Nežinoma išeivijos dailė: santarvėje su savimi ir viskuo

Publikuota: 2018-01-01
Nijolė Vedegytė-Palubinskienė, „Berniukas raudona kepure“, fragmentas. „Lewben Art Foundation“ nuotr.
Nijolė Vedegytė-Palubinskienė, „Berniukas raudona kepure“, fragmentas. „Lewben Art Foundation“ nuotr.
 

„Lewben Art Foundation“ (LAF) projektas „Savas kambarys“ yra tarsi vieta, kur atidžiai įsižiūrima į moterų dailininkių kūrybą, įsiklausoma į tai, kas pasakojama tvirtu balsu, ir tai, kas kartais netikėtai praslysta. Projektas pristato dailininkių kūrinius, priklausančius LAF kolekcijai. Šįkart „Savame kambaryje“ – išeivijos dailininkė Nijolė Vedegytė-Palubinskienė.

Lietuvoje mažai kam girdėta dailininkė Nijolė Vedegytė-Palubinskienė 1932-aisiais gimė Žuklijuose, Suvalkijoje. Per karą su visa šeima buvo nublokšta į Vokietiją, Hanau stovykloje lankė lietuvių gimnaziją. 1949 m. atvyko į Klivlandą (JAV), kur 1950 m. baigė gimnaziją, o 1955 m. – Klivlando dailės institutą (studijavo tapybą ir grafiką). Lietuvoje ji pasirodė tik po 60-ies emigracijos metų ir 2009-ųjų rudenį Antano Mončio namuose-muziejuje Palangoje surengė personalinę parodą.

Grafika – tai dailės poezija

Nuo 1970-ųjų, paskatinta grafiko Telesforo Valiaus žodžių „grafika – tai dailės poezija“, N. Vedegytė-Palubinskienė atsidavė šiai meno rūšiai. Ji naudoja klasikines medžio, linoraižinių, oforto, monotipijos technikas ir kuria ciklais („Pajūris“, „Mičiganas“, „Psalmės“, „Alegenio kalnai“, „Parkai“, „Žmogus parke“, „Panoramos“ ir kt.). Kaip galima spręsti ir iš pavadinimų, jos kūryboje dominuoja peizažas, žmogaus figūra pasirodo retai ir paprastai – apsupta gamtos.

Menininkės darbai alsuoja harmonija bei gamtos ir žmogaus ryšio pilnatve. Juos galima vadinti gamtos elegijomis („Miškas – rytas“, „Miškas – vidudienis“, „Atspindžiai“, „Kalnų šešėliai“, „Takas prie jūros“, „Saulėta diena“, „Migla“, „Mėlynas peizažas“).Viskas paprasta ir itin jautru, įsiklausoma į subtiliausius natūros niuansus: nespalvotai – raižiniuose, šėlstant spalvoms – monotipijose.

„Mėgstu vaizduoti gamtą. Vaikystėje mėgdavau gulėti pievoje ir stebėti aplinką, – kalbėjo N. Vedegytė-Palubinskienė Palangoje.– Kurdama vis prisimenu Lietuvos vaizdus. Jie užfiksuoti ir mano paveiksluose. Kartais vaizduoju ir žmones – jie yra gamtos dalis. Muziejuje eksponuojamas ciklas „Parkas“. Ten dviejų žmonių figūros keliauja per visus paveikslus. Klivlandas – parkų miestas. Mano paveiksluose užfiksuoti Mičigano ežero, kitų Amerikos vietovių vaizdai. Tačiau mano pasąmonėje išlikę daugybė vaizdų iš Lietuvos, gamtos trupinėlių, kurie nuolat mane maitina.“

Vaikystės vaizdinys

Ofortas „Berniukas raudona kepure“ išsiskiria kitos kūrybos fone: stambus planas, tik užuomina į gamtą, vaiko susikaupimas. Tačiau išlieka tas pats visa persmelkiantis santarvės – menininkės su savimi, su personažu, personažo su aplinka – jausmas. Pro skalsų štrichų tinklą prasisunkia spalvos – rausva, žalsva, juoda, balsva. Formos modeliuojamos itin minkštai, įkūnijant vaiko pasaulio švelnumą. Detalės minimalizuotos – greta berniuko nuspėjamas gyvūnas ir horizonto linija. Tai ne psichologinis vaiko portretas, o apibendrintas vaikystės vaizdinys, savo klasikine kompozicija bei šviesia, pakilia nuotaika ir žmogų charakterizuojančiais elementais primenantis klasikinius ankstyvojo renesanso portretus, kai menininkai vėl grįžo į gamtą, išmoko tiksliai perteikti erdvę, šviesą ir šešėlius, natūralias pozas, žmonių jausmus, mėgo tapyti profilius. Kaip ir ankstyvojo renesanso portretai, šis kūrinys kupinas vidinės šviesos, pakilios nuotaikos. Kaip ir ankstyvojo renesanso tapyba, pretendavusi į tobulybę, jis itin nuoširdus ir neretai jaudina labiau nei brandžiojo renesanso drobės.

Europos portretinė kūryba perteikia tikroviškumą, unikalią asmens išvaizdą ir individualią tapatybę. Tačiau, kaip teigė garsus vokiečių meno istorikas Erwinas Panofsky, ji taip pat „siekia atspindėti ir tai, ką pozuojantysis turi bendro su likusia žmonija“. O šis bruožas lemia tam tikrą žanro konservatyvumą ir sekimą vos keliais sutartiniais formatais. Vaizdas profiliu, klestėjęs senovės monetose, dažnai pasirodo XV a. Tik per visą istoriją tapyti portretai paprastai buvo užsakomi turtingiems ir galingiems, o „Berniukas raudona kepure“ vaizduoja ne galią, bet trapų vaikystės pasaulį, yra kamerinis ir lyriškas.

Kūrybos procesas

Kaip menininkė dirba? Ji sako: „Prie vieno kūrinio praleidžiu porą mėnesių, pusę metų, nes grafika – ilgas procesas. Kartais kuriu kelis paveikslus iš karto. Ar tikiu įkvėpimu, ar jo laukiu? Tikiu disciplina – nusiteiki ir dirbi, kasdien, kaip įprastą darbą. Žinoma, pasitaiko dienų, kai negali kurti. Tačiau pasitikiu darbu, nes įkvėpimo galima laukti ir nesulaukti.“

N. Vedegytės-Palubinskienės senelis Juozapas buvo liaudies dailininkas, drožęs iš medžio šventuosius, gėlėmis išmargintas skrynias. „Jo palikimas man – meilė medžiui“, – sako menininkė.

Ji yra surengusi dešimtis personalinių ir grupinių parodų garsiausiuose Amerikos muziejuose, daugelyje parodų apdovanota premijomis. 1982 m. dailininkei įteikta Ohajo lietuvių gydytojų kultūros premija, o 1990 m. – Ohajo valstijos Meno tarybos premija už svarų įnašą į Ohajo meną.

Po parodos Antano Mončio namuose-muziejuje autorė kaip paramą institucijai jame paliko savo darbus. Lietuvos meno mėgėjams toji paroda buvo reikšminga pažintis su vis dar mažai žinomu išeivijos dailės paveldu – kūriniais, kuriuose įamžintas tėvynės ilgesys ir prisiminimai.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Metų vertėjo krėslas įteiktas Irenai Aleksaitei

Metų vertėjo krėslo premija šiemet skirta vertėjai Irenai Aleksaitei „už adekvačiai ir gyvai išverstą Witoldo...

Laisvalaikis
2018.02.19
Aidas Puklevičius: baltos akacijos, žiedai emigracijos Premium 6

Nėra tokios temos, dėl kurios taip nesutartų visi tautiečiai, kaip emigracija. Pasiklausius jų, tai yra...

Verslo klasė
2018.02.18
Lietuvai 100: Vilnius sušvito laužais 13

Jubiliejinį demokratinės Lietuvos gimtadienį šalis pasitinka gausybe renginių, eisenų, pasisakymų,...

Laisvalaikis
2018.02.16
Šimtmečio šventės visoje Lietuvoje

Šimtmečio proga į Vilnių sugužėjo miesto ir valstybės svečiai bei diplomatai, valstybinės įstaigos ir verslo...

2018.02.16
Kuriantis Lietuvos valstybei, ūkio padėtis buvo katastrofiška 11

„Kuriantis Lietuvos valstybei, ūkio padėtis buvo katastrofiška: badas, pramonės įmonių nedaug ir tos pačios...

Laisvalaikis
2018.02.16
Lietuvos kodas: žagrė prieš plūgą Premium

Ties XIX ir XX amžių riba gyvenę mūsų protėviai vos per vienos kartos gyvenimą patyrė tiek pokyčių,...

Verslo klasė
2018.02.15
Įteiktos Nacionalinės kultūros ir meno premijos 1

Vasario 16-osios išvakarėse Lietuvos Respublikos prezidentūroje tradiciškai įteiktos Nacionalinės kultūros ir...

Laisvalaikis
2018.02.15
„Optimizmo architektūra“ – dar vienas žingsnis į UNESCO paveldo sąrašą

Vilniuje, Nacionalinėje dailės galerijoje, atidaryta paroda „Optimizmo architektūra: Kauno fenomenas,...

Laisvalaikis
2018.02.14
Milijono eurų premija – „Vasario 16 d. fondo“ tarybos rankose Premium 16

Prasideda antras etapas koncerno „MG Baltic“ iniciatyvoje – milijono eurų premiją dalins devynių asmenų...

Rinkodara
2018.02.14
„Finnair“ lėktuvuose atsisako popierinių leidinių

„Finnair“ lėktuvuose atsisakoma popierinių, nemokamai pradedami siūlomi skaitmeniniai leidiniai.

Transportas
2018.02.12
„Volvo“: guoliai, vėžiai ir atkaklumas Premium 1

Lotynų kalboje žodis „volvo“ reiškia „aš riedu“, o visiems pažįstamame „Volvo“ automobilių logotipe...

Verslo klasė
2018.02.11
Meryl Streep registruoja savo prekės ženklą

Viena garsiausių ir daugybę apdovanojimų pelniusi aktorė Meryl Streep padavė prašymą patentuoti savo vardo...

Rinkodara
2018.02.11
E. Parulskis: bitkoinas kaip konceptualusis menas 7

Pasirodo, tai tiesa – nuspėti ką nors įvyksiant yra malonu. Ir net sukelia norą pasigirti. Kai Aliaksandras...

Verslo klasė
2018.02.10
Iliustruotoji istorija: ideologijų atsiradimas

Anarchizmo filosofijos šaknys glūdi senojoje Graikijoje, o pirmieji nacionalsocialistai kilo iš marksistų.

Laisvalaikis
2018.02.10
Sigita Šimkutė. Konsultantai ir visiškai nauji metodai Premium

Niekada netikėjo tomis nesąmonėmis: darbuotojų emociniu ugdymu, vidine kultūra ar grupinėmis...

Verslo klasė
2018.02.09
Diena su „Douglas“ vadove: lyderystės ypatumai ir efektyvumo receptai

Kai prieš septynerius metus prie UAB „Douglas LT“ vairo stojo Vilūnė Spaičė, įmonė valdė 40 parduotuvių.

Vadyba
2018.02.09
„Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“. Apie saldų skausmą bendrumo labui

Nuo vasario 9 d. Lietuvos kino teatruose pradedamas rodyti režisieriaus Arūno Matelio filmas „Nuostabieji...

Laisvalaikis
2018.02.09
„Telesofto“ vadovo A. Stonio portretas: pirmiau optimizmas, paskui skaičiai 4

Tarptautinės išmaniųjų ir inovatyvių IT paslaugų kompanijos „Telesoftas“ vadovas Algirdas Stonys kuria naujus...

Laisvalaikis
2018.02.09
Šimtmečiui – istorinių vėliavų parodos

Minint valstybingumo šimtmetį, Lietuvoje suplazdės istorinės vėliavos – nuo rekonstruotos XV a. vėliavos iki...

Laisvalaikis
2018.02.08
Vilniuje atidengtas paminklas broliams Vileišiams 1

Vilniuje, T. Kosciuškos gatvės skvere, atidengtas paminklas broliams Vileišiams, tautinio atgimimo...

Laisvalaikis
2018.02.08

Verslo žinių pasiūlymai

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau