Perkate ar parduodate verslą? Leidimo gavimo nelaikykite formalumu

Iki 2017 m. gruodžio 31 d. apie numatomą įvykdyti koncentraciją buvo privaloma pranešti Konkurencijos tarybai ir gauti leidimą, jei koncentracijoje dalyvaujančių ūkio subjektų suminės bendrosios pajamos paskutiniais prieš koncentraciją ūkiniais metais buvo didesnės negu 14,5 mln. Eur ir jeigu kiekvieno mažiausiai iš dviejų koncentracijoje dalyvaujančių ūkio subjektų bendrosios pajamos paskutiniais prieš koncentraciją ūkiniais metais buvo didesnės negu 1,45 mln. Eur.
Įsigaliojus Konkurencijos įstatymo pataisoms, nuo 2018 m. sausio 1 d. minėtos pajamų ribos siekia 20 mln. ir 2 mln. Eur. Taigi, net ir solidžia suma įvertintam sandoriui gali visai nereikėti tarybos leidimo, jei koncentracijos dalyvių pajamos praėjusiais ūkiniais metais nesiekia Konkurencijos įstatyme numatytų ribų.
Dažniausiai patenkina prašymą
Konkurencijos taryba pernai iš viso gavo 24 pranešimus apie koncentracijas ir davė 23 leidimus vykdyti koncentracijas.
Pernai lapkričio 10 d. institucija nutraukė pranešimo apie koncentraciją Lenkijos kelionių organizatorei „Itaka Holdings“ įsigyjant 100% „Novaturo“ akcijų ir įgyjant vienvaldę pastarosios bendrovės kontrolę nagrinėjimo procedūrą, nes sandorio šalys 2017 m. lapkričio 8 d. informavo Konkurencijos tarybą, jog atsisakė planų įgyvendinti sandorį.
Viešai minėti bendrovių atstovų argumentai, kad sprendimas nutraukti sandorį priimtas nesulaukus leidimo koncentracijai, nėra pagrįsti, nes pranešimą apie koncentraciją Konkurencijos taryba gavo tik rugsėjo 28 d. ir jį nagrinėjo vos kiek daugiau nei mėnesį.
Konkurencijos taryba koncentracijos nagrinėjimą pradeda tik gavusi teisės aktų reikalavimus atitinkantį pranešimą apie koncentraciją.
Kai kurie ūkio subjektai, ypač tie, kurie anksčiau nebuvo įgyvendinę koncentracijų, šį procesą vertina kaip formalią procedūrą, nepasidomi, kokie reikalavimai keliami pranešimui, kokioms sąlygoms esant leidimas koncentracijai negali būti suteiktas. Realybė tokia, kad Konkurencijos taryba leidimą vykdyti koncentraciją gali duoti tik turėdama pakankamai duomenų, leidžiančių įvertinti, kad dėl sandorio nekils reikšmingų problemų konkurencijai.
Mūsų darbo patirtis rodo, kad sklandžiausiai nagrinėjamos tos koncentracijos, kurioms verslas pasitelkia profesionalius konkurencijos teisės ir ekonomikos specialistus, konsultuojasi su Konkurencijos tarybos ekspertais dar iki šalims galutinai susitariant dėl sandorio.
Konsultuojame verslą ir dėl sąlygų, kada būtina pranešti apie koncentraciją, ir dėl pranešimo teikimo bei nagrinėjimo, įsipareigojimų teikimo procedūrų. Kuo anksčiau verslas ima domėtis šiais aktualiais klausimais ir kreipiasi į Konkurencijos tarybą, tuo, tikėtina, koncentracijos nagrinėjimo procesas bus sklandesnis.
Atnaujinta forma
Konkurencijos taryba, atsižvelgdama į Konkurencijos įstatymo pataisas ir suinteresuotų šalių teiktas pastabas, šių metų pradžioje atnaujino pranešimo apie koncentraciją šabloną.
Jeigu sandoriui reikia gauti Konkurencijos tarybos leidimą, verslui reikėtų iš anksto, dar planuojant sandorį, įsivertinti, kokį poveikį jis galėtų turėti rinkai ir konkurencijos sąlygoms. Sąžiningai ir objektyviai įsivertinus savo ir konkurentų padėtį bei konkurencinę aplinką rinkose, kuriose veikia koncentracijos dalyviai, bei galimus pokyčius ir numačius, kad nors vienoje iš rinkų dėl koncentracijos galėtų būti apribota konkurencija, įmonėms vertėtų neatidėliojant apgalvoti, ar ir kokius įsipareigojimus jos galėtų prisiimti, kad galimų konkurencijos problemų nekiltų.
Š. m. birželio 14 d. Telia Lietuva pranešė atsisakanti planų įgyvendinti koncentraciją, įsigyjant 100% „Duomenų logistikos centras'' akcijų. Šios koncentracijos nagrinėjimas, Konkurencijos taryboje pradėtas 2018 m. vasario mėn., jau buvo stipriai pažengęs, Konkurencijos tarybos ekspertų atlikta rinkų analizė rodė, kad dėl koncentracijos gali kilti reikšmingų neigiamų pasekmių konkurencijai. Apie tokias įžvalgas Konkurencijos tarybos ekspertai informavo koncentracijos šalis. Viešai Telia Lietuva savo sprendimą atsisakyti koncentracijos argumentavo tuo, kad Konkurencijos tarybos ekspertų įžvalgos įtikino bendrovę dėl koncentracijos neigiamų pasekmių rinkai, tačiau bendrovė nėra suinteresuota įgyvendinti įsigijimo ne visa apimtimi.
Verta pažymėti, kad Konkurencijos taryba tik vertina koncentracijos pasekmes, tačiau nesprendžia už bendroves dėl jų verslo organizavimo bei nesiūlo joms konkrečių koncentracijos neigiamas pasekmes šalinančių priemonių – įsipareigojimų (pvz., perleisti verslą ar jo dalį, kiek ir kokių parduotuvių perleisti, ar apskritai atsisakyti koncentracijos įgyvendinimo). Jei šalys po Konkurencijos tarybos neigiamų išvadų neatsisako planų įgyvendinti koncentraciją, tokiai koncentracijai leidimas bus duotas tik jei šalių siūlomi įsipareigojimai yra tinkami ir pakankami pašalinti visas Konkurencijos tarybos nustatytas neigiamas koncentracijos pasekmes.
Konkurencijos tarybos ekspertų patirtis liudija, kad kasmet daugėja įmonių, kurios dar planuodamos sandorį įsivertina jo poveikį konkurencijos sąlygoms rinkoje. Tuomet verslas gali geriau pasirengti sandorio įgyvendinimui ir užbaigti jį per trumpiausią įmanomą laiką.
Jurgita Brėskytė yra Konkurencijos tarybos Dominuojančių ūkio subjektų ir susijungimų priežiūros skyriaus vedėja.