2016-04-15 17:22

Latvijoje „Neste“ prekiaus dyzelinu su priedu, kurio purtėsi Lietuva

Pernai Lietuvoje degalams su biopriedais buvo panaikintos akcizų lengvatos. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Pernai Lietuvoje degalams su biopriedais buvo panaikintos akcizų lengvatos. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Latvijoje veikiantis „Neste“ prekybos degalais tinklas ėmėsi pardavinėti „Pro Diesel“ dyzeliną, į kurį maišomas priedas „NexBTL“. Šiais degalais prekiaujama ir Lietuvoje, tačiau praėjusių metų pabaigoje dėl degalų su biopriedu, kurio negali pasiūlyti kiti gamintojai, Lietuvos rinkoje kilo sujudimas, privertęs naikinti akcizų lengvatas degalams su biologinės kilmės priedais.

„Neste“ dyzelinu „Pro Diesel“ prekiaus visose savo degalinėse Latvijoje. Be kaimyninės valstybės ir Lietuvos, degalais su „NexBTL“ parduodami ir Suomijoje, kur gaminamas minėtas biologinės kilmės priedas.

VŽ jau rašė, kad pernai lapkritį Biodegalų asociacija iniciavo Akcizų įstatymo pataisą, kuria buvo panaikintos akcizų lengvatos degalams su biologinės kilmės priedais. Suomijoje gaminamo priedo „NexBTL“ į dyzeliną galima maišyti didesniu santykiu nei, pavyzdžiui, riebiųjų rūgščių metilo esterio (RRME) priedų, gaminamų Lietuvoje. Pastarųjų vasarą į dyzeliną maišoma 7%, žiemą visai nemaišoma. Tai reiškia, kad akcizo lengvatos naudojant „NexBTL“ sudaro reikšmingesnę degalų kainos dalį.

Lengvatos buvo paliktos tik dviem biodegalų ir degalų mišiniams: E85 (85% etanolio ir 15% benzino, skirto benzinu varomoms transporto priemonėms) ir B100 (degalai skirti dyzeliniams varikliams).

Tuomet Biodegalų asociacija tikino, kad akcizų lengvatos nepadės pasiekti Europos Sąjungoje (ES) numatytų tikslų, kad transporto sektorius iki 2020 m. naudotų 10% atsinaujinančių energikos išteklių. Mindaugas Palijanskas, Biodegalų asociacijos vadovas, pastebėjo, kad prekyba biologinės kilmės priedais Lietuvoje kasmet menksta.

Tiesa, tuo pat metu pastebėta, kad „NexBTL“ yra vienintelis rinkoje esantis produktas, kurio į degalus galima maišyti daugiau nei 10%. RRME produktų į degalus didesniu santykiu maišyti negalima, mat keičiasi degalų savybės. Didžiausia problema, pasak kritikų, buvo vienintelė šį priedą gaminanti bendrovė.

Ringaudas Steikūnas, „Neste Lietuva“ vadovas, tuomet aiškino, jog priedas, pilamas į dyzeliną, nepigus, todėl akcizų lengvatos padėjo išlaikyti prieinamą degalų kainą. Nors „Pro Diesel“ su „NexBTL“ Lietuvoje prekiaujama, tačiau p. Steikūnas VŽ teigė, kad užtikrinti, jog šie degalai rinkoje liks, kol kas negali, kaip negali ir pasakyti, kaip galėtų keistis dyzelino su priedu kaina.

„Kalbame su mūsų pagrindine kompanija Suomijoje „Neste Oyj“, deramės, kad rastume išeitį. Jeigu tas produktas liks, kažkur reikės stipriai veržtis diržus“, – VŽ kalbėjo pašnekovas.

52795
130817
52791