Paskatos, kurios (ne)pasiteisina

Publikuota: 2020-07-27
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Po tris mėnesius trukusio nuosmukio naujų automobilių pardavimai birželį Prancūzijoje ūgtelėjo 1,2%. Įspūdingas rezultatas ne tik todėl, kad dar gegužę šioje šalyje buvo fiksuojamas 50% kritimas, bet ir dėl to, kad Prancūzija tapo vienintele šalimi, kurioje parduotų naujų automobilių skaičiaus pokytis buvo su pliuso ženklu.

Europos automobilių gamintojų asociacijos ACEA duomenimis, kitose didžiosiose automobilių rinkose birželį nuosmukis buvo matuojamas dviženklėmis išraiškomis: Ispanijoje naujų automobilių parduota 36,7%, Vokietijoje – 32,3%, Italijoje – 23,1% mažiau nei prieš metus.

Prancūzijos automobilių industriją iš liūno ištraukė birželio pradžioje pradėjęs veikti 8 mlrd. Eur vertės pramonės gelbėjimo planas. Nors jame didžiausias dėmesys skiriamas nuo COVID-19 nukentėjusiems transporto priemonių gamintojams, buvo pasirūpinta ir tuo, kad prancūzai tų gamintojų produkciją galėtų įsigyti.

Paskata elektromobilius perkantiems gyventojams buvo padidinta iki 7.000 Eur. Taip pat atsirado priemonė, pagal kurią seną automobilį utilizavęs gyventojas gauna 5.000 Eur elektromobiliui arba hibridiniam automobiliui įsigyti. To pakako, kad, pavyzdžiui, plačią hibridinių modelių gamą siūlančios „Toyotos“ pardavimai Prancūzijoje šokteltų beveik 17%, palyginti su praėjusių metų birželiu. Tiek hibridinius, tiek elektromobilius siūlančios „Hyundai“ pardavimai išaugo net 27%.

Mūsų šalyje naujų automobilių pardavimai, ACEA duomenimis, birželį traukėsi 28%, o labiau popieriuje nei realybėje egzistuojančios paskatos persėsti į naujesnes ir ekologiškesnes transporto priemones, vargu ar prisidės prie spartesnio rinkos atsigavimo.

Balandžio pabaigoje Lietuvoje atsirado galimybė gauti 4.000 Eur arba 2.000 Eur valstybės paramą perkant naują arba ne senesnį kaip 5 metų elektromobilį. Tačiau reikalavimai norintiems pasinaudoti šia parama nustatyti tokie, kad realaus proveržio sunku tikėtis.

Pirmiausia, paskatą gausite tik tuo atveju, jei naują elektromobilį jau būsite įsigijęs, kitaip tariant, išleidęs mažiausiai 25.000 Eur, nes tiek kainuoja pigiausios tokio tipo transporto priemonės. Be to, paramą gaus tik tie, kurie elektromobilių savininkais tapo ne anksčiau kaip kovo 13 d.

Įsivaizduokime hipotetinį pirkėją, turintį 20.000 Eur naujam automobiliui. Gavęs valstybės pagalbą čia ir dabar jis, tikėtina, pagalvotų apie elektromobilį. O realiame gyvenime veikiausiai nueis savo pinigus išleis dyzeliniam automobiliui. Galų gale, už tiek išeis didesnė, komfortiškesnė ir geriau įrengta transporto priemonė nei pigiausias elektromobilis.

Tiesa, Kristina Sabaliauskienė, Aplinkos ministerijos Klimato politikos grupės patarėja, VŽ yra pripažinusi, kad valstybės „principas yra mažinti užterštumą, o ne skatinti transporto priemonių pardavimus“. Dėl tos pačios priežasties parama netaikoma ir iš tinklo įkraunamiems hibridiniams automobiliams.

Lietuvoje važinėjančių automobilių vidutinis amžius yra 15 metų, keliuose dominuoja dyzelinės transporto priemonės, todėl paskatos persėsti į naujesnius ir ekologiškesnius automobilius ir būtų tiesiausias kelias į taršos mažinimą. Deja, šie susisiekiantys indai biurokratiniuose koridoriuose nesusisiekia.

Tiesa, dar egzistuoja 1.000 Eur parama gyventojams, kurie savo seną ir taršų automobilį atiduoda utilizuoti, tačiau automobiliais prekiaujančios įmonės teigia, kad tokia suma yra per maža, kad reikšmingai prisidėtų prie šalies automobilių parko naujinimo. Nenuostabu, kad nuo praėjusių metų lapkričio šia priemone nepasinaudojo nė 1.000 gyventojų.

Prieš porą savaičių ACEA paskelbė apžvalgą, kurioje vertino kokias paskatas ar mokesčių lengvatas elektromobiliams įsigyti taiko įvairios Europos šalys.

Ironiška, kad šioje apžvalgoje buvo parašyta, jog Lietuva yra vienintelė ES šalis, netaikanti išvis jokių priemonių. Veikiausiai toks sakinys atsirado iš nežinojimo. Kita vertus, ar galima sakyti, kad priemonės yra taikomos, jei jos neveikia?

VŽ nuomone, jei kas ir paskatins lietuvius pradėti pirkti ekologiškus automobilius, tai nebent Europos Komisijoje brandinamas planas elektromobiliams visose šalyse taikyti 0% PVM. Lietuviškos pagalbos priemonės to tikrai nepadarys, nes yra skirtos ne tam, kad veiktų, o tik tam, kad dėl šventos ramybės būtų sudėliotos varnelės.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
„Fima“ įrenginės 56 naujus vidutinio greičio matavimo ruožus  1

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) pasirašė rangos darbų sutartį dėl 112 vidutinio greičio matavimo...

„Teslos“ ir „Rivian“ kaktomuša – konkurencinėje kovoje ir teisme Premium

Elektra varomus pikapus besiruošiančios pristatyti bendrovės „Tesla“ ir „Rivian“ stoja į mūšį ne tik dėl...

Automobiliai
2020.08.12
Investuotojams JAV biržose – dar vieno elektromobilių gamintojo akcijos 2

„Tesla“ konkurentu pristatomas kinų elektromobilių startuolis „Xpeng Motors“ susiruošė pirminiam viešam...

Rinkos
2020.08.10
Milijono mylių baterijos: ne taip „žalia“, kaip atrodo Premium 11

Baterijos yra brangiausi elektromobilių komponentai, sudarantys apie 30% visos jų kainos. Kartu tai...

Automobiliai
2020.08.10
Dyzelinių automobilių populiarumas Europoje sparčiai mažėja 1

Dyzelinu varomų naujų automobilių dalis Europoje susitraukė nuo beveik 50% 2016-aisiais iki 30% praėjusiais...

Automobiliai
2020.08.09
VŽ bando: „Superb iV“ – pirmasis „Škodos“ hibridas Premium

Genamas Europos Sąjungos keliamų reikalavimų mažinti automobilių taršą, Čekijos automobilių gamintojas...

Automobiliai
2020.08.09
Estijos naujų automobilių rinka atsigauna po pandemijos 

Praėjusį mėnesį šalies naujų automobilių rinka, palyginti su 2019-ųjų liepa, mažėjo 17,2%, tačiau palyginti...

„Teslos“ prekybos atstovai dairosi partnerių Lietuvoje  Premium 4

Autorizuotų centrų plėtrą griežtai kontroliuojančio elektromobilių gamintojo prekybos atstovai iš Lenkijos...

Automobiliai
2020.08.04
Būsimasis S klasės „Mercedes-Benz“: dar daugiau technologijų 5

Vis daugiau informacijos apie savo naują flagmaną atskleidžiantis gamintojas dabar paviešino prototipų...

Automobiliai
2020.08.02
VŽ bando: Dujomis varomas „Dacia Duster“ Premium

Originaliai su išmetamųjų dujų tarša kovojanti „Dacia“ primena apie suskystintas naftos dujas.

Automobiliai
2020.08.01
Kauno automobilių turgaus pašonėje – naujo prekybos salono projektas  Premium

Naudotais automobiliais prekiaujanti įmonė „Daimonda“ ketina plėstis Kaune ir statys naujas patalpas...

Automobiliai
2020.07.31
„Modus Group“ plečia atstovybių tinklą Baltijos šalių regione 

Įmonių grupei „Modus Group“ priklausanti UAB „Autobrava“ paskelbė sudariusi naujas sutartis su partneriais...

Automobiliai
2020.07.31
„Mercedes-Benz“ kuria naują, T klasės komercinį furgoną 

Vokietijos koncernas kartu su „Renault-Nissan-Mitsubishi“ aljansu kuria naują komercinio furgono modelį,...

Automobiliai
2020.07.28
Paskatos, kurios (ne)pasiteisina 6

Po tris mėnesius trukusio nuosmukio naujų automobilių pardavimai birželį Prancūzijoje ūgtelėjo 1,2%.

Automobiliai
2020.07.27
„Mercedes“ ir „Teslos“ partnerystės istorija: senos ir naujos kultūrų susidūrimas Premium 1

Spartus „Teslos“ tapimas vertingiausia automobilių gamintoja pasaulyje žymi naują automobilių pramonės erą,...

Automobiliai
2020.07.26

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus