Kas tai? Eksperto įžvalgos

Į viešąjį pirkimą – kartu ar atskirai?

Publikuota: 2018-02-26

Praėjusių metų pabaigoje Konkurencijos taryba viešuosiuose pirkimuose dalyvaujančioms įmonėms pasiuntė aiškų signalą, kad įmonių, galinčių pirkime dalyvauti savarankiškai, perkančiajai organizacijai pateikti jungtiniai pasiūlymai gali būti vertinami kaip draudžiami karteliniai susitarimai. Šis sprendimas apskųstas teismui, todėl galutinio vertinimo sulauksime tik po kelerių metų.

Pagal besiformuojančią praktiką viešuosiuose pirkimuose savarankiškai galinčios dalyvauti įmonės neturėtų teikti jungtinių pasiūlymų be objektyvių priežasčių, neturėtų to daryti dažnai, o užtikrinant reikiamus resursus prioritetą teikti subrangai. Vienai grupei priklausančioms įmonėms nereikėtų vengti viešuosiuose pirkimuose teikti savarankiškų pasiūlymų, tačiau pasiūlymai turi būti parengti ir pateikti savarankiškai, o jų sąlygos - nesuderintos, nepriklausomai nuo to, ar pasiūlymus teikia susiję, ar nesusiję ūkio subjektai.

2018 m. vasario pradžioje Europos Sąjungos teisingumo teismas „Lloyd's of London“ byloje patvirtino ankstesnę savo poziciją, propaguojančią neformalų ir į konkurenciją orientuotą vertinimą sprendžiant dėl vienai ūkio subjektų grupei priklausančių (susijusių) įmonių pasiūlymų, pateiktų viename pirkime atmetimo pagrindų egzistavimo. Sprendimas leidžia numanyti, kokia bus teismo pozicija artimiausiu metu priimtiname sprendime vadinamojoje „Specializuoto autotransporto“ byloje, kurioje teismas nagrinės nemažai su susijusių subjektų savarankišku dalyvavimu viename pirkime susijusių klausimų.

Atsižvelgiant į besiformuojančią praktiką, jau šiuo metu galima pateikti įžvalgų dėl to, kada tiekėjai viešajame pirkime gali dalyvauti pateikdami bendrą pasiūlymą, kada susiję subjektai gali pirkime dalyvauti savarankiškai ir kada geriau to nedaryti.

Kada bendras dalyvavimas viešajame pirkime gali būti neteisėtas?

Savo tyrime Konkurencijos taryba draudžiamu susitarimu pripažino dviejų konkurentų veiksmus, kai šie, galėdami savarankiškai dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, dalyvaudavo jungtinės veiklos pagrindu ir pateikdavo bendrą pasiūlymą. Pasak Konkurencijos tarybos, toks konkurentų bendradarbiavimas buvo sistemingas - jungtiniai pasiūlymai kurį laiką buvo teikiami analogiškomis bendradarbiavimo sąlygomis.

Didžiojoje dalyje Konkurencijos tarybos nagrinėtų viešųjų pirkimų buvo taikoma išankstinė tiekėjų kvalifikacinė atranka (ribotas konkursas), kurioje balai buvo skiriami už anksčiau įvykdytas panašias sutartis. Konkurencijos taryba nustatė, kad kiekvienas jungtinės veiklos partneris pagal turimą savarankišką patirtį būtų patekęs tarp 3 daugiausia balų surinkusių tiekėjų daugumoje nagrinėtų viešųjų pirkimų. Konkurencijos taryba konstatavo, kad siekis surinkti daugiau kvalifikacijos balų kvalifikacinėje atrankoje nėra pakankama priežastis pirkime teikti bendrą pasiūlymą. Konkurencijos tarybos atliktas tyrimas taip pat patvirtino, jog riboto konkurso (pirkimo su kvalifikacine atranka) procedūros taikymas skatina tiekėjų kooperaciją, todėl yra nepagrįstas, ir dažnas tokios procedūros taikymas gali turėti neigiamos įtakos konkurencijai.

Vertinant formaliai, atitiktis kvalifikaciniams reikalavimams turėtų įrodyti, kad tiekėjas yra pajėgus įvykdyti sutartį. Nepaisant to, neretai, dalyvaudamos viešuosiuose pirkimuose, įmonės savo resursus kooperuoja ne tam, kad formaliai atitiktų nustatytus kvalifikacinius reikalavimus (ypač atsižvelgiant į tai, kad vyrauja tendencija juos mažinti), bet siekdamos turėti pakankamai žmogiškųjų ir techninių resursų konkrečiu metu ir nustatytais terminais atlikti pavestą užduotį.

Kooperacija gali būti būtina dėl objektyvaus pirkimo objekto sudėtingumo, trumpų užduoties įgyvendinimo terminų ar dėl to, jog įmonė tuo pačiu metu vykdo kitus projektus ir naujai užduočiai vykdyti dėl to negali skirti reikiamų išteklių. Kooperacija leidžia pasidalinti su viešosios užduoties įgyvendinimu susijusią riziką, įskaitant riziką dėl perkančiosios organizacijos mokumo. Dėl to jungtiniai pasiūlymai viešuosiuose pirkimuose gali padidinti konkurenciją, nes kitu atveju nė vienas partneris pasiūlymo apskritai nepateiktų.

Taigi dalyvavimas pirkime pateikiant bendrą pasiūlymą neturėtų kelti problemų konkurencijos teisės požiūriu, jei kooperacija objektyviai būtina tam, kad pasiūlymas būtų pateiktas. Nepaisant to, reikiamus pajėgumus viešajai užduočiai įgyvendinti visų pirma rekomenduotina užsitikrinti ne kooperuojantis su konkurentais, bet kitais, mažiau konkurenciją ribojančiais būdais, pvz., partneriais ar subrangovais pasitelkiant įmones, neturinčias galimybių savarankiškai dalyvauti viešajame pirkime.

Taip pat rekomenduojama jungtinės veiklos sutartyse numatyti objektyvias ir realias bendradarbiavimo dalyvaujant viešajame pirkime (jungtinio pasiūlymo pateikimo) priežastis bei vengti dažnai ir bendradarbiauti dalyvaujant panašiuose viešuosiuose pirkimuose.

Ar susijusios įmonės gali viename pirkime pateikti savarankiškus pasiūlymus?

„Lloyd's of London“ byloje ES teisingumo teismas pasisakė, jog pagrindo iš viešojo pirkimo pašalinti du susijusius viešojo pirkimo dalyvius vien dėl to, kad pasiūlymus pasirašė tas pats jų grupės atstovas nėra, bet toks pagrindas egzistuotų, jei pagal nedviprasmiškus įrodymus būtų nustatyta, jog jų sąlygos buvo suderintos. Šis sprendimas leidžia prognozuoti būsimą ES teisingumo teismo poziciją įmonių grupei priklausančių tiekėjų savarankiško dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose požiūriu reikšmingoje „Specialaus autotransporto“ byloje, kurioje  nagrinėjama situacija, kai dvi UAB „Ecoservice“ dukterinės įmonės viename pirkime pateikė savarankiškus pasiūlymus, vienas iš kurių perkančiosios organizacijos buvo pripažintas geriausiu. Viešojo pirkimo konkursą pralaimėjęs dalyvis tokį perkančiosios organizacijos sprendimą nusprendė ginčyti dėl to, jog perkančioji organizacija privalėjo atmesti susijusių tiekėjų pateiktus pasiūlymus.  ES teisingumo teismo buvo paprašyta atsakyti į klausimus, kaip turėtų būti vertinamas vienai įmonių grupei priklausančių tiekėjų savarankiškas dalyvavimas viename viešajame pirkime.

Sprendimas byloje dar nėra priimtas, tačiau  iš byloje pateiktos Generalinio advokato išvados ir jau aptartos teismo praktikos galima numanyti, kad būsimas sprendimas pirmenybę teiks praktiniam ir neformaliam požiūriui. Vadovaujantis Generalinio advokato išvada, jei pagal teisės aktų nuostatas nereikalaujama, kad konkurso dalyviai atskleistų savo tarpusavio ryšius, jie to padaryti savo iniciatyva neprivalo. Tačiau jei, atsižvelgiant į faktines aplinkybes, perkančioji organizacija mano, kad susijusių įmonių savarankiškas dalyvavimas viešajame pirkime yra neskaidrus ir sumažins tiekėjų tarpusavio konkurenciją, ji turėtų reikalauti, jog susiję tiekėjai pateiktų tai paneigiančių įrodymų.

Pagal išvadą susijusių subjektų pateikti pasiūlymai neturėtų būti vertinami kaip vieno ūkio subjekto pateikti alternatyvūs pasiūlymai, todėl pagrindo atmesti tokius pasiūlymus draudimo teikti alternatyvius pasiūlymus pagrindu nėra. Tačiau  pasiūlymai turi būti parengti ir pateikti savarankiškai, o jų sąlygos turi būti nesuderintos.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Mėnesio sandoris: „PayPal“ už „iZettle“ nepagailėjo 1,8 mlrd. Eur

JAV mokėjimų bendrovė „PayPal“ gegužės 18 d. paskelbė apie Švedijos finansų technologijų startuolio „iZettle“...

Rinkos
2018.07.01
Kol valdžia reformuoja mokesčius, kapitalas balsuoja kojomis 10

Kol valdžia gražbyliavo apie būsimą mokesčių reformą, kuri Lietuvą turi paversti patraukliausia šalimi...

Verslo aplinka
2018.06.30
Prezidentė pasirašė mokesčių reformos įstatymus 4

Kaip ir žadėjo, prezidentė Dalia Grybauskaitė neatidėliojo Seimo priimtųjų mokesčių reformos įstatymų...

Verslo aplinka
2018.06.30
Paskaičiuokite, kokį atlyginimą gausite 2019 m. po mokesčių reformos 26

Seimui ketvirtadienį palaiminus mokečių reformą, pagal kurią darbuotojo ir darbdavio mokami mokesčiai...

Finansai
2018.06.29
Po reformos: pasilyginkime, kas ir kiek Europoje mokesčių sumoka mažiau Premium 43

Lyginamoji analizė rodo, kad dėl mažėsiančio darbo santykių apmokestinimo 2019 m. Lietuvoje mokėsime mažiau...

Finansai
2018.06.29
GPAIS rakštis – spręs, ar pratęsti pereinamąjį laikotarpį Premium 5

Birželio 30 d. baigiasi Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS), kuria...

Seimas patvirtino ir pensijų reformą

Seimas ketvirtadienį tarė paskutinį žodį dėl pensijų reformos – galutiniame balsavime reformai buvo pritarta.

Rinkos
2018.06.28
Pernai įmonių pradėtų bankrotų skaičius išaugo 8,7%

2017 m. pradėtų įmonių bankroto procesų skaičius padidėjo 8,7%. Beveik visos bankrotą pradėjusios įmonės –...

Finansai
2018.06.28
Seimas galutinai palaimino mokesčių reformą 36

Seimo nariai ketvirtadienį pritarė mokesčių reformai, pagal kurią įvedami 20% ir 27% gyventojų pajamų...

Verslo aplinka
2018.06.28
Įteisinta ir mokesčių amnestija, ir didesnės baudos už mokesčių slėpimą

Seimas pritarė Vyriausybės pasiūlymui numatyti laikiną galimybę deklaruoti „pamirštus“ mokesčius be...

Verslo aplinka
2018.06.28
Patvirtintas akcizų rūkalams didinimo trimetis planas 2

Akcizai rūkalams didės artimiausius trejus metus – cigaretėms vidutiniškai po 6% kasmet, cigarams, cigarilėms...

Verslo aplinka
2018.06.28
Nesuprantami mokesčių pakeitimai: šou tęsiasi 17

Seimo nariai spaudžiami byrančio laiko, likusio iki šios sesijos pabaigos, skubos tvarka stumia mokesčių ir...

Verslo aplinka
2018.06.28
Profsąjungoms bus galima skirti 1% GPM

Profesinės sąjungos turės teisę gauti iš gyventojų savarankiškai ir atskirai joms pervestą 1% gyventojų...

Verslo aplinka
2018.06.28
Prezidentė paskubės peržiūrėti mokesčių reformos įstatymus 10

Prezidentė Dalia Grybauskaitė leido suprasti, kad skubos tvarka, dar šios savaitės pabaigoje tikriausiai...

Verslo aplinka
2018.06.28
Vyriausybės įstaigų finansai ir personalo valdymas – vienose rankose: kaip veiks Nacionalinis bendrųjų funkcijų centras Premium

Beveik pusantro šimto vyriausybinių įstaigų centralizuoja dalį savo funkcijų po vienu stogu. Tikinama, kad...

Verslo aplinka
2018.06.28
„Western Union“ Lietuvoje pernai uždirbo beveik 5 mln. Eur

Pasaulinės grynųjų pinigų perlaidų lyderės „Western Union“ valdoma bendrovė „Western Union Processing...

Finansai
2018.06.27
EK siūlymas: ES parama mažės iki 278 Eur gyventojui  7

Pagal pateiktus Europos Komisijos (EK) siūlymus ES paramos intensyvumas Lietuvoje nuo 2021 m. mažėja iki 278...

Finansai
2018.06.27
Šimonytė apie reformą: finansų šizofrenija tęsiasi Premium 34

Seime kelią besiskinanti reforma nėra jokia „centro kairioji“, kokia save vadina Vyriausybė ir Seimo...

Finansai
2018.06.27
VMI sudarytame PVM atotrūkio žemėlapyje – juodosios skylės Premium 3

VMI skelbia Lietuvos PVM atotrūkio žemėlapį pagal savivaldybes ir ūkio šakas, o ateityje PVM mokėtojai,...

Finansai
2018.06.27
Valdantieji vėl koreguoja NPD didinimo planus 1

Seimo valdančiųjų lyderiai antradienio popietę atsitraukė nuo pasiūlymo neapmokestinamųjų pajamų dydžio (NPD)...

Finansai
2018.06.26

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau