Nežinoma išeivijos dailė: santarvėje su savimi ir viskuo

Publikuota: 2018-01-01
Nijolė Vedegytė-Palubinskienė, „Berniukas raudona kepure“, fragmentas. „Lewben Art Foundation“ nuotr.
Nijolė Vedegytė-Palubinskienė, „Berniukas raudona kepure“, fragmentas. „Lewben Art Foundation“ nuotr.
 

„Lewben Art Foundation“ (LAF) projektas „Savas kambarys“ yra tarsi vieta, kur atidžiai įsižiūrima į moterų dailininkių kūrybą, įsiklausoma į tai, kas pasakojama tvirtu balsu, ir tai, kas kartais netikėtai praslysta. Projektas pristato dailininkių kūrinius, priklausančius LAF kolekcijai. Šįkart „Savame kambaryje“ – išeivijos dailininkė Nijolė Vedegytė-Palubinskienė.

Lietuvoje mažai kam girdėta dailininkė Nijolė Vedegytė-Palubinskienė 1932-aisiais gimė Žuklijuose, Suvalkijoje. Per karą su visa šeima buvo nublokšta į Vokietiją, Hanau stovykloje lankė lietuvių gimnaziją. 1949 m. atvyko į Klivlandą (JAV), kur 1950 m. baigė gimnaziją, o 1955 m. – Klivlando dailės institutą (studijavo tapybą ir grafiką). Lietuvoje ji pasirodė tik po 60-ies emigracijos metų ir 2009-ųjų rudenį Antano Mončio namuose-muziejuje Palangoje surengė personalinę parodą.

Grafika – tai dailės poezija

Nuo 1970-ųjų, paskatinta grafiko Telesforo Valiaus žodžių „grafika – tai dailės poezija“, N. Vedegytė-Palubinskienė atsidavė šiai meno rūšiai. Ji naudoja klasikines medžio, linoraižinių, oforto, monotipijos technikas ir kuria ciklais („Pajūris“, „Mičiganas“, „Psalmės“, „Alegenio kalnai“, „Parkai“, „Žmogus parke“, „Panoramos“ ir kt.). Kaip galima spręsti ir iš pavadinimų, jos kūryboje dominuoja peizažas, žmogaus figūra pasirodo retai ir paprastai – apsupta gamtos.

Menininkės darbai alsuoja harmonija bei gamtos ir žmogaus ryšio pilnatve. Juos galima vadinti gamtos elegijomis („Miškas – rytas“, „Miškas – vidudienis“, „Atspindžiai“, „Kalnų šešėliai“, „Takas prie jūros“, „Saulėta diena“, „Migla“, „Mėlynas peizažas“).Viskas paprasta ir itin jautru, įsiklausoma į subtiliausius natūros niuansus: nespalvotai – raižiniuose, šėlstant spalvoms – monotipijose.

„Mėgstu vaizduoti gamtą. Vaikystėje mėgdavau gulėti pievoje ir stebėti aplinką, – kalbėjo N. Vedegytė-Palubinskienė Palangoje.– Kurdama vis prisimenu Lietuvos vaizdus. Jie užfiksuoti ir mano paveiksluose. Kartais vaizduoju ir žmones – jie yra gamtos dalis. Muziejuje eksponuojamas ciklas „Parkas“. Ten dviejų žmonių figūros keliauja per visus paveikslus. Klivlandas – parkų miestas. Mano paveiksluose užfiksuoti Mičigano ežero, kitų Amerikos vietovių vaizdai. Tačiau mano pasąmonėje išlikę daugybė vaizdų iš Lietuvos, gamtos trupinėlių, kurie nuolat mane maitina.“

Vaikystės vaizdinys

Ofortas „Berniukas raudona kepure“ išsiskiria kitos kūrybos fone: stambus planas, tik užuomina į gamtą, vaiko susikaupimas. Tačiau išlieka tas pats visa persmelkiantis santarvės – menininkės su savimi, su personažu, personažo su aplinka – jausmas. Pro skalsų štrichų tinklą prasisunkia spalvos – rausva, žalsva, juoda, balsva. Formos modeliuojamos itin minkštai, įkūnijant vaiko pasaulio švelnumą. Detalės minimalizuotos – greta berniuko nuspėjamas gyvūnas ir horizonto linija. Tai ne psichologinis vaiko portretas, o apibendrintas vaikystės vaizdinys, savo klasikine kompozicija bei šviesia, pakilia nuotaika ir žmogų charakterizuojančiais elementais primenantis klasikinius ankstyvojo renesanso portretus, kai menininkai vėl grįžo į gamtą, išmoko tiksliai perteikti erdvę, šviesą ir šešėlius, natūralias pozas, žmonių jausmus, mėgo tapyti profilius. Kaip ir ankstyvojo renesanso portretai, šis kūrinys kupinas vidinės šviesos, pakilios nuotaikos. Kaip ir ankstyvojo renesanso tapyba, pretendavusi į tobulybę, jis itin nuoširdus ir neretai jaudina labiau nei brandžiojo renesanso drobės.

Europos portretinė kūryba perteikia tikroviškumą, unikalią asmens išvaizdą ir individualią tapatybę. Tačiau, kaip teigė garsus vokiečių meno istorikas Erwinas Panofsky, ji taip pat „siekia atspindėti ir tai, ką pozuojantysis turi bendro su likusia žmonija“. O šis bruožas lemia tam tikrą žanro konservatyvumą ir sekimą vos keliais sutartiniais formatais. Vaizdas profiliu, klestėjęs senovės monetose, dažnai pasirodo XV a. Tik per visą istoriją tapyti portretai paprastai buvo užsakomi turtingiems ir galingiems, o „Berniukas raudona kepure“ vaizduoja ne galią, bet trapų vaikystės pasaulį, yra kamerinis ir lyriškas.

Kūrybos procesas

Kaip menininkė dirba? Ji sako: „Prie vieno kūrinio praleidžiu porą mėnesių, pusę metų, nes grafika – ilgas procesas. Kartais kuriu kelis paveikslus iš karto. Ar tikiu įkvėpimu, ar jo laukiu? Tikiu disciplina – nusiteiki ir dirbi, kasdien, kaip įprastą darbą. Žinoma, pasitaiko dienų, kai negali kurti. Tačiau pasitikiu darbu, nes įkvėpimo galima laukti ir nesulaukti.“

N. Vedegytės-Palubinskienės senelis Juozapas buvo liaudies dailininkas, drožęs iš medžio šventuosius, gėlėmis išmargintas skrynias. „Jo palikimas man – meilė medžiui“, – sako menininkė.

Ji yra surengusi dešimtis personalinių ir grupinių parodų garsiausiuose Amerikos muziejuose, daugelyje parodų apdovanota premijomis. 1982 m. dailininkei įteikta Ohajo lietuvių gydytojų kultūros premija, o 1990 m. – Ohajo valstijos Meno tarybos premija už svarų įnašą į Ohajo meną.

Po parodos Antano Mončio namuose-muziejuje autorė kaip paramą institucijai jame paliko savo darbus. Lietuvos meno mėgėjams toji paroda buvo reikšminga pažintis su vis dar mažai žinomu išeivijos dailės paveldu – kūriniais, kuriuose įamžintas tėvynės ilgesys ir prisiminimai.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Aidas Puklevičius: meldžiu mane pažinti, feisbukai Premium

Vienas nuostabiausių pažangaus jaunimo (tiesą sakant, ir mažiau pažangaus senimo) bruožų – šventas noras...

Verslo klasė
2018.04.22
Naujoji prabanga: kai reikia nedaug, bet gerai 1

Jei sklendžiate prabangių daiktų pasaulyje, tikriausiai pastebėjote kelerius pastaruosius metus vis...

Laisvalaikis
2018.04.22
Londono pamokos: gandai apie popieriaus mirtį buvo perdėti

Londono knygų mugėje dalyvavę Lietuvos leidėjai džiaugiasi įkėlę koją į anglakalbių šalių literatūros rinką,...

Laisvalaikis
2018.04.22
Atatürkas: joks turkiškos kasdienybės elementas nėra atsietinas nuo jo vardo Premium

Šiuolaikinės Turkijos Respublikos įkūrėjas Mustafa Kemalis Atatürkas miręs jau 80 metų, tačiau šiandien...

Verslo klasė
2018.04.22
E. Parulskis: B kategorijos piešimas ir plojimai už parkavimą Premium 1

Šiandien, kovo pabaigoje, filmukai su namų augintinių „piešimu“ yra pasiekę piką, bet aš nesu tikras, ar...

Verslo klasė
2018.04.21
Mirė populiarusis Dj Avicii 9

Sulaukęs vos 28-erių mirė populiarusis Dj Avicii, švedas muzikos prodiuseris iš Švedijos Timas Berglingas.

Laisvalaikis
2018.04.20
Priešo teritorijoje. Odė vienam žurnalui Premium 2

Kovo 9-ąją išėjo paskutinis britų muzikos žurnalo NME numeris. Internetas jo neatstos.

Verslo klasė
2018.04.20
LMTA studijų miestelio vizija įgauna konkretumo 2

Lietuvos muzikos ir teatro akademija (LMTA) ir UAB „Paleko Archstudija“ baigė pasirengimo naujojo LMTA...

Laisvalaikis
2018.04.20
Mirė poetas Mykolas Karčiauskas

Balandžio 20 d. mirė Mykolas Karčiauskas – Lietuvos rašytojų sąjungos narys, poetas, prozininkas, vertėjas.

Laisvalaikis
2018.04.20
Brolių dvynių Laurinavičių portretas: apie bendrą kelią, vienodas karjeras ir brolišką užnugarį 2

Brolių dvynių keliai dažnai būna labai panašūs. O Algimantas ir Antanas Laurinavičiai išskirtiniai net...

Laisvalaikis
2018.04.20
Komisija siūlo nukelti Petro Cvirkos paminklą Vilniuje 4

Vilniaus savivaldybės komisija siūlo nukelti sostinės centre stovintį rašytojo Petro Cvirkos paminklą dėl jo...

Laisvalaikis
2018.04.19
Trauktis nebėra kur: paskelbta privataus MO muziejaus atidarymo diena 13

Paskelbta MO muziejaus Vilniuje, kurį projektavo pasauline ar­­chi­tektūros žvaigžde va­di­na­mo architekto...

Laisvalaikis
2018.04.19
Paukštelis ir eilėraščiai apie skausmą ir ilgesį Premium

Adomas rašė eilėraščius. Šiais laikais niekam nereikalingus, anot lietuvių kalbos mokytojos. Bet...

Verslo klasė
2018.04.18
Prancūzijos nacionalinio ordino kavalierė Rasa Starkus: kovosiu už savo šeimą ir savo šalį 7

„Neslėpsiu: mane vynas išmokė istorijos, geografijos, kalbų, tolerancijos, bendrauti su žmonėmis. Per vyną...

Laisvalaikis
2018.04.18
Architekto D. Libeskindo namuose Milane atidaryta vieša paroda 2

Malonus sutapimas prieš Danieliui Libeskindui šią savaitę atvykstant į Vilnių paskelbti MO muziejaus...

Laisvalaikis
2018.04.16
Parodų kuratorius – apie analoginį pasaulį, privatumą, „Facebook“ skandalą 1

Didysis brolis stebi ir kontroliuoja kiekvieną mūsų žingsnį, o kelio atgal nebėra. Taip teigia parodų...

Laisvalaikis
2018.04.15
„Lufthansa“: kaip gervė, pakilusi iš pelenų

Didžiausia Europoje ir ketvirta pasaulyje aviacijos bendrovė „Lufthansa“ jau seniai iš vien oro linijų įmonės...

Verslo klasė
2018.04.15
Karalių miestas Gardinas be vizos

Bevizis režimas su Gardino sritimi turi pritraukti turistų į užsislapsčiusią mūsų kaimynę, tačiau tai gali...

Verslo klasė
2018.04.15
Francis Baconas kovoja su netikromis naujienomis

Britų leidykla „HarperCollins“ junginį „fake news“ (angl. netikros naujienos) paskelbė 2017-ųjų žodžiu.

Verslo klasė
2018.04.14
Kaip auginti mokytojus: degančių noru mokyti – tūkstančiai Premium 1

„Jeigu algos mokytojams bus padidintos trigubai, niekas nepasikeis“, – nustembu, išgirdusi tokius sostinės...

Verslo klasė
2018.04.14

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau