2023-10-24 18:43

DFDS elektriniai sunkvežimiai ėmė kursuoti tarp Klaipėdos ir Kauno

Elektrinis DFDS sunkvežimis. „Volvo Lietuva“ nuotr.
Elektrinis DFDS sunkvežimis. „Volvo Lietuva“ nuotr.
Reikiamos infrastruktūros pasigendantys elektrinių transporto priemonių operatoriai įkrovimui naudoja vidutinės galios stoteles ir ėmė važinėti 400 km maršrutu.

Nuo birželio 5 d. Klaipėdos regione tris pirmuosius šalyje sunkiasvorius elektrinius vilkikus naudojanti Danijos kapitalo transporto įmonė DFDS elektros pavarą pradėjo naudoti kelionėms tarp uostamiesčio ir Kauno.

Apie tai pranešama DFDS išplatintame pranešime. Vadimas Radiukas „DFDS Trucking“ direktorius pripažįsta, kad sulaukus užsakytų elektrinių sunkvežimių iš karto teko spręsti labai specifinius baterijų įkrovimo klausimus. Netikėčiausias iš jų – viešųjų įkrovimo stotelių programinėje įrangoje nebuvo numatytas didelės talpos baterijų įkrovimas. Stotelės buvo užprogramuotos pagal lengvuosius elektromobilius, kurių baterijų talpa neviršija 100 kWh, o DFDS naudojamuose „Volvo FH Electric“ sunkvežimiuose sumontuotos 540 kWh talpos baterijos. Prisijungimas prie tokio kroviklio baigdavosi sistemos klaida.

DFDS kreipėsi į stotelių operatorius su prašymu adaptuoti programinę įrangą sunkvežimių įkrovimui, o kol buvo sprendžiamas šis klausimas, teko ieškoti kitų sprendimų. Bendrovė nurodo, kad išeitį pavyko rasti drauge su UAB Centrinis Klaipėdos terminalas (CKT), kurio vidinėje teritorijoje buvo įrengtos trys lėtojo įkrovimo stotelės, suteikiančios galimybę per naktį papildyti sunkvežimių energijos atsargas.

Tam buvo pritaikyta viena iš turimų stotelių,  skirtų prie krantinės stovinčių laivų aprūpinimui elektros energiją.

„Viešo tinklo aprėptis ir įkrovimo stotelių šalies tinkle pajėgumai kol kas yra labai riboti, todėl prie elektrinių sunkvežimių pereinantiems vežėjams naudinga bet kokia pagalba“, – sako pranešime cituojamas Karolis Grigalauskas, CKT generalinis direktorius.

Dabar „DFDS Trucking“ elektrinių sunkvežimių reisai jau siekia Kauną, o įmonė skelbia su nekantrumu laukianti tolimesnės įkrovimo infrastuktūros plėtros tiek Klaipėdoje, tiek ir už jos ribų. Norint sutrumpinti įkrovimo laiką, „Volvo“ sunkvežimio bateriją reikėtų įkrauti 250 kW galia, tačiau Lietuvoje dar nėra daug tokią galią tiekiančių stotelių.

„Važiuojame ten, kur leidžia infrastruktūra. Reisus planuojame taip, kad pasiektume tikslą ir grįžtume tą pačią dieną. Terminale įrengtos trys stotelės labai padeda – pastatę sunkvežimius 9 val. vakaro, kitos dienos ryte juos pasiimame jau su pilnai įkrautomis baterijomis“, – komentuoja V. Radiukas.

„DFDS Trucking“ skaičiavimais, vienas 70 km elektrinio sunkvežimio reisas nuo Klaipėdos iki Telšių leidžia sutaupyti 19,2 kg CO2. Skaičiuojama, kad per 6 metus vienas sunkvežimis sumažins aplinkos taršą 52 tonų CO2.

Anot V. Radiuko, itin svarbus buvo ir CKT inicijuotas ekologiškam sunkiajam transportui skirtas „žaliasis koridorius“. Prie idėjos įgyvendinimo prisideda UAB Klaipėdos konteinerių terminalas (KKT) ir LKAB „Klaipėdos Smeltė“ – konteinerius kraunantys Klaipėdos uosto terminalai. Visiems partneriams DFDS pristatė elektrinių sunkvežimių eksploatavimo specifiką – baterijų įkrovimo laikas sutrumpina naudingos eksploatacijos trukmę, todėl įkrautas vilkikas neturėtų stovėti.

Elektrinius sunkvežimius jau siūlo dauguma Europos gamintojų, tačiau jų paklausą stabdo tiek 2–3 kartus didesnės nei dyzelinių versijų kainos, tiek palygtini nedideli su viena įkrova nuvažiuojami atstumai. DFDS pirkimas buvo inicijuotas pirminės Danijos įmonės ir yra palaipsniui realizuojamas visuose uostuose, kuriuose dirba ši kompanija.

Atskirus bandymus elektriniais sunkvežimiais vykdo ir „Girtekos“ transporto grupė, tačiau tai kol kas yra nedideliais atstumais Norvegijoje vykdomi projektai.

52795
130817
52791