Praktiniai patarimai pirmiems verslo žingsniams

Tarp tokių sprendimų – duomenų apsaugos, bendro informacinio saugumo užtikrinimas, taip pat įrankių ir pasiūlymų, kurie gali padėti veiklos startui, paieška.
„Verslo pradžioje visiems būna aktualūs pinigų srautai. Technologijų versle, startuolių rate gali būti išimčių, bet gamybos, maitinimo, prekybos ir kitose industrijose verslo pradžioje išlaidų dažniausiai yra daugiau nei buvo numatyta verslo plane. O kol nėra kreditavimo istorijos, viskas grįsta avansų mokėjimais. Bet jauniems verslams tikrai verta paieškoti tiekėjų, kurie remia startuojantį verslą ir leidžia savo produktais tam tikrą laiką naudotis nemokamai. Tai gali būti svarbi pagalba startui“, – vieną iš praktinių patarimų pateikia Vygintas Domarkas, „Telia“ smulkaus ir vidutinio verslo klientų vadovas.
Pavyzdžiui, „Microsoft“ turi pasiūlymą naujiems klientams pirmą mėnesį tam tikrais planais naudotis nemokamai. Pati „Telia“ taip pat jaunam verslui (iki 2 m.) leidžia kai kuriomis paslaugomis net 12 mėn. naudotis nemokamai. „Pavieniui tokie sprendimai gali atrodyti nedideli, bet radus 5 – 6 paslaugų ar net įrangos tiekėjus, verslo pradžia finansiškai gerokai palengvėja“, – sako V. Domarkas.
Asmeninis ar verslo
Verslo pradžioje taip pat verta iškarto apgalvoti, kaip su verslo augimu keisis poreikiai, darbas, procesai. Ir nors dažniausiai pradžioje viskas vyksta per asmeninį kontaktą, būtent asmeniškumą nuo verslo visuose procesuose reikėtų atskirti. Pavyzdžiui, pasak V. Domarko, apie 6-7 verslo veiklos mėn. nemažai jauno verslo įkūrėjų susizgrimba, kad jie visiems dalijo asmeninius kontaktus ir šie jau tapo verslo kontaktais. „Į asmeninį telefoną gali pradėti skambinti tiekėjai, klientai, kurjeriai ir tai jau tampa iššūkiu, nes sunku būti pasiekiamu artimiesiems. Atskirti verslo ir asmeninį kontaktą verta nuo pat veiklos pradžios“, – sako V. Domarkas.
Griežtai atskirti jis pataria ir asmeninius bei verslo slaptažodžius, nes naudojant vieną – rizikuojama kur kas labiau. Taip pat labai svarbu atskirti ir asmeninį bei verslo el. paštus. Verslo informacijai taikomos tam tikros taisyklės, kurių viena svarbiausių – asmens duomenų apsaugos reglamentas.
„Jei iš asmeninio el. pašto bus siunčiamos darbo sutartys, kiti asmeniniai duomenys, ta informacija jau gali būti nebesuvaldoma. O vėliau, verslui paaugus, gali tekti gaišti laiką tokios informacijos perkėlimui, išvalymui, sutvarkymui. Asmens duomenų apsaugos organizacijos neturi išlygų jauniems verslams, tad nesuvaldyti duomenys gali virsti ir rimtu pažeidimu“, – perspėja „Telia“ smulkaus ir vidutinio verslo klientų vadovas.
Užtikrinti saugumą
Klientų duomenims nuo pat verslo pradžios svarbu skirti išskirtinį dėmesį. Taip pat reikia apgalvoti, kaip klientų, partnerių, darbuotojų informacija bus saugoma, atskirti fizinių ir juridinių asmenų kontaktus ir informaciją.
„Privačių asmenų duomenys yra jautresni, todėl ar tai partneris, ar klientas – juridinius asmenis nuo fizinių reikėtų atskirti. Jei duomenys bus tvarkingi nuo pat pradžių, ateityje, kai verslo komanda išaugs, pavyks lengviau valdyti darbuotojų prieigas prie skirtingų duomenų ir užtikrinti jų saugumą, teisių valdymą“, – sako pašnekovas ir primena, kad saugumui galima naudoti ir papildomus įrankius, pavyzdžiui, „NordPass“ slaptažodžių piniginę ar pan.
Duomenų saugojimui patariama iškart naudotis debesijos paslaugomis, juolab, kad dalis tiekėjų šią paslaugą dalį laiko gali teikti nemokamai arba siūlo rinktis mažesnės apimties paslaugą su galimybe, augant verslui, ją plėsti. Saugiai laikomi verslo duomenys būtų pasiekiami tik iš tam tikrų kompiuterių, tik su atitinkamais slaptažodžiais, o jei kažkas iš komandos prarastų kompiuterį, duomenys būtų saugūs ir kitiems komandos nariams prieinami.
„Smulkiame versle praradus duomenis gali prarasti beveik viską. Per brangu ir per rizikinga tikėtis geriausio. Ir, apskritai, pradėjus verslą teisinga koja, vėliau, kai jūsų įmonėje dirbs jau ne 3 o 30 darbuotojų, nereikės stabdyti augimo, gaišti laiko ir pinigų higienai, kuria galima pasirūpinti iš karto. Ir investuotojams tai svarbu. Atliekant išsamų verslo patikrinimą (angl. due diligence), visi tokie maži niuansai yra svarbūs ir būtini“, – apibendrina V. Domarkas.
Būti lankstiems
Jaunų verslų darbas dažnai startuoja iš namų ar laikinų erdvių. Kad veikla nuo pat įmonės būtų sklandi, galima pagalvoti ir apie mobilumą ir lankstumą užtikrinančius sprendimus. Pavyzdžiui, mobilią, vartojimui visiškai paruoštą „plug & play” tipo įrangą, kuri leistų dirbti iš bet kur, arba bendravimui skirtus įrankius.
Pandemija gerokai pakeitė viso verslo įpročius ir išaugino technologinių sprendimų svarbą. Pavyzdžiui, požiūris į susitikimus tapo itin pragmatiškas – verslo sprendimų priėmėjai pasveria, kokią vertę skirtas laikas, asmeninis dėmesys atneš ir ar to tikrai reikia. Tiek komandos bendravimui, tiek susitikimams su partneriais ar potencialiais klientais vis dažniau pasitelkiamos nuotolinės programos.
„Video skambutis yra beveik toks pat efektyvus kaip ir gyvas susitikimas. Tik reikia pagalvoti apie atitinkamas priemones, kad skambučio vaizdas ir garsas būtų kokybiški, o paslaugų pristatymas efektyvus. Labai svarbu, kad naudojama platforma būtų priimtina kitai pusei. Jei nusiųsite nuorodą prisijungti, o platforma klientui bus visiškai nepažįstama, vargu ar jis prisijungs“, – pataria V. Domarkas.