Importas iš Baltarusijos į Lietuvą pirmą pusmetį šoktelėjo 58,3%
Jo duomenimis, pirmąjį šių metų pusmetį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, importas iš Baltarusijos šoktelėjo 58,3% ir sudarė beveik 560 mln. Eur.
Pagal importo apimties didėjimą Baltarusiją lenkė tik Jungtinės Amerikos Valstijos, pernai į Lietuvą eksportavusios 2,4 karto daugiau nei praėjusių metų sausį–birželį.
Tiesa, iš Baltarusijos į Lietuvą gabenamos prekės sudaro palyginti nedidelę, vos 3,3%, importo dalį arba tiek pat, kiek prekių įvežama, pavyzdžiui, iš Prancūzijos, rašoma Statistikos departamento pranešime.
Tuo metu eksportas į Baltarusiją per pirmąjį šių metų pusmetį smuktelėjo kiek daugiau nei dešimtadaliu. Iš Lietuvos į Baltarusiją iškeliavo prekių už maždaug 465 mln. Eur.
Anot SEB banko ekonomisto Tado Povilausko, praėjusio pusmečio rezultatai akivaizdžiai rodo, kad bent jau Lietuvos verslas nemažino savo priklausomybės nuo baltarusiškų prekių.
Kita vertus, pasak T. Povilausko, Europos Sąjunga sektorines sankcijas Baltarusijai įvedė tik birželio pabaigoje, be to, jos buvo taikomos tik toms įvežamoms prekėms, kurių dalis mūsų importo struktūroje nėra didelė.
Tai – naftos produktai, tam tikros trąšos, tabako gaminių gamybai skirtos prekės. „Todėl nenuostabu, jog pirmo pusmečio rezultatai ir nerodo sankcijų įtakos Lietuvos ir Baltarusijos prekybos aktyvumui, nes jos ir neturi rodyti“, – sakė ekonomistas.
Be to, anot T. Povilausko, metinį pokytį galėjo iškreipti ir tai, kad praėjusių metų pradžioje dėl pandemijos ekonomikos aktyvumas ir prekyba tarp šalių buvo ypač kritusi, tuo metu šiemet Lietuvos ekonomika drąsiai stovi ant kojų.
Dar viena priežastis, dėl kurios šiemet importas iš Baltarusijos atrodo įspūdingai, – žaliavų kainos. Pirmąjį pusmetį pernai jos buvo smarkiai nukritusios, o šiemet priešingai – labai išaugo ir tai irgi darė teigiamą įtaką importo vertės šuoliui.
T. Povilauskas taip pat įtaria, kad prie gerokai išaugusio importo galėjo prisidėti ir tai, jog Lietuvos įmonės, laukdamos galimų sankcijų, skubėjo iš Baltarusijos įsigyti daugiau prekių, kol jų tiekimas nesutriko.
Bet ekonomistas įsitikinęs, kad tokie importo skaičiai jau praeitis – Lietuvos ir Baltarusijos santykiai dar labiau kaista, pranešama apie didėjantį tiesioginį ir netiesioginį spaudimą A. Lukašenkai. Todėl T. Povilauskas neabejoja, kad antrojo pusmečio importo rezultatai jau bus gerokai prastesni.
Nors jau pernai Lietuvos politikų kritikuojamas A. Lukašenka grasino baltarusiškus krovinius nukreipti į kitų šalių uostus, bet jų srautai beveik nesumažėjo, o kai kuriais atvejais netgi didėjo.
Statistikos departamento duomenimis, pernai geležinkeliais į Lietuvą iš Baltarusijos buvo įvežta kiek daugiau nei 17 mln. tonų krovinių, arba 0,1% mažiau nei užpernai.
Tačiau gruodį įsigaliojus JAV sankcijoms, įvestoms vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų „Belaruskalij“ produkcijai, „Lietuvos geležinkeliai“ bei Klaipėdos uostas neteks apie trečdalio visų krovinių.
Statistikos departamento teigimu, pernai užfiksuotas ir įspūdingas iš Lietuvos į Baltarusiją geležinkeliais vežamų krovinių srautas – jis padidėjo 2,5 karto.
Kelių transportu į Lietuvą iš Baltarusijos pernai krovinių taip pat buvo įvežta net 28,7% daugiau nei 2019 m. Tiesa, iš Lietuvos į kaimyninę šalį išvežta 36,5% krovinių mažiau.