2021-02-05 17:06

„Google“ Australijoje paskubomis paleido mokamą naujienų platformą, kad sumažintų valdžios svertus

Dado Ruvic („Scanpix“ / „Reuters“) nuotr.
Dado Ruvic („Scanpix“ / „Reuters“) nuotr.
„Google“ penktadienį Australijoje paleido platformą „News Showcase“, siūlančią naujienas, už kurias JAV technologijų milžinė sumokėjo. Kompanija paskubomis sudarė sandorius su kai kuriais leidėjais, kad parodytų, jog šalies valdžios siūloma pataisa, įpareigojanti „Google“ ir „Facebook“ mokėti visiems leidėjams turinį, yra nereikalinga.
  • Privačiuose pokalbiuose „Google“ pozicija švelnesnė nei demonstruojama viešai.
  • Rinkos stebėtojai mano, kad „Google“ iš Australijos nesitrauks, nes prarastų daugiau nei laimėtų.
  • Kol kas milžinė sutarė tik su 7 leidėjais.
  • „Facebook“ tiesiog neleistų žiniasklaidai ir privatiems vartotojams skelbti ir matyti naujienų.

„News Showcase“ platformoje kol kas tėra septyni leidėjai. Nei vienas jų sandorio detalių neatskleidžia. Pati „Google“ penktadienį pareiškė, kad tikisi netrukus sudaryti sutartis su daugiau žiniasklaidos bendrovių, ir pridūrė, kad jų derybinę poziciją sustiprino sostinės Kanberos agresyvi strategija.

„Tai („Google“ sprendimas paleisti „News Showcase“ – VŽ) suteikia alternatyvą Australijos vyriausybės pateiktam modeliui. Bet dar pamatysime, ar didesni leidėjai prisijungs prie šio projekto", – padėtį komentuoja Derekas Wildingas, Technologijos universiteto Sidnėjaus žiniasklaidos centro profesorius.

Pirminis „Google“ planas buvo platformą „News Showcase“, iki šiol veikusią tik Brazilijoje ir Vokietijoje, paleisti Australijoje praėjusių metų birželį. Tačiau JAV technologijų milžinė „Alphabet“, valdanti interneto paieškos milžinę „Google“ ir kitas bendroves, atidėjo šiuos planus, kai Kanbera nutarė įstatymu apibrėžti „Google“ ir „Facebook“ prievolę mokėti Australijos žiniasklaidos bendrovėms už turinį. JAV milžinė dėl kompensacijų už turinį stumdėsi ne vienoje šalyje, bet tik Australija ėmėsi iniciatyvos reglamentuoti tai įstatymu, rašo „Reuters“.

Štai, pavyzdžiui, Prancūzijoje, kaip sausio pabaigoje rašė VŽ, „Google“ su dienraščių aljansu APIG, vienijančiu apie 300 leidėjų, susitarė geranoriškai.

Mažesni susitarimai anksčiau pasiekti Vokietijoje ir Brazilijoje. Tiesa, „The Guardian“ rašo, kad jie nebuvo tokie naudingi žiniasklaidos bendrovėms, kaip susitarimas su prancūzais.

Savo ruožtu, naujienų agentūra „Reuters“, kurią valdo Kanadoje pagrindinę būstinę turinti „Thomson Reuters Corp“, neseniai pranešė sudariusi atskirą susitarimą su „Google“. „Reuters“ tapo pirmuoju pasauliniu naujienų šaltiniu „News Showcase“ platformoje.

Linkusi tartis

Technologijų milžinė, kuri anksčiau sakė, kad pataisos projektas yra visiškai netinkamas ir gali priversti kompaniją trauktis iš šalies interneto paieškos rinkos, vis dar derasi su Australijos vyriausybe privačiuose susitikimuose.

Nors viešumoje „Google“ demonstruoja tvirtą poziciją ir grasina trauktis iš Australijos interneto paieškos rinkos, šalies iždo vadovas Joshas Frydenbergas sako, kad „Google“ pastarosiomis dienomis privačiuose susitikimuose demonstruoja konstruktyvų požiūrį.

„Vakar (ketvirtadienį) ministras pirmininkas Scottas Morrisonas, aš ir ryšių ministras Paulas Fletcheris turėjome labai konstruktyvią diskusiją su „Google“ vadovu Sundaru Pichai. Mes paraginome kompaniją įsitraukti į procesą ir pasirašyti susitarimus su leidėjais. O „Google“ iškėlė konkrečius probleminius aspektus, susijusius su siūlomu pakeitimu“, – teigia J. Frydenbergas.

„Google“ nesitrauks

Australijos konkurencijos ir vartotojų komisijos vadovas priduria, kad prievaizdai nenori, kad „Google“ pasitrauktų iš šalies, bet jei technologijų bendrovė visgi nuspręstų išeiti, nepavykus pasiekti susitarimo su vyriausybe, tai turėtų būti tik jos sprendimas, teigia CNBC.

Rinkos stebėtojai mano, kad „Google“ iš Australijos visgi nesitrauks, mat rodydama principus prarastų daugiau nei laimėtų. Juoba kad į jos vietą šalyje jau taikosi „Microsoft“. Jos vadovas Satya Nadella šią savaitę viešai palaikė Australijos pusę ir po pokalbio su šalies premjeru S. Morrisoniu pareiškė esąs įsitikinęs, kad „Microsoft“ paieškos sistema „Bing“ gali užpildyti spragą, kuri atsirastų, jei „Google“ išjungtų savo paieškos variklį Australijoje.

Įstatymo pataisa, kurią siūlo Australijos vyriausybė, priverstų technologijų milžines derėtis dėl mokėjimų su visais vietos leidėjais ir transliuotojais dėl turinio, kuris įtraukiamas į paieškos rezultatus ir socialinės žiniasklaidos srautą. Projekte taip pat numatyta, kad tuo atveju, kai sutarimo pasiekti nepavyksta, kainą nustatys vyriausybės paskirtas arbitras.

Šis teisės aktais jau pateiktas parlamentui, bet dar nepriimtas.

„Facebook“ pozicija

„Facebook“ pozicija šiuo klausimu yra nuosaikesnė ir skelbiama yra ne taip garsiai, kaip „Google“. Anot „The Guardian“, socialinis tinklas nesisvaido grasinimais palikti šalį, tiesiog sako, kad dėl minėtos pataisos turės neleisti vietos žiniasklaidai ir privatiems vartotojams skelbti nuorodų į naujienas.

Tiesa, sako korporatyviniame tinklaraštyje ir „Facebook“ aiškina, kodėl minimo reglamento nereikia.

„Australijos pataisos rengėjai neteisingai supranta interneto dinamiką ir pridarys žalos pačioms naujienų organizacijoms, kurias bando apsaugoti. Kuriant šį naują teisės aktą buvo ignoruojami svarbūs faktai, ypač susiję su ryšiu tarp žiniasklaidos bendrovių ir socialinių platformų, bei tai kuri pusė labiausiai naudinga kitai“, – bendrovės tinklaraštyje rašo Willas Eastonas, „Facebook“ vykdomasis direktorius Australijai ir Naujajai Zelandijai.

Nors socialinio tinko atstovai teigia, kad tik 5% „Facebook“ skelbiamo turinio yra naujienos ir kitas žiniasklaidos turinys, jų pašalinimas gerokai pakeistų tai, kaip platforma naudojama Australijoje. Pavyzdžiui, jei žmonės skelbtų „Facebook“ dezinformaciją apie COVID-19, nebūtų įmanoma juos nukreipti į patikimas naujienų svetaines, kur pateikiama teisinga informacija.

52795
130817
52791