Kinijos rinka – kova su vėjo malūnais

Kai šią vasarą Kinijos Ženhuajaus (Renhuai) mieste atsidarė du nauji prabangių mados prekės ženklų butikai, iš pirmo žvilgsnio buvo tarsi sunku pasakyti, kad kažkas yra ne taip.
Parduotuvių vitrinose spindėjo didžiulės išskirtinių gaminių nuotraukos, o lentynose švietė puošnios ir prabangios rankinės bei aksesuarai. Visa vizualika buvo labai artima prekės ženklams „Prada“ ir „Louis Vuitton“, jei ne viena smulkmena – vienos parduotuvių iškaba buvo „Plada“, kita – „Loius Vuitton“.
Tai intelektinės nuosavybės (angl. Intellectual property, IP) vagystės pavyzdys, dėl kurio vien Europos bendrovės kasmet praranda apie 60 mlrd. Eur pardavimų, rodo ES Intelektinės nuosavybės tarnybos duomenys.
Naujausias tyrimas atskleidžia, jog apie 7% ES piliečių teigia, kad per pastaruosius 12 mėnesių jie sąmoningai nusipirko suklastotą produktą, t. y. ne originalų prekės ženklo gaminį.
Per kelias dienas valdžios institucijos uždraudė Ženhuajaus mieste išdygusias netikras „Louis Vuitton“ ir „Prada“ parduotuves, bet kitiems dideliems prekės ženklams Kinijoje ne taip lengvai sekasi kovoti už savo teises.
Pavyzdžiui, 2016 m. „Apple“ pralaimėjo teisinį ginčą dėl savo prekės ženklo Kinijos įmonei, gaminančiai rankines ir kitus odos gaminius, ženklinamus „Iphone“ pavadinimu.
Kinija yra viena šalių, kuri nuolat yra linksniuojama dėl IP vagysčių, tačiau pasauliniai prekės ženklai pabrėžia, kad ši problema yra globali.
Lietuva – ne išimtis
Pasak Vilijos Viešūnaitės, advokatų kontoros „Triniti“ advokatės, partnerės, Lietuvos verslininkai taip pat susiduria su panašiomis problemomis Kinijoje. Matome labai dažną situaciją, kai Lietuvos įmonės, atėjusios į Kinijos rinką, jau randa čia savo registruotus prekės ženklus.
„Kinijos teisinė sistema sudėtinga ir lengvai prekės ženklo registracijos neatgausi – dažnai tenka kovoti teisme arba už nemenkas sumas bandyti išsipirkti savo prekės ženklą“, – kalba p. Viešūnaitė.
Kita problema, kaip rodo statistika, kad net jei verslai yra įregistravę savo IP, trečdalis jų nesiima jokių teisinių priemonių, jei būna pažeistos jų teisės.
„Tai yra klaida, – BBC sako Alexas Newmanas, advokatų kontoros „Irwin Mitchell“ intelektinės nuosavybės ekspertas. – Net jei jūs negalite ar nenorite bylinėtis, teisininkų surašytas laiškas, reikalaujantis, kad konkurentas nutrauktų ginčijamo produkto pardavimus, dažnai išsprendžia problemą net nenukeliaujant iki teismų.“ Plačiau skaitykite čia.