G. Kaminskaitė-Salters. Verslo vaidmuo didinant žmonių su negalią įtrauktį: ką rodo „Telia“ patirtis?

Žinote, ko reikia, kad jūsų verslas taptų pasiekiamas visiems žmonėms? Ne, ne pinigų ir ne laiko. Reikia nuoširdaus ir tikro noro keistis. Keistis ne dėl to, kad to reikalaus direktyva, o dėl to, kad žmonės su negalia patiria nuolatinę diskriminaciją ten, kur žmonės, neturintys negalios, net neįsivaizduoja.
Visuomenė prašo ir tikisi
Žmonių su negalia įdarbinimas yra būtinas pažangios visuomenės požymis. Tačiau būtina keisti ir požiūrį, kad verslai įdarbindami žmones su negalia daro jiems paslaugą. Negalia netrukdo kitiems žmonių gebėjimams, todėl verslai tik laimi, nes gali rinktis kandidatus iš platesnio rato. Žmonės, turintys negalią, taip pat dažnai pasižymi kūrybišku problemų sprendimu, kuris būna išugdytas nuolat ieškant būdų kaip įveikti jų sutinkamą diskriminaciją. Na, o komandos, kurių tarpe darbuojasi neįgalieji, išlošia, nes ugdosi empatija, prisitaikymą prie kito poreikių bei mato pasaulį su visomis jo spalvomis ir įvairove.
Pažangos iš verslo tikisi ir Lietuvos gyventojai. Kaip rodo „Telia“ iniciatyva bendrovės „Rait“ pernai lapkritį atliktos visuomenės požiūrio į žmones su negalia apklausos duomenys, 29% Lietuvos gyventojų mano, kad šalyje veikiantys verslai yra visiškai neprisitaikę teikti paslaugas negalią turintiems žmonėms, o absoliuti dauguma galvoja, kad ne kiekvienas verslas šioje srityje padaro viską, ką galėtų. 57% Lietuvos gyventojų savo artimoje aplinkoje turi žmonių negalia, tačiau tik 7% juos sutinka darbo aplinkoje. Du trečdaliai apklaustųjų mano, kad visuomenė galėtų padaryti daugiau priimdama ir įtraukdama žmones, turinčius negalią.
Įdarbindami žmones su negalia dažnai stebime tendenciją, kad apklausų metu visi išreiškia norą, jog žmonės su negalia atsidurtų darbo rinkoje. Tačiau kai reikia juos įdarbinti, įsijungia liudininko efektas - visi stovi ir laukia, nes galvoja, kad kažkas kitas tikrai įdarbins. Taip ir liekame su liūdna statistika, kur vos trečdalis darbingo amžiaus žmonių su negalia Lietuvoje dirba.
Pirmasis žingsnis – sąžiningai įsivertinti situaciją
Pagrindinės įmonių nepasirengimo atliepti negalią turinčių žmonių poreikius priežastys dažnai yra paprasčiausias nežinojimas ir pasiryžimo keistis stoka. Dėl to savo įtraukties didinimo kelią pradėjome nuo objektyvaus situacijos įsivertinimo, nebijodami pripažinti, kad ji nėra tobula. Atlikome savo darbuotojų apklausą, kuri padėjo išsiaiškinti, kokios yra jų žinios apie skirtingas negalias, kokie mitai ir barjerai įtraukčiai mūsų organizacijoje egzistuoja. Tai yra išties svarbus pirmasis žingsnis, atveriantis galimybę tolimesniems.
Norint, kad įtraukties ir prieinamumo auditas organizacijoje būtų išties sąžiningas ir objektyvus, svarbu, kad jį atliktų negalios ekspertai. Pavyzdžiui, profesionalų atliktas internetinių svetainių ir platformų pritaikomumo žmonėms su regos negalia auditas mums padėjo suprasti, ką šioje srityje dar turime nuveikti ir kokių imtis veiksmų.
Be to, svarbu nepamiršti, kad niekas negali padėti suprasti negalią turinčių žmonių poreikių geriau, nei jie patys. Dėl to mūsų prieinamumo ir įtraukties didinimo kelyje ypač svarbų vaidmenį atlieka šios srities ambasadoriai – negalią turintys žmonės, kurie padeda apmokyti mūsų darbuotojus klientų su negalia aptarnavimo srityje ir pritaikyti mūsų produktus bei paslaugas. Įtraukties ambasadorių indėlis į mūsų verslo transformaciją yra itin reikšmingas. Už tai esame jiems labai dėkingi.
Vidinės kultūros svarba
Ne tik produktų ir paslaugų, bet ir darbo vietų pritaikymas skirtingus poreikius turintiems žmonėms bei atviros organizacinės kultūros puoselėjimas yra svarbus siekiant, kad šie asmenys galėtų būti pilnaverčiais visuomenės nariais.
Įmonių pastangos, kurti negalią turintiems žmonėms palankią darbo aplinką ne tik leidžia užtikrinti galimybes skirtingiems žmonėms realizuoti savo gebėjimus, bet ir padeda verslui pritraukti reikiamų kompetencijų bei talentų turinčių žmonių ir būti konkurencingesniam darbo rinkoje.
Šiuo metu pas mus dirba apie 30 žmonių, kurie yra pateikę informaciją apie savo negalią. Jie užima įvairiausias pozicijas nuo tiesiogiai klientus aptarnaujančių darbuotojų iki aukšto lygio vadovų. Siekiame pritaikyti jiems tiek darbo vietas, tiek suteikti jų poreikius atitinkamas darbo priemones, kad kasdienis darbų atlikimas nebūtų papildomas iššūkis.
Visgi, vienas iš pagrindinių iššūkių įdarbinant žmones su negalia yra pats jų suradimas. Dažnu atveju žmonės su negalia neaplikuoja perskaitę darbo skelbimą. Tai vyksta dėl įvairių priežasčių, dažniausiai - dėl baimės būti atstumtam. Tai spręsti padeda bendradarbiavimas su nevyriausybinėmis organizacijomis, kurios padeda ieškant konkrečių žmonių ir konkrečių darbo vietų jiems.
Įtraukties tikslams verta išnaudoti visas platformas
Mūsų įmonės paslaugų ir produktų prieinamumo bei įtraukties didinimo siekius atspindi ir praėjusių metų „Telia“ kalėdinė kampanija, kurios TV reklamose nusifilmavo ne aktoriai, o žmonės turinys regėjimo sutrikimus. Tokią kryptį ir žinutę reklamos kampanijai pasirinkome norėdami ją pasitelkti kaip dar vieną platformą kalbėjimui apie žmonių su negalia įtraukties didinimą. Atsiliepimai apie kampaniją rodo, kad savo tikslą ji pasiekė.
Be to, Kalėdas pasitikome „Telia Play+“ platformoje pasiūlydami visus Hario Poterio filmus su garsiniu vaizdavimu, o taip pat žinomus žmones pakvietę vaizdingai nupasakoti didžiųjų šalies miestų kalėdines eglutes, kad jų grožį galėtų patirti ir regėjimo sutrikimus turintys asmenys. Galbūt tai gali atrodyti, kaip smulkmena, tačiau ji atspindi ambicingesnius įmonės siekius prieinamumo ir įtraukties didinimo srityje.
Darbai joje tikrai nebaigti, o tobulėti dar tikrai yra kur. Pastangas tam, kad negalią turintys mūsų visuomenės nariai nebūtų užmiršti, nuosekliai dėsime ir šiemet. Todėl labai sveikiname ir džiaugiamės, kai prie „Telia“ pradėtos neįgaliųjų įtraukties jungiasi kitos įmonės, įskaitant ir mūsų konkurentus. Kartu mes pasieksime, kad niekas Lietuvoje nesijaustų mažas.
Komentaro autorė – Giedrė Kaminskaitė-Salters, Telekomunikacijų bendrovės „Telia“ vadovė