VŽ paaiškina: ar klientus restorane gali aptarnauti darbuotojai, nemokantys valstybinės kalbos

Asta Šamulevičiūtė, advokatų kontoros „TGS Baltic“ advokatė, paaiškina, ką apie tai sako Lietuvos ir Latvijos įstatymai.
Lietuvoje aptarnauti klientus ne valstybine kalba restorane galima, jei klientai sutinka, tačiau galimybė būti aptarnautam valstybine kalba, jei klientai to pageidauja, privalo būti užtikrinta.
TAIP PAT SKAITYKITE: RUSIŠKAI KLIENTUS RYGOJE APTARNAVUSIAM „GRILL LONDON“ – NEMALONUMAI
Pasak p. Šamulevičiūtės, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo 7 straipsnyje nustatyta, kad valstybės ir savivaldos institucijų, įstaigų ir organizacijų, ryšių, transporto, sveikatos ir socialinės apsaugos, policijos ir teisėsaugos tarnybų, prekybos ir kitų gyventojų aptarnavimo įstaigų vadovai turi užtikrinti, kad gyventojai būtų aptarnaujami valstybine kalba.
Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse yra nustatytos baudos už valstybinės kalbos vartojimo pažeidimus (pavyzdžiui, už valstybinės kalbos nevartojimą juridinių asmenų antspauduose, spauduose, blankuose, iškabose, tarnybinių patalpų ir kituose viešuose užrašuose, už valstybinės kalbos nevartojimą Lietuvos Respublikos gaminių ir paslaugų pavadinimuose ir jų aprašuose, Lietuvoje parduodamų prekių naudojimo (vartojimo) instrukcijose, už Valstybinės lietuvių kalbos komisijos nutarimų valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo klausimais ir Valstybinės kalbos inspekcijos pareigūnų nurodymų dėl valstybinės kalbos vartojimo nevykdymą, už valstybinės kalbos nevartojimą atliekant tarnybines pareigas (pagal nustatytą valstybinės kalbos mokėjimo kvalifikacinę kategoriją) valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, kituose juridiniuose asmenyse) ir jos gali siekti iki 170 Eur.
„Tačiau vienareikšmiškos nuostatos, kurioje būtų nustatyta bauda už valstybinės kalbos nevartojimą žodžiu privačiame verslo subjekte, nėra. Todėl jei būtų paskirta tokia bauda, dėl jos pagrįstumo reikėtų spręsti kiekvienu konkrečiu atveju“, – sako advokatė.
Apie Latviją
Latvijoje restoranai privalo aptarnauti Latvijos gyventojus latvių kalba. Jei Valstybiniam kalbos centrui arba Vartotojų apsaugos centrui yra pateiktas prašymas dėl tokio pažeidimo, jis turi būti ištirtas.
„Pagal 2009 m. liepos 7 d. Latvijos vyriausybės reglamento Nr. 733 nuostatus, turi būti ištirtas darbuotojo, kuris aptarnavo klientą užsienio kalba, latvių kalbos lygis. Jei atlikus testą paaiškėja, kad jo kalbos lygis yra nepakankamas, restoranas gali būti baudžiamas“, – aiškina Linda Štrause, „TGS Bsltic“ partnerė, Latvijos įmonių ir komercinės teisės praktikos grupės vadovė.
Pasak jos, Latvijos Valstybinės kalbos įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „valdžios institucijų, organizacijų, įmonių darbuotojai ir savarankiškai dirbantys asmenys turėtų vartoti nacionalinę kalbą, kai jų veikla daro poveikį teisėtiems viešiesiems interesams (visuomenės saugumui, sveikatai, moralei, sveikatai, vartotojų teisėms, darbo apsaugai, saugai darbe, viešajai administracinei priežiūrai).
VŽ rašė, kad naujajame Rygos prekybos centre „Akropole“ įsikūręs lietuvių restoranas „Grill London“ įsivėlė į skandalą, kai klientai pasiskundė, jog restorano darbuotojai juos aptarnavo ne valstybine latvių kalba. Restorano savininkas sako, kad problemų kilo, nes Latvijoje restoranų sektoriuje katastrofiškai trūksta darbuotojų.
Plačiau apie tai skaitykite „VŽ Premium“.