Kas tai? Eksperto įžvalgos

Kaip tvarkyti vietos nustatymo įrenginių renkamus asmens duomenis?

Publikuota: 2017-11-13

Vietos nustatymo įrenginiai montuojami transporto priemonėse siekiant jas naudoti efektyviai, saugoti patikėtą turtą ar pačią transporto priemonę nuo vagysčių. GSM/GPS sekimo įrenginiais dažniausiai fiksuojama transporto priemonės buvimo vieta, judėjimo kryptis, maršrutas ir greitis. Būtina turėti omenyje, kad visa ši informacija, kaip ir automobilio judėjimo trajektorija, sustojimai su įjungtu ir išjungtu varikliu, nuvažiuotas kelias, judėjimo pradžios ir pabaigos laikas, vidutinis ir didžiausias važiavimo greitis ir t.t. yra ne tik duomenys apie pačią transporto priemonę, bet ir ją vairuojančio asmens duomenys.

Kadangi GSM/GPS įrenginių naudojimas yra įprasta ir paplitusi praktika, transporto priemonės vairuotojo asmens duomenų apsaugai reikėtų skirti ypatingą dėmesį. 2018 m. įsigaliojus Bendrajam duomenų apsaugos reglamentui, baudos už netinkamą asmens duomenų tvarkymą sieks iki 20 mln. eurų arba iki 4 proc. bendrovės finansinių metų apyvartos.

Tam, kad tokie asmens duomenys galėtų būtų tvarkomi, pirmiausia reikalingas teisinis pagrindas. Paprastai tai būna sutartiniai santykiai arba asmens, kurio duomenys renkami, sutikimas.

Sutikimas kaip teisėtas pagrindas tvarkyti vietos nustatymo įrenginio duomenis

Iš esmės sutikimo forma nėra ribojama, išskyrus atvejus, kai renkami ypatingi asmens duomenys, tokie kaip duomenys apie sveikatą. Sutikimas gali apimti bet kokią valios išraišką, kuria duomenų subjektas (asmuo, kurio duomenys renkami) nurodo savo sutikimą. Tai gali būti popieriaus lape ranka pasirašytas parašas, žodiniai pareiškimai, rodantys sutikimą, arba, elgesys, iš kurio galima daryti pagrįstą išvadą apie sutikimą.

Tačiau, nepaisant formos, sutikimas turi būti pagrįstas išsamia informacija, o duomenų valdytojas (asmuo, tvarkantis GSM/GPS įrenginio asmens duomenis) turi galėti įrodyti, kad duomenų subjektas davė sutikimą, kad jo asmens duomenys būtų tvarkomi. Siekiant išvengti bet kokių nesusipratimų, tikslingiausia gauti rašytinį vairuotojo sutikimą, kuriame turi būti aiškiai nurodyta, kokiais tikslais ir kokius asmens duomenis duomenų valdytojai ketina tvarkyti, kad asmenys, kurių duomenys renkami, suprastų, dėl ko sutinka ir kokiais tikslais tai daro. Tuo atveju, jeigu sutikimas bus gautas ar juo naudojamasi netinkamai, sutikimas nebus tinkamas pagrindas tvarkyti duomenis.

Kokią informacija turi būti pateikiama duomenų subjektui?

Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas numato, jog duomenų valdytojas transporto priemonės vairuotojui, kurio asmens duomenis renka tiesiogiai iš jo, privalo suteikti šią informaciją (išskyrus atvejus, kai duomenų subjektas tokią informaciją jau turi):

1) savo ir savo atstovo, jeigu šis yra, tapatybę ir nuolatinę gyvenamąją vietą (jeigu duomenų valdytojas ar jo atstovas yra fizinis asmuo) ar rekvizitus ir buveinę (jeigu duomenų valdytojas ar jo atstovas yra juridinis asmuo);

2) kokiais tikslais ketinami tvarkyti duomenų subjekto asmens duomenys;

3) kitą papildomą informaciją: kam ir kokiais tikslais teikiami duomenų subjekto asmens duomenys; kokius savo asmens duomenis duomenų subjektas privalo pateikti ir kokios yra duomenų nepateikimo pasekmės, apie duomenų subjekto teisę susipažinti su savo asmens duomenimis ir teisę reikalauti ištaisyti neteisingus, neišsamius, netikslius savo asmens duomenis), kiek jos reikia, kad būtų užtikrintas teisingas asmens duomenų tvarkymas nepažeidžiant duomenų subjekto teisių ir t.t.

Nepriklausomi nuo to, ar asmens duomenys renkami tiesiogiai, ar netiesiogiai, duomenų valdytojas privalo informuoti asmenis, kurių duomenis renka, apie jų asmens duomenų rinkimo aplinkybes. Tiesioginiu duomenų rinkimu laikytini atvejai, kai duomenys gaunami iš duomenų subjekto, o netiesioginio duomenų rinkimo metu asmens duomenys gaunami iš kitų šaltinių, t. y. duomenų tvarkytojų arba trečiųjų asmenų.

Sutartis kaip teisėtas pagrindas tvarkyti asmens duomenis

Jei transporto priemonė fiziniam asmeniui yra perleidžiama sutarties, pavyzdžiui, automobilio nuomos, pagrindu ir joje yra įrengtas vietos nustatymo įrenginys, sutartyje taip pat aiškiai ir nedviprasmiškai turi būti nurodoma anksčiau pateikta informacija. Tokiu atveju sutartis taps teisėtu pagrindu tvarkyti asmens duomenis ir papildomo sutikimo gauti iš duomenų subjekto nereikia.

Tarnybinių automobilių „sekimas“

Bendrovės, vietos nustatymo įrenginius įdiegusios tarnybinėse transporto priemonėse, turėtų atkreipti ypatingą dėmesį. Tokių asmens duomenų tvarkymo operacijų teisėtumas neturėtų remtis tik „savanoriškai“ darbuotojo duodamu sutikimu, o duomenų rinkimas ir tvarkymas turėtų atitikti konkretų su darbuotojo veikla susijusį bendrovės poreikį. Pagal plačiai paplitusią nuomonę, vietos nustatymo duomenų tvarkymą galima pateisinti tik tokiu atveju, jeigu vykdoma transporto, asmenų ar prekių stebėsena ar išteklių paskirstymas atskirų vietovių tarnyboms arba kai siekiama apsaugoti patį darbuotoją arba jam patikėtas prekes ar paslaugas.

Žinoma, kiekvienas darbdavys turėtų imtis visų būtinų atsargumo priemonių ir užtikrinti, kad jo darbuotojo asmens duomenys nepateks pašaliniams asmenims. Prieigą prie vietos nustatymo duomenų gali turėti tik tie asmenys, kurie, vykdydami savo pareigas, gali teisėtai su jais susipažinti.

Taip pat darbdaviui draudžiama rinkti su darbuotoju susijusius vietos nustatymo duomenis po jo darbo valandų. Rekomenduojama, kad automobiliuose, kurie gali būti naudojami ir asmeniniais tikslais, būtų įdiegta sistema, leidžianti darbuotojams išjungti vietos nustatymo funkciją. Be to, reikia nepamiršti, kad su darbuotoju susiję vietos nustatymo duomenys turėtų būti saugomi ne ilgiau nei būtina. Laikomasi nuomonės, kad tai turėtų trukti ne ilgiau kaip du mėnesius.

Ką dar reikėtų žinoti?

Renkant asmens duomenis, privaloma įgyvendinti tinkamas organizacines ir technines priemones, kad asmens duomenys nebūtų atsitiktinai ar neteisėtai sunaikinti, pakeisti ir t.t. Minėtos priemonės turi užtikrinti saugumo lygį, atitinkantį saugotinų asmens duomenų pobūdį ir jų tvarkymo keliamą riziką, ir turi būti išdėstytos rašytinės formos dokumente (duomenų valdytojo patvirtintose asmens duomenų tvarkymo taisyklėse, duomenų valdytojo ir duomenų tvarkytojo sudarytoje sutartyje ir pan.). Reikalavimai rašytinio dokumento turiniui nustatomi Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos direktoriaus įsakymu.

Su asmens duomenų tvarkymą reglamentuojančiais dokumentais, pavyzdžiui, asmens duomenų tvarkymo taisyklėmis, privaloma supažindinti asmenis, kurių asmens duomenys renkami - pasirašytinai ar kitu būdu, įrodančiu susipažinimo su dokumentu (-ais) faktą.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

S. Skvernelis: Vyriausybė valdo rizikas dėl „Belaruskalij“ investicijų Klaipėdoje

Ministras pirmininkas Saulius Skvernelis sako, kad Vyriausybė valdo rizikas dėl Baltarusijos trąšų įmonės...

„Boeing“ pelnas – prastesnis už pernykštį ir prognozes

Didžiausios pagal pajamas pasaulyje orlaivių gamintojos JAV bendrovės „Boeing“ pelnas akcijai trečiąjį...

Rinkos
17:31
„Integre Trans“ vadovė: Mobilumo paketas – tai kvietimas į Europą Premium

Bankų nenoras skolinti ir Mobilumo paketas – du didžiausi šiandienos iššūkiai, tenkantys transporto...

„Lietuvos geležinkelių“ pajamos augo simboliškai

„Lietuvos geležinkelių“ grupė per tris 2019 m. ketvirčius, išankstiniais duomenimis, gavo 348,5 mln. Eur...

Atidėliojant pertvarkas smunka VVĮ pelnas, bet politikams tai tinka 1

Valstybės valdomos įmonių (VVĮ) pajamos pirmą metų pusmetį išaugo daugiau nei 10%, iki 1,5 mlrd. Eur, tačiau...

Finansai
14:27
„airBaltic“ keleivių Lietuvoje skaičius augo 18%

Latvijos oro linijų bendrovė „airBaltic“ per pirmuosius devynis šių metų mėnesius Lietuvoje skraidino 390.000...

Jungtinė Karalystė panaikino draudimą skrydžiams į Šarm el Šeichą

Jungtinė Karalystė (JK) panaikino 4 metus galiojusį draudimą vykdyti tiesioginius komercinius skrydžius į...

Paslaugos
09:44
Seimas grąžino tobulinimui Transporto priemonių taršos mokesčio įstatymą

Seimas atmetė Aplinkos ministerijos siūlomą įstatymą ir grąžino projektą tobulinimui.

E. pašto dėžutės bendravimui su valdžia 1

Nuo 2021 m. sausio 1 d. kiekvienas Lietuvos gyventojas turės savo oficialų elektroninio pašto adresą –...

Kelių balsų persvara Seimas po pateikimo pritarė akcizų padidinimui

Seimas po svarstymo kelių balsų persvara pritarė Finansų ministerijos parengtiems akcizų įstatymo projektams.

Finansai
2019.10.22
Parengtas Klaipėdos uosto bendrasis planas 1

Parengtas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto bendrasis planas, numatantis būtinas ir ilgalaikes uosto plėtros...

Startuolis „GoRamp“ gamintojų ir vežėjų bendravimą kelia į vieną įrankį Premium

Daugiau kaip pusę gamybos ir logistikos įmonių bendradarbiavimo laiko suėda reikalų derinimas laiškais,...

Barselonoje – transporto sutrikimai ir stabdoma pramonė 

Savaitę Barselonoje vykstantys protestai privertė sustabdyti šalia miesto esančią „Seat“ gamyklą, sistemingai...

Vilniaus oro uoste – beveik 1.000 naujų vietų automobiliams 5

Vilniaus oro uoste lapkritį bus atidaryta nauja aikštelė su beveik 1.000 naujų stovėjimo vietų automobiliams.

„Ford Trucks“ jau keturiuose „AUTOKURTO“ padaliniuose Verslo tribūna

UAB „Autokurtas“ keturiuose savo padaliniuose: Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose pradėjo atstovauti...

Verslo aplinka
2019.10.21
„MAAS Aviation“ Kauno oro uoste stato orlaivių dažymo angarą 9

Spalį Kauno oro uoste pradėtas statyti specializuotas orlaivių dažymo angaras, kuris pradės veiklą 2020 m.

Pramonė
2019.10.18
„LGC Cargo“ ir „Gargždų geležinkelis“ toliau negalės vežti krovinių per Lietuvą 5

Lietuvos geležinkelių paslaugų įmonė „LGC Cargo“ negavo leidimo vežti krovinius per Lietuvą. Per didžiausią...

„Fiat Chrysler“ nepasiekus reikalavimų emisijoms – 79 mln. USD bauda  3

Autopramonės bendrovė „Fiat Chrysler Automobiles“ nubausta 79 mln. USD bauda už neįvykdytus anglies...

Pramonė
2019.10.18
Naują „Venipak“ terminalą Vilniuje lydi kiti plėtros projektai Premium 3

Sostinėje, Žirnių g., statomas 10.000 kv. m ploto siuntų terminalas – tik vienas iš plataus masto logistikos...

ACEA: Lietuva – sparčiausiai auganti ES naujų automobilių rinka  10

Tai – formaliai pripažįstami skaičiai, kuriuos iškreipia dideliu mastu vykdomas reeksportas.

Automobiliai
2019.10.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau