2024-04-21 18:03

A.Lukašenkos svaičiojimai dėl investicijų uostuose jau kelia įtarimų Rusijai

Lino Butkaus (VŽ) nuotr.
Lino Butkaus (VŽ) nuotr.
Siekiant užtikrinti 20 mln. tonų Baltarusijos krovinių perkrovimą Leningrado srities Bronkos uoste, būtina išplėsti geležinkelio prieigas, o tai kainuotų apie 156,3 mlrd. Rusijos rublių (maždaug 1,66 mlrd. USD). Kur būtų gautos tokios lėšos nėra aišku, ne Rusijos geležinkeliai į investicinę programą nėra jų įtraukusiosios, o Baltarusija vienu metu kalba vienaip, kitu kitaip.

Anksčiau Baltarusijos atstovai teigė, kad iki 2023 m. pabaigos užbaigs Bronkos uosto dalies įsigijimą savo kroviniams perkrauti. Šiuo metu uostu naudojamasi daugiausia naftos produktų ir trąšų eksportui.

Tuo pat metu Baltarusijos pusė tvirtina, kad jos planai gabenti trąšas per Rusijos uostus neapsiriboja vien Baltijos jūros baseinu, rašo kommersant.ru.

2022 m. rugsėjį Rusijos Murmansko srities gubernatorius Andrejus Čibis pasakojo, kad Aliaksandras Lukašenka priėmė strateginį sprendimą eksporto krovinius perkrauti per Murmansko uostą, pažymėdamas, kad planuojama statyti 5-7 mln. tonų trąšų terminalą. 

Šiemet balandžio 15 d. Aleksandras Golovčenka Baltarusijos ministras pirmininkas per susitikimą su savo kolega Michailu Mišustinu, Rusijos premjeru pareiškė, kad „kaip ir buvo sutarta, pradėtas rengtis įgyvendinti multimodalinio uosto statybos Murmansko srityje projektas“. 

Ekspertų teigimu, plataus masto Bronkos uosto infrastruktūros plėtrai reikia įpareigojančių susitarimų su Baltarusija, kitu atveju, tai panašės į avantiūrą.  

Michailas Burmistrovas „Infoline-Analytics“ vadovas mano, kad be įpareigojančių susitarimų su Baltarusijos puse „vežk arba mokėk“ geležinkelio prieigų prie Bronkos plėtra atrodo rizikinga. 

Tačiau jis abejoja, ar baltarusiai sutiks sudaryti tokius susitarimus: per Rusijos uostus jie keliauja tik dėl sankcijų, o jei sankcijos bus panaikintos arba susilpnintos, jie grįš prie pervežimų per Baltijos šalis. 

Jo nuomone, kad būtų užtikrintos garantijos, Baltarusijai būtina dalyvauti tokiame statybos projekte įsigyjant įrenginius ir investuojant į Bronkos infrastruktūrą.

Praėjusiais metais per visus Rusijos uostus Baltarusija pervežė 14,1 mln. tonų krovinių, iš jų 12,9 mln. tonų – per Sankt Peterburgo uostus. Tai sudaro daugiau nei 90% visų Rusijos uostuose perkraunamų krovinių.

Dabar ši kryptis Baltarusijai yra patogiausia esamos logistikos požiūriu ir sąlyginai pigiausia. Todėl 2024 m. vyriausybė tikisi padidinti perkrovimą Sankt Peterburgo uostuose iki 15 mln. tonų.

Bet, nors tam tikslui abiejų šalių geležinkeliai turi išplėsti pajėgumus šia kryptimi, Rusijos geležinkelių investicinės programos jau suderintos.

Baltarusija laiko Murmansko uostą su tolesniu pristatymu Šiaurės jūrų keliu antrąja svarbia krovinių perkrovimo kryptimi Kinijos kryptimi po Bronkos, nurodo officelife.media.

Sausio pabaigoje dar vieno Rusijos uosto Archangelsko valdžia informavo, kad  jie taip pat yra pasirengę suteikti pajėgumus Baltarusijos kroviniams perkrauti. Tačiau ir čia laukiama, kad Baltarusija investuotų.

52795
130817
52791