Kas tai? Eksperto įžvalgos

Į viešąjį pirkimą – kartu ar atskirai?

Publikuota: 2018-02-26

Praėjusių metų pabaigoje Konkurencijos taryba viešuosiuose pirkimuose dalyvaujančioms įmonėms pasiuntė aiškų signalą, kad įmonių, galinčių pirkime dalyvauti savarankiškai, perkančiajai organizacijai pateikti jungtiniai pasiūlymai gali būti vertinami kaip draudžiami karteliniai susitarimai. Šis sprendimas apskųstas teismui, todėl galutinio vertinimo sulauksime tik po kelerių metų.

Pagal besiformuojančią praktiką viešuosiuose pirkimuose savarankiškai galinčios dalyvauti įmonės neturėtų teikti jungtinių pasiūlymų be objektyvių priežasčių, neturėtų to daryti dažnai, o užtikrinant reikiamus resursus prioritetą teikti subrangai. Vienai grupei priklausančioms įmonėms nereikėtų vengti viešuosiuose pirkimuose teikti savarankiškų pasiūlymų, tačiau pasiūlymai turi būti parengti ir pateikti savarankiškai, o jų sąlygos - nesuderintos, nepriklausomai nuo to, ar pasiūlymus teikia susiję, ar nesusiję ūkio subjektai.

2018 m. vasario pradžioje Europos Sąjungos teisingumo teismas „Lloyd's of London“ byloje patvirtino ankstesnę savo poziciją, propaguojančią neformalų ir į konkurenciją orientuotą vertinimą sprendžiant dėl vienai ūkio subjektų grupei priklausančių (susijusių) įmonių pasiūlymų, pateiktų viename pirkime atmetimo pagrindų egzistavimo. Sprendimas leidžia numanyti, kokia bus teismo pozicija artimiausiu metu priimtiname sprendime vadinamojoje „Specializuoto autotransporto“ byloje, kurioje teismas nagrinės nemažai su susijusių subjektų savarankišku dalyvavimu viename pirkime susijusių klausimų.

Atsižvelgiant į besiformuojančią praktiką, jau šiuo metu galima pateikti įžvalgų dėl to, kada tiekėjai viešajame pirkime gali dalyvauti pateikdami bendrą pasiūlymą, kada susiję subjektai gali pirkime dalyvauti savarankiškai ir kada geriau to nedaryti.

Kada bendras dalyvavimas viešajame pirkime gali būti neteisėtas?

Savo tyrime Konkurencijos taryba draudžiamu susitarimu pripažino dviejų konkurentų veiksmus, kai šie, galėdami savarankiškai dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, dalyvaudavo jungtinės veiklos pagrindu ir pateikdavo bendrą pasiūlymą. Pasak Konkurencijos tarybos, toks konkurentų bendradarbiavimas buvo sistemingas - jungtiniai pasiūlymai kurį laiką buvo teikiami analogiškomis bendradarbiavimo sąlygomis.

Didžiojoje dalyje Konkurencijos tarybos nagrinėtų viešųjų pirkimų buvo taikoma išankstinė tiekėjų kvalifikacinė atranka (ribotas konkursas), kurioje balai buvo skiriami už anksčiau įvykdytas panašias sutartis. Konkurencijos taryba nustatė, kad kiekvienas jungtinės veiklos partneris pagal turimą savarankišką patirtį būtų patekęs tarp 3 daugiausia balų surinkusių tiekėjų daugumoje nagrinėtų viešųjų pirkimų. Konkurencijos taryba konstatavo, kad siekis surinkti daugiau kvalifikacijos balų kvalifikacinėje atrankoje nėra pakankama priežastis pirkime teikti bendrą pasiūlymą. Konkurencijos tarybos atliktas tyrimas taip pat patvirtino, jog riboto konkurso (pirkimo su kvalifikacine atranka) procedūros taikymas skatina tiekėjų kooperaciją, todėl yra nepagrįstas, ir dažnas tokios procedūros taikymas gali turėti neigiamos įtakos konkurencijai.

Vertinant formaliai, atitiktis kvalifikaciniams reikalavimams turėtų įrodyti, kad tiekėjas yra pajėgus įvykdyti sutartį. Nepaisant to, neretai, dalyvaudamos viešuosiuose pirkimuose, įmonės savo resursus kooperuoja ne tam, kad formaliai atitiktų nustatytus kvalifikacinius reikalavimus (ypač atsižvelgiant į tai, kad vyrauja tendencija juos mažinti), bet siekdamos turėti pakankamai žmogiškųjų ir techninių resursų konkrečiu metu ir nustatytais terminais atlikti pavestą užduotį.

