Viceministrė: SkGD terminalo išdujinimas brangsta dėl objektyvių veiksnių

Pasak jos, Lietuvai šių metų pabaigoje perėmus SkGD laivą-saugyklą „Independence“ numatomos didesnės jos veiklos sąnaudos – dėl triskart pabrangusių apyvartinių taršos leidimų, valiutų kursų svyravimo, dėl karo Ukrainoje išaugusių draudimo kaštų.
„Tai labai objektyvūs veiksniai, kurie turi įtakos (kainos – BNS) didėjimui“, – trečiadienį Seimo Audito komitete sakė I. Žilienė.
Be to, anot jos, nuo kitų metų nebebus taikoma vadinamoji saugumo dedamoji, kurią moka visi gamtinių dujų vartotojai.
„Esminis pokytis, kuris įvyko, tai saugumo dedamosios sumažėjimas iki nulio“, – teigė ji.
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) gegužės pabaigoje nuo 1,83 iki 1,84 Eur už megavatvalandę (be PVM) padidino išdujinimo kainos kintamą dalį kitiems metams.
Kartu 0,6% (iki 59,6 mln. Eur) padidinta S9kGD laivą perimsiančios „KN Energies“ išdujinimo veiklos pajamų viršutinė riba.
Audito komitetas Artūro Skardžiaus iniciatyva aiškinosi, kodėl išdujinimo tarifas didės, nors SkGD laivą-saugyklą kitąmet perims dabartinė jo operatorė „KN Energies“ (buvusi „Klaipėdos nafta“).
„Pasibaigus nuomai kaštai nemažėja ir tai nesutampa su (...) studija, pagal kurią Seimas leido skolintis 300 mln. Eur“, – posėdyje sakė A. Skardžius, remdamasis 2018 metais Suomijos konsultacijų įmonės „Poyry Management Consulting“ parengta studija, pagal kurią „Independence“ įsigijimo sąnaudos galėtų siekti 121–160 mln. Eur.
„Pasibaigus nuomai turėjo kaštai kristi“, – teigė parlamentaras.
VERT teigimu, pajamų viršutinė riba didėja dėl išaugusių „KN Energies“ darbo užmokesčio ir veiklos sąnaudų, tačiau mažėja aplinkos taršos ir kitos sąnaudos.
Pasak VERT, SkGD terminalo sąnaudos kitais metais mažėja daugiau nei 80%, tačiau bendrovei numatant įsigyti laivą-saugyklą didės nusidėvėjimo sąnaudos ir investicijų grąža.
„Bendrovė tampa laivo savininke ir nors atitinkamai mažėja terminalo sąnaudos ilgalaikėmis sutartimis, (...) tačiau bendrovei tapus terminalo savininke didėja kapitalo kaštai“, – komiteto posėdyje trečiadienį sakė VERT Dujų skyriaus vedėja Eglė Paipolienė.
Taip pat nuo kitų metų bus pradedama grąžinti 2020–2024 metais terminalo nuomai paimta paskola, pažymėjo VERT.
„Labai aiškūs yra kriterijai, labai aiškus sąnaudų augimas“, – teigė I. Žilienė.
Pasak I. Žilienės, daugiau nei 50% SkGD terminalo kaštų padengia užsienio tiekėjai ir vartotojai, kurie naudojasi Lietuvos SkGD infrastruktūra.
Anot jo, Klaipėdos terminalas yra vienas efektyviausiai veikiančių SkGD terminalų visoje Europos Sąjungoje.
„KN Energies“ „Independence“ iki šių metų pabaigos planuoja išpirkti iš dabartinės jos savininkės, Norvegijos bendrovės „Hoegh LNG“, kuri nuo 2025-ųjų taps laivo operatore.
„Independence“ išpirkimo kaina yra 153,5 mln. USD (be PVM, šios dienos kursu – apie 143 mln. Eur). Rinkos reguliuotojo suderinta išpirkimo kaina siekia iki 138,4 mln. Eur (be PVM), ji neturi viršyti 160 mln. Eur (su PVM) – tokią sumą įmonei yra paskolinęs Šiaurės investicijų bankas.