ES investicijos į MTEP: sukurtos inovacijos didina konkurencingumą

Reklama publikuota: 2021-03-18
Aurimas Želvys, LVPA direktorius. Juditos Grigelytės nuotr.
svg svg
Aurimas Želvys, LVPA direktorius. Juditos Grigelytės nuotr.

Moksliniai tyrimai ir eksperimentinė plėtra (MTEP) bei šioje srityje įgyvendinami šalies bendrovių projektai per pastarąjį ES finansavimo laikotarpį tapo svarbiu varikliu, leidusiu didinti ne tik pačių įmonių, bet ir visos Lietuvos konkurencingumą. Lietuvos verslo paramos agentūra (LVPA) 2014–2020 m. administravo solidų pluoštą ES lėšomis finansuojamų MTEP priemonių, ir baigiantis šiam laikotarpiui pažymi: daugumai įmonių, įgyvendinusių MTEP projektus, pavyko efektyviai pritaikyti inovacijas versle ir taip prisidėti prie bendrų strateginių šalies ekonomikos plėtros tikslų.

LVPA skaičiuoja: vasario mėnesio duomenimis, per pastaruosius šešerius metus pagal įvairias ES paramos priemones sudarytų sutarčių suma siekia 2,7 mlrd. Eur, šiame portfelyje MTEP priemonių dalis – 719 mln. Eur (sutarčių suma).

Išskirtinis dėmesys inovacijoms

„Iš viso pagal MTEP kryptį pasiūlėme 12 priemonių, įskaitant ir naująją, pernai lapkritį paskelbtą „COVID-19 MTEP tyrimai“. Apžvelgiant įmonių įdėtas pastangas ir apibendrinant nuolatinį mūsų bendravimą su projektus įgyvendinančiu verslu, galiu konstatuoti: MTEP sprendimai turi esminės reikšmės struktūriniams ūkio pokyčiams, leidžia įmonėms lanksčiau prisitaikyti prie globalių pokyčių, didina jų galimybes įsitvirtinti pasaulio rinkose. Būtent to ir siekėme, dar praėjusio finansavimo laikotarpio pradžioje skirdami išskirtinį dėmesį produktų, technologijų kūrimo inovacijų projektams ir taikomųjų tyrimų rezultatų pritaikymui versle“, – teigia Aurimas Želvys, LVPA direktorius.

Tarp LVPA 2014-2020 m. verslui pasiūlytų MTEP priemonių – „Intelektas. Bendri mokslo-verslo projektai“, „Ikiprekybiniai pirkimai LT“, „Smart FDI“, „Intelektas LT2“, „Eksperimentas“, „Inoconnect“, „Inogeb“, „Inoklaster LT“, „Smartinvest LT“, „SmartInvest LT+“, „Smartparkas LT“.

Iš jų populiariausia tapo „Intelektas. Bendri mokslo-verslo projektai“, pagal šią priemonę sudarytų sutarčių suma siekia 264,38 mln. Eur. Antroje vietoje – „Eksperimentas“ (sutarčių suma – 251,05 mln. Eur), trečioje – „Smart FDI“ (sutarčių suma – 48,74 mln. Eur).

„Visos su MTEP susijusios priemonės atspindi prioritetines Lietuvos investicijų kryptis – moksliniai tyrimai ir eksperimentinė veikla, inovacijų kūrimo skatinimas. Pagrindinė priežastis, kodėl jau kelerius metus žengiame šia kryptimi – tai, kad investicijos šioje srityje yra ilgalaikės ir tvarios. Jau nebeina kalba apie projektus, kai įmonė pasinaudoja ES parama ir „užverčia lapą“. Siekiama kur kas platesnių tikslų, o sėkmingais projektais galima vadinti tuos, kurių metu sukurtos inovacijos prisideda prie verslo ir ekonomikos efektyvumo bei konkurencingumo tarptautinėse rinkose“, – pažymi A. Želvys.

Ilgalaikė investicijų grąža

LVPA Mokslo ir inovacijų projektų skyriaus vedėja Inga Lukošiūnaitė atkreipia dėmesį, kad MTEP projektai turi savo prigimtyje tam tikros rizikos – kuriami produktai ar technologijos gali ir nepavykti.

nuotrauka::1 left

„Tačiau galime pasidžiaugti, kad taip nutinka nedažnai. Mūsų klientai, MTEP projektus vykdančios įmonės, investuoja labai apdairiai, kruopščiai kuria, testuoja, rinkai paruošia produktus. Galiausiai turime laukiamą rezultatą – investicijas, kurios neša grąžą ilgalaikėje perspektyvoje. Galima teigti, kad MTEP projektų metu sukurtos inovacijos yra tvarios ilguoju laikotarpiu ir kur kas efektyvesnės, nei, tarkime, vienkartiniai nedidelės apimties patobulinimai įmonėje“, – pažymi I. Lukošiūnaitė.

Pasakodama apie MTEP projektų įgyvendinimo etapus, specialistė pastebi, kad mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros etapai vienais atvejais gali sekti vienas po kito, o kartais persipina tarpusavyje: „Būna, kad jau pradėjus mėginti tam tikro produkto ar technologijos prototipą, tenka grįžti į tyrimų etapą, atlikti tam tikrus patobulinimus. Tai visiškai natūrali projekto eiga. O jo galutinis tikslas – veikiantis prototipas.“

MTEP projektai trunka 24 ar 36 mėnesius, po jų įgyvendinimo verslas kasmet teikia ataskaitas apie tolesnę pažangą srityje, į kurią buvo investuota. Pagrindiniai sektoriai, kuriuose įgyvendinami MTEP projektai – IT, biotechnologijos, kitos sritys, kuriose aktualu kurti naujus pažangius produktus. Daugiausia MTEP priemonių įgyvendinama Vilniuje ir Kaune, šiek tiek – Klaipėdoje, Alytuje, Šiauliuose.  

I. Lukošiūnaitė pateikia gerąją investicijų į MTEP praktiką atspindinčių projektų pavyzdžių: tarp jų du projektus baigusi įgyvendinti bendrovė „Softneta“, kurianti medicininių vaizdų apdorojimo programinę įrangą, UAB „Selteka“, įgyvendinusi išmaniųjų lanksčių autonominių robotų sistemų tyrimo ir jų prototipų sukūrimo projektą. UAB „Diagnolita“ sukūrė neinvazinį testą prostatos vėžio diagnostikai, o dabar įgyvendinamo projekto „Precizinė neinvazinė vėžio diagnostika“ metu siekia ištirti dar daugiau naujų biožymenų, leidžiančių tiksliau prognozuoti prostatos vėžio riziką.  „AUGA Group“ kartu su Biojėgainių vystymo klasterio partneriais kuria novatorišką biodujų valymo ir metano koncentracijos biodujose didinimo technologiją, kuri išsiskirtų nuline metano emisija į aplinką.

nuotrauka::2 right

LVPA Mokslo ir inovacijų projektų skyriaus l.e.p. vedėjos pavaduotoja Jūratė Jakaitienė priduria: MTEP projektai išskirtiniai ir tuo, kad jais siekiama sukurti tokius produktus ir technologijas, kurios vėliau galėtų būti plačiai pritaikomos masinėje gamyboje ir toliau generuoti pajamas, taigi, tai nėra vienkartinė nauda projektą įgyvendinusiai įmonei. „Tai ir yra investicijų tvarumo pagrindas“, – teigia J. Jakaitienė.

Galimybė gauti ES paramą investicijoms į MTEP projektus ne tik atvėrė kelią spartesnei inovacijų plėtrai Lietuvoje – svarbu ir tai, kad verslas ir mokslas išmoko bendradarbiauti, mokslo pasiekimų transformacija į praktinį pritaikymą versle tapo sklandesnė ir spartesnė. Ekspertų teigimu, dar prieš kelerius metus situacija buvo visiškai kitokia, atotrūkis tarp mokslo ir verslo buvo kur kas didesnis.

MTEP priemonę padiktavo pandemija

Pritaikiusi MTEP projektų administravimo patirtį, LVPA praėjusiais metais viena iš priemonių sureagavo ir į COVID-19 iššūkius – verslui buvo pasiūlyta priemonė „COVID-19 MTEP tyrimai“, skirta sukurti būtiniausių produktų ir technologijų produktus, sertifikuotus produktus, kurie prisidėtų prie pandemijos keliamų rizikų valdymo. Paskelbus priemonę, agentūra sulaukė 69 paraiškų, kuriomis buvo prašoma skirti 43,67 mln. Eur siekiantį finansavimą koronaviruso problemas sprendžiantiems produktams ir paslaugoms kurti. Paraiškas LVPA baigė vertinti sausio mėnesį. LVPA pateikus vertinimo išvadas, 44 teigiamai įvertintiems projektams Ekonomikos ir inovacijų ministerija skyrė 24,27 mln. Eur.

Kaip jau anksčiau skelbė LVPA, iš pateiktų paraiškų matyti, kad įmonės planuoja kurti tokius produktus kaip COVID-19 vaistiniai preparatai, perinatalinių kamieninių ląstelių pažangios terapijos vaistų prototipai, plaučių ventiliavimo įrenginys, robotizuota medicininė mėginių surinkimo ir ištyrimo sistema, testavimo priemonė, COVID-19 perspėjimo priemonė ir kiti pandemijos bei COVID-19 viruso suvaldymui būtiniausi produktai.

[infogram id="a668e630-86f8-4c1e-bf91-5b749977ae3d" prefix="ZZN" format="interactive" title="TR:LVPA_1"]

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Personalo valdymas pandemijos metu: ilgoms diskusijoms laiko neliko Verslo tribūna

Pamenate begalines diskusijas įmonėse, kokias sąlygas ir kokiomis aplinkybėmis sudaryti darbuotojams dirbti...

Reshape! Business
2021.03.30
Pakeitus požiūrį į IT, aplikacijai sukurti gali pakakti ir keleto savaičių Verslo tribūna 2

Galimybė greitai prisitaikyti prie aplinkos iššūkių pandemijos ribojimų akivaizdoje tapo atsparumo sąlyga...

Reshape! Business
2021.03.29
E-komercija atvėrė daugiau galimybių verslui, tačiau ir čia lengvo kelio nėra Verslo tribūna

Žinome, kad istorija mėgsta kartotis. E-komercijai veržiantis į naujas aukštumas, kalbiname vietos rinkos e.

Reshape! Business
2021.03.24
ES investicijos į MTEP: sukurtos inovacijos didina konkurencingumą Verslo tribūna 1

Moksliniai tyrimai ir eksperimentinė plėtra (MTEP) bei šioje srityje įgyvendinami šalies bendrovių projektai...

Reshape! Business
2021.03.18
Tiekimo grandinė: vyksta esminiai pokyčiai Verslo tribūna

Pasaulis jau daugiau nei metus mėgina susidoroti su žmogiškaisiais ir ekonominiais iššūkiais, kuriuos sukėlė...

Reshape! Business
2021.03.18
Skaitmeninė ateitis – per ES remiamus projektus Verslo tribūna

Pokyčiai, technologijos, skaitmenizavimas – šios sąvokos linksniuojamos daugelio įmonių, didelių ir mažų,...

Reshape! Business
2021.02.25
Kodėl daugiau perkame internetu: kaip per metus pasikeitė šalies gyventojų kasdienybė Verslo tribūna

Koronaviruso pandemija iš pamatų pakeitė ne tik mūsų kasdienę rutiną, bet ir  apsipirkimo įpročius. Dar iki...

Reshape! Business
2021.02.25
D. Maksimavičius: „Tele2“ išmoktos karantino pamokos Verslo tribūna

Beveik metus dėl pandemijos visiškai kitaip darbą organizuojantys verslai į įprastas vėžes greičiausiai...

Reshape! Business
2021.02.25
Projektų valdymas: pandemijos pamokos ir iššūkiai Verslo tribūna

Pandemija atsėlino jau prieš metus, ir per šį laikotarpį daugeliui verslų teko pripažinti: be pokyčių – nė iš...

Reshape! Business
2021.02.24
Verslo strategija: laikas užkurti antrą variklį Verslo tribūna 1

2020-aisiais pasaulį užgriuvusi pandemija daugelį verslų užvertė sunkiai išsprendžiamais rebusais, o...

Reshape! Business
2021.02.04
„Pigu.lt“ e. prekybos platforma per metus pritraukė apie 2000 pardavėjų: viršyti apyvartos lūkesčiai ir pagalba šimtams verslų Verslo tribūna 8

Verslo pasaulį pernai sukausčiusi koronaviruso pandemija ir toliau diktuoja savo taisykles – tęsti savo...

Reshape! Business
2021.01.27
G. Mažeika: „Kai kuriems verslams – tai ne krizė, o tiesiog stipriai pasikeitusi verslo aplinka“ Verslo tribūna

Verslo valdymo paslaugų bendrovės „Mažeika ir partneriai” ekspertai nuolat intensyviai dirba su įmonių...

Reshape! Business
2021.01.26
„Reshape! Business“: kaip staigius pokyčius paversti gairėmis, vedančiomis į verslo augimą   Verslo tribūna

Pandemija paveikė valstybes, bendruomenes, įmones, kiekvieną visuomenės narį atskirai. Visiems teko išmokti...

Reshape! Business
2021.01.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku