VUCA – keturi iššūkiai aukščiausiojo lygmens vadovams

Publikuota: 2019-03-20
ISM universiteto Vadovų MBA studijų direktorė dr. Audronė Nakrošienė.
ISM universiteto Vadovų MBA studijų direktorė dr. Audronė Nakrošienė.

Intensyvūs ir dažnai nenuspėjami aplinkos pokyčiai verslo lyderiams sukuria vis naujų iššūkių. Daugėja situacijų, kai įprasti vadybos ir strateginio valdymo metodai nebeveikia, o skirtingų problemų sprendimai – pernelyg susipynę. Iššūkių kupinai aplinkai apibūdinti verslo ekspertai pasitelkia karybos žodyną ir anglišką abreviatūrą VUCA (angl. Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) – nepastovumas, neapibrėžtumas, kompleksiškumas ir dviprasmiškumas tampa Vadovo 4.0 kasdienybe.

Pasikeitusi aplinka reikalauja naujų sprendimų

Šiandien organizacijos nebegali veikti taip, kaip praėjusio amžiaus viduryje, kai 1946 metais automobilių pramonės koncernas „Ford“ tiesiog surinko ir vadovais pasamdė „Whiz Kids“ – grupę JAV karinių oro pajėgų veteranų, įmonėje sukūrusių logistikos ir procesų organizavimo revoliuciją, pakylėjusią bendrovę į naują lygmenį.

Šiuolaikinės įmonės labiausiai trokšta vadovų ne su karininko laipsniu, o su Vadovo MBA diplomu, įrodančiu prestižinį išsilavinimą ir išskirtinius gebėjimus. Pagal „Financial Times“ reitingų duomenis, Vadovų MBA studijos geriausiose verslo mokyklose vadovams suteikia galingą karjeros postūmį ir didelės finansinės grąžos. Per 2–3 metus po studijų alumnų atlygis išauga maždaug pusantro arba net du kartus. Akivaizdu, kad verslas itin vertina augti ir tobulėti pasiryžusius vadovus, gebančius kurti ilgalaikę pridėtinę vertę ir nebijančius iššūkių.

nuotrauka::2 right

„Prieš kurį laiką pastebėjau, kad tarptautinėje kompanijoje susiduriu su kompleksiškumo iššūkiu. Jaučiu, kaip kultūriniai skirtumai, nuotolinė lyderystė, nuotolinė vadovybė, korporatyviniai procesai ir kiti tarptautiškumo elementai daro įtaką vadovams ir visai organizacijai siekiant tikslų. Todėl viena iš pagrindinių mano užduočių buvo gauti daugiau teorinių žinių, kurias galėčiau palyginti su savo praktika ir patirtimi, rasčiau atsakymus, kaip elgtis skirtingose situacijoje“, – teigia bendrovės „3M“ Pardavimų ir rinkodaros vadovas Baltijos šalyse Valdas Markevičius, pernai sėkmingai baigęs Vadovų MBA studijas ISM Vadybos ir ekonomikos universitete.

Akredituotą verslo administravimo magistrantūros studijų (MBA) programą, sukurtą pagal geriausius užsienio verslo mokyklų pavyzdžius, Lietuvoje pirmasis pasiūlė ISM universitetas. Prestižinių studijų programą antrus metus iš eilės sėkmingai įgyvendina kviestiniai dėstytojai iš tokių pirmaujančių užsienio universitetų, kaip LBS Londono verslo mokyklos, DTU Danijos technologijos universiteto, WU Vienos ekonomikos ir verslo universiteto, USB Stelenbošo universiteto verslo mokyklos ir kitų. Vadovų studijos anglų kalba trunka 12 mėnesių.

Vadovo parengtis

V. Markevičius sako, kad nagrinėjant VUCA iššūkius tenka spręsti daug skirtingų klausimų. „Pavyzdžiui, kompleksiškumas pasireiškia tada, kai vadovaujant komandai ir dirbant tam tikroje verslo srityje atsiranda kelios dimensijos, kuriose kiekvieną dieną jaučiamos skirtingos įtakos ir spaudimas. Viena iš tų dimensijų yra žmonės – asmenybės, kurių vertybės, požiūriai, nuostatos yra labai individualios ir šiek tiek skirtingos, todėl skiriasi ir jų poreikiai bei gebėjimai. Kita dimensija – verslo vystymas. Dinamiška aplinka, kai į rinką staiga įsiveržia įvairios, greitai kintančios technologijos, o vadovas turi viską įvertinti, prisitaikyti ir pasirengti galimiems scenarijams“, – dėsto „3M“ Pardavimų ir rinkodaros vadovas Baltijos šalyse.

Anot V. Markevičiaus,  kompleksiškumas skatina vadovą visada būti pasirengusį ir budrų, todėl reikia daug jėgų ir energijos, pastabumo ir atidumo. Iššūkiams atviras Vadovas 4.0 kasdien daug skaito, domisi, gilinasi.

V. Markevičiaus nuomone, kiti VUCA iššūkiai – nepastovumas, neapibrėžtumas, dviprasmiškumas – dažnai būna sunkiai atsiejami vienas nuo kito ir pernelyg persipynę. „Kita vertus, neapibrėžtumą vadovas gali interpretuoti kaip pasaulio atvirumą ir neribotas galimybes – skaitmeninės transformacijos eroje verslas peržengia valstybių sienas. Todėl ir atskiri segmentai ar rinkos, kurios anksčiau atrodė lyg tvirtovės uždarose geografinėse teritorijose, šiandien jau yra visiškai kitokios, nes išoriniai aplinkos veiksniai joms daro didelę įtaką. Šiandien rinkoje išlaikyti status quo yra daug sunkiau negu vakar“, – pastebi pašnekovas.

Stebėdamas dinamišką aplinką Vadovas 4.0 turi atitinkamai keisti savo mąstymą ir požiūrį, neleisti sau užsnūsti komforto zonoje. „Jeigu vadovas pernelyg atsipalaiduoja, gali nukentėti verslas. Siekiant pažangos, tenka atsisakyti dalies patogumo“, – pabrėžia V. Markevičius. Vadovas iškart priduria, kad kartu su galimybėmis kyla ir naujų pavojų, pavyzdžiui, atsiveriant galimybėms patekti į naujas rinkas, tuo pat metu atsiranda potencialių konkurentų, kurie taikosi įžengti į tavo teritoriją. Tad reikia ir judėti pirmyn, vykdyti plėtrą, ir atkakliau saugoti savo pozicijas – tenka pajusti neužtikrintumą bei neapibrėžtumą. Vadovas 4.0 moka pasikliauti ne patirtimi, o tikimybe, kad gali nutikti visko.

Kalbėdamas apie paskutinį VUCA iššūkį – dviprasmiškumą – ISM Vadovų MBA alumnas V. Markevičius pasitelkia pavyzdį iš verslo organizacijų kasdienybės. „Samdomas vadovas situaciją vertina pagal savo patirtį, sugebėjimus, potencialą ir suformuoja savo judėjimo trajektoriją tikslo link. Tačiau vadovą samdantys akcininkai, įmonės valdyba situaciją vertina kitaip. Taigi vadovas atsiduria dviprasmiškoje situacijoje – ar atsitraukti nuo savo idėjos, pažvelgti iš šono, atsisakyti savo įsitikinimų, ar vis dėlto laikytis įsikibus savo sprendimo ir kurso nekeisti“, – aiškina V. Markevičius.

nuotrauka::1 left

Studijos skatina pokyčius

Kita ISM Vadovų MBA studijas baigusi vadovė Raminta Rimkienė – komunikacijos paslaugų agentūros „Fabula Hill+Knowlton Strategies“ vykdomoji direktorė. Ji pastebi, kad su VUCA aplinkos iššūkiais susiduria ir agentūra, ir klientai. „Šiandien verslui didelį poveikį gali padaryti tiesiog pasikeitę „Facebook“ algoritmai ar į „Instagram“ istorijas įkelta kliento patirtis. Tai tik iliustruoja, kad aplink mus yra vis daugiau nepastovumo, neapibrėžtumo, kompleksiškumo ir dviprasmiškumo. Permainos vyksta įvairiose srityse, pokyčių tempas greitėja, informacijos srautai auga – vadovams neįmanoma visko aprėpti, tad tenka pripažinti ir išmokti valdyti savo nežinojimą, keisti mąstymo principus bei standartus“, – dėsto R. Rimkienė.

Direktorė teigia, kad ISM Vadovų MBA studijas pasirinko siekdama aktyviai lavinti mąstymą ir išplėsti matymą, pasiekiant vadinamąjį „helicopter view“, kai į konkrečią problemą ir situaciją pažvelgiama tarsi iš aukšto pastebint daugiau įvairių sąsajų, tinklinių jungčių ir kintančių veiksnių – suvokiant visą sudėtingos, tokios dinamiškos dėlionės, kaip, pavyzdžiui, prekės ženklas, vaizdą.

R. Rimkienė sako, kad studijų metu įgytus gebėjimus ir žinias galėjo iš karto pritaikyti praktiškai tiek savo agentūros veikloje, tiek dirbdama su klientais. „Pradėdama studijas žinojau, kad Vadovų MBA nėra akmens plokštė su iškaltu universaliu verslo problemų sprendimo receptu. Didžiausia studijų ir įvairių mokymosi metodų vertė yra asmeniniai pokyčiai, vykstantys klausant ir diskutuojant su dėstytojais, bendraujant ir sprendžiant užduotis su kolegų komandomis, galiausiai, apmąstant ir nagrinėjant savo paties sprendimus, pojūčius, elgesį“, – teigia Vadovų MBA alumnė R. Rimkienė. Ji pripažįsta, kad studijos verslo lyderius išstumia iš komforto zonos, išjudina mąstymo standartus, suteikia naujų krypčių augti ir tobulėti.

nuotrauka::3 right

Baigiamasis projektas – iššūkiai Keiptaune

Stipriausiu postūmiu iš komforto zonos pašnekovai sutartinai vardija konsultacinį projektą Pietų Afrikos Respublikoje (PAR). ISM Vadovų MBA studijų direktorės dr. Audronės Nakrošienės teigimu, pagrindinis išvažiuojamojo konsultacinio projekto tikslas – ugdyti vadovų vadybinius ir lyderystės gebėjimus, sudarant jiems galimybes spręsti tikrų organizacijų problemas ir jose inicijuoti pokyčius.

Ryšius su PAR įmonėmis Lietuvos vadovai užmezga dar studijuodami Vilniuje – nuotoliniu būdu susipažįsta su organizacijų išorine aplinka, struktūra, kultūra ir lūkesčiais. 

Su „Elizabeth Arden“ prekės ženklu Keiptaune dirbusi R. Rimkienė pasakoja, kad teko atlikti daug namų darbų – detaliai išanalizuoti kliento problemas, pažinti verslo kontekstą ir pasiūlyti efektyvius sprendimus, diegiant inovacijas ir įgyvendinant pokyčius.

„Suvokimas, kad per trumpą laiką turi įsigilinti į prestižinės kosmetikos rinką, kliento veiklos specifiką ir kultūrą, kuri puoselėjama daugiau nei šimtą metų, profilį, komandos iššūkius, sutelkia savyje didžiulės atsakomybės krūvį, kvestionuoja asmeninius gebėjimus. O projekto metu įgautas „Elizabeth Arden“ pasitikėjimas ir gana dideli kliento lūkesčiai kūrė gana malonų spaudimą ir nepaleido nė minutei“, – prisimena R. Rimkienė. Anot jos, projektas Keiptaune yra stipresnė ir kokybiškesnė simuliacija to, su kuo vadovams, lyderiams tenka susidurti kiekvieną dieną šiame pokyčių vadybos amžiuje.

Komunikacijos agentūros vadovės teigimu, atsidūrimas visiškai kitame kontekste, kitoje kultūroje ir kitoje darbo aplinkoje pareikalavo visapusio įsitraukimo, jėgų ir bemiegių naktų.

Konsultacinis projektas yra baigiamasis ISM Vadovų MBA studijų programos modulis, rengiamas vietoje baigiamojo magistro darbo. „Projektas Keiptaune praktiškai patikrino per visus 12 mėnesių įgytas žinias. Vis dėlto patekę į naują ir menkai pažįstamą aplinką įsitikinome, kad mūsų gyvenimo bei profesinė patirtis, teorinės žinios yra pritaikomos bet kuriame pasaulio krašte – aukščiausiojo lygmens vadovai kalba ta pačia kalba. Manau, kiekvienam iš mūsų projektas suteikė papildomo pasitikėjimo, o tai lyderiui yra labai svarbu“, – sako V. Markevičius, PAR konsultavęs organizaciją „Assitej“, kuri rūpinasi vaikų ir jaunimo teatrų veikla.

Vadovų MBA studijų direktorė dr. A. Nakrošienė pastebi, kad vadovų iš Lietuvos darbo etika ir kultūra, mąstymas ir rekomendacijos Pietų Afrikos įmonių atstovams paliko labai gerus įspūdžius. Po sėkmingų darbų A. Nakrošienė sulaukė daugiau kvietimų rengti konsultacinius projektus PAR. Tad antroji Vadovų MBA studentų laida šiemet vyko ne tik į Keiptauną, bet ir į Johanesburgą, o VUCA aplinkoje įrodė savo vertę.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau