2020-11-29 17:30

„Panevėžio ketus“ senas lydymo krosnis paliks kaip muziejinę vertybę 

Krosnies durelės iš ketaus.Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Krosnies durelės iš ketaus.Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Nuo praėjusių metų lapkričio ketaus liejinių gamybos UAB „Panevėžio ketus“ nutraukė senų koksu kūrenamų ketaus lydymo krosnių eksploatavimą. Tačiau senosios dėl išliekamosios muziejinės vertės nebus demontuotos – tai vienintelės tokios krosnys Lietuvoje.

Pasinaudojusi ES investicjomis bendrovė įsigijo ir nuo 2020 m. sausio 1 d. pradėjo eksploatuoti naujas elektra kaitnamas indukcines krosnis. Jos leidžia išlaikyti  tokią pat gamybos apimtį, tačiau žymiai mažėja  į aplinką išmetamų teršalų bei šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekiai.

Pavyzdžiui, jeigu pagal taršos leidimą senosios krosnys galėjo išmesti per metus 144 t teršalų, tai naujosios per pirmąjį pusmetį išmėtė kiek daugiau nei 1,1 tonos.

Mažėja ir susidarančių atliekų kiekis, tačiau elektros energijos suvartojimas išaugs  iki 2.000 MWh per metus. Senose krosnyse susidarydavo lydkrosnių šlakas, nebenaudojant kokso ir metalurginio kalkakmenio, šių atliekų susidarys gerokai mažiau.

„Krosnyse esantis metalo laužas elekros energijos pagalba yra įkaitinamas ir temperatūrai pasiekus 1.450 – 1.500 C išlydomas“, – rašoma įmonės pateiktoje poveikio aplinkai vertinimo infromacijoje.

Vienu metu lydymo procesas vyksta tik dviejose krosnyse – trečioji yra atsarginė.

UAB „Panevėžio ketus“ ketaus gaminius parduoda Lietuvoje, eksportuoja į  Vokietiją, Suomiją, Estiją, Švediją.

Per 2019 m. įmonės pajamos sumažėjo nuo 2 iki 1,7 mln. Eur. Dėl beviltiškos skolos nurašymo ir kitų priežasčių patirta 154.000 Eur nuostolių. Bendrovėje dirba 47 darbuotojai.

Kita panašaus profilio įmonė AB „Kauno ketaus liejykla“ bankrutavo po 2009 m. krizės.

52795
130817
52791