„Maxima“ pereina į naują brandos lygį - SAP vidinė kultūra leis ugdyti vadovus įmonės viduje

Pandemija perstumdė įmonių strategijas ir išryškino prioritetus. Jolanta Bivainytė, didžiausio Lietuvoje prekybos tinklo Maxima generalinė direktorė, pasakoja, kaip kertinė įmonės vertybė rūpestis darbuotojais evoliucionavo į aukštesnį organizacijos kultūros lygį, ir kodėl nuo jo priklauso ne tik kasdieniai darbuotojų santykiai, bet ir jų rezultatai, įsitraukimo lygis bei motyvacija.
Tarptautiniai tyrimai rodo, kad pandemijos laikotarpiu geriausiai sekasi toms bendrovėms, kuriose vyrauja aukšta vidinė kultūra. Ar jūsų įmonės praktika šią teoriją taip pat patvirtina?
Darbuotojai yra kiekvienos įmonės sėkmės ašis. Apskritai, tiek žmogaus, tiek ir organizacijos veiklos rezultatams įtaką daro atmosfera darbo kolektyve, santykiai tarp kolegų. Per pandemiją ši įtaka išryškėjo tapo dar labiau svarbi. Maximoje mūsų žmonės ir tai, kaip jie jaučiasi, yra svarbiausias prioritetas. Tai reiškia, kad šiuo laikotarpiu, kai pasaulyje trūko ir vis dar trūksta stabilumo, mūsų tikslas yra užtikrinti ne vien fizinį, ar finansinį darbuotojų saugumą, bet ir įtraukti juos į sprendimų priėmimo, pokyčių procesus.
Darbuotojų apklausos atskleidžia, kad jiems patiems per krizę įmonės vidinė kultūra tampa kur kas svarbesnė. Kas tai lemia?
Įmonės pagal jų vidines kultūras yra skirstomos į keturis lygius. Pirmasis arba žemiausias vidinės kultūros lygis kai daroma vien tam, kad kažkas būtų padaryta. Antrasis lygis kai vykdomi nurodymai, nuleisti iš aukščiau. Trečiasis lygis nusako tokią vidinės kultūros būklę, kai įmonėje dirba aukščiausios kvalifikacijos darbuotojai, bet jie veikia individualiai, nesijaučia vieninga komandos ir bendrovės dalimi. O ketvirtajame arba aukščiausiame vidinės kultūros lygyje esančių bendrovių komandos dirba išvien, jos remiasi principu išties mes esame sėkmingi kartu ir tuo mėgaujamės. Kuo aukštesnis įmonės vidinės kultūros lygis, tuo labiau įsitraukę ir motyvuoti jaučiasi darbuotojai.
Kaip evoliucionavo prekybos tinklo Maxima vidinė kultūra? Kas turėjo daugiausia įtakos dabartiniams pokyčiams?
Maxima parduotuvių tinklas Lietuvoje skaičiuoja dvidešimt devintus savo veiklos metus. Šiame kelyje organizacija veikė skirtinguose kultūros lygiuose ir dabar yra pasiruošusi žengti į ketvirtąjį. Jį pavadinome SAP kultūra. SAP akronimą sudaro trys esminės vertybės: susivokimas, atsakomybė bei pasitikėjimas savimi.
Kas padeda įmonei pasiekti aukštesnį vidinės kultūros lygį?
Svarbiausias pokyčio elementas darbuotojų noras ar nenoras keistis. Skaičiuojama, kad apie 70% visų įmonės darbuotojų paprastai nori ir gali keistis bei prisitaiko prie vykstančių pokyčių. Kiti 30% įmonės darbuotojų palaipsniui rotuoja. Bet koks pokytis yra sudėtingas ir nemažai iššūkių keliantis procesas. Tačiau ilgalaikėje perspektyvoje jis atneša daug naudos ir padeda bendrovei vystytis nauju tempu ir kryptimi.
Kas yra SAP kultūra? Kuo ji iš esmės skiriasi nuo kitų vidinės kultūros metodikų?
SAP kultūroje galioja penkių K taisyklė: smalsiai klausti, kantriai ir įdėmiai klausyti, drįsti ir leisti sau klysti, gebėti kopijuoti tai, kas yra ir gali būti naudinga, bei kartoti. O kartoti reikia savo ir visos įmonės tikslus. Kiekvienas komandos darbinis susitikimas turi prasidėti nuo verslo tikslų aptarimo ir kiekvieną tikslą aptariant svarbu susivokti: kodėl darome tai, ką darome. Kasdien pakartojami tikslai leidžia iš naujo pergalvoti, kiek jie yra aktualūs ir ar judama teisinga kryptimi.
SAP kultūros komunikacijos principas pradėti nuo išvadų. Informacija dalinamasi trumpais sakiniais ne į gylį, bet į plotį ir prireikus, pasidalinti įžvalgomis, kuo remiantis šios išvados buvo padarytos.
Su kokiais didžiausiais iššūkiais susidūrėte pereidami prie ketvirtojo vidinės kultūros lygmens?
Ši kultūra sudėtingiausia vadovams, nes ji reikalauja dalintis informacija su visais kolegomis, įtraukti juos į sprendimus. Čia galioja dvipusis eismas: kolegos dalinasi su vadovu taip pat, kaip vadovas dalinasi su jais. SAP sistema yra plokščia; tai reiškia, kad vadovas yra laikomas tokiu pat komandos nariu, kaip ir visi, tik jis dirba kitokį darbą. Dar vienas svarbus aspektas tokioje kultūroje ne vadovas priartėja prie savo kolegų, o priešingai kolegos priartėja prie vadovų, todėl jie gali užaugti ir patys tapti vadovais įmonės viduje.
Kokie pagrindiniai vidinės kultūros pokyčiai reikalingi įmonei, pereinančiai į aukštesnį vidinės kultūros lygį?
Sėkmingas šios komandos narys privalo turėti ne tik kompetencijas atlikti savo darbą, bet ir norėti nuolat ugdyti savo emocinį intelektą. Tam jis turi orientuotis į keturis dalykus: savęs supratimą, supratimą, kaip save valdyti, aplinkinių supratimą bei supratimą, kaip teisingai valdyti santykius su jais. SAP kultūroje viskas priklauso nuo paties žmogaus. Tai yra kultūra apie save, ne apie kitą, tai laisvo žmogaus kultūra.
Šios kultūros dėka susiburia kolegos, susivokiantys ką daro ir kodėl tai daro. Tik suprasdamas kodėl darai tai, ką darai, kolega galės prisiimti atsakomybę už savo veiksmus. Vadinasi, pirmasis žingsnis turėtų būti suprasti tai, ko nesupranti.
Kokią pagrindinę, apčiuopiamą naudą darbuotojams įžvelgiate?
Taip sudaroma galimybė visiems kolegoms dalyvauti strateginiuose įmonės susitikimuose, plėsti akiratį, generuoti idėjas ir dalintis nuomonėmis bei įžvalgomis visais įmonės veiklos klausimais net ir tada, kai tai nėra jų tiesioginė atsakomybė. Tokia atvirumo ir įsitraukimo aplinka sudaro sąlygas visiems norintiems užaugti vadovais.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti