Prognozė: kelių transporto sektorius neteks per 800 mln. Eur, arba 1,9% BVP 

Publikuota: 2020-05-21
94-98% vežėjų gali susidurti su bankroto rizika. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
94-98% vežėjų gali susidurti su bankroto rizika. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Tyrimas rodo, kad klostantis palankiam scenarijui, transporto sektorius po krizės atsigauti galėtų greitai.

Tokias ekonomikos raidos prognozes pateikia „Baltic Institute for Research and Development“ (BIRD). Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ užsakymu Instituto atliktame tyrime analizuojami įvairūs scenarijai, kokį poveikį Lietuvos tarptautiniam krovinių vežimo automobiliais sektoriui turės COVID-19 pandemija.

1,3–2,7% BVP netektis

VŽ rašė, kad dėl pandemijos stojanti pasaulio ekonomika sukėlė didelį poveikį tarptautinių krovinių vežimo automobiliais sektoriuje. BIRD skaičiavimais, optimistinio scenarijaus atveju, Lietuvos transporto įmonių pajamų mažėjimas šiais metais sieks 633 mln. Eur (1,3% BVP).

Labiausiai tikėtino scenarijaus atveju, mažėjimas sieks 829 mln. Eur (1,9% BVP). Didžiausias bendrosios produkcijos mažėjimas prognozuojamas pasireiškus trečiajam, blogiausiam, scenarijui, kurio atveju bendroji sektoriaus produkcija sumažėtų 1,12 mlrd. Eur (2,7% BVP).

„Krovinių pervežimo apimtys labai jautrios bendrai ekonominei situacijai. COVID-19 akivaizdoje tarptautiniai krovinių pervežimai tapo labai svarbiu išgyvenimo faktoriumi gabenant medicinines prekes, maisto produktus, būtinąją įrangą. Tačiau šie kroviniai nekompensavo praradimų, kurie atsirado dėl masiškai stojusių gamyklų bei uždaryto paslaugų sektoriaus – pagrindinių krovinių pervežimo paslaugų pirkėjų, tad vežėjai patiria itin didelius išbandymus“, – „Linavos“ pranešime cituojama Eglė Stonkutė, tyrimui vadovavusi BIRD direktorė.

Skaičiavimai atlikti remiantis Tarptautinio valiutos fondo ir Lietuvos vyriausybės prognozėmis, pagal kurias, optimistiniu atveju, Lietuvos ekonomika 2020 metais trauksis 2,8%, mažiau palankiu atveju – 7,3%. Lietuvos krovinių vežimo automobiliais sektoriaus bendroji produkcija atitinkamai mažėtų 9% ir 17%.

Nukentės mažieji

„Šioje situacijoje būtina atkreipti dėmesį ne tik į ekonominį, bet ir į socialinį aspektą. Krovinių vežimo sektorius – antras pagal dydį Lietuvoje pagal darbuotojų skaičių. 80% sektoriaus įmonių yra smulkios, turinčios iki 9 darbuotojų ir aukštą bankroto riziką, tad be pagalbos iš šalies jos vargiai pajėgs atlaikyti problemas“, – sako E. Stonkutė.

VŽ rašė, kad mažuosius vežėjus gali išnaikinti ir rinkoje įsivyravęs kainų karas. Tyrimo metu nustatyta, kad net optimistinio scenarijaus atveju, mažiausių krovinių vežimo automobiliais įmonių pagrindiniai finansiniai rodikliai taps neigiami. Labiausiai tikėtino scenarijaus atveju iki 94% visų sektoriaus įmonių galėtų patirti bankroto riziką, o pesimistinio scenarijaus atveju 98% krovinių vežimo automobiliais sektoriaus įmonių patirtų didesnės ar mažesnės apimties bankroto riziką. Atitinkamai su darbo vietos praradimo grėsme susidurtų nuo 43.000 iki daugiau kaip 48.000 darbuotojų.

Parama nepakankama

„Šis matematinis modelis atspindi situaciją, į kurią neįtraukta valstybės parama, kuri padėtų gerokai sutrumpinti galimą sektoriaus nuosmukį. Kaip veiksmingiausios paramos formos gali būti darbuotojų darbo užmokesčio kompensacijos, garantijos paskoloms bei specifiniai transporto sektoriui pritaikyti paramos modeliai“, – pažymi E. Stonkutė.

Pranešime cituojamas Tomas Garuolis, „Linavos“ sekretorius transporto politikai, tikina, kad valstybinės paramos formų krovinių vežimo automobiliais įmonėms yra, tačiau jos nėra pakankamos. Pavyzdžiui, specifinių paramos priemonių, skirtų finansuoti naujas investicijas ekonomikos nuosmukio laikotarpiu, persiorientuojant į naujus segmentus ir rinkas, nėra iš viso.

Gali greitai atsigauti

„Remiantis 2009 metų ekonominės krizės patirtimi, yra rimtų prielaidų tvirtinti, kad padėjus išgyventi transporto įmonėms, Lietuvos krovinių vežimo automobiliais sektorius per metus gali pakisti iš esmės: jei išorinės rinkos bus atidarytos – iš dviženklio nuosmukio peršokti į dviženklį augimą, kaip tai įvyko minėtos krizės metu prieš dešimtmetį“, – tvirtina T. Garuolis.

Nuotrauka::1left

Ekspertai pabrėžia, kad COVID-19 pandemijos sukelta ekonominė krizė yra kitokia nei 2009 metais, tačiau šiuo metu „inercinis transporto sektoriaus augimo užtaisas“ nėra sugriautas. Esą skubiai nukreipus į jį reikšmingą finansinę paramą, tai leistų sektoriui gana greitai grįžti į eksporto paslaugų rinkas užsienyje.

Mato galimybę

„Pandemijos sukelta ekonomikos krizė diktuoja poreikį keisti pervežamų krovinių struktūrą ir geografiją. Mažėjant ar net išnykstant kai kurių krovinių vežimo paslaugų poreikiui Vakarų Europoje, Rytų regiono kryptis, kartu su tiesiogine geležinkelio jungtimi tarp Lietuvos ir Kinijos, sudaro sąlygas Lietuvai užimti išskirtinę pagrindinio partnerio poziciją kuriant žemės transporto autostradą tarp Kinijos ir Vakarų Europos“, – sako T. Garuolis.

BIRD tyrimas dėl COVID-19 pandemijos galimo poveikio Lietuvos tarptautiniam krovinių vežimo automobiliais sektoriui atliktas remiantis 2008 metų krizės poveikio Lietuvos krovinių vežimo keliais sektoriui analize, Lietuvos transporto įmonių ekspertine apklausa, analizuojant reprezentatyvią Lietuvos krovinių vežimo automobiliais įmonių imtį bei kitais duomenimis. Tyrimas atliktas „Linavos“ užsakymu.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Lietuva skeptiškai vertina siūlymus keisti „Rail Baltica“ valdymą

Lietuvos institucijos atsargiai vertina Latvijos ir Estijos norą pakeisti milijardinės vertės europinės vėžės...

Į Klaipėdą plaukia Baltarusijai skirtas pirmasis JAV naftos krovinys

Į Klaipėdą plaukia Baltarusijai skirtas pirmasis naftos krovinys iš JAV. Lietuvą jis turėtų pasiekti po...

Pramonė
14:28
„airBaltic“ atnaujins skrydžius iš Vilniaus į Amsterdamą ir Berlyną

Oro bendrovė „airBaltic“ nuo birželio 8 d. atnaujina tiesioginius skrydžius iš Vilniaus į Amsterdamą, o nuo...

Transporto, apgyvendinimo ir paslaugų įmonių pajamos mažėjo 0,4% 2

Lietuvos transporto, apgyvendinimo ir paslaugų įmonės pirmąjį šių metų ketvirtį gavo 6,2 mlrd. Eur pardavimo...

Rizika ir grąža: NT segmentas, kurio virusas netemdo Premium

Iš komercinio nekilnojamojo turto (NT) segmentų logistikos objektai pandemijos metu atrodo mažiausiai...

„Klaipėdos intermodalinis terminalas“ padidino eksportuotojų ir importuotojų galimybes Verslo tribūna

Nuo metų pradžios aktyvią veiklą pradėjusi UAB „Klaipėdos intermodalinis terminalas“ (KLIT) tapo jungiamąja...

Po investicijoms skirtų metų „Ruptela“ neria į JAV rinką Premium 6

Pasaulį surakinę karantino reikalavimai suvaržė, bet nesustabdė įmonės plėtros į specifinę JAV rinką,...

„Tesla“ savo elektromobilių kainą mažina 6%, nebesiūlo nemokamo įkrovimo  Premium 1

Elektromobilių gamintoja nekomentuoja netikėto sprendimo, o analitikai svarsto – ar tai paskatins paklausą,...

Automobiliai
2020.05.28
Leidimai pavežėjams ir taksistams bus elektroniniai ir pigesni

Leidimai vežti keleivius taksi vairuotojams ir pavežėjams nuo liepos 1 d. bus išduodami elektroniniu būdu,...

Paslaugos
2020.05.28
Seimo dauguma uždegė žalią šviesą Kelių direkcijos pertvarkai 4

Nepaisydama opozicijos protestų, Seimo valdančioji dauguma sutiko su Lietuvos automobilių kelių direkcijos...

Verslo aplinka
2020.05.28
40% augusi „Hoptransa“ investicijų dėl COVID-19 krizės nestabdys Premium 4

Praėjusiais metais pajamas ir pelną auginusi viena didžiausių šalies transporto įmonių „Hoptransa“ šiemet...

„Boeing“ praranda 12.000 darbo vietų

„Boeing“ trečiadienį pranešė likviduojanti daugiau nei 12.000 darbo vietų Jungtinėse Valstijose. Dalis jų...

Prancūzija paskelbė automobilių pramonės gelbėjimo planą ir ambicingą tikslą Premium 2

Prancūzijos vyriausybė paskelbė 8 mlrd. Eur pagalbos automobilių pramonei planą. Bendrovėms skelbiant apie...

Pramonė
2020.05.27
Kelių projektams paskirstyta dar 51 mln. Eur 1

Šalies kelių projektams paskirstyta dar beveik 51 mln. Eur. Dar viena dalis iš 150 mln. Eur Vyriausybės...

Statyba ir NT
2020.05.27
Birių krovinių terminalo pajamos pernai mažėjo 8% iki 90 mln. Eur 

Birių krovinių terminalas pernai išlaikė 10 mln. t krovos lygį. Viena iš pirmaujančių Klaipėdos uosto...

Profsąjungos susikibo su tūkstančius darbuotojų ketinančiomis atleisti „British Airways“ Premium 1

Jungtinės Karalystės viešbučių ir transporto sektorių darbuotojus vienijanti profsąjunga „Unite the Union“...

Vadyba
2020.05.27
Seime stringa Kelių direkcijos pertvarka

Seimas kol kas neuždegė žalios šviesos Kelių direkcijos pertvarkai iš biudžetinės įstaigos į valstybės įmonę. 

Verslo aplinka
2020.05.26
„Raketos“ tipo laivas gavo leidimą plaukti 3

Po metus trukusių savininkų pastangų greitaeigis kateris gavo leidimą plaukti, apie planuojamus reisus į Nidą...

„AirBaltic“ sparčiai didina bilietų pardavimus 

Latvijos skrydžių bendrovė praneša, kad praėjusią savaitę bilietų pardavimai išaugo 500%, tačiau tai tėra...

„Lufthansa“ su vyriausybe susitarė dėl 9 mlrd. Eur gelbėjimo paketo 3

„Lufthansa“ ir Vokietijos vyriausybė susitarė dėl 9 mlrd. Eur vertės gelbėjimo paketo, kuriuo skrydžių...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus