„Autokurtas“ koncentruojasi į pagrindinę veiklą, perduoda sunkvežimių pardavimą

Marius Giedraitis, „Autokurto“ generalinis direktorius, atkreipia dėmesį, kad EBITDA stabilizavosi dėl lėtesnio pagrindinės – kompleksinio sunkvežimių remonto – veiklos augimo, sumažėjusių Lietuvos kariuomenės užsakymų bei paramos Ukrainai, kuri šiai dienai jau siekia apie 40.000 Eur ir bus tęsiama iki karo pabaigos. Paramą Ukrainai skyrė tiek bendrovė, tiek ir jos darbuotojai, taip pat prisidėta ruošiant techniką, kuri kaip parama siunčiame Ukrainos kariams.
Augo pagrindinė veikla
Nepaisant metų pradžioje Rusijos pradėto karo Ukrainoje, Mobilumo paketo poveikio, tiekimo grandinių sutrikimų bei kitų negandų transporto sektoriuje, 2022 m. I pusmetį įmonės pagrindinė remonto veikla augo, nors ir ne taip sparčiai kaip planuota, o „Ford Trucks“ sunkvežimių pardavimai atitiko planą.
Sunkvežimių remontas per š. m. pirmus šešis mėnesius bendrovės pardavimuose sudarė 5,02 mln. Eur – augo 9% palyginti su pernai metų atitinkamu laikotarpiu (4,6 mln. Eur). Šios pagrindinės veiklos pelnas augo 29%. Mažmeninė prekyba sunkvežimių detalėmis I pusmetį nežymiai mažėjo – nuo 1,59 mln. Eur 2021 m. iki 1,34 mln. šiemet. Anot „Autokurto“ vadovo, šie rezultatai iš dalies atspindi įmonės strategijos perorientavimą į pagrindinę – remonto paslaugų – veiklą, todėl reikšmingo detalių prekybos augimo nenumatome ir ateityje.
Š. m. I pusmetį apie 50% – nuo 1,06 mln. Eur pernai iki 0,553 mln. Eur šiemet – sumažėjo Lietuvos kariuomenės užsakymų, nors geopolitinė situacija sufleruotų kitokias tendencijas. „Praktika rodo, kad šio kliento veiksmai sunkiai prognozuojami, bendradarbiavimas su vietos verslu neapibrėžtas, tiekimo saugumo strategija nesuformuota ir neveikia, bendradarbiavimas nuolat stringa administracinėse pinklėse, todėl Lietuvos kariuomenę ilgainiui bus sunku laikyti strateginiu klientu–partneriu“, – konstatuoja M. Giedraitis.
Sunkvežimių pardavimus perduoda antrinei įmonei
Per š. m. pirmus šešis mėnesius „Ford Trucks“ sunkvežimių pardavimai vyko beveik pagal planą, nors nuolat pasitaikydavo tiekimo vėlavimų dėl visiems žinomų priežasčių. Jei pernai I pusmetį buvo parduoti 3 sunkvežimiai ir pasiekta 207.000 Eur apyvarta, tai šiemet per šį laikotarpį klientams pristatyti 34 sunkvežimiai, o pardavimai sudarė 2,5 mln. Eur.
„Autokurtas“ šiemet pirkėjams turi pristatyti dar 50 sunkvežimių. Pardavimuose dominuoja „F-Max“ vilkikai, kurie yra laimėję tarptautinio metų sunkvežimio titulą – „International Truck of the Year 2019“.
„Pagal užklausas matome, kad jei ne tiekimo grandinių problemos šiemet parduotume ir daugiau šių pasaulyje pripažintų vilkikų. Beje, dalis „Autokurto“ pardavimų atlikta tiesiogiai klientams, o kita – naujai įkurtai antrinei UAB „Fleeton“, kuri nuo šiemet perėmė „Ford Trucks“ distributoriaus teises Lietuvoje. Kol kas „Autokurtas“ liks importuotoju iki „Fleeton“ bus pajėgus perimti ir šį vaidmenį, o po to „Autokurtas“ tęs bendradarbiavimą su „Ford“ kaip įgaliotas serviso partneris bei toliau koncentruosis į pagrindinę įvairių markių sunkvežimių remonto paslaugų veiklą ir pagrindinį dėmesį skirs „Mercedes-Benz“, „Ford“, MAN ir DAF gamintojams“, – aiškina „Autokurto“ vadovas.
Baigtas „Autokurto“ pertvarkų etapas
Anot jo, galima teigti, kad jau baigtas dvejus metus trukęs „Autokurto“ pertvarkų etapas, veiklų išgryninimas bei juridinis bendrovės reorganizavimas. Po akcininkų pasikeitimo 2019 m. ir iškart po to ištikusios COVID-19 pandemijos sukeltos krizės bei su tuo susijusių bendrovės pertvarkų, 2021 m. „Autokurtui“ buvo atsitiesimo metai, per kuriuos įmonės pardavimai pasiekė 13 mln. Eur, o EBITDA – 1,2 mln. Eur. Palyginti su 2020 m. augimas atitinkamai sudarė 35% ir 87%.
„Jei neatsitiks dar vienas tikėtas ar netikėtas „boom“, š. m. II pusmetyje tikimės, kaip ir planavome, pasiekti 85–90% praėjusių metų pardavimų lygį, o konsoliduotą EBITDA išlaikyti pernai metų lygyje ar net šiek tiek viršyti. Esame parengę planą ir „juodai dienai“, bet jį turime stalčiuje ir laikomės atsargios plėtros“, – sako „Autokurto“ vadovas.
Jis konstatuoja, kad nutraukta dėvėtų sunkvežimių ardymo veikla didelio neigiamo poveikio kompanijos augimui nepadarė. Taip pat buvo atskirtas nekilnojamasis turtas (NT) įkuriant UAB „Centrinė bazė“, kuri perėmė Kauno NT ir UAB „Vilniaus bazė“ plėtrą sostinėje.
„Ilgainiui stabilizaciją tikimės pamatyti ne tik finansiniuose rezultatuose, bet ir darbuotojų kaitos rodikliuose, kurie buvo gana prasti per pastaruosius pora metų, bet šiemet jau stabilizavosi, daugėja naujų darbuotojų“, – pasakoja M. Giedraitis.
Rinkos pokyčiai kalba apie artėjančius sunkumus
Kalbėdamas apie rinkos pokyčius jis atkreipia dėmesį, kad pastaruoju metu ilgėja ir sunkėja klientų atsiskaitymai už remonto paslaugas, o tai indikuoja artėjančius sunkesnius laikus. Pastebima, kad didesni klientai nestabdo parko atnaujinimo, bet realiais veiksmais, o ne vien žodžiais, perkėlinėja parkus ir bazes į Lenkiją bei toliau į Vakarus. Iš to galima spręsti, kad ilgalaikėje perspektyvoje didės spaudimas pajamoms.
„Šiandien reikšmingiau augimą ima riboti klientų srautų pokyčiai, o ne mechanikų trūkumas, tačiau mes vis dar matome tam tikras augimo perspektyvas ir Lietuvoje, todėl artimiausiu metu į Vakarus paskui vežėjus bėgti neplanuojame, – teigia „Autokurto“ generalinis direktorius. – Ir toliau planuojame išlaikyti sveikai diversifikuotą verslo segmentų, klientų, transporto priemonių markių, tiekėjų ir geografinį portfelį, nes tvarumas mums yra svarbiau nei greitas augimas. Matome organinio augimo perspektyvas Vilniuje, todėl čia planuojame statyti nuosavą bazę.“
Anot jo, apskritai Lietuvoje matomos neišnaudotos organinio augimo galimybės, yra konkretūs planai, bet akivaizdu, kad dėl karo, artėjančios recesijos, didėjančios Mobilumo paketo įtakos ir pan. juos įgyvendinti užtruks ilgiau. Plėtra į kitas šalis kol kas pristabdyta, kol „Autokurtas“ pasieks tikslus namų rinkoje, ypač pagrindinės – remonto – veiklos ir „Ford Trucks“ pardavimų – „Fleeton“ plėtros.
„Rinkos pokyčiai, nepaisant dedamų pastangų, turės neigiamos įtakos įmonės augimo greičiui. Tikėtina, kad per keletą metų matysime pakitusį klientų ir gamintojų portfelį, – mano „Autokurto“ vadovas. – Tačiau tebesidairome įsigijimo galimybių Lietuvoje, kad stiprintume pozicijas remonto paslaugų rinkoje, papildytume klientų segmentus ir technines kompetencijas. Bet tai darysime lėčiau ir atsargiau, nes pastarieji mėginimai buvo nesėkmingi – verslo kultūros skirtumai yra dar vienas iššūkis mūsų sektoriuje.“