Startuolių pamatai dar mokykloje: Lietuvoje per šiuos mokslo metus įkurta 1000 mokinių bendrovių
MMB modelis atitinka ankstyvą startuolio stadiją: mokiniai dirba komandose, testuoja idėjas, kuria prototipus, skaičiuoja kaštus, ruošia pitchus ir atsakinėja į realius klausimus. Skirtumas – saugi aplinka, kurioje galima greitai mokytis iš klaidų.
Technologiniai sprendimai: nuo atliekų valdymo iki statybų procesų skaitmeninimo
Šių metų „Kalėdinėje MMB eXpo“ ryškiai išsiskyrė technologiniais sprendimais grįstos mokomųjų mokinių bendrovių idėjos. Vertinimas vyko prie MMB stendų, kur komisija tiesiogiai bendravo su komandomis, analizavo produktus, prototipus, verslo logiką ir sprendimų pritaikomumą rinkoje. Būtent čia buvo išrinktos ir pirmos vietos laimėtojos: trys komandos, demonstruojančios aiškų technologinį proveržį ir brandų požiūrį į problemų sprendimą.
Pirmąją vietą pelniusi MMB „IDbin“ iš Vilniaus Abraomo Kulviečio klasikinės gimnazijos pristatė išmanų atliekų rūšiavimo asistentą. Sprendimas veikia paprastai: vartotojas nuskenuoja atlieką, sistema akimirksniu pateikia informaciją, į kurį konteinerį ją mesti, ir paaiškina sprendimo logiką. Papildomai taikomas žaidybinimas: už teisingą rūšiavimą renkami taškai, skiriami prizai. Taip sprendžiama ne tik infrastruktūros, bet ir vartotojų elgsenos problema - rūšiavimas tampa aiškus, greitas ir motyvuojantis.

Dar viena pirmos vietos laimėtoja - MMB „ReFood“ iš VšĮ „Gravitas Schola“, kuri kuria uždarą ekologinę sistemą mokykloms. Komandos sprendimas – išmanusis komposteris, organines atliekas paverčiantis šiluma, elektra ir aukštos kokybės kompostu. Mokykloms siūloma paruošta mini stotelė su stebėsenos sistema ir prenumeruojamomis paslaugomis. Papildomai vystomas B2C produktas - mažmenai skirti augalų auginimo rinkiniai („auginimo dovanos“), gaminami iš pačios sistemos sukurto komposto. Toks dvigubas verslo modelis (B2B + B2C) suteikia projektui finansinį tvarumą ir išskirtinumą žaliųjų technologijų bei edukacijos rinkoje.
Trečiąja pirmos vietos laimėtoja tapo MMB „Veso“ iš Šiaulių Lieporių gimnazijos. Komanda sukūrė platformą, leidžiančią statybų verslo klientams valdyti pagrindinius procesus vienoje sistemoje: nuo projektų iki paslaugų koordinavimo. Sprendimas išsiskiria tuo, kad apjungia kelias funkcijas į vieną įrankį, taip sumažindamas fragmentaciją ir administracinę naštą mažoms ir vidutinėms statybų įmonėms.
Greta stendų veiklos „Kalėdinėje eXpo“ taip pat vyko ir skaitmeninių MMB pitchų sesijos: atskiri formatai 5-8 klasių mokiniams bei 9-12 klasių mokinių komandoms, kuriose pristatyti skaitmeniniai verslai ir sprendimai su dirbtinio intelekto komponentais.
Šiuos pitchų takelius inicijavo Inovacijų agentūra ir Ekonomikos ir inovacijų ministerija, o įgyvendina „Lietuvos Junior Achievement“, 5-8 kl. drauge su ir „Vedliais“.

Augantis jaunimo įsitraukimas - geras signalas ekosistemai
Pasak „Lietuvos Junior Achievement“ vadovės Andželikos Rusteikienės, fiksuojamas ne pavienis aktyvumas, o sisteminis augimas:
„Šių metų rekordinis MMB skaičius - 1000 bendrovių - rodo, kad jaunimas vis anksčiau renkasi praktinį verslo kūrimo kelią. Mokiniai mokykloje pereina visą procesą: nuo idėjos iki prototipo ir pristatymo rinkai. Tokia patirtis tiesiogiai prisideda prie antreprenerystės, finansinio raštingumo ir darbo rinkai reikalingų kompetencijų augimo.“
Anot jos, jei Lietuva kelia ambiciją padvigubinti startuolių skaičių, talentų ugdymas turi prasidėti gerokai anksčiau nei universitetuose ar akseleratoriuose.

Verslui MMB programa tampa ankstyvu kontaktu su jaunais žmonėmis, kurie jau turi praktinių įgūdžių: geba dirbti komandoje, pristatyti idėją, supranta kliento vertės kūrimą ir bazinius verslo principus. Dalis Expo dalyvavusių mentorių ir komisijų narių tai vertina kaip ankstyvą talentų pažinimo etapą.
„Lietuvos Junior Achievement“ - nevyriausybinė organizacija, daugiau nei 30 metų ugdanti jaunų žmonių antreprenerystę, finansinį raštingumą ir ekonominį mąstymą. MMB programos strateginiai plėtros partneriai „Inovacijų agentūra“, Ekonomikos ir inovacijų ministerija; strateginiai poveikio investuotojai SEB bankas, „Moody’s“; „The Coca-Cola Foundation“, strateginiai investuotojai UPS Lietuvoje, „Scandagra“, Mariaus Jakulio Jason fondas, „Kauno grūdai“, „Omnisend“, „Devbridge Foundation“.