Vadyba
Vadyba
Vadyba
Vadyba
Vadyba
2024-11-09 13:47

Šiandien dirba pas vieną darbdavį, ryt – pas konkurentą: netrukus tai gali pasikeisti

Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Lojalumas netrukus gali likti tik žodynuose, nes vis daugiau darbuotojų nebesitapatina su įmone, kurioje dirba. Tačiau netrukus sprendimai išeiti kitur gali būti apsvarstomi kiek ilgiau, nes pasiūlymų tiek nebeliks.

Šiuo metu darbuotojai, gavę geresnį darbo pasiūlymą, drąsiai kelia sparnus. Vis dėlto tendencijos rodo, kad tai gali gana greitai baigtis. Jau dabar vis daugiau įmonių įšaldo atlyginimus. Taip pat atidžiai peržiūri, ar tikrai visi darbuotojai jiems reikalingi, nes technologijos perima vis daugiau žmogaus rankų darbų.

Bejausmis kolega

Štai Amsterdame spalį vykusioje didžiausioje darbdavio įvaizdžio konferencija pasaulyje „World Employer Branding Day“, buvo konstatuota, jog dirbtinis intelektas (DI) naudojamas vis plačiau. Tai neaplenkia ir darbdavio įvaizdžio srities – įmonės linkusios naujausias technologijas pritaikyti tiek bendraudamos su kandidatais, tiek gerindamis darbuotojų patirtį.

„Dirbtinis intelektas šiandien yra kaip burtažodis – tinka viskam ir visada. Ir darbdavio įvaizdžio kontekste ekspertai pastebi, kad DI technologijos iš tiesų aktyviai naudojamos. Dar daugiau – ne tik baziniai jų įrankiai kaip „ChatGPT“, bet ir kitos platformos ar net pačių įmonių sukurti pokalbių su kandidatais robotai“, – sako Henrika Bivainienė, atrankų ir HR sprendimų kompanijos „Amston“ vadovaujanti partnerė, kuri kasmet dalyvauja šioje konferencijoje.

Atrodytų, viskas gražu ir gerai, tačiau praktika rodo, kad DI jau dabar pakeičia kai kuriuos darbuotojus, o ateityje darbo stalų skaičius biuruose gali akivaizdžiai sumenkti.

Kaip rašė VŽ, kai kurie technologijų vadovų pasisakymai apie DI poveikį darbo rinkai ir verslo optimizavimą naudojant technologijas jau dabar privertė suklusti darbuotojus.

„Manau, kad ilguoju laikotarpiu – žvelgiant kelis dešimtmečius į priekį – turime labai gerai pagalvoti apie šių įrankių integravimą, nes jeigu šį darbą visiškai paliksime rinkai... Tai fundamentaliai bus darbo jėgą keičiantys įrankiai“, – metų pradžioje interviu CNBC televizijai sakė Mustafa Suleymanas, „Google“ priklausančios dirbtinio intelekto (DI) bendrovės „DeepMind“ vadovas.

Ir pokyčiai jau vyksta. Viena pirmųjų bendrovių, po generatyvinio DI bumo pradžios garsiai prabilusių apie darbuotojų keitimą dirbtiniu intelektu, buvo tarptautinė technologijų milžinė IBM – 2023 m. rugpjūtį Arvindas Krishna, IBM vadovas, pareiškė, kad DI planuojama pakeisti apie 8.000 tuomet buvusių darbuotojų.

Štai birželio mėnesį atliktoje JAV Virdžinijos valstijos sostinės Ričmondo regiono įmonių, naudojančių DI nuo 2022 m. pradžios, apklausoje 45% darbdavių teigė, kad automatizuoja užduotis, siekdami sumažinti personalo ir darbo sąnaudas, rašo verslo naujienų portalas „Bloomberg“.

Todėl personalo ekspertai prognozuoja, jog įmonėms vis plačiau išnaudojant DI ir dėl to mažinant darbo vietų skaičių, žmonės ims labiau branginti savo darbovietę, nes pasiūlymų ims mąžti. Jau dabar yra ženklų, rodančių, jog darbdavių galimybės rinkis kandidatus išaugo.

Ne viskas taip blogai

Vis dėlto nederėtų DI laikyti baubu, taip ir tykančiu iš tavęs nugvelbti darbo vietą. Tie, kurie sugebės naujausias technologijas pasikinkyti, turės nemažai pranašumų.

„Nors pasaulio ekonomikos augimas sulėtėjo, tačiau darbo rinka išlieka labai dinamiška. Darbuotojai vis dažniau mąsto apie karjeros ir profesijos pokyčius, o DI tampa svarbiu darbo aplinkos įrankiu. Viena vertus, DI sukeliamą transformaciją dalis žmonių mato kaip grėsmę, kita vertus, daugėja organizacijų, kurios išnaudoja DI teikiamas galimybes, pirmiausia, skatindamos tobulėjimą ir mokymąsi“, – sako Leonas Lingis, profesinių paslaugų bendrovės EY vykdantysis partneris Baltijos šalyse.

Jis atkreipia dėmesį į „EY 2024 Work Reimagined“ tyrimo išvadas, kurios rodo, jog šiuo metu technologijų pažangą darbo vietose labiau palaiko darbdavių iniciatyva negu darbuotojų entuziazmas. Pavyzdžiui, 75% darbdavių mano, kad DI sprendimai daro teigiamą poveikį darbuotojų produktyvumui, bet su tuo sutinka 53% darbuotojų. Nuomonės išsiskyrė ir kitu panašiu klausimu: 71% darbdavių nurodė, kad DI komandoms leidžia geriau sutelkti dėmesį į didelės vertės darbo užduotis, tačiau patys darbuotoji tam pritaria rečiau (52%). Vis dėlto, atsakydami į šiuos klausimus, tik 7% darbdavių ir 16% darbuotojų teigė manantys, kad AI daro neigiamą poveikį.

EY tyrimo duomenimis, išaugusį bendrą veiklos produktyvumą pastebi 83% darbdavių. Palyginti, pernai tyrime taip manančiųjų buvo 75%. Teigiamos tendencijos matyti ir darbuotojų gretose: produktyvumo augimą šiemet pažymėjo 67% darbuotojų, kai pernai tokių buvo 54%.

52795
130817
52791