Kooperacija gali būti būtina dėl objektyvaus pirkimo objekto sudėtingumo, trumpų užduoties įgyvendinimo terminų ar dėl to, jog įmonė tuo pačiu metu vykdo kitus projektus ir naujai užduočiai vykdyti dėl to negali skirti reikiamų išteklių. Kooperacija leidžia pasidalinti su viešosios užduoties įgyvendinimu susijusią riziką, įskaitant riziką dėl perkančiosios organizacijos mokumo. Dėl to jungtiniai pasiūlymai viešuosiuose pirkimuose gali padidinti konkurenciją, nes kitu atveju nė vienas partneris pasiūlymo apskritai nepateiktų.

Taigi dalyvavimas pirkime pateikiant bendrą pasiūlymą neturėtų kelti problemų konkurencijos teisės požiūriu, jei kooperacija objektyviai būtina tam, kad pasiūlymas būtų pateiktas. Nepaisant to, reikiamus pajėgumus viešajai užduočiai įgyvendinti visų pirma rekomenduotina užsitikrinti ne kooperuojantis su konkurentais, bet kitais, mažiau konkurenciją ribojančiais būdais, pvz., partneriais ar subrangovais pasitelkiant įmones, neturinčias galimybių savarankiškai dalyvauti viešajame pirkime.

Taip pat rekomenduojama jungtinės veiklos sutartyse numatyti objektyvias ir realias bendradarbiavimo dalyvaujant viešajame pirkime (jungtinio pasiūlymo pateikimo) priežastis bei vengti dažnai ir bendradarbiauti dalyvaujant panašiuose viešuosiuose pirkimuose.

Ar susijusios įmonės gali viename pirkime pateikti savarankiškus pasiūlymus?

„Lloyd's of London“ byloje ES teisingumo teismas pasisakė, jog pagrindo iš viešojo pirkimo pašalinti du susijusius viešojo pirkimo dalyvius vien dėl to, kad pasiūlymus pasirašė tas pats jų grupės atstovas nėra, bet toks pagrindas egzistuotų, jei pagal nedviprasmiškus įrodymus būtų nustatyta, jog jų sąlygos buvo suderintos. Šis sprendimas leidžia prognozuoti būsimą ES teisingumo teismo poziciją įmonių grupei priklausančių tiekėjų savarankiško dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose požiūriu reikšmingoje „Specialaus autotransporto“ byloje, kurioje  nagrinėjama situacija, kai dvi UAB „Ecoservice“ dukterinės įmonės viename pirkime pateikė savarankiškus pasiūlymus, vienas iš kurių perkančiosios organizacijos buvo pripažintas geriausiu. Viešojo pirkimo konkursą pralaimėjęs dalyvis tokį perkančiosios organizacijos sprendimą nusprendė ginčyti dėl to, jog perkančioji organizacija privalėjo atmesti susijusių tiekėjų pateiktus pasiūlymus.  ES teisingumo teismo buvo paprašyta atsakyti į klausimus, kaip turėtų būti vertinamas vienai įmonių grupei priklausančių tiekėjų savarankiškas dalyvavimas viename viešajame pirkime.

Sprendimas byloje dar nėra priimtas, tačiau  iš byloje pateiktos Generalinio advokato išvados ir jau aptartos teismo praktikos galima numanyti, kad būsimas sprendimas pirmenybę teiks praktiniam ir neformaliam požiūriui. Vadovaujantis Generalinio advokato išvada, jei pagal teisės aktų nuostatas nereikalaujama, kad konkurso dalyviai atskleistų savo tarpusavio ryšius, jie to padaryti savo iniciatyva neprivalo. Tačiau jei, atsižvelgiant į faktines aplinkybes, perkančioji organizacija mano, kad susijusių įmonių savarankiškas dalyvavimas viešajame pirkime yra neskaidrus ir sumažins tiekėjų tarpusavio konkurenciją, ji turėtų reikalauti, jog susiję tiekėjai pateiktų tai paneigiančių įrodymų.

Pagal išvadą susijusių subjektų pateikti pasiūlymai neturėtų būti vertinami kaip vieno ūkio subjekto pateikti alternatyvūs pasiūlymai, todėl pagrindo atmesti tokius pasiūlymus draudimo teikti alternatyvius pasiūlymus pagrindu nėra. Tačiau  pasiūlymai turi būti parengti ir pateikti savarankiškai, o jų sąlygos turi būti nesuderintos.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Fintech“ darbą pradėjo, dabar – „bigtech“ eilė Premium 1

Dėliodami šių metų atostogų planą guglinome galimus skrydžių maršrutus. „Google Flights“ tikriausiai yra...

Augo nekvalifikuotų darbuotojų ir reklamos specialistų pajamos 3

Pernai labiausiai augo nekvalifikuotų darbuotojų, rinkodaros specialistų, mėsininkų ir dailidžių pajamos.

Finansai
11:59
Šiemet valdžia jau turi 70 mln. Eur perteklių 3

2018 metų sausio-vasario mėnesių centrinės valdžios perteklius buvo 70 mln. Eur ir sudarė 0,2% prognozuojamo...

Finansai
2018.03.30
Vyriausybės ataskaitoje – naujos kovos su šešėliu priemonės

Gyventojai gali sulaukti galimybės susigrąžinti sumokėtus mokesčius, jeigu perka paslaugas iš sektorių,...

Finansai
2018.03.30
Pro šalį nutekanti energija 9

Naujas Finansų ministerijos sukurtas Juridinių asmenų nemokumo įstatymas programuoja painiavą, bankrotų...

Verslo aplinka
2018.03.30
Jaunoms šeimoms regionuose žadama skirti penkiskart daugiau lėšų 2

Pirmąjį būstą regionuose įsigyjančioms jaunoms šeimoms šiais metais iš valstybės biudžeto numatoma skirti 2...

Verslo aplinka
2018.03.29
Apie 150-čiai viešųjų įstaigų FM siūlo privalomą auditą 1

Finansų ministerija siūlo nustatyti, kad stambesnės viešosios įstaigos ir labdaros bei paramos fondai...

Finansai
2018.03.29
Seimo Biudžeto komitetas nagrinės kelių vyriausybių finansų politiką 4

Seimas pavedė savo Biudžeto ir finansų komitetui (BFK) per vienerius metus atlikti parlamentinį tyrimą dėl...

Finansai
2018.03.29
Mokestinių ginčų komisijos nariams – dvi kadencijos

Vyriausybė pritarė įstatymo pataisai, kuri apriboja Mokestinių ginčų komisijos narių kadencijų skaičių iki...

Finansai
2018.03.29
Rezerviniame fonde švilpauja vėjai 20

Kas atsitinka, kai sunkmetis užpuola šalį, kurios pinigų aruoduose švilpauja vėjai, parodė 2009–2012-ieji:...

Finansai
2018.03.29
Naujas nemokumo apibrėžimas: jei neuždirbi pelno – bankrutuoji Premium 15

Jei naujame Juridinių asmenų nemokumo įstatymo projekte pasiūlytas nemokumo apibrėžimas bus įtrauktas į...

Pramonė
2018.03.29
Jeigu krizė būtų rytoj, pinigų valstybės rezervo užtektų kelioms dienoms Premium 7

Šiuo metu Rezerviniame fonde Lietuva turi 0,3% BVP dydžio sumą, Estija 2018 m. planuoja sukaupti 7,7% BVP...

Verslo aplinka
2018.03.29
Transporto lizingo portfelis didėja, bet rinkos perkaitimo grėsmės nėra Premium

2017 m. augusios transporto lizingo rinkos krepšelis pasiekė prieš krizę buvusį lygį, bet tai nėra perkaitimo...

Transportas
2018.03.29
Siūloma neriboti NT kredito gavėjo teisės pasirinkti valiutą 1

Ministrų kabinetas nesutinka su Seime gimusiu pasiūlymu apriboti su nekilnojamuoju turtu (NT) susijusio...

Verslo aplinka
2018.03.28
Ką „Girteka“ veikia finansų rinkose Premium

Finansų rinkas su jomis nesusijusią veiklą vykdančios bendrovės gali panaudoti ne vien kapitalui pritraukti,...

Rinkos
2018.03.28
Siūlo mokėti darbo užmokestį keturis kartus per mėnesį 21

Frakcija „Tvarka ir teisingumas“ tikisi, kad mokant atlyginimą keturis kartus per mėnesį, pagerės žemiau...

Finansai
2018.03.27
Sąskaitų finansavimo bendrovė „Debifo“ patrigubino pajamas 2

Sąskaitų finansavimo bendrovės „Debifo“ klientų skaičius per 2017 m. padidėjo nuo 50 iki 153.

Finansai
2018.03.27
Mokesčių permokos jau pasiekė 15.700 gyventojų

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) atkreipia dėmesį, kad tretieji asmenys dar tikslina duomenis apie...

Finansai
2018.03.27
Skvernelis prakalbo apie naujų mokesčių riziką 12

Premjeras Saulius Skvernelis antradienį pareiškė, kad rengiantis mokesčių peržiūrai yra tam tikra naujų...

Finansai
2018.03.27
EK mokesčių planavimo tyrimas: palyginti su Estija, Lietuva – nekalta avelė Premium

Europos Komisijos ataskaita parodė, kad agresyvaus mokesčių planavimo schemos naudojamos daugelyje ES...

Finansai
2018.03.27

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau