administruojamo katalogo atveju tam tikrose pagrindinėse sutartyse numatoma, kad teisė vienašališkai nutraukti sutartį atsiranda tik, jei tiekėjas 30 dienų nevykdo savo įsipareigojimų. Tačiau, kaip vertinti, jei paslaugų teikimas yra neišvengiamai būtinas kiekvieną dieną ir turi būti užtikrintas nepertraukiamas paslaugų ar prekių teikimas. Pavyzdžiui, ligoninei švarūs ir higieniški rūbai, palatų ir operacinių patalynė yra būtini kiekvieną dieną. Remiantis šia sąlyga, sutartį galima nutraukti tik tada, kai paslaugų teikimas vėluoja 30 dienų, ne anksčiau.

Akivaizdu, kad vienašališkai nutraukti sutartį, tikintis tiekėją įtraukti į juoduosius sąrašus, gali būti ne taip jau paprasta, o teisminio ginčo rezultate perkančioji organizacija gali patirti neigiamų padarinių.Dar daugiau painiavos ir neapibrėžtumo įneša šiuo metu VPĮ projekte numatytos sąlygos, kada tiekėjas gali būti traukiamas į juoduosius sąrašus.

Sunkiai įgyvendinami

Pirma, tokia situacija galima, kai tiekėjas pažeidžia sutartį ir sutarties pažeidimas yra esminis Civilinio kodekso prasme bei dėl to per pastaruosius dvejus metus buvo nutraukta viešoji sutartis. Klausimas, kas nustatinės ir konstatuos, ar atitinkamas pažeidimas yra esminis? Esminio pažeidimo konstatavimas yra vertinamojo pobūdžio klausimas, kuriam reikia specifinių žinių ir patirties. Tačiau, jei sudarytoje sutartyje yra numatyta teisė nutraukti sutartį dėl atitinkamo pažeidimo, bet tai neįvardinta esminiu pažeidimu -ar tokiu atveju tiekėjas turėtų būti traukiamas į juoduosius sąrašus? Nuomonės gali išsiskirti, o vieno atsakymo nėra. Sutarčių laisvės principas leidžia susitarti dėl nutraukimo pagrindų, net ir nesant esminio pažeidimo.

Antra, taip pat tiekėjas į juoduosius sąrašus gali būti traukiamas ir tada, kai įsiteisėjusiu teismo sprendimu, tenkinamas perkančiosios organizacijos reikalavimas atlyginti nuostolius, patirtus dėl to, kad tiekėjas sutartyje nustatytą esminę sutarties sąlygą vykdė su dideliais arba nuolatiniais trūkumais. Civilinės teisės požiūriu apskritai net nežymus sutarties sąlygos, kurios privaloma griežtai laikytis, pažeidimas gali suponuoti esminį sutarties pažeidimą. Kitas dalykas, ar perkančioji organizacija atskiru reikalavimu turėtų reikalauti teismo konstatuoti didelį ar nuolatinį esminės sąlygos vykdymo trūkumą/pažeidimą? Juk teismas savo iniciatyva gali dėl to ir nepasisakyti. Bet painiausia šiuo atveju yra tai, kad Civilinis kodeksas nenumato tokių sąvokų kaip didelis ar nuolatinis trūkumas/sutarties pažeidimas.O jei sutarties pažeidimas yra nei „didelis“, nei „nuolatinis“, bet pavyzdžiui pasikartojantis ir reguliariai ištaisomas, tačiau dėl tokio sistemingumo turi esminės reikšmės paslaugų kokybei. Ar tokiu atveju tiekėjas turėtų būti traukiamas į juoduosius sąrašus?

Šis teisinis neapibrėžtumas ir teisinių sąvokų suderinamumo su Civiliniu kodeksu nevertinimas, turės esminės įtakos tam, jog vargu ar juodieji sąrašai taps efektyvia priemone, užtikrinant tinkamą viešųjų pirkimų ir sutarčių vykdymą.

Piktnaudžiavimas ir konfliktai

Kita dalis VPĮ nuostatų, kurios verčia nerimauti, tai teisės normos, kurios jau dabar užprogramuoja būsimus konfliktus ir galimybes tiekėjams piktnaudžiauti įstatymo spragomis.

Pavyzdžiui, VPĮ projekte numatyta, kad jei subrangovai, kurių pajėgumais remiasi tiekėjas, neatitinka pirkimo sąlygų reikalavimų, perkančioji organizacija yra įpareigota leisti pakeisti tokį subrangovą. Turint omenyje, ypač plačiai traktuojamą teisę remtis pajėgumais, konkursuose taps galima dalyvauti neturint jokios esminės patirties ir kvalifikacijos ir net akivaizdžiai melagingai nurodant, kad tokius pajėgumus subrangovas turi. Jei iki tol tai sudarydavo pagrindą atmesti tokį pasiūlymą, tai dabar perkančioji organizacija negalės to daryti. Net ir akivaizdžiai melagingai deklaruojant, kad pradinis subrangovas atitinka kvalifikaciją, Perkančioji organizacija privalės pasiūlyti subrangovą pakeisti kitu. Taigi pasiūlius geriausią kainą, galima kreiptis į žemesnes vietas užėmusius tiekėjus ar kitas įmones ir joms siūlyti tapti naujais subrangovais. Šiuo metu tokia praktika ypač kritikuojama ir smerkiama.

Taigi, jei iki šiol pasiūlymų atmetimas dėl melagingos informacijos būdavo komplikuotas, tai su naujuoju VPĮ tokios galimybės turėtų būti dar labiau ribotos. Tokiu būduPerkančiosioms organizacijoms nepalengvinama našta kovojant su nesąžiningais tiekėjais, nes net ir nustačius melagingos informacijos teikimo faktą viešuosiuose pirkimuose, tai niekaip neriboja galimybių dalyvauti kituose pirkimuose. Profesinio pažeidimo samprata, galėtų būti praplėsta, kad būtų užtikrintos sąžiningo verslo ir tiekėjų galimybės konkuruoti, o perkančiosioms organizacijoms būtų paprasčiau atsiriboti nuo nesąžiningų tiekėjų.

Taigi atskiros VPĮ projekto nuostatos verčia nerimauti, jog, viena vertus, rengiant įstatymą ne sprendžiami būsimi konfliktai ir siekiama santykius tinkamai sureguliuoti, o tokie konfliktai užprogramuojami. Nesinorėtų, jog naujai parengto įstatymo atveju tektų vėl laukti 10 metų, kol bus suformuota teismų praktika aktualiais klausimais ir nebeliks įstatymo nulemtoneapibrėžtumo.

Komentaro autorius – Karolis Smaliukas, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnysis teisininkas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Finansai“
Išmanieji kasos aparatai: dvejų metų darbą bando įveikti per pusmetį ir apčiuopomis Premium

Dalis prekybininkų greičiausiai nebus pasirengę nuo 2023 m. sausio 1 d. teikti kasos kvitų duomenis...

Finansai
05:45
Du scenarijai, kada verslui didėtų rizikos marža, brangtų paskolos Premium

Išaugusios energijos kainos arba nutrauktas dujų tiekimas euro zonoje ne tik sulėtintų ekonominį augimą ir...

Finansai
05:45
Estų bendrovė augina kriptovištas. Įmonės savininkas vadiną ją „kolūkiu 2.0“ Premium 3

Prieš trejus metus Tanelis Tangas Saremos saloje įkūrė bendrovę „Saaremaa Mahemunad“ (liet. – Saremos...

Finansai
2022.05.19
Europos Parlamentas dega žalią šviesą 15% pelno mokesčiui ES 1

Europos Parlamentas (EP) ketvirtadienį parėmė Europos Komisijos siūlymą, kuriam įsiteisėjus ES įsigaliotų...

Finansai
2022.05.19
Lietuvos draudimo rinka pirmąjį ketvirtį augo 17%

Lietuvos draudimo rinka pirmąjį šių metų ketvirtį pagal pasirašytas įmokas siekė 292 mln. Eur – 17,1% daugiau...

Rinkos
2022.05.19
Prancūzų kapitalo „Rosbank“ parduotas Kremliui artimam oligarchui

Prancūzijos bankininkystės milžinas „Societe Generale“ pranešė užbaigęs savo antrinio banko Rusijoje...

Rinkos
2022.05.19
Gryninantis 10.000 Eur, „Swedbank“ reikalaus paaiškinimo – kam? 23

„Swedbank“ Lietuvoje nuo rugsėjo 1 d. didina įvairių paslaugų įkainius, besigryninsiantys bent 10.000 Eur...

Rinkos
2022.05.19
„Invega“ paskolos itin daug susidomėjimo iš vežėjų nesulaukė Premium

Pirmadienį baigėsi terminas teikti paraiškas „Invega“ teikiamoms lengvatinėms paskoloms apyvartinėms lėšoms...

Logistika
2022.05.19
Ministerija: didžiųjų pasaulio įmonių apmokestinimo naudos Lietuva sulauktų 2025-aisias

Lietuva palaiko globalaus pelno mokesčio tarptautinėms kompanijoms iniciatyvą įvedant jį nuo 2024-ųjų, o jo...

Finansai
2022.05.19
Nuleido VVĮ naujus tikslus, o valdybose švilpauja vėjai Premium

Vyriausybė šią savaitę patvirtino siektinus valstybės valdomų įmonių (VVĮ) finansinius tikslus 2022–2024 m.,...

Finansai
2022.05.19
FNTT: Druskininkų ir Birštono SPA centruose nustatytos PVM vengimo schemos

Druskininkų ir Birštono SPA centruose nustatytos pridėtinės vertės mokesčio (PVM) vengimo schemos,...

Verslo aplinka
2022.05.19
Teisininkė: daugelis sutarčių dėl didėjančių kainų nebus įvykdytos. Reikia tartis Premium

Donata Lapėnienė, advokatų profesinės bendrijos „VIALEX Baltic“ partnerė, prognozuoja, jog dėl padidėjusių...

Verslo aplinka
2022.05.19
Statybą stabdo ne verslas 25

Statybos bei kelių tiesimo įmonės beveik 80-yje viešųjų objektų pusdieniui metė darbus ir su plakatu...

VŽ požiūris
2022.05.19
Renovacija merdi, o rangos konkursus skelbia dar 2019 m. kainomis Premium 3

Renovacijos projektų vykdytojai kai kuriuos pirkimus skelbia dar 2019–2020 m. kainomis, kai vien nuo šių metų...

Statyba ir NT
2022.05.19
Finansinių ataskaitų teikimas: dažniausi klausimai ir atsakymai Verslo tribūna

Artėjant terminui, gegužę suaktyvėja juridinių asmenų finansinių ataskaitų teikimas – šiuo metu Registrų...

Medicinos banko pelnas pirmąjį ketvirtį mažėjo 30%

Lietuviško kapitalo Medicinos bankas pirmąjį šių metų ketvirtį uždirbo 0,84 mln. Eur grynojo pelno – 30%...

Rinkos
2022.05.18
Apsimestiniai sandoriai pasivijo po bankroto – vadovui liepta sumokėti 90.000 Eur Premium

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) paliko galioti Apeliacinio teismo nutartį, pagal kurią beveik prieš...

Pramonė
2022.05.18
Patikslinta euro zonos infliacija balandį – 7,4%, ES – 8,1%

Patikslinta metinė infliacija balandį euro zonoje (lyginant su 2021 m. balandžiu) siekė 7,4% ir buvo tokia...

Finansai
2022.05.18
Patvirtinti VVĮ grąžos ir dividendų trimečiai tikslai

Vyriausybė trečiadienį patvirtino valstybės valdomų įmonių (VVĮ) siektinus pagrindinius veiklos rodiklius...

Finansai
2022.05.18
Biudžeto deficito riboženklių sugrįžtuvių horizontuose dar nematyti Premium 3

Tvyrant ekonominiam neapibrėžtumui, Europos Sąjunga rimtai svarsto dar kuriam laikui pratęsti prieš dvejus...

Verslo aplinka
2022.05.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